Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klar seger fr Kardin i Flyktingrennet

Ruus och Ribom cupvinnare

Gstrikland och Jmtland/Hrjedalen vann Distriksstafetten

Klbo tog hem finalen och hela vrldscupen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kompatibla hjul till rullskidsmärken

• Vänligen logga in för att kunna svara
38 svar till detta ämne

HenrikH

HenrikH

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Har samma fråga gällande Elpex Wasa 610, har idag 2:or och är på jakt efter trögare motstånd.

En tanke är att köpa tröga bakhjul (4:or?) men vilka alternativ finns?

Finns endast original 3:or och de är som sagt inte billiga..

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg

De flesta "originalhjul" ligger väl likvärdigt i pris? Möjligen kan man få tag på Skigo till nedsatta priser. Om du har 2or som är i gott skick och vill ha trögare motstånd så är ju ett alternativ att köpa ett par skidor till. Så gjorde jag. Ibland kan man komma över priser på kompletta skidor som nästan matchar en uppsättning hjul.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 169 inlägg

Min åsikt; Ju trögare desto tråkigare ! :wacko:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 941 inlägg
Bästa alternativet är att hitta ett par gamla Everest från Stadium, men det är straffarbetesvarning på dem har jag hört.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Rollerski UK är billiga på allt åtminstone månaden ut .
Även 10%-20% reor kommer snart och då kan man passa på.
Everest mer som femmor... skulle gärna ha dem förstås men noll komfort och eliten skulle ha svårt att hinna med mig om de körde på dessa och jag på tvåor. Som att fästvalla skidan från topp till bakände... men diagonal går bra lite lättare i nedförsbacke tänk dig inte att träna fartställning bara .

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 248 inlägg

Det finns väl två nivåer på Everest, de äldsta de med blå stomme är väl värst medans de lite nyare med svart stomme är mer som 3:or?
Iaf var de sista årgångarna av hjul lite mindre tröga än de första årgångarna, har en uppsättning oanvända av de sista som de sålde ut när rullskidan togs ur sortimentet som jag tänkte köra på i år. Tänkte börja med att byta bak för att se hur trögt det blir..

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Min erfarenhet kommer från de blå...
Sägs att studsen mot hårt underlag visar på tröghet, de hjulen studsade som okokta ägg mot betong.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 490 inlägg
Vill man ha trögt till låg kostnad till sina Elpex Wasa så kan man köpa två gafflar till Team plus två 4:or och sätta det bak = 3,6785674 i motstånd. Typ 700 kr totalt. Men så märkte jag att det inte går att få tag på Team-gafflar längre. Är Team på väg ut?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 941 inlägg

Everest mer som femmor... skulle gärna ha dem förstås men noll komfort och eliten skulle ha svårt att hinna med mig om de körde på dessa och jag på tvåor. Som att fästvalla skidan från topp till bakände... men diagonal går bra lite lättare i nedförsbacke tänk dig inte att träna fartställning bara .

Köpte Swenor 4:or på rollerski UK. Funkade utmärkt.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Jo men en brexit täpper väl till möjligheten? 31/3?

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 456 inlägg

Vet du något met om rean?! När?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Både Pölder och Huselius brukar köra rea på våren, ibland med fri frakt också även om rullskidshjul lätt kostar så att frakten ingår. Fick mina nya hjul från Rollerski igår , brexit försenad så fler hinner handla innan tullen slår till.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 456 inlägg

Både Pölder och Huselius brukar köra rea på våren, ibland med fri frakt också även om rullskidshjul lätt kostar så att frakten ingår. Fick mina nya hjul från Rollerski igår , brexit försenad så fler hinner handla innan tullen slår till.

Ok. Trodde att du visste om en kommande rea i UK.
Funderar på att köpa ett par pjäxor därifrån...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

tombom

tombom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Vill man ha trögt till låg kostnad till sina Elpex Wasa så kan man köpa två gafflar till Team plus två 4:or och sätta det bak = 3,6785674 i motstånd. Typ 700 kr totalt. Men så märkte jag att det inte går att få tag på Team-gafflar längre. Är Team på väg ut?

Var hittar du så billiga Team-hjul? Jag köpte nya hjul för någon vecka sedan och då kostar 4:or fram(bak) 399(499) kr/st för bara hjulen oavsett vart man handlar. Eller har du blandat ihop styckepris med pris per par?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Tyvärr, men rullskidsprylarna är billigare där än rean hemma, har aldrig handlat andra prylar därifrån.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 490 inlägg

Var hittar du så billiga Team-hjul? Jag köpte nya hjul för någon vecka sedan och då kostar 4:or fram(bak) 399(499) kr/st för bara hjulen oavsett vart man handlar. Eller har du blandat ihop styckepris med pris per par?

Tvåans gångartabell var för avancerad för mig....

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Idag testade jag studsen på mina gamla tvåor och mina nya. Tydlig fördel för de nya. Återkommer med test på standardrunda.

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Är det någon som har koll vilka hjul som kan tänkas passa till Alpina SCA Classic? Är inne på att uppdatera hjulen till 3:or. Alternativet är att gå på nya Team 610 eller liknande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 169 inlägg

Jag har 4 helt nya rosa rullskidhjul, som jag funderar på att sälja och använda pengarna att delvis finansiera inköp av Marwe 610 skateskidor. Har inte bestämt mig än och har därför inte prissatt dem. Återkommer i så fall på köp och sälj-tråden med pris o övrig info.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar