Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex IRS Extreme hur funkar den för er


drivernicke

Recommended Posts

Jag har köpt nya staven från Elpex Extreme IRS. Hur tycker ni som provat den funkar?
Jag tycker den funkar bra, men trodde jag skulle kunna åka fortare med den, men märker ingen skillnad på tiden.
Men den känns helt ok möjligen lite tung i handtaget. Man kan trycka på fullt utan få ont i armbågen vilket är jätte bra.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är det nog så att det jag som begränsar farten. Vart lite som man kan bli med nya prylar att jag drog ut och testa och maxa-milen
och hoppades på rekord. Men det vart några få sekunder snabbare bara inte ens tävlingsdräkten gjorde någon succé, hi hi.
Tycker jag tränar bra men bli inge snabbare nu står och trampar.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde också 165 cm och kapade dom 2.5 cm. Men remmen sitter fäst så högt så jag fick kapa 1 cm till. Man får limma på större holk för diametern på röret blir större när man kapar nedtill. jag limmade på 11 mm holk. Funkade fint.
Staven funkar fint man hör att det smäller bra i asfalten utan att få ont i armbågen. Man kan ladda på fullt utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Har fått mina nu (hämtade på Alewalds, Kungsgatan, Stockholm) och har, utan att jag testat ännu, några reflektioner. De känns tyngre än "vanliga" stavar och det beror väl på handtaget. Dämpningen känns relativt hård och det är väl så det ska vara, relativt, för att få det snölikt. Jag tycker även att handremmarna känns väldigt skumma och inte ger det stöd jag är van vid från andra stavar. MEN jag har som sagt inte testat ännu. Ska bli kul att testa och framför allt skönt att slippa swixholkarna.

 

Köpte som sagt 165 cm då inte 162,5 finns. Kommer att kapa dessa men funderar på att fega och testa köra okapat första passen. Dumt?

Link to comment
Share on other sites

De har en liten tyngre karaktär speciellt uppe i handtaget , känns när man åker. Den blir lite lättare när man kapat den. Tror den ändå ligger i vikt som en standard stav för ca 1200 på vintern.
Jag gillar remmarna får inga blåsor av dem, om något lite stora kanske.
Du bör nog kapa stavarna för remifästningen sitter högre än normalt.
Eller du kanske gillar köra stakning med lite längre stav hur lång är du?

Link to comment
Share on other sites

191 cm så 162,5 är redan "lite längre"...

Låter egentligen korkat att köra 165 men jag testar ändå första passet. Men ser inte att reminfästningen sitter så högt?

Jag tycker nog inte heller att den sitter högre än på mina Madshus iaf. Däremot är handtaget längre så det kanske lurar ögat så det ser ut som remmen sitter högre? Remmen är för sladdrig och stor för mig, kör Madshus. 

Link to comment
Share on other sites

Körde första passet okapat - 165 cm - vilket var alldeles för långt. Nu har jag kapat dom 2,5 cm men känner att jag nog skulle behöva kapa någon centimeter till. Vågar man det? Staven blir tjockare ju längre upp man kapar och hur är det med hållbarheten? Är den tillräckligt styv för rullholkar efter 3,5 cm kapning? I övrigt känns stavarna riktigt bra, förutom handremmarna då. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte trycka på köpknappen hos skistart igår. Men slängde iväg ett mail angående att kapa staven då jag vill ha 147,5 cm. Fick följande svar idag: "Staven är förstärkt nedtill och den förstärkningen kapar du då bort, så du är medveten om det".

Så nu vågar jag inte trycka på köpknappen :/ Kanske bättre att införskaffa staffanstaven ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter att ha velat ett längre tag fick jag hjälp att ta köpbeslut när spetsen gick av på mina nuvarande dämpade exel, så nu är comfortstavar beställda. :-)

Finns det olika storlek på kontrollremmarna?

Vilka holkar rekommenderar ni?

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte mina fanns remmarna bara i large, har de max åtspända och fungerar precis, har normalt 8,5 i handskstorlek, skulle vilja haft medium, Valde comfort staven men ångrade att jag inte tog extreme, lite klumpiga men fungerar helt ok, inga problem med armbågen, märker inte av dämpningen (positivt). Jämför med mina gamla stavar är de 1 cm längre men trycks ihop 1 cm vid isättning, lite sämre pendel för min del då jag ligger på gränsen till lite för långa med mina gamla.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte mina fanns remmarna bara i large, har de max åtspända och fungerar precis, har normalt 8,5 i handskstorlek, skulle vilja haft medium, Valde comfort staven men ångrade att jag inte tog extreme, lite klumpiga men fungerar helt ok, inga problem med armbågen, märker inte av dämpningen (positivt). Jämför med mina gamla stavar är de 1 cm längre men trycks ihop 1 cm vid isättning, lite sämre pendel för min del då jag ligger på gränsen till lite för långa med mina gamla.

 

Jag har också investerat i Comfort staven. Åkte med Swix CT1 Inline innan och Comfort är kanske något klumpigare. Är man van styvare stavar vid rullskidåkning gillar man nog inte Comfort. För egen del har jag åkt ca 40 mil med staven och tycker den är grym! Dämpningen är riktigt bra avvägd. Inget jag tänker på under åkning men något som gjort att jag helt sluppit armbågsproblem denna höst trots mer rullskidor än någonsin tidigare. Remmarnas utförmning gillar jag men large är lite för stora för mig med handskstorlek 9. Ger mig ändå mindre skavsår än swix dito på ct1 inline. Spetsarna är nog det enda jag inte är speciellt imponerad av. Rejält slöa efter 2 mil vilket är sämre än både swix och de gamla pro ski spetsarna jag körde med innan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...