Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trimma 2:orna inför Alliansloppet


Medaljtid

Recommended Posts

Som tung och otränad led 3 åkare behöver jag verkligen bästa rullet på lördag.

Jag har de snabba Ski-go hjulen från 2012, har bytt till keramiska lager och slipat axeln så mycket jag vågar. Backspärren sitter på framhjulen och bindningen är lite framflyttad. Min fråga är om det ger någon effekt att plocka ut några av sprintarna i envägslagret ? Har för mig att jag läst något om detta i ett inlägg från Dunderklumpen...

Link to comment
Share on other sites

 

Fusk ? Vallar du inte för bästa glid på snö ?? Finns det något i regelverket om att det är förbjudet att modifiera lager och axlar ska jag genast byta till originaldelar igen, för jag är bara en entusiastisk nybörjare med en tendens att överarbeta...

 

Glöm led-statusen för detta är en rent mekanisk fråga. Har inte för avsikt att seeda mig på lördag eftersom jag tränar sporadiskt på sommaren(golf).

 

Är dock rätt säker på att jag inte är ensam om att vilja ha bästa rullet oavsett om det gäller 2:or eller PU-hjul vid tävling.

 

Frågan kvarstår dock om det gör någon som helst skillnad att modifiera antalet "pinnar"

i envägslagret, eller om det är onödigt när axeln är nedslipad?

Link to comment
Share on other sites

nej, såklart det inte är fusk. - absolut inte riktat till dig medaljtid. Jag skulle göra precis likadant, eller troligen tom ta det till helt nya tidigare oanade nivåer...

 

bara så synd att rullskidsporten enligt mig "förstörts" på detta vis. Vore ju så kul att på tävling bara dra på sig lämpliga skidor och tävla mot alla samt kunna jfra sig mot eliten på likvärdigt material, slippa all mtrl-ångest och tidsödande pulande. Den  möjligheten har slarvats bort genom att tävla på tvåor.

Link to comment
Share on other sites

Tävling på 2:or är som många skrivit tidigare den tävling som ger störst skillnad mellan snabbaste & långsammaste tillverkare av hjul. Alla andra modifieringar jag skrivit om finns även på tävlingar med

PU-hjul, och ju fler som känner till dem ju rättvisare blir det !

 

Eftersom jag är en entusiastisk amatör vet jag inte om detta är lika känsligt som att fråga om valla på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Som tung och otränad led 3 åkare behöver jag verkligen bästa rullet på lördag.

Jag har de snabba Ski-go hjulen från 2012, har bytt till keramiska lager och slipat axeln så mycket jag vågar. Backspärren sitter på framhjulen och bindningen är lite framflyttad. Min fråga är om det ger någon effekt att plocka ut några av sprintarna i envägslagret ? Har för mig att jag läst något om detta i ett inlägg från Dunderklumpen...

1)Klart man ska optimera utrustningen inom regelverket, annars är det inte tävling, och man får trimma lager osv. Är du tung skulle jag vara försiktig med att ta bort för många pinnar, det är brant i starten och det skulle kunna bli backspärrsoppa. Jag trimmar allt jag orkar, shims, autosol, keramiska lager, slipa axlar osv. men vågar inte ta bort pinnar om jag verkligen vill använda benen, och det vill jag kunna göra i startbacken. 

2)Varför har du monterat fram bindningen, det har gjort en gång, fick sämre kontroll och därmed kunna jag inte ligga lika nära i rygg på framförvarande samt körde sönder en stav...

3) Ja, det är märkligt att jaga snabbast "träningsutrustning", PU ÅT FOLKET

Link to comment
Share on other sites

1)Klart man ska optimera utrustningen inom regelverket, annars är det inte tävling, och man får trimma lager osv. Är du tung skulle jag vara försiktig med att ta bort för många pinnar, det är brant i starten och det skulle kunna bli backspärrsoppa. Jag trimmar allt jag orkar, shims, autosol, keramiska lager, slipa axlar osv. men vågar inte ta bort pinnar om jag verkligen vill använda benen, och det vill jag kunna göra i startbacken. 

2)Varför har du monterat fram bindningen, det har gjort en gång, fick sämre kontroll och därmed kunna jag inte ligga lika nära i rygg på framförvarande samt körde sönder en stav...

3) Ja, det är märkligt att jaga snabbast "träningsutrustning", PU ÅT FOLKET

Ok ! Jag behöver benen, men om så inte är fallet (Rollsborundan ) Hur gör du då ? Hjälper det?

2. Hörde att det tar bort lite tryck från bakre hjulet = bättre rull. Är Ski-go's långa stomme så de går ändå med bra kontroll.

3. Samma fråga om modifiering av lagret gäller ju PU-hjul även om jag håller med dig i ditt upprop pga skillnaden mellan tillverkarna.

 

Frågor : shims ? Autosol?

Link to comment
Share on other sites

Ok ! Jag behöver benen, men om så inte är fallet (Rollsborundan ) Hur gör du då ? Hjälper det?

2. Hörde att det tar bort lite tryck från bakre hjulet = bättre rull. Är Ski-go's långa stomme så de går ändå med bra kontroll.

3. Samma fråga om modifiering av lagret gäller ju PU-hjul även om jag håller med dig i ditt upprop pga skillnaden mellan tillverkarna.

 

Frågor : shims ? Autosol?

Jag tar aldrig bort pinnar, men hälften så mycket pinnar borde ju ge hälften så mycket tryck och halva backspärrsmotståndet borta. Men jag vill använda samma backspärr som går lätt i lopp där jag ska använda benen några gånger. Autosol och shims, elementärt för rullskidtrimning...:), shims är små distanser så att lagret inte kommer i kläm, om du dra åt och lagret går trögare då, då brukar shimsning lösa problemet, autosol är ju kromglans, typ smörjfett med små sandkorn i,  kör in det i backspärren för att nöta in den snabbare så att den går lättare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar aldrig bort pinnar, men hälften så mycket pinnar borde ju ge hälften så mycket tryck och halva backspärrsmotståndet borta. Men jag vill använda samma backspärr som går lätt i lopp där jag ska använda benen några gånger. Autosol och shims, elementärt för rullskidtrimning... :), shims är små distanser så att lagret inte kommer i kläm, om du dra åt och lagret går trögare då, då brukar shimsning lösa problemet, autosol är ju kromglans, typ smörjfett med små sandkorn i,  kör in det i backspärren för att nöta in den snabbare så att den går lättare.

Sedan finns det dom som inte gör något, och rullar ifrån en också, gummit eller plasten är ju avgörande för rullet, såvida inte luftrullet inte är riktigt ruttet.

Link to comment
Share on other sites

Men det finns ju flera PU-tävlingar, minst tre till i Stockholm närområde denna säsong.

shit, vad skall jag skylla på då.. :)

 

kan tycka redan tvåor rullar för lätt för rätta "känslan". Annars är ju tävling, i nuläget, på annat än pu "fel".

 

sådärja, nu blev även detta en tvåor vs. Pu tråd...

Link to comment
Share on other sites

Detta lät mycket lovande! Inte för att jag längtar efter att tävla på rullskidor men om jag kunde få hjul som går bättre (inte snabbare) än gummitvåor vore det kanon. Är allt som ofta man har hjärtat i halsgropen utför i 40 km/h och skidorna "ormar" sig fram över vägbanan eller när man behöver ut i regnet och får tjuvsläpp och allmänt dåligt grepp. 

 

Ser med spänning fram emot vart detta leder  :)

Link to comment
Share on other sites

Inget av argumenten han lyfter fram är väl huvudargumenten för någon av sidorna.

 

De två tyngsta argumenten är väl:

 

2or:

Det är dessa hjul de flesta motionärer har och vill man ha dem med i tävlingar måste tävlingarna gå på tvåor.

 

PU:

Det är mindre skillnader på rull mellan olika hjul och trimning ger mindre effekt än på tvåor, dvs mer rättvist/mindre materialsport

 

Detta problem löses väl knappast av att elpex har tagit fram ett nytt hjul som man skulle kunna använda för tävling. Det finns ju redan treor och fyror vilket vore det optimala att tävla på men det blir ju minst lika svårt att definiera som tvåorna samt att många av motionärerna ej har sådana hjul.

Link to comment
Share on other sites

Som tung och otränad led 3 åkare behöver jag verkligen bästa rullet på lördag.

Jag har de snabba Ski-go hjulen från 2012, har bytt till keramiska lager och slipat axeln så mycket jag vågar. Backspärren sitter på framhjulen och bindningen är lite framflyttad. Min fråga är om det ger någon effekt att plocka ut några av sprintarna i envägslagret ? Har för mig att jag läst något om detta i ett inlägg från Dunderklumpen...

Jag kan inte riktigt förstå hur det kan påverka rullet om bakspärren sitter fram. Tidigare trådar tyder på det men varför? Ok, det ligger mer tryck på bakhjulet, men det är ju ytterlagren som bär upp hjulen. Inte spärrlagret. Beror det på skillnad i mängden gummi "utanför" lagren?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte spärrlagret bär upp "bakhjulet" för det sitter vanliga lager utanför som bär upp precis som på hjul utan backspärr.

 

Som jag hört det är det helt enkelt att den största delen av kroppstyngden belastar det hjul som sitter bak, och då är det bättre att ha det hjul som rullar lättast bak, dvs hjul utan bakspärr.

 

Det är åxå anledningen till att flytta fram bindningen någon cm och på så vis ta bort lite tryck från det bakre hjulet.

 

Har inte testat alla modifieringar fullt ut för det tar lite tid att byta hjul, axlar och lager hit och dit, men ska något göras så kör i denna ordningen. Skaffa snabbaste 2:orna, slipa bakaxeln, byt till keramiska lager, olja-inte fett i rull-lagren, flytta fram bindningen någon centimeter, sätt backspärren fram. Någon som tycker det låter helgalet?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att argumentationen baseras på att det hjul som har högst belastning ska ha den lättaste frirullen, vilket hjulen utan backspärr oftast har.

Sen hur stor skillnad det gör i praktiken är svårare att säga med en placeboeffekt är ju alltid trevligt

Link to comment
Share on other sites

Bra om de nya pu2orna kan hålla längre än det som finns just nu. En klar fördel om 2orna kan bli stabilare också. Jag har bara kört 1 pass hitintills på PU, men va stadigt de går!

Sen tror jag inte blåbären lockas av ett lopp på 3or. Det går för tungt för dom som inte tränar så mycket. 2or är något som de flesta har tillgång till från starten.

Inget av argumenten han lyfter fram är väl huvudargumenten för någon av sidorna.

 

De två tyngsta argumenten är väl:

 

2or:

Det är dessa hjul de flesta motionärer har och vill man ha dem med i tävlingar måste tävlingarna gå på tvåor.

 

PU:

Det är mindre skillnader på rull mellan olika hjul och trimning ger mindre effekt än på tvåor, dvs mer rättvist/mindre materialsport

 

Detta problem löses väl knappast av att elpex har tagit fram ett nytt hjul som man skulle kunna använda för tävling. Det finns ju redan treor och fyror vilket vore det optimala att tävla på men det blir ju minst lika svårt att definiera som tvåorna samt att många av motionärerna ej har sådana hjul.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju redan denna typ av hjul, Eagle har svarta PU-hjul, håller riktigt riktigt bra, mitt val om det är varmt då ju gummihjulen slits fort (om jag hade haft dom färdigmonterade på någon stomme:)) rullmotstånd som 2,5, men de vibrerar när det är ojämnt och kallt. Men om ElpexPU också är bekväma på ojämnt underlag, då kan det vara intressant, men jag är skeptisk till att det kan vara bra på ojämnare asfalt också. Men visst, för tävling av entyp så är ju inte komforten det viktigaste, så då kanske det är någon typ sådana här hjul som sänker hästigeten och inte sänker de tunga åkarna som skulle bli bra. Nu är vi riktigt off-topic.... 

 

Spärrlager fram, förstår inte riktigt varför det är bra, men Everest har gjort tester där det var knappt märkbar skillnad, men dock mätbar. Min teori, lite glapp finns det alltid så man belastar vissa backspärrsrullar extra mycket.

Link to comment
Share on other sites

Sen tror jag inte blåbären lockas av ett lopp på 3or. Det går för tungt för dom som inte tränar så mycket. 2or är något som de flesta har tillgång till från starten.

De (blåbären) verkar ju dock vara mer lockade av skidlopp än rullskidlopp och där går det i regel klart trögare än på tvåor.

Link to comment
Share on other sites

Jag (blåbär) gillar PU där det går klart snabbare än tvåor.

Det känner jag mycket väl till att du gör men den åsikten verkar ju inte direkt vara i majoritet. Du skulle säkerligen komma till start även om loppen gick på treor.

Sen jag tror jag väl knappast att du räknas in i gruppen "blåbär" som Sunlake syftar på, :)

Link to comment
Share on other sites

Det känner jag mycket väl till att du gör men den åsikten verkar ju inte direkt vara i majoritet. Du skulle säkerligen komma till start även om loppen gick på treor.

Sen jag tror jag väl knappast att du räknas in i gruppen "blåbär" som Sunlake syftar på, :)

Alla förutom de 500 första i Vasaloppet är blåbär, enligt Blomqvist, så du Ekis, inte blåbär, men jag blåbär! Men du har rätt, jag skulle komma till start även med treor, tror jag skulle föredra det framför mjuka 2or, som jag ställer upp på. Fast jag åker inte långt före en 2:a tävling såsom jag gör för PU-tävling, Alliansloppet undantaget.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte spärrlagret bär upp "bakhjulet" för det sitter vanliga lager utanför som bär upp precis som på hjul utan backspärr.

 

Som jag hört det är det helt enkelt att den största delen av kroppstyngden belastar det hjul som sitter bak, och då är det bättre att ha det hjul som rullar lättast bak, dvs hjul utan bakspärr.

 

Det är åxå anledningen till att flytta fram bindningen någon cm och på så vis ta bort lite tryck från det bakre hjulet.

 

Har inte testat alla modifieringar fullt ut för det tar lite tid att byta hjul, axlar och lager hit och dit, men ska något göras så kör i denna ordningen. Skaffa snabbaste 2:orna, slipa bakaxeln, byt till keramiska lager, olja-inte fett i rull-lagren, flytta fram bindningen någon centimeter, sätt backspärren fram. Någon som tycker det låter helgalet?

 

Jag provade med spärren fram ett pass (1 varv på Alliansloppetbanan) för ett tag sen kan inte med säkerhet säga att jag märkte nån skillnad. Ingen direkt vetenskaplig test eftersom det fanns flera andra parametrar som kan ha påverkat farten. De andra modifieringarna du räknar upp kommer iaf jag att skippa tillsvidare. Tvivlar inte på att det går att kapa lite tid med trimning men orkar inte lägga tiden ( och pengarna).

 

Då tror jag mer på att man kan ha tur och råka köpa hjul med optimal gummiblandning, vid rätt tidpunkt, i rätt affär, från rätt batch, för just den banan, kört in dom lagom mycket osv. Återstår att se på lördag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...