Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug r tillbaka!


SA

Recommended Posts

  • 6 months later...

Nej, nej, det första galna rycket "inte av denna världen" då han furiöst sprang uppför backen var något mer än bara ett normalt Northugryck. För mig kändes det som att detta ryck var ett utlopp för all frustration han måste känt efter rattfylleskandalen, det var något som legat nertryckt som fick sitt utlopp med urkraft. Sen det andra rycket då italienaren gick förbi var ett mer normalt Peter Northugryck och sen att han lyckades hålla undan för Harveys vassa spurt var nog tack vare sin vinnarskalle (borde haft enormt med mjölksyra efter de två rycken)

Pga de mjuka banorna o mildvädret är det troligt att skiathlonen kommer att avgöras precis i slutet och då är det bäddat för en ny Northugtriumf - hur det blir i fortsättningen avgörs om arrangören lyckas få till likvärdigt underlag.

ps. Om Petter startat som nur 1 i kvalet är det inte säkert att han gått vidare pga spåret inte var tillräckligt spårat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, nu visade han att han är tillbaka även vintertid. Det var en fröjd att se honom åka det här VM:et.

Nu blir det intressant att se hur han tänker sig kommande säsong. Satsa allt på TdS? Det är väl det ända han inte vunnit? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu visade han att han är tillbaka även vintertid. Det var en fröjd att se honom åka det här VM:et.

Nu blir det intressant att se hur han tänker sig kommande säsong. Satsa allt på TdS? Det är väl det ända han inte vunnit? 

 

Japp, han kammar hem TdS nästa år om han inte lägger av innan.

Link to comment
Share on other sites

Feil.

 

VM: 
2013 – Val di Fiemme http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Gold_medal_icon.svg/16px-Gold_medal_icon.svg.png 1st, 15 km freestyle

WC: 

2009 – Kuusamo http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Gold_medal_icon.svg/16px-Gold_medal_icon.svg.png 1st, 15 km classical
2013 – Lahti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Gold_medal_icon.svg/16px-Gold_medal_icon.svg.png 1st, 15 km classical
2011 – Davos http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Gold_medal_icon.svg/16px-Gold_medal_icon.svg.png 1st, 30 km freestyle

Link to comment
Share on other sites

Världens bästa skidåkare på man mot man är han, men på individuellt har han dock ingen chans på de bästa.

Ööööh? Hallå?

 

Precis så som Hallvardeb påpekar här ovan så var det nu länge sedan Northug motbevisade alla som påstod att han enbart var en sk. hängåkare.

 

Det smärtar i hjärtat varje gång man tvingas erkänna det. :(  Men Petter är troligtvis den betydelsefullaste skidåkaren någonsin och resultatmässigt är han på god väg att även bli den framgångsrikaste.

 

Just därför är verkligen tråkigt att han beter sig som en trotsig 12 åring med Aspergers.

 

Link to comment
Share on other sites

? Jeg viser at Northug vinner også intervallstarter OG fellesstarter. Johan Olson vinner vel heller ikke hver gang? Det er helt feil at Northug ikke kan vinne intervallstarter. 2013 er ikke så lenge siden. Han dominerte også fellestarter på denne tiden. Og som Olsson sier, det er minst like tungt å henge på bak. Det er ikke noen stor fordel å ligge bak i langrenn med mange bakker. Det er ingen dragsug å snakke om. Så lenge løypene ikke snør igjen. Det er på langt nær den samme fordelen som i sykling.

Link to comment
Share on other sites

? Jeg viser at Northug vinner også intervallstarter OG fellesstarter. Johan Olson vinner vel heller ikke hver gang? Det er helt feil at Northug ikke kan vinne intervallstarter. 2013 er ikke så lenge siden. Han dominerte også fellestarter på denne tiden. Og som Olsson sier, det er minst like tungt å henge på bak. Det er ikke noen stor fordel å ligge bak i langrenn med mange bakker. Det er ingen dragsug å snakke om. Så lenge løypene ikke snør igjen. Det er på langt nær den samme fordelen som i sykling.

Att Northug är en komplett åkare som kan hantera masstart lika väl som intervallstart, klassiskt lika väl som fristil och sprint lika väl som distans är vid det här laget ett faktum som inte behöver diskuteras.

Han är helt enkelt bäst.  :(

 

Men att påstå att det inte skulle vara en fördel att glida med baktill i en klunga är inget annat än ren och skär okunskap. 

 

- Suget är en fördel.

- Det faktum att man inte behöver klyva vinden är en stor fördel.

- Att inte behöva ligga först i spåret är en enorm fördel.

- Men den största fördelen av alla är den dragspelseffekt som uppstår i uppförs och utförsbackar. 

Detta innebär att klungan -dras ut vid plötsliga fartökningar (toppen av backen)- och -trycks ihop vid plötsliga fartminskningar (botten av backen)-. Tillsammans med andra faktorer, som tex. slipstream, betyder detta att den som ligger längst bak i klungan går betydligt långsammare uppför och betydligt snabbare utför jämfört med de som ligger i klungans främre del.

Genomsnittsfarten är dock densamma. 

 

Det är ungefär samma mattematik som ligger till grund för de mystiska trafikstockningar som kan uppstå på en motorväg.

 

 

Vill man spara krafter är det således mycket smartare att ligga så långt bak i klungan som möjligt, gärna sist.

 

Det snackas ofta om att starka distansåkare ska försöka trötta ut åkarna längre bak i fältet genom att hålla en jämn och hög hastighet. Detta är bara rätt om åkarna kan hålla en lika hög hastighet uppför som utför, vilket är omöjligt.

De som påstår detta (däribland vissa framträdande expertkommentatorer på SVT) har helt enkelt inte gjort sin mattematik-hemläxa.

 

Jag vet inte i vilken utsträckning Petter har studerat mattematik och strömningsmekanik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Continuum_mechanics

Men faktum är att han är den ende som till fullo tycks förstå den praktiska innebörden i skidtävlingar med masstart.  :o 

 

Det är mycket märkligt hur en person som uppträder så intelligent i skidspåret kan uppträda så oerhört korkat i nästan alla andra situationer.

Link to comment
Share on other sites

Håller med att dragspelseffekten är den största "hjälpen" långt bak i en klunga. Och ju längre den är, och ju längre bak det är, desto längre "köande" blir det. I söndagens masstart var det inte ovanligt att Northug var upp mot en halv minut efter ledaren vid tillfällen och många gånger kunde åkare vara rätt avhängda men så kom de ikapp efter utförskörningarna som ledde in i en knix, som den i hästskon på stadionområdet eller den i någon sprintbacke mot slutet. Där kunde du vara många sekunder efter men ändå ansluta i lugn och ro. Inte för att detta är någon nyhet men Northug är och har alltid varit den enda åkare som medvetet släpper massor uppför (börjar gå eller stå stilla) när han vet att det ändå trycks ihop efteråt. Svenska kommentatorer tycker säkert att Cologna och Vylegzhanin åker smartast av alla, då de inte drar något men samtidigt håller en bra position i klungan. Men de tvingas ändå köra på i samma tempo som täten och sliter därför mycket mer än Northug. Sedan ska man ju vara ärlig och säga att Northug inte vunnit många masstarter de senaste åren, och hade det varit ett annat väder hade han aldrig vunnit nu heller. Han är oftast beroende av att det blir riktiga grislopp där han kan gå och vila upp sig. Det brukar inte se ut så numera och därför har han heller inte vunnit. Sedan så har han självklart fysisk kapacitet att vinna tuffa lopp också, som ni nämner kan han till och med vara bäst i intervallstarter vid enskilda tillfällen när han träffar, men rätt ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

Trekkspilleffekten kan kanskje være en liten faktor, men jeg mener at den er ikke god nok forklaring. Alle andre åkere som har uttalt seg ikke kan fatte hvordan det går an å spurte sånn etter den femmila der.

 

De kjørte så hardt de kunne opp siste bakken. Likevel avanserer Northug forbi ca 10 stykker, i snø som likner mest på 40 cm dyp potetmos, og staker forbi de siste på oppløpet.

 

Om man liker eller hater Northug så er faktum at etter en helt vanvittig tung 50 km så parkerer han alle de andre totalt på slutten, både i bratt og løs oppoverbakke og på oppløpet. Northug hadde også ski som hadde gått 3 ganger så langt som Bauer sine. Så mye lettere er det ikke å gå bak i feltet, og det sa jo Olsson rett ut også.

 

Olssons uttalelse nederst: http://www.dagbladet.no/2015/03/01/sport/ski/falun2015/langrenn/petter_northug/37998411/

Link to comment
Share on other sites

Trekkspilleffekten kan kanskje være en liten faktor, men jeg mener at den er ikke god nok forklaring. Alle andre åkere som har uttalt seg ikke kan fatte hvordan det går an å spurte sånn etter den femmila der.

 

De kjørte så hardt de kunne opp siste bakken. Likevel avanserer Northug forbi ca 10 stykker, i snø som likner mest på 40 cm dyp potetmos, og staker forbi de siste på oppløpet.

 

Om man liker eller hater Northug så er faktum at etter en helt vanvittig tung 50 km så parkerer han alle de andre totalt på slutten, både i bratt og løs oppoverbakke og på oppløpet. Northug hadde også ski som hadde gått 3 ganger så langt som Bauer sine. Så mye lettere er det ikke å gå bak i feltet, og det sa jo Olsson rett ut også.

 

Olssons uttalelse nederst: http://www.dagbladet.no/2015/03/01/sport/ski/falun2015/langrenn/petter_northug/37998411/

 

Jag har lite svårt att se vad din poäng är?

Northug vann både den individuella femmilen och den individuella sprinten. Det finns ingen i vare sig Sverige eller Norge som bestrider hans storhet i skidspåret eller påstår att han inte var en värdig vinnare.

 

Däremot har både Petter och tyvärr väldigt många norska supportrar fortfarande enormt mycket att lära av tex. Johan Olsson när det kommer till ödmjukhet (och god hyfs i största allmänhet).

 

Jag har personligen aldrig förstått Norge och norrmännens allt mer osympatiska fixering vid att besegra (och håna) just Sverige och ”svenskarna” i en väldigt specifik sport där de är (och nästan alltid varit) helt överlägsna. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att se vad din poäng är?

Northug vann både den individuella femmilen och den individuella sprinten. Det finns ingen i vare sig Sverige eller Norge som bestrider hans storhet i skidspåret eller påstår att han inte var en värdig vinnare.

 

Däremot har både Petter och tyvärr väldigt många norska supportrar fortfarande enormt mycket att lära av tex. Johan Olsson när det kommer till ödmjukhet (och god hyfs i största allmänhet).

 

Jag har personligen aldrig förstått Norge och norrmännens allt mer osympatiska fixering vid att besegra (och håna) just Sverige och ”svenskarna” i en väldigt specifik sport där de är (och nästan alltid varit) helt överlägsna. 

 

Da synes jeg du burde lese dette intervjuet med Gunde: http://www.expressen.se/sport/langdskidor/gunde-aldrig-haft-sa-destruktiva-tankar-forr/

 

Prøver du å påstå at Svan mener at Northug er en verdig vinner?

 

Nå har jeg aldri spesielt likt Northug selv, og fyllekjøringen hans kan jeg aldri tilgi, men det er noen som stadig prøver å overbevise seg selv og andre om at han vinner fordi han ligger bak og ikke drar. Det er tullprat.

 

Og dette med svenskehetsing er det vel stort sett avisene som står for. Jeg synes både Olsson og Kalla fortjente sine medaljer. Jeg kommer ikke til å glemme Olssons løp i Val di Fiemme med det første heller.

 

For øvrig var det en lang periode da svenskene mer eller mindre rutinemessig slo nordmennene i langrenn. Du har vel ikke glemt både Wassberg og Svan?

Link to comment
Share on other sites

Däremot har både Petter och tyvärr väldigt många norska supportrar fortfarande enormt mycket att lära av tex. Johan Olsson när det kommer till ödmjukhet (och god hyfs i största allmänhet).

 

Seriöst, är vi svenskar så lätta att förnärma? Jag har inte sett ett uttalande av de norska utövarna som inte varit sagt med glimten i ögat och roligt under detta VM. 

 

Jag tycker Petter är ödmjukt och hyllar andra då han inte vinner, han har ofta höjt Johan till skyarna. Sen så skämtar han och håller på och jag tycker det bara är roligt.

 

Sen innebär det inte att det han gjorde på fritiden är ok.

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg du burde lese dette intervjuet med Gunde: http://www.expressen.se/sport/langdskidor/gunde-aldrig-haft-sa-destruktiva-tankar-forr/

Prøver du å påstå at Svan mener at Northug er en verdig vinner?

 

Nå har jeg aldri spesielt likt Northug selv, og fyllekjøringen hans kan jeg aldri tilgi, men det er noen som stadig prøver å overbevise seg selv og andre om at han vinner fordi han ligger bak og ikke drar. Det er tullprat.

 

Og dette med svenskehetsing er det vel stort sett avisene som står for. Jeg synes både Olsson og Kalla fortjente sine medaljer. Jeg kommer ikke til å glemme Olssons løp i Val di Fiemme med det første heller.

 

For øvrig var det en lang periode da svenskene mer eller mindre rutinemessig slo nordmennene i langrenn. Du har vel ikke glemt både Wassberg og Svan?

Tack för länken Skidilla.  :) 

Men av ren princip så läser jag ingenting som skrivs i vare sig Expressen eller Aftonbladet. 

Framförallt inte sådant som rör längdskidåkning. Således tänker jag inte heller läsa denna artikel (men jag känner så klart ändå till vad det handlar om). 

Skvallertidningar så som Aftonbladet och Expressen bygger hela sin verksamhet på att vilseleda människor samt skapa kontroverser och spänningar där det egentligen inte finns några.  :angry: 

 

Den kamp som alltid funnits mellan Norge och Sverige har genom åren bidragit till att ge skidsporten en ordentlig extra krydda.  ^_^ 

Men på senare år har tidningar som just Aftonbladet och framförallt Expressen fört regelrätta hetskampanjer där man provocerat olika idrottare (gamla som nya) att göra irrelevanta uttalanden om andra idrottare. Sedan har man bett dessa idrottare kommentera det som de första idrottarna kommenterat och hokus pokus så har man skapat en kontrovers där det ursprungligen inte fanns någon.

Det är ungefär så oseriöst som någonting kan bli.

 

Personligen har jag alltid älskat Petter Northug. Som jag skrivit tidigare här ovan så är han i min värld den mest betydelsefulle åkaren i skidhistorien och han är på god väg att bli den mest framgångsrike. 

Sättet som han vann sprinttävlingarna i VM tyckte jag var mästerskapens höjdpunkt.  :) 

...just därför är det tråkigt att han ibland saknar den sociala fingertoppskänslan.

 

Seriöst, är vi svenskar så lätta att förnärma? Jag har inte sett ett uttalande av de norska utövarna som inte varit sagt med glimten i ögat och roligt under detta VM. 

 

Jag tycker Petter är ödmjukt och hyllar andra då han inte vinner, han har ofta höjt Johan till skyarna. Sen så skämtar han och håller på och jag tycker det bara är roligt.

 

Sen innebär det inte att det han gjorde på fritiden är ok.

Brukar du någonsin besöka skidpepp.se? För bara ett par år sedan var det ett jättetrevligt forum där engagerade individer diskuterade elitskidåkning och lämnade landskampen därhän, men det senaste året har kommentarerna totalt spårat ut och antagit en minst sagt tråkig karaktär. Detta nästan uteslutande pga. ett fåtal individer från vårt västra granland.

 

Om du besökte VM-tävlingarna i Falun så finns chansen att du mött skräniga norrmän iklädda fångdräkter och grismasker.

Efter femmilen hade jag förväntat mig att höra norska segersånger som hyllade Petter Northug. Men i stället tvingades man lyssna på diverse nidvisor om Johan Olsson medan man gick mot parkeringen.  :( 

Jag ska inte påstå att jag ligger sömnlös pga av detta, men jag tror inte att jag någonsin skulle vilja besöka ett VM eller ett OS på norsk mark.

 

Vad gäller Petters munhuggande med diverse personer så tycker jag att det ibland har varit underhållande och med glimten i ögat. Men väldigt ofta tycker jag att humorn har saknats.

Han har även en tendens att alltid vilja sparka nedåt. 

Link to comment
Share on other sites

Johan Olsson og Petter Northug har et gull hver på intervallstart. Petter Northug henger ikke med de beste i intervallstart? Det er feil. Nå bør man vel ha lært at å ikke avskrive Northug. Han har seiere i intervallstart på samme tidspunkt som han vant sprint og fellesstart. Å si at Northug ikke kan vinne intervallstart i fremtiden er å undervurdere han, igjen. Johan Olsson vant mye pga at han hadde tidlig startnummer på 15km i Falun, så han er ingen gud i intervallstart fordi han tok gullet der. Klaffer ski, forhold og form går Northug lett til seier i intervallstart blant dagens utøvere. Han ble nr. 2 i Davos 15 km denne sesongen.

Får man en luke over toppen av bakken, forholdene er faste og fine, klarer man ikke å gli det inn bakfra pga dragsuget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad sker nå da? NSF vill inte tillåta att PN kör sitt eget upplägg mha COOP längre. Jag vill ju gärna se honom fortsätta tävla i VC 15/16 men vi får väl se. Har svårt att uttala mig om de gör rätt i att sätta hårt mot hårt. Men det känns fel

Janteloven suger.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Håller med "Hoppskate" i att det oftast är en stor fördel att ligga bak.

Det bästa sättet för distansåkare att besegra Northug är nog att åka lätt och fint huvuddelen av loppet och spara krafter. Sedan med kanske 1-5 km kvar köra ordentligt hårt (inte minst uppför). Mycket underligt att inte några av hans värsta konkurrenter testat detta. Om t.ex. Hellner, Cologna, Sundby, Röthe och Vylegzhanin ligger lugnt i fältet under huvudparten av loppen, och sedan dunkar på rejält sista kilometrarna så får Northug det tufft.

 

Jag kan inte begripa varför dessa åkare kör så pass planlöst (dvs. jämnt tempo hela vägen om ens det)?! De behöver ju för den delen inte prata med andra nationer, men det räcker ju med att 2-3 st. åkare har denna taktik att köra hårt några km på slutet för att det ska kunna fungera.

 

Sen verkar det som att Northug planerar sina lopp i mycket högre utsträckning. Han studerar banprofilerna mycket noggrant och planerar var han ska rycka och var det är bättre att spara krafter. Överhuvudtaget så verkar de andra utövarna närmast ointresserade av detta i jämförelse.

Calle Halfvarsson är ett ex. på en åkare som måste bli mycket mer taktiskt driven. I Falun började han titta en hel del på vad Northug gjorde, men det är inte bra psykologiskt. Loppen måste handla om hans egna planer.

 

Det kvittar om man har den fysiska kapaciteten om inte det taktiska fungerar i masstarter. Det går visserligen helt ok för fysiskt mycket starka åkare som Calle Halfvarsson, men det blir ofta stolpe ut.

 

Det är märkligt att Calle gjorde samma miss i stafetten i Falun VM som i VM i Val di Fiemme. Att köra först ned in mot mål är mycket sällan en fördel om man inte kan hålla undan ordentligt (inte minst blir det svårt mot en tung åkare som Northug). Ännu värre blev det av att han båda gångerna gjorde allt för att försvara sin (dåliga) position.

 

Daniel Rickardsson körde taktiskt mycket skickligt under femmilen han vann i Holmenkollen, mer sånt tänk måste in i det svenska laget om det ska bli fler pallplaceringar i masstarter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...