Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Röjning av spår


Skogstokig1

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Kompisen buskröjde en hektar åker på några timmar!!!! Och inget kvar i stubbväg utan verkar som den ryckte upp busken med rötterna och malde ner alltihop. 20-25 mm var inga problem fattade jag det som.

Om det här stämmer (klart jag tror han) så verkar det vara en smart investering. Synd var att vi inte hade någon vinter så han kunde ha provat att fräsa snön.

 

Jag lägger in en länk till en liknande maskin som Myrebacks om än kanske inte samma kvalitet, jag vet inte den biten. Polaris-Mora har också detta koncept, kanske den mest utvecklade för snö dessutom.

Men som sagt det var den här kompisen köpte http://www.xtrading.se/slagklippare/atv-slagklippare-diesel.html

Link to comment
Share on other sites

Om du vill fråga några i närheten så prata med Öregrunds IK. Jag har för mig att de hade en sådan där slaghack modifierad till snöfräs på prov för några år sedan. Vad jag minns så betraktade de den som gravt undermotoriserad, varför maskinen bara kunde köras i löjligt låga hastigheter. 11Hk på en meters bredd för maskinen från X-trading ovan till exempel...

 

Tittar man på slaghackar för traktor få rekommenderas minst ca 30HK/m bredd. Moderna pistmaskiner har oftast betydligt mer ändå.

 

Jag tittade på en ATV-klippare för sommarklippningen av spåren, men valde att köra med traktor istället efter att ha räknat lite på effekten och med erfarenhet från när jag försökte köra en 1,8m bred slagklippare på en gammal MF med 35 HK motor en gång för länge sedan. Den hade helt enkelt för låg effekt, så man fick köra mycket sakta. Körde man fortare så klippte den inte utan snurrade mest upp gräset på valsen när varvtalet sjönk för att motorn inte orkade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...