Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningstider Alliansloppet


Fischerking

Recommended Posts

Hade räknat med förra årets seedning plus nån minut så jag är fortfarande besviken. Även om jag vet att jag kommer kunna seeda upp mig bättre på snö så ville jag ha Alliansloppet som backup ifall det blir en snöfattig vinter som förra säsongen där flera seedningslopp i Sydsverige ställdes in. Nu känns det rätt meningslöst att man lagt ner pengar och tid på det här loppet och jag kommer antagligen inte göra om det igen!

Link to comment
Share on other sites

Allians seedning är sjukt rå i jämförelse med Sthlm rollerski. Snitt 2:30/km räckte precis till VL2 iAL, motsvarande i sthlm räckte till Elitledet. Nu var jag inte på plats i sthlm men då var det väl hyfsad sommarvärme? Höstrusk i AL och 6km längre och kuperad åkning där straffas man med led5 med 2:55 fart...
Link to comment
Share on other sites

Stämmer ej, det var typ 14C, blåsigt och ganska ruggigt i Stockholm. Färre deltagare än i Alliansloppet, d.v.s. färre ryggar att hänga på. Snittider kan egentligen inte jämföras mellan tävlingar, men om vi nu ska göra det ändå: 2:30/km räckte absolut inte till Elitledet, men precis till Led 1. Sthlm Roller Ski är 45km, inte 42km (vad det än står i tabellen).

 

Kan bara hålla med Sunlake ovan, vad är det för poäng med att tävla om det enda intressanta är vad resultatet innebär för en annan tävling, som dessutom är ett halvår bort och i en annan idrott.

Link to comment
Share on other sites

Vill önska Rible samt alla andra ett stort lycka till när vi tar det stora och långa steget in mot vinterns begivenheter. Min tes utgår ifrån att man aldrig är varken bättre eller sämre än sin senaste tävling, eller träning. I mina ögon är Alliansloppet ett godtyckligt lopp som varierar sig från år till år. Då gäller det parametrar som annan bansträckning, nedgradering från pu-hjul till 2or. Seedningstabellen var snäv och som motionär fick man ut väldigt lite för de 600 kronorna plus hotellnatten som medföljde i den tidiga starten. Men jag gillar loppet som helhet. Det är startfältet, publik och funktionärerna som gör själva loppet. Tack samtliga och jag lär dyka upp med största säkerhet nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Micke31 om att man som motionär fick lite för pengarna. Om man ska ha kvar en så tidig start som nästan kräver en övernattning kunde arrangörerna kosta på sig mer aktiviteter kvällen innan tex. Men på det stora hela var det trevligt ändå. Inte varje dag man äter middag på restaurang och har Jörgen Aukland, Jerry Ahrlin och Laila Kveli vid bordet bredvid och Team lager 157 med Jörgen Brink vid bordet bakom. Pratade även lite med Brink i mataffären, han hoppades på att det inte skulle regna....

 

För övrigt undrade mina döttrar var medaljen var, dom tävlar i friidrott och har en drös medaljer, men jag fick säja som det var att man inte får någon medalj i Alliansloppet....-" Vad dåligt!" var kommentaren.

Link to comment
Share on other sites

En korv eller två saknade jag! Inte var det mycket man fick för de 600kr man betalade. Verkar som alla våra stackars motionärspengar gick till pris (och startpengar?) till eliten.

Haha led 2 jag har börjat se stora potthålen utanför mig. Nu får du sluta köra rullskidor. Jag måste verkligen börja träna nu.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Håller med om vartenda ord.

 

Fast aa dom där led 1 åkarna med egna skidor som rullade om J Aukland (som Jocke Engström skrev) vet jag inte riktigt vilka dom är? Kanske åkte han ifrån dom senare under loppet? Juniorer kanske?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...