Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidpjäxor, inte på eliten?


Stefan Sand

Recommended Posts

Efter att ha sett en hel del bilder både från Alliansloppet och andra rullskidevenemang ställer jag mig frågan varför eliten inte kör med sommarpjäxor. Ser mängder med Alpina ECL men endast några fåtal ECL Summer. Ser många Fischer RCS Carbonlite men ingen RCS RCS Roller. Salomonåkare har iofs inte haft något val så där förstår jag varför, men varför användes inte NNN varianter av sommarskor. Är det den stickande odören av fotsvett som ger en extra skjuts i stakningen, får de inte gratis skor från sin sponsor så gnidenheten gör att valet faller på vinterskon eller vad är det, någon som vet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Visst är det märkligt. Jag har ju både ECL sumer och ECL Classic och jag ser ingen anledning att köra vintervarianten. Den är inte stabilare, snarare mjukare i sulan och det blir sjukt varmt i dem. Frampå höstkanten är det en annan sak, då blir sommarskon för kall. Men nu, jag fattar ingenting  ;)

Link to comment
Share on other sites

Bland skidåkare är det en grej av att ge sken av att inte bry sig och åka i bar överkropp osv på rullskidtävlingar, han som vann Näsrullen tror jag åkte i bara kalsonger...., så att ha speciella rullskidpjäxor skulle ju innebära att man bryr sig om fotsvett och att det är skönare t ex, inte ok, det ska vara myrlöpning, myggbett och gamla sunkiga grejer på sommaren, om det inte är spons.

Link to comment
Share on other sites

det där med rullskidpjäxor/sommarpjäxor är bara för att lura på er lättlurade fler meningslösa prylar. - beviset på det såg  vi ju bland eliten på AL...

 

Lite som alla meningslösa ("speciella") prylar som /försöks/ luras på blivande förstagångsföräldrar.

Link to comment
Share on other sites

Trodde att det var nya tider och mycket mer "prylnisse tänk" i dag. Och i Alliansloppet är väl alla de främsta sponsåkare och borde därför ha tillgång till sommarvarianten, eller?

Inte för att va sån men hur stor nytta gör kompressionsstrumpor när man åker rullskidor??? Helt plötsligt kör hela TUB i neongula när de inte använt det förut - ny sponsor på kompression btw. Inte använder de benen så mycket heller. I löpning kan jag tänka mig att det är gôtt att använda däremot.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att va sån men hur stor nytta gör kompressionsstrumpor när man åker rullskidor??? Helt plötsligt kör hela TUB i neongula när de inte använt det förut - ny sponsor på kompression btw. Inte använder de benen så mycket heller. I löpning kan jag tänka mig att det är gôtt att använda däremot.

 

Är det inte just vid rullskikdåkning och det myckna stakandet som blir som kompressionsstrumpor är lämpliga eftersom underbenen blir inaktiva och dåligt cicrkulerade långa stunder. Det är ju inte sällan man är helstapplig när man ska ta nåt bentag efter man stått och stakat en timme. Jag har svårare att fatta vitsen med ks vid löpning.

Link to comment
Share on other sites

det där med rullskidpjäxor/sommarpjäxor är bara för att lura på er lättlurade fler meningslösa prylar. - beviset på det såg  vi ju bland eliten på AL...

 

Lite som alla meningslösa ("speciella") prylar som /försöks/ luras på blivande förstagångsföräldrar.

 

Av många meningslösa prylar jag köpt måste jag säga att just sommarpjäxorna tillhör de minst meningslösa. Hade jag kört samma sträcka i mina vinterpjäxor skulle östra Svealand vara avspärat för sanering. Så hur man kan välja att staka omkring i sommarvärmen i ett par skor som är gjorda för minusgrader är för mig en gåta, jag kan inte hitta en enda anledning till varför man väljer att göra så. Jag kör ju inte rullskidor i tävlingsdressen, eller långkalsonger för att jag gör det på vintern. Åker inte till badstranden med vinterkängor, springer stadslopp i Icebug eller åker till jobbet med vinterskorna på sommaren. 

 

Jag åker ungefär 60h rullskidor på sommaren. Att tillbringa 60h i ett par skor där svetten flödar känns ju sådär. Har kört mina i 3 sommrar nu, ca 180h med andra ord. Det är 10:-/h det kostat att slippa snorvarma fötter. Hade jag kört med vinterpjäxorna hade det slitits de med så kostnaden för ett par sommaropjäxor är med andra ord ännu lägre. 

 

Hittills har det inte framkommit något argument med bärighet i varför så många väljer vinterpjäxan. Kanske ändå Rotebrostakaren är närmast, Skidåkare ska ha ett helvete helt enkelt  :)

Link to comment
Share on other sites

Ofta är det ju så att de i yppersta eliten har specialgjorda / individuellt anpassade skor. Tillverkarna kanske inte gör individanpassningen på sommarpjäxorna?

Kan kanske vara en förklaring men jag tvivlar på att mer än max 2-3st av de som var med på Alliansloppet åtnjuter individanpassade sponsorpjäxor. 

Link to comment
Share on other sites

Ett argument kan ju vara att man hellre lägger pengarna på annat.

Det finns ju billigare sporter att hålla på med än just skidåkning. Har man begränsat med resurser kanske man får prioritera bort ett par sommarpjäxor, det går ju alldeles utmärkt att åka i vinterpjäxorna även om det blir svettigt om fötterna.

Samma sak kanske gäller eliten på alliansloppet. De kanske inte är sponsrade med hur många pjäxor som helst om året.

Link to comment
Share on other sites

Av många meningslösa prylar jag köpt måste jag säga att just sommarpjäxorna tillhör de minst meningslösa. Hade jag kört samma sträcka i mina vinterpjäxor skulle östra Svealand vara avspärat för sanering. Så hur man kan välja att staka omkring i sommarvärmen i ett par skor som är gjorda för minusgrader är för mig en gåta, jag kan inte hitta en enda anledning till varför man väljer att göra så. Jag kör ju inte rullskidor i tävlingsdressen, eller långkalsonger för att jag gör det på vintern. Åker inte till badstranden med vinterkängor, springer stadslopp i Icebug eller åker till jobbet med vinterskorna på sommaren. 

 

Jag åker ungefär 60h rullskidor på sommaren. Att tillbringa 60h i ett par skor där svetten flödar känns ju sådär. Har kört mina i 3 sommrar nu, ca 180h med andra ord. Det är 10:-/h det kostat att slippa snorvarma fötter. Hade jag kört med vinterpjäxorna hade det slitits de med så kostnaden för ett par sommaropjäxor är med andra ord ännu lägre. 

 

Hittills har det inte framkommit något argument med bärighet i varför så många väljer vinterpjäxan. Kanske ändå Rotebrostakaren är närmast, Skidåkare ska ha ett helvete helt enkelt  :)

 

Själv stör det mig inte speciellt mycket alls att åka omkring i vinterpjäxor. Visst, pjäxorna luktar inte något vidare efter ett par pass men det finns frysbox... Kanske är det så enkelt att eliten inte heller tycker det stör? Eller så gillar de inte sommarpjäxorna helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske vara en förklaring men jag tvivlar på att mer än max 2-3st av de som var med på Alliansloppet åtnjuter individanpassade sponsorpjäxor. 

Ja, men du måste ju räkna in att alla vill vara som de bästa och väljer de bästa inte sommarpjäxorna så gör inte de strax under det heller.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Alpina ECL på vintern och sommarvarianten på rullskidorna. Skon för sommar är ju väldigt lik "innerskon" i vinterpjäxan så de borde inte ha några problem att person-anpassa sommarvarianten om de gör det med vinterpjäxorna.

 

Förvånar mig att sponsorerna inte ger sina åkare order om att köra sommarpjäxor så att det syns i TV och gör så att alla oss vanliga motionärer vill ha sommarpjäxor det för att Aukland, Kjölstad, Brink med flera åker med dem. Man ser ju aldrig någon (förutom Northug på förra VM) som åker med gamla varianter av pjäxorna, då tänker väl vi som ser på tv att det är något fel på nyaste modellen om inte stjärnorna kör med dem. Företagen vill ju trots allt kränga så mycket nya prylar som möjligt till oss som vill köpa dem så förstår inte att Alpina och Fischer som har sommarvarianter av sina pjäxor inte ser till at ett gäng stjärnor kör med dem för att visa upp dem.

Link to comment
Share on other sites

He, he; minst hela svealand måste ändå saneras, då ngn åsna som än så länge tillåts bo där - kan vara jag - lyckades köpa för stora salomon combi (vinterpjäxa) t rullskidåkning, så åsnan måste ha extrasula och tjocka strumpor i...

 

tänker inte erkänna jag gått o suktat lite efter sommarpjäxa. Gillar dock extra stabiliteten m combi

Link to comment
Share on other sites

He, he; minst hela svealand måste ändå saneras, då ngn åsna som än så länge tillåts bo där - kan vara jag - lyckades köpa för stora salomon combi (vinterpjäxa) t rullskidåkning, så åsnan måste ha extrasula och tjocka strumpor i...

tänker inte erkänna jag gått o suktat lite efter sommarpjäxa. Gillar dock extra stabiliteten m combi

Var det månne denna åsna jag mötte på Viksbergsvägen i går kväll i sällskap med hockey-doktorn? När jag passerat möttes jag av en stickande odör som fick mig att vingla till och halvs mitt skidåkarliv passerade revy :D

Link to comment
Share on other sites

He, he; minst hela svealand måste ändå saneras, då ngn åsna som än så länge tillåts bo där - kan vara jag - lyckades köpa för stora salomon combi (vinterpjäxa) t rullskidåkning, så åsnan måste ha extrasula och tjocka strumpor i...

 

tänker inte erkänna jag gått o suktat lite efter sommarpjäxa. Gillar dock extra stabiliteten m combi

Du Carl, behövs ingen extra stabilitet när du åker Jenex. I o f s har väl du bara ett hjul bak så det kanske blir lite skillnad i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Var det månne denna åsna jag mötte på Viksbergsvägen i går kväll i sällskap med hockey-doktorn? När jag passerat möttes jag av en stickande odör som fick mig att vingla till och halvs mitt skidåkarliv passerade revy :D

 

He, he; jo det var vi som körde den sedvanliga 5-milatävlingen. Du skulle varit med! - Var det dig vi mötte på rullskidor?

 

Är det inte en vattentäkt där i närheten? ; jag skulle aldrig dricka vatten därifrån numer...

 

----------

 

Har iofs inga problem alls köra med låga pjäxor, men ju stabilare desto bättre och jag tycker inte att den högre stabilare pjäxan "stör" på ngt beaktansvärt vis.

Link to comment
Share on other sites

He, he; jo det var vi som körde den sedvanliga 5-milatävlingen. Du skulle varit med! - Var det dig vi mötte på rullskidor?

 

Är det inte en vattentäkt där i närheten? ; jag skulle aldrig dricka vatten därifrån numer...

 

----------

 

Har iofs inga problem alls köra med låga pjäxor, men ju stabilare desto bättre och jag tycker inte att den högre stabilare pjäxan "stör" på ngt beaktansvärt vis.

Japp, var mig som ni mötte på rullskidor. Blev dock bara 47km för min del och i A1 tempo :)

Jodå, Bornsjön är ju vattentäkt för Stockholm och man kan tydligt läsa på skyltar om att det både är förbjudet att fiska, bada eller förorena sjön. Vägen kommer med andra ord snart vara avlyst och en förundersökning om miljöbrott inledas :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...