Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar rullskidor


Charlotte

Recommended Posts

Hej,

 

Finns det rullskidstavar med normala grepp (dvs de man inte sätter fast med hårda band runt handen)? Fastnade med en stav i grillen till en vattenbrunn och föll hårt direkt eftersom handen sitter fast och man ej hinner göra den loss. Spetsen gick av direkt (och nu måste jag hitta en ny från skigo). Tips välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Finns det rullskidstavar med normala grepp (dvs de man inte sätter fast med hårda band runt handen)? Fastnade med en stav i grillen till en vattenbrunn och föll hårt direkt eftersom handen sitter fast och man ej hinner göra den loss. Spetsen gick av direkt (och nu måste jag hitta en ny från skigo). Tips välkomna.

Normala grepp? Förklara detta lite mer. Du vill ju ha en kontrollremmen så att handen och staven är kopplade, annars orkar du inte hålla staven.

Tipset blir att se upp med brunnar och andra hål i marken. :-).

Link to comment
Share on other sites

Med normal menas förmodligen en gammaldags hederlig handrem. Numera är det bara skidskyttar som kör med denna variant. Kolla in Biathlon stavrem på nätet eller fråga efter det hos din lokala handlare.

 

Med det sagt så är det i princip ingen som kör så. Man sätter staven en gång i en dagbrunn och sen lär man sig. Att spetsar går är en mindre fara men armen kan få sig en rejäl törn.

Link to comment
Share on other sites

Fastnade också med staven i brunnslock. Armen och handen klarade sig men eftersom det tog tvärstopp så flög skidorna upp i luften och jag landade på på röven samt att jag tog emot mig med den andra handen där tummen gick helt ur led. Klart värre en ett benbrott då detta tar ug ett år att läka. Ligament, brosk och senor, allt var trasigt och tar mkt lång tid att läka. Snart 6 månader sen nu och det gör bara lite ont att åka iaf:) Man lär sig av misstagen men jag ska kolla upp biltemaspetsen, tack för tipset. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...