Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rödbetor och nitrat

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

Iskall

Iskall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Har ni provat att dricka rödbetsjuice inför tävlingar och märker ni att det ger någon positiv effekt?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 721 inlägg
Jag åker Vasan en timme snabbare om jag druckit rödbetsjuice kvällen innan. Helt övertygad om det...eller var det möjligen kingkongpulvret från pölder
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 131 inlägg

he, he

- anses inte det ha eventuell  effekt /enbart/ för mkt kort arbete, ngt antal tiotal sekunder?

Anderssss

Anderssss

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

http://www.skidforum...trad-kondition/

Niperza

Niperza

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Jag åker Vasan en timme snabbare om jag druckit rödbetsjuice kvällen innan. Helt övertygad om det...eller var det möjligen kingkongpulvret från pölder

Hahahahahahahahahaha!!!! Eller vilka skidor kör du på? Kingkongarnaskingkongskida som alla skidprylnissar måste ha? Isåfall var det nog skidan, om det nu är Fischer, Ross, Madhus eller Salomon. Alla är ju lika "king" såklart!

Epok

Epok

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Jag drack en hel del rödbetsjuice förra veckan innan ÖSM, vet inte om det var det lr kolhydratladdningen som gjorde att jag kände mig pigg och fräsch större delen av "loppet".

Man blir dock livrädd varje gång man varit på dass och det är viktigt att du dricker i samband med måltid.

Det kör även igång magen så häv inte i dig några mängder innan start. 

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Det stod en rödbetsjuicenasare på Vasaloppsmässan. Utlovade 10-12% bättre syreupptagning för motionären och 1-1,5% för elit. Och han visste minsann att en åkare som det gått rätt bra för på VM hade druckit massor av rödbetsjuice- *host* Olsson, *host, host*

Lät mest som om han försökte sälja en fantastisk köksmaskin som sparar massor av arbete. Eller en mirakeltrasa. Eller nåt annat tv-shopmässigt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 721 inlägg

Det stod en rödbetsjuicenasare på Vasaloppsmässan. Utlovade 10-12% bättre syreupptagning för motionären och 1-1,5% för elit. Och han visste minsann att en åkare som det gått rätt bra för på VM hade druckit massor av rödbetsjuice- *host* Olsson, *host, host*

Lät mest som om han försökte sälja en fantastisk köksmaskin som sparar massor av arbete. Eller en mirakeltrasa. Eller nåt annat tv-shopmässigt.

hehe kanske en sån där som gör skruvade skivor av gurkor?

nä men seriöst har väl rödbetsjosen ett par år på nacken nu. Det finns väl studier som visar på positiv effekt. Lite löjligt dock när rödbetan ska hajpas upp till nån slags kosttillskosthightechprodukt som bara dom kränger. Den finns ren rödbetsjos på Konsum
Återinför skejtvasan
41.57.63

mqi

mqi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg
För den oinsatta och nyfikna, hur laddar man med detta? Är det bara en sista åtgärd, eller skall jag hänga i mig en liter/dag i en månad innan lopp?

/// Micke

Varför kan man inte köpa riktiga skidor längre? Kneissl, kom tillbaka!

DanneS

DanneS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
http://www.apotea.se...mina-shot-70-ml

Den här har jag testat, både inför VR och nu inför VL. En om dan i en vecka typ...

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 504 inlägg

Här finns en del att läsa...

http://hjarnfysik.bl...dbetsjuice.html

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Nån som vet om Arlas Green Juicing byggd på 50% koncentrat också går att dopa sig med? Den smakar i alla fall inte fan utan vinbär. Jag köpte den av misstag och var inte alls ute efter rödbeta. Blev dock varse när jag pinkade rosa. Då jag inte är hypokonriker gick jag  igenom mina rutiner och hamnade till slut i kylskåpet och juicepaktet där jag såg att det stod "beetroot". Vrider om i magen efter några minuter gör den också. Spottar rött långt efter intag, jajamen :)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Körde en "Beat it" laddning inför Lidingöloppet i höstas. Med den koncentrerade varianten av rödbetsjuice så fick jag inga bieffekter av rött urin eller annat samt att de 70ml är kanska snabba att dra i sig, det smakar ju inte Öl direkt  :)

Men gav det någon effekt? Högst tveksamt måsta jag säga. Jag hade förberett mig väl genom träning och min kapacitet bedömde jag till sub 2:30. La upp taktiken därefter med ett jämt tempo och kände mig ok fram till sista 3-4km då det började bli pannben men det var väntat. Kan inte säga att jag märkte något extra spritt i benen, någon lägre puls eller någon annan possitiv effekt av själva rödbetsjuicen. Allt kändes som det gjort under diverse träningspass, samma puls som på testlopp, samma känsla och samma fart. Sprang in på 2:27 var nöjd och glad. 

Känner inte att jag har något behov av liknande laddning framöver utan spar de pengarna till något annat  :)

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Varför äta rödbetor som smakar skit då man kan ta det som Arginin Etyl Ester istället!

Finns kosttillskott typ Rapid Pump som innehåller just detta! 

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Jag tycker mig känna skillnad och tar alltid rödbetsjuice alternativt koncentrat innan viktiga lopp. Typ 2-3 dgr innan börjar jag dricka det. Det gäller dock att testa det innan så man vet vad magen fixar. 

Träna för leva - lev för att träna! :-)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 721 inlägg

Jag tycker mig känna skillnad och tar alltid rödbetsjuice alternativt koncentrat innan viktiga lopp. Typ 2-3 dgr innan börjar jag dricka det. Det gäller dock att testa det innan så man vet vad magen fixar.

Jag är väldigt nyfiken på hur någon kan anse att den känner skillnad och kopplar det till rödbetsjuice. Dagsform, hur man sovit, ätit, motivation, vallan , väder o vind påverkar ju. Hur i allsin dar, rent ut sagt kan man säga att loppet gick bättre för att man drack tre glas rödbetsjuice??? Sen att det finns studier som visar på bättre prestationer är en annan sak.
Återinför skejtvasan
41.57.63

lejon

lejon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 154 inlägg

Jag är väldigt nyfiken på hur någon kan anse att den känner skillnad och kopplar det till rödbetsjuice. Dagsform, hur man sovit, ätit, motivation, vallan , väder o vind påverkar ju. Hur i allsin dar, rent ut sagt kan man säga att loppet gick bättre för att man drack tre glas rödbetsjuice??? Sen att det finns studier som visar på bättre prestationer är en annan sak.

Kanske inte efter ett lopp, men efter 10?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 721 inlägg

Kanske inte efter ett lopp, men efter 10?

Det kan ju inte vara att hen har blivit bättre tränad
Återinför skejtvasan
41.57.63

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg

Nitratnivån efter 24 timmar är tillbaka på ursprunget enligt de undersökningar som gjorts, högst efter 2 timmar. Så varför dricka/äta rödbetor i flera dagar innan om man inte tycker det är fantastiskt gott? Att det ska vara någon vitts med detta har inte rödbetshotstillverkarna något vetenskapligt stöd för, fast det är ju bra för försäljningen att förespråka det.

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 230 inlägg

Nitratnivån efter 24 timmar är tillbaka på ursprunget enligt de undersökningar som gjorts, högst efter 2 timmar. Så varför dricka/äta rödbetor i flera dagar innan om man inte tycker det är fantastiskt gott? Att det ska vara någon vitts med detta har inte rödbetshotstillverkarna något vetenskapligt stöd för, fast det är ju bra för försäljningen att förespråka det.

Det finns en hel del belägg för att det har positiva effekter på syreupptagningsförmågan men du kanske menade att det inte finns någon vits att dricka det långt i förväg?

Sen är det nog, som Skogsvakt säger, tveksamt att man kan värdera denna effekt vid en enskild prestation.

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar