Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rödbetor och nitrat

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg

PC, du kanske borde öva på din läsförståelse, eller så skrev jag otydligt...., kortversionen för dig: Ingen vits att dricka det långt i förväg.

lejon

lejon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 154 inlägg

Det kan ju inte vara att hen har blivit bättre tränad

Jag provar igen.
Jag håller med dig i att ett lopp är för lite för att kunna säga att juicen har någon verkan på en individ. Men om samma individ skulle köra ex 10 lopp, där hen kör varannat med juice och varannat utan juice och hen då noterar att prestationen var bättre på de lopp med juice, då bör väl hen kunna uttala sig i frågan?

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg

Man ska undvika att spotta ...

http://www.runnerswo...h-blodtryck.htm

Rödbetsjuice, uthållighet och blodtryck

I en ny studie som publicerats i tidskriften Hypertension, har forskare visat att ett glas rödbetsjuice om dagen räcker för att signifikant minska blodtrycket hos personer med högt blodtryck. Sedan tidigare vet man att rödbetsjuice förbättrar prestationen på löparbanan, så det finns flera anledningar till att dricka ett glas rödbetsjuice då och då. Man ska inte heller spotta så mycket, om man vill att juicen ska ge full effekt.

Forskarna tror att det är nitrat som är den verksamma substansen i rödbetsjuice. Rödbetor innehåller höga halter av nitrat. Andra grönsaker - såsom spenat, ruccola och rabarber - är också fulla av nitrat. Den övervägande delen av alla studier är dock gjord på rödbetsjuice. Ruccola innehåller dubbelt så mycket nitrat som rödbetor, men det är svårt att pressa juice ur ruccolablad.

106175.jpg?m=1imgzoom.gif

Det finns mest nitrat i mörkgröna grönsaker.

Spotta inte bort effekten
Egentligen är det inte heller nitrat som är den verksamma substansen, utan kväveoxid. Nitrat reduceras först till nitrit och sedan till kväveoxid, och det är kväveoxiden som gör att blodkärlen slappnar av och utvidgas. Rödbetsjuicens väg till prestation och bot är dock ganska komplicerad. Processen tar flera timmar. Först måste nitraterna i rödbetsjuicen sväljas och sedan bearbetas av bakterier i saliven. Nitraterna måste alltså först ner i magen och sedan upp igen.

Hur hänger det ihop? Jo, när man svalt juicen absorberas en tredjedel av nitraterna i magen och tunntarmen och sipprar sedan ut i blodplasman. Resten försvinner med urinen. Därefter tar spottkörtlarna aktivt upp nitrat från blodplasma och koncentrerar nitrat i saliv som sedan utsöndras i munhålan. Där finns bakterier som andas in nitrat och andas ut nitrit. Dels dödar denna bakterieproducerande nitrit kariesbakterier, dels sväljs den ner med saliv och en del av detta nitrit reduceras sedan till kväveoxid i magsäcken. Kväveoxiden tränger därefter ut i blodkärlen och får dem att slappna av och utvidga sig. 

För att detta ska ske bör man vara försiktig med bakteriedödande munsköljmedel - som dödar de nitritproducerande bakterierna - och inte spotta saliv i onödan. I en studie lät man försökspersoner spotta ut all saliv under tre timmar efter att de druckit rödbetsjuice och deras kroppar reagerade som om de druckit juice utan nitrater. Saliven är full med nitrat och nitrit, inte minst några timmar efter att man druckit rödbetsjuice.

106174.jpg?m=1imgzoom.gif

Till vänster effekten av bakteriedödande munsköljmedel och till höger 
effekten av att spotta ut all saliv.

Sänkt blodtryck
Den nya studien som visade på blodtryckssänkande effekt var en dubbelblindstudie, vilket innebär att varken forskare eller patienter visste om rödbetsjuicen var placebo eller inte. 68 personer med högt blodtryck fördelades slumpmässigt i två olika grupper. En grupp som drack 250 ml rödbetsjuice per dag, och en som drack 250 ml nitratfri rödbetsjuice (placebo). De drack juicen varje dag under 4 veckor. De övervakades 2 veckor före och två veckor efter studien.

Under de fyra veckorna som personerna drack rödbetsjuice, sänktes blodtrycket med 8/4 mmHg hos gruppen som drack äkta rödbetsjuice. De hade även en förbättring med 20 % i blodkärlens utvidgningskapacitet och artärernas styvhet hade reducerats med cirka 10 %. Den typen av förändringar är kopplade till minskad risk för hjärtsjukdom. Man såg inga förändringar i gruppen som drack placebo.

Två veckor efter att de slutat dricka rödbetsjuice, var blodtrycket tillbaka till sina tidigare höga nivåer. Forskarna konstaterar att detta är den första studien som visar på en långvarig sänkning av blodtrycket på grund av nitrat som kosttillskott i en grupp av patienter med högt blodtryck.

Rödbetsjuice är alltså ett bra tillskott, eller så kan man äta sina grönsaker. Storskaliga observationsstudier visar att för varje 2 mmHg som blodtrycket är förhöjt, ökar risken att dö i hjärtsjukdom och stroke med mellan 5 och 10 %.

Bättre löpare med rödbetsjuice
Varför blir man snabbare och uthålligare av rödbetsjuice? För det första vidgar juicen blodkärlen, vilket ökar blodgenomströmningen. För det andra tycks den göra mitokondrierna effektivare, så att cellerna förbrukar mindre syre i sin energiproduktion. Det är en bra kombination för en löpare.

I de flesta studier har man använt doser på ca 300 mg rödbetsjuice omkring 2 timmar före träning. I en studie från 2013 såg man att mer var bättre, men det fanns en sjunkande avkastning och den optimala nivån motsvarade ca 600 ml rödbetsjuice.

Är nitrat farligt?
Nitrat är beskt, och besk smak är naturens sätt att varna för gift. Så lite giftigt är det, men det gäller i stort sett alla växter och små mängder gift är bara nyttigt. Cellerna behöver stressas lite lagom, för att bli starkare. Det sägs att nitrater orsakar cancer, men då rör det sig om nitrosaminer som kan bildas i kött som berikats med nitrit. Nitratrika grönsaker innehåller vitamin C som motverkar bildandet av nitrosaminer. Däremot är det nog bättre att äta nitrater i form av mörkgrön sallad, än att klunka i sig flera liter juice i veckan. En del blir dessutom rejält dåliga i magen av rödbetsjuice. Människans matsmältning är inte gjord för överdrifter.

Kom ihåg grönsakerna
Till nästa tävling ska jag pröva rödbetsjuice i pillerform. Jag tycker inte om smaken på rödbetsjuice, men jag har blivit bättre på att svälja ner det. Mitt blodtryck är bra, däremot vill jag gärna bli lite snabbare och uthålligare. Å andra sidan äter jag gröna bladgrönsaker sprängfyllda med nitrater varje dag, så jag behöver kanske bara ett tillskott motsvarande 100-200 ml för att maximera effekten.

Jag är skeptisk till tillskott, men rödbetsjuice är ett av två tillskott som jag förespråkat ganska länge nu. Det andra tillskottet - som jag tror är ännu viktigare - ska jag skriva om i nästa artikel.

Gomalb

Gomalb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Efter många år med medicinsk erfarenhet vill jag bara säga att sanningen är inte lätt att få fram. Det svänger ofta inom den medicinska vetenskapen, trots välgjorda dubbelblinda multicenterstudier så kan nya studier ställa allt på ända efter några år och det man trodde var sanning visade sig vara helt fel. Vad det gäller rödbetsjuice så kan den intresserade söka på pubmed så kommer ni hitta många olika studier som visar alla möjliga resultat vilket gör en klart skeptisk. En review artikel (en artikel där man gått igenom alla större studier och slagit samman resultatet) från mars 2015 visade att det är oklart om det har effekt, en dos innan sportaktivitet gav 1,4% bättre fysisk förmåga men med +/- 2 % dvs risk att det försämras, vid dubbel dos snarare sämre resultat 0,9% förbättring med +/- 1,9%. Större bra studier saknas. Dessutom alltid problem med studier när det finns industri bakom. Sen ska man inte underskatta placebo! Det är till och med visat att man har effekt av placebo även om man vet att det är placebo  :)

210

210

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Jag har druckit RÅ prestation hela vintern.

Jag vill påstå att jag känt effekt. Ffa i stakmaskinen. Jag har på intervallpassen upplevt vilan som bättre. Jag tycker mig kunnat återhämta mig snabbare och ventilera mig bättre under vilan än tidigare.

Under skidåkning har jag dock inte några tydliga tecken på effekt. Det är så många fler faktorer som spelar in där.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 722 inlägg

Jag provar igen.
Jag håller med dig i att ett lopp är för lite för att kunna säga att juicen har någon verkan på en individ. Men om samma individ skulle köra ex 10 lopp, där hen kör varannat med juice och varannat utan juice och hen då noterar att prestationen var bättre på de lopp med juice, då bör väl hen kunna uttala sig i frågan?

Värt att notera är att jag inte ifrågasätter OM det kan ge positiva effekter. Jag undrar däremot hur någon kan påstå att en bättre prestation beror på ett glas rödbetsjuice. Du kan aldrig åka tio lopp och ha samma dagsform i varje lopp. Däremot förstår jag om folk dricker det. Det är nyttigt och vissa tycker det är gott och om det hjälper något är det bara en bonus.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 377 inlägg

Det kan ju inte vara att hen har blivit bättre tränad

Blir man en "hen" av att dricka rödbetsjuice dvs varken man eller kvinna. :wacko:

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Eftersom du valde att svara mig, Skogsvakt, så skrev jag ingenting om antal gånger och heller inte att jag är störtsäker. Som sagt. Jag tycker mig känna skillnad. Det är väl vad forum är till för. Att skriva och delge varandra saker? :-)

Men iaf. Jag vet på rak arm inte de ggr jag kört med "rödbetsjuice-laddning men kanske 4-5 ggr iaf.

Träna för leva - lev för att träna! :-)

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Om nu juicen ger en effektmässig fördel så borde väl man alltid använda det?

Om den ger en effekt som tillåter utövaren att maximera sin prestation så borde det användas vid träning inför lopp där den ger som mest nytta.

Att kunna pressa sig mer under träningsperiod borde ge en betydligt större effekt en enbart att ladda med det inför lopp.

Sen kan man alltid ställa sig frågan om det är värt kostnaden, Mentala spärrar utan juicen osv som uppstår?

Jag är tämligen säker på att detta är exakt samma sak som alla kost-trender väldigt individuellt. 

Att säga att man känner en effekt kan mycket väl stämma då det finns massor av placebopreparat som tydligen funkar bra i världen.   

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 722 inlägg
Jag ställer mig väldigt frågande till hur man kan härleda en upplevd förbättrad känsla till en juice man har druckit. Du har alltid dagsform, väder o vind, motivation och konkurrens osv att ta hänsyn till.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

En placeboeffekt kan få dig att känna dig starkare, friskar, snyggare.

Handlar bara om att tro tillräckligt mycket på det.

Den stora fördelen med just placebo är väl att man visar för sig själv att man är starkare i verkligheten än vad man ursprungligen trodde.

Sen går det inte frångå vissa saker som talar För olika preparat som faktiskt är prestationshöjare.

Att känna en märkbar skillnad är svårt att avgöra då vi förväntar oss att typ rödbetsjuice skall ge en effekt och går då in med en icke neutralbild av tävling/träning.

samma sak gäller vallat/stålsicklat, pulver/inte pulver.    

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg

Min tanke om beskrivningen av effekten av Rödbetsjuice är att det liknar medicinal effekt.

Liknande doping?

Det finns blodtrycksmedicin som ger liknande effekt, kommer inte ihåg vad det heter men kan ge bieffekt av svullna underben osv.

Med detta sagt så låter det inte helt riskfritt att stoppa i sig koncentrat?

Att äta balanserat med mycket grönt på tallriken blir alltmer frestande...

Borde ge samma effekt, för att inte tala om vilken effekt träning kan ge :)

Insulinus

Insulinus

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Som med så mycket annat verkar det vara en dosfråga för den kärlvidgande effekten. Listen and learn i avsnitt 4 av Prestera Mera - www.presteramera.com/podcast eller www.presteramera.com/rodbetsjuice

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 377 inlägg

Även om rödbetsjuice skulle ha en liten prestationshöjande verkan, skulle inte jag våga använda medlet med mindre att det fanns säkra vetenskapliga studier om vilken verkan nitrat har på människokroppen på lång sikt. När man som jag som är 65+ och börjar få en del problem med lederna, funderar man bakåt i tiden om man haft ett långvarigt ensidigt intag av ett visst födoämne som kunnat påverka lederna. Jag har tex slutat med rökta livsmedel sen 20 år tillbaka  i tiden och dricker inte längre rabarberjuice, då jag är rädd att oxalsyran skall påverka lederna negativt. Ovan framgår också att rabarber innehåller höga halter nitrit, i nivå med rödbetsjuice. (jag äter dock rabarberpaj några gånger på försommaren, då de är späda)

Att någon enstaka gång inför ett viktigt lopp dricka rödbetsjuice kan väl knappast ge någon större skada, men att kontinuerligt tillför nitrat genom juicedrickande utöver den nitrat man får i sig med övrigt intag av livsmedel, kan inte vara bra.

Epok

Epok

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

BeetSpeed på www.skip.se är ett smidigare alternativ än att dricka massa vätska

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Recept: 2-3 normalstora rödbetor + 1 citron. Blir helt OK, syran i citronen tar hand om den söta rödbetssmaken rätt effektivt. Skala rödbetorna så slipper du den mest jordiga smaken, som i alla fall jag har lite svårt för. 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

kaffe och snus är min uppladdning , Kaffe_o_Snus

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg
Hur funkar Jack Daniels?
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
JD skulle jag säg är väl mer en förebyggande åtgärd.
Funkade för Lemmy i alla år så någon form av heligt vatten är det allt.

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

kaffe och snus är min uppladdning , Kaffe_o_Snus

Samma här, men lite toppning kan man ju kosta på i VL-tider.  :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar