Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rödbetor och nitrat


Iskall

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
  • 5 months later...

Jag åker Vasan en timme snabbare om jag druckit rödbetsjuice kvällen innan. Helt övertygad om det...eller var det möjligen kingkongpulvret från pölder

 

Hahahahahahahahahaha!!!! Eller vilka skidor kör du på? Kingkongarnaskingkongskida som alla skidprylnissar måste ha? Isåfall var det nog skidan, om det nu är Fischer, Ross, Madhus eller Salomon. Alla är ju lika "king" såklart!

Link to comment
Share on other sites

Jag drack en hel del rödbetsjuice förra veckan innan ÖSM, vet inte om det var det lr kolhydratladdningen som gjorde att jag kände mig pigg och fräsch större delen av "loppet".

 

Man blir dock livrädd varje gång man varit på dass och det är viktigt att du dricker i samband med måltid.

Det kör även igång magen så häv inte i dig några mängder innan start. 

Link to comment
Share on other sites

Det stod en rödbetsjuicenasare på Vasaloppsmässan. Utlovade 10-12% bättre syreupptagning för motionären och 1-1,5% för elit. Och han visste minsann att en åkare som det gått rätt bra för på VM hade druckit massor av rödbetsjuice- *host* Olsson, *host, host*

 

Lät mest som om han försökte sälja en fantastisk köksmaskin som sparar massor av arbete. Eller en mirakeltrasa. Eller nåt annat tv-shopmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Det stod en rödbetsjuicenasare på Vasaloppsmässan. Utlovade 10-12% bättre syreupptagning för motionären och 1-1,5% för elit. Och han visste minsann att en åkare som det gått rätt bra för på VM hade druckit massor av rödbetsjuice- *host* Olsson, *host, host*

 

Lät mest som om han försökte sälja en fantastisk köksmaskin som sparar massor av arbete. Eller en mirakeltrasa. Eller nåt annat tv-shopmässigt.

hehe kanske en sån där som gör skruvade skivor av gurkor?

 

nä men seriöst har väl rödbetsjosen ett par år på nacken nu. Det finns väl studier som visar på positiv effekt. Lite löjligt dock när rödbetan ska hajpas upp till nån slags kosttillskosthightechprodukt som bara dom kränger. Den finns ren rödbetsjos på Konsum

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om Arlas Green Juicing byggd på 50% koncentrat också går att dopa sig med? Den smakar i alla fall inte fan utan vinbär. Jag köpte den av misstag och var inte alls ute efter rödbeta. Blev dock varse när jag pinkade rosa. Då jag inte är hypokonriker gick jag  igenom mina rutiner och hamnade till slut i kylskåpet och juicepaktet där jag såg att det stod "beetroot". Vrider om i magen efter några minuter gör den också. Spottar rött långt efter intag, jajamen :)

Link to comment
Share on other sites

Körde en "Beat it" laddning inför Lidingöloppet i höstas. Med den koncentrerade varianten av rödbetsjuice så fick jag inga bieffekter av rött urin eller annat samt att de 70ml är kanska snabba att dra i sig, det smakar ju inte Öl direkt  :)

 

Men gav det någon effekt? Högst tveksamt måsta jag säga. Jag hade förberett mig väl genom träning och min kapacitet bedömde jag till sub 2:30. La upp taktiken därefter med ett jämt tempo och kände mig ok fram till sista 3-4km då det började bli pannben men det var väntat. Kan inte säga att jag märkte något extra spritt i benen, någon lägre puls eller någon annan possitiv effekt av själva rödbetsjuicen. Allt kändes som det gjort under diverse träningspass, samma puls som på testlopp, samma känsla och samma fart. Sprang in på 2:27 var nöjd och glad. 

 

Känner inte att jag har något behov av liknande laddning framöver utan spar de pengarna till något annat  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tycker mig känna skillnad och tar alltid rödbetsjuice alternativt koncentrat innan viktiga lopp. Typ 2-3 dgr innan börjar jag dricka det. Det gäller dock att testa det innan så man vet vad magen fixar.

 

Jag är väldigt nyfiken på hur någon kan anse att den känner skillnad och kopplar det till rödbetsjuice. Dagsform, hur man sovit, ätit, motivation, vallan , väder o vind påverkar ju. Hur i allsin dar, rent ut sagt kan man säga att loppet gick bättre för att man drack tre glas rödbetsjuice??? Sen att det finns studier som visar på bättre prestationer är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt nyfiken på hur någon kan anse att den känner skillnad och kopplar det till rödbetsjuice. Dagsform, hur man sovit, ätit, motivation, vallan , väder o vind påverkar ju. Hur i allsin dar, rent ut sagt kan man säga att loppet gick bättre för att man drack tre glas rödbetsjuice??? Sen att det finns studier som visar på bättre prestationer är en annan sak.

Kanske inte efter ett lopp, men efter 10?

Link to comment
Share on other sites

Nitratnivån efter 24 timmar är tillbaka på ursprunget enligt de undersökningar som gjorts, högst efter 2 timmar. Så varför dricka/äta rödbetor i flera dagar innan om man inte tycker det är fantastiskt gott? Att det ska vara någon vitts med detta har inte rödbetshotstillverkarna något vetenskapligt stöd för, fast det är ju bra för försäljningen att förespråka det.

Link to comment
Share on other sites

Nitratnivån efter 24 timmar är tillbaka på ursprunget enligt de undersökningar som gjorts, högst efter 2 timmar. Så varför dricka/äta rödbetor i flera dagar innan om man inte tycker det är fantastiskt gott? Att det ska vara någon vitts med detta har inte rödbetshotstillverkarna något vetenskapligt stöd för, fast det är ju bra för försäljningen att förespråka det.

 

 Det finns en hel del belägg för att det har positiva effekter på syreupptagningsförmågan men du kanske menade att det inte finns någon vits att dricka det långt i förväg?

Sen är det nog, som Skogsvakt säger, tveksamt att man kan värdera denna effekt vid en enskild prestation.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju inte vara att hen har blivit bättre tränad

Jag provar igen.

Jag håller med dig i att ett lopp är för lite för att kunna säga att juicen har någon verkan på en individ. Men om samma individ skulle köra ex 10 lopp, där hen kör varannat med juice och varannat utan juice och hen då noterar att prestationen var bättre på de lopp med juice, då bör väl hen kunna uttala sig i frågan?

Link to comment
Share on other sites

Man ska undvika att spotta ...

http://www.runnersworld.se/blogs/hjarnfysik/rodbetsjuice-uthallighet-och-blodtryck.htm

 

Rödbetsjuice, uthållighet och blodtryck

I en ny studie som publicerats i tidskriften Hypertension, har forskare visat att ett glas rödbetsjuice om dagen räcker för att signifikant minska blodtrycket hos personer med högt blodtryck. Sedan tidigare vet man att rödbetsjuice förbättrar prestationen på löparbanan, så det finns flera anledningar till att dricka ett glas rödbetsjuice då och då. Man ska inte heller spotta så mycket, om man vill att juicen ska ge full effekt.

Forskarna tror att det är nitrat som är den verksamma substansen i rödbetsjuice. Rödbetor innehåller höga halter av nitrat. Andra grönsaker - såsom spenat, ruccola och rabarber - är också fulla av nitrat. Den övervägande delen av alla studier är dock gjord på rödbetsjuice. Ruccola innehåller dubbelt så mycket nitrat som rödbetor, men det är svårt att pressa juice ur ruccolablad.

http://www.runnersworld.se/cldocpart/106175.jpg?m=1http://www.runnersworld.se/thirdparty/lightbox/imgzoom.gif

Det finns mest nitrat i mörkgröna grönsaker.

Spotta inte bort effekten
Egentligen är det inte heller nitrat som är den verksamma substansen, utan kväveoxid. Nitrat reduceras först till nitrit och sedan till kväveoxid, och det är kväveoxiden som gör att blodkärlen slappnar av och utvidgas. Rödbetsjuicens väg till prestation och bot är dock ganska komplicerad. Processen tar flera timmar. Först måste nitraterna i rödbetsjuicen sväljas och sedan bearbetas av bakterier i saliven. Nitraterna måste alltså först ner i magen och sedan upp igen.

Hur hänger det ihop? Jo, när man svalt juicen absorberas en tredjedel av nitraterna i magen och tunntarmen och sipprar sedan ut i blodplasman. Resten försvinner med urinen. Därefter tar spottkörtlarna aktivt upp nitrat från blodplasma och koncentrerar nitrat i saliv som sedan utsöndras i munhålan. Där finns bakterier som andas in nitrat och andas ut nitrit. Dels dödar denna bakterieproducerande nitrit kariesbakterier, dels sväljs den ner med saliv och en del av detta nitrit reduceras sedan till kväveoxid i magsäcken. Kväveoxiden tränger därefter ut i blodkärlen och får dem att slappna av och utvidga sig. 

För att detta ska ske bör man vara försiktig med bakteriedödande munsköljmedel - som dödar de nitritproducerande bakterierna - och inte spotta saliv i onödan. I en studie lät man försökspersoner spotta ut all saliv under tre timmar efter att de druckit rödbetsjuice och deras kroppar reagerade som om de druckit juice utan nitrater. Saliven är full med nitrat och nitrit, inte minst några timmar efter att man druckit rödbetsjuice.

http://www.runnersworld.se/cldocpart/106174.jpg?m=1http://www.runnersworld.se/thirdparty/lightbox/imgzoom.gif

Till vänster effekten av bakteriedödande munsköljmedel och till höger 
effekten av att spotta ut all saliv.

Sänkt blodtryck
Den nya studien som visade på blodtryckssänkande effekt var en dubbelblindstudie, vilket innebär att varken forskare eller patienter visste om rödbetsjuicen var placebo eller inte. 68 personer med högt blodtryck fördelades slumpmässigt i två olika grupper. En grupp som drack 250 ml rödbetsjuice per dag, och en som drack 250 ml nitratfri rödbetsjuice (placebo). De drack juicen varje dag under 4 veckor. De övervakades 2 veckor före och två veckor efter studien.

Under de fyra veckorna som personerna drack rödbetsjuice, sänktes blodtrycket med 8/4 mmHg hos gruppen som drack äkta rödbetsjuice. De hade även en förbättring med 20 % i blodkärlens utvidgningskapacitet och artärernas styvhet hade reducerats med cirka 10 %. Den typen av förändringar är kopplade till minskad risk för hjärtsjukdom. Man såg inga förändringar i gruppen som drack placebo.

Två veckor efter att de slutat dricka rödbetsjuice, var blodtrycket tillbaka till sina tidigare höga nivåer. Forskarna konstaterar att detta är den första studien som visar på en långvarig sänkning av blodtrycket på grund av nitrat som kosttillskott i en grupp av patienter med högt blodtryck.

Rödbetsjuice är alltså ett bra tillskott, eller så kan man äta sina grönsaker. Storskaliga observationsstudier visar att för varje 2 mmHg som blodtrycket är förhöjt, ökar risken att dö i hjärtsjukdom och stroke med mellan 5 och 10 %.

Bättre löpare med rödbetsjuice
Varför blir man snabbare och uthålligare av rödbetsjuice? För det första vidgar juicen blodkärlen, vilket ökar blodgenomströmningen. För det andra tycks den göra mitokondrierna effektivare, så att cellerna förbrukar mindre syre i sin energiproduktion. Det är en bra kombination för en löpare.

I de flesta studier har man använt doser på ca 300 mg rödbetsjuice omkring 2 timmar före träning. I en studie från 2013 såg man att mer var bättre, men det fanns en sjunkande avkastning och den optimala nivån motsvarade ca 600 ml rödbetsjuice.

Är nitrat farligt?
Nitrat är beskt, och besk smak är naturens sätt att varna för gift. Så lite giftigt är det, men det gäller i stort sett alla växter och små mängder gift är bara nyttigt. Cellerna behöver stressas lite lagom, för att bli starkare. Det sägs att nitrater orsakar cancer, men då rör det sig om nitrosaminer som kan bildas i kött som berikats med nitrit. Nitratrika grönsaker innehåller vitamin C som motverkar bildandet av nitrosaminer. Däremot är det nog bättre att äta nitrater i form av mörkgrön sallad, än att klunka i sig flera liter juice i veckan. En del blir dessutom rejält dåliga i magen av rödbetsjuice. Människans matsmältning är inte gjord för överdrifter.

Kom ihåg grönsakerna
Till nästa tävling ska jag pröva rödbetsjuice i pillerform. Jag tycker inte om smaken på rödbetsjuice, men jag har blivit bättre på att svälja ner det. Mitt blodtryck är bra, däremot vill jag gärna bli lite snabbare och uthålligare. Å andra sidan äter jag gröna bladgrönsaker sprängfyllda med nitrater varje dag, så jag behöver kanske bara ett tillskott motsvarande 100-200 ml för att maximera effekten.

Jag är skeptisk till tillskott, men rödbetsjuice är ett av två tillskott som jag förespråkat ganska länge nu. Det andra tillskottet - som jag tror är ännu viktigare - ska jag skriva om i nästa artikel.

Link to comment
Share on other sites

Efter många år med medicinsk erfarenhet vill jag bara säga att sanningen är inte lätt att få fram. Det svänger ofta inom den medicinska vetenskapen, trots välgjorda dubbelblinda multicenterstudier så kan nya studier ställa allt på ända efter några år och det man trodde var sanning visade sig vara helt fel. Vad det gäller rödbetsjuice så kan den intresserade söka på pubmed så kommer ni hitta många olika studier som visar alla möjliga resultat vilket gör en klart skeptisk. En review artikel (en artikel där man gått igenom alla större studier och slagit samman resultatet) från mars 2015 visade att det är oklart om det har effekt, en dos innan sportaktivitet gav 1,4% bättre fysisk förmåga men med +/- 2 % dvs risk att det försämras, vid dubbel dos snarare sämre resultat 0,9% förbättring med +/- 1,9%. Större bra studier saknas. Dessutom alltid problem med studier när det finns industri bakom. Sen ska man inte underskatta placebo! Det är till och med visat att man har effekt av placebo även om man vet att det är placebo  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har druckit RÅ prestation hela vintern.

Jag vill påstå att jag känt effekt. Ffa i stakmaskinen. Jag har på intervallpassen upplevt vilan som bättre. Jag tycker mig kunnat återhämta mig snabbare och ventilera mig bättre under vilan än tidigare.

Under skidåkning har jag dock inte några tydliga tecken på effekt. Det är så många fler faktorer som spelar in där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...