Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka vill tävla på gummihjul?


joakim.j

Recommended Posts

När jag är på rullskidtävlingar hör jag väldigt sällan någon som föredrar att tävla på gummihjul så vilka är det egentligen som vill ha tävlingar på dom hjulen?

 

Därför ställer jag nu frågan till Er som åker mer än 2 rullskidtävlingar om året.

Vill Ni åka på gummihjul eller PU?

 

Samma fråga till Er som bara åker Alliansloppet gummi eller PU?

 

Och en sista fråga, deltar du bara och åker för att det är roligt eller är du med för att försöka placera dig så bra som möjligt?

Link to comment
Share on other sites

PU vill jag tävla på, istället för några diffusa gummiregler där det alltid uppstår frågan, var det gummit eller personen som var snabba? Jag vet att jag gjorde en bra prestation på SM för att vara mig (sedan blev jag diskad, men det är en annan historia.. :)). Nu på lördag är det UVK-rullen, kör jag riktigt bra där kommer det säkert bli snack om mitt gummi, som följer regelverket för Alliansloppet såvitt jag vet (gamla Swedski träningsgummihjul, föregångaren till Elpex). Även jag själv kommer då undra, var det jag eller gummit bra/dåligt osv. Jag är med för att det är trevligt!
Link to comment
Share on other sites

För mig spelar det mindre roll, bara olika förutsättningar.

På 2:or kommer mina förmågor utanför åkningen mer fram, att jämföra med vallningen på vintern, hur bra kan jag få de hjul jag har att rulla och hur får jag ta på det bästa hjulen för mig.

Sen har jag inte drabbats av låneskidor vilket kanske skulle ändra min inställning.

Link to comment
Share on other sites

4-6 tävlingar om året. Äger inga PU hjul och är glad och nöjd med tävlingar på 2or. Satsar alltid på att förbättra mig och jag tycker tävlingsresultat på 2or blir mer likt snötävlingar bortsett från ett par stycken som underpresterar på rullskidor. På PU verkar led1 och 2 åkare kunna hänga på elitåkare och bara komma några minuter efter vinnaren på långlopp. Låter i och för sig kul men mer olikt snätävlingar. Våra lokala tävlingar skulle inte få ihop någon större mängder åkare om de gick på PU. På 2or kan det bli 40-100 st.
Link to comment
Share on other sites

val mellan tvåor och PU. PU helt klart, pga vill ha rättvisa förutsättningar och enkelhet, inte massa mtrl-mek.

 

Tycker dock redan tvåor rullar för lätt, och skulle föredra treor eller tom fyror som är "rättvisa" mellan olika tunga åkare, samt en klar standard.  - Gillar mer "snömotstånd" i stakningen o diagonalen. Blir ju ofta knapp ngn diagonal alls på ens tvåor. Men är väl kanske mer en vanesak. Än så länge relaterar jag väldigt mkt till glidskidåkning i min rullskidåkning.

 

Dessutom torde det väl på PU (och även i mången mån på tvåor) bli ganska mkt taktik att ligga i rätt rygg. Visserligen ett kul moment, som på cykel. Men jag föredrar mer "man mot man", eller iaf att det inte handlar om 20/30% mer kraft ligga ta vind själv än i rygg.

Link to comment
Share on other sites

Har tävlat på både PU och 2:or och för mig är det ingen större skillnad. Nu väger jag inte 100 kg men skillnaderna i rull mellan 2:or och PU har jag inte kunnat märka (dvs att det skulle skilja mer i rull på 2:or än PU). Dessutom är skillnaden under alla omständigheter mindre än på snö. Så för mig en icke-fråga, det är inte det som bestämmer om jag ställer upp. Och ställer upp gör jag för att det är bra träning och dessutom alltid skitkul att tävla (och förhoppningsvis märka att man går framåt).

 

Men om jag ändå skulle tvingas välja så skulle jag gå på 2:or och det är en helt ovetenskaplig känsla av att jag har lättare att prestera då.

Link to comment
Share on other sites

Tendensen är väl att man inte kan välja - det blir mer och mer 2or på rullskidtävlingar (tex alla tre tävlingar i Småland i höst går på 2or)

Ytterligare en aspekt är säkerheten - höga farter och hög ålder eller bristande teknik = för farligt med PU.

 

Men vore utbudet lika (och jag 10 år yngre) skulle jag välja PU på skate före både PU och 2or på klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Började åka rullskidor förra hösten. Och ska till helgen köra min femte rullskidtävling i Falköping. Då som alla andra gånger blir de på tvåor. Har inga Pu och tveksamt om jag vill köpa. Har inte filat o slipat på mina hjul. Keramiska lager är allt jag fixat med.

Hade hellre sett att tävlingarna gick på treor rakt över. Tycker tom tvåor är för lätt och då lär ju Pu rulla satan :) Och de är inte för att jag är rädd för farten. Men tror de skulle bli roligare tävlingar om de va på treor.

Link to comment
Share on other sites

Tävlar helst på PU. Nu för tiden blir man tvungen att tävla på 2or i många tävlingar. Flera som jag har pratat med har ändrat sig från att var positiva till att tävla på 2or till att vara irriterade över att de blivit frånåkta av mycket sämre åkare på Alliansloppet för att de hade trimmade 2or. På lördag kör jag UVK-rullen (2or) o då kommer de seedade åkarna köra på de nya rosa hjulen från elplex som inte ska bestraffa tunga åkare på samma sätt som gummihjul. Det ska bli intressant att höra vad dom tycker om dom hjulen. Jag har fått låna ett par snabba skidor så jag kommer åka ifrån åkare som är bättre än mig.
Link to comment
Share on other sites

Vad tränar ni på; PU eller 2or eller 3or. Vad är skillnaden tex att träna på långsamma 2or ung 2½ mot snabba tvåor.

Hur känns det att träna på PU jfr med normaltvåor ? Jag tänker inte så mycket på träningseffekten utan mer vilket som

är roligast att träna på.

 

Jag har kört min skejtträning på inlines 78-78A och legat på ner runt 3 min/km. Nu har hjulen blivit slitna och ett lager börjat kärva, så går så sakta som 3,5-4 min/km  och det är inte alls lika roligt att åka längre.

 

Bortsett från träningseffekten är lätt=roligt ?

Link to comment
Share on other sites

Vad tränar ni på; PU eller 2or eller 3or. Vad är skillnaden tex att träna på långsamma 2or ung 2½ mot snabba tvåor.

Hur känns det att träna på PU jfr med normaltvåor ? Jag tänker inte så mycket på träningseffekten utan mer vilket som

är roligast att träna på.

 

Jag har kört min skejtträning på inlines 78-78A och legat på ner runt 3 min/km. Nu har hjulen blivit slitna och ett lager börjat kärva, så går så sakta som 3,5-4 min/km  och det är inte alls lika roligt att åka längre.

 

Bortsett från träningseffekten är lätt=roligt ?

Tror nog inte det är många som tränar på PU. Skulle gissa att de flesta kör ett eller max 2 intervallpass på PU innan en PU-tävling, men inte mer. Det största delen för många går nog på 2:or eller 3:or.

 

Jag kör en del pass på 4:or och visst är det tyngre än på 2:or, men för den skull behöver ju inte 2:or vara roligare.

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag införskaffat dyra Elpex EVO X kan jag tänka mig att tävla på gummitvåor. Ser fram emot UVK på lördag till exempel.

Med Swenor blev det lite kämpigt att klamra sig fast i klungorna då det bar iväg utför .

Nu på SM (körde i gubbklungan som var 4,5 min efter H21 segraren), upplevde jag ingen skillnad alls i rull mellan åkarna,

vare sig man hade gula eller orangea hjul. Så skall det vara. Sen att PU-åkning inte har mycket gemensamt med snöskidor är en annan sak. Rullskidor är en egen sport !

Link to comment
Share on other sites

Samanfattning hitills

 

1 spelar ingen roll

4 för gummihjul varav 2 eller kanske 3 saknar PU

Resten gillar PU bäst och det frågade jag egentligen inte efter jag ville veta vilken kategori åkare som vill tävla på Gummihjul och hitills tycks det vara åkare utan PU eller som tävlar lite.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...