Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka vill tävla på gummihjul?


joakim.j

Recommended Posts

Tävlar helst på PU. Nu för tiden blir man tvungen att tävla på 2or i många tävlingar. Flera som jag har pratat med har ändrat sig från att var positiva till att tävla på 2or till att vara irriterade över att de blivit frånåkta av mycket sämre åkare på Alliansloppet för att de hade trimmade 2or. På lördag kör jag UVK-rullen (2or) o då kommer de seedade åkarna köra på de nya rosa hjulen från elplex som inte ska bestraffa tunga åkare på samma sätt som gummihjul. Det ska bli intressant att höra vad dom tycker om dom hjulen. Jag har fått låna ett par snabba skidor så jag kommer åka ifrån åkare som är bättre än mig.

 

Någon som vet vart man kan hitta dessa hjul och om de passar till Swenor skidor? Det är inte lätt att va en tjock rullskidåkare. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag styr inte i någon klubb, jag är bara ordförande och en i styrelsen.
Sen är det så att jag helst vill tävla på PU-hjul och det är av den anledningen jag inte tävlar så ofta längre då antalet tävlingar är mindre just i år.

Men när vi nu ordnar en tävling ihop med ytterligare en annan klubb så gäller det att locka den stora massan, och tävlandet på rullskidor har varit extremt dåligt i Skåne dom sista åren. För ett par år sen var det nästan bara här det fanns tävlingar, och många tävlade här då. Dom sista åren är det bara min egen klubb i stort sätt som tävlat. För att få igång tävlande ännu mer bland andra klubbar här i regionen så testar vi detta i år.
För även om jag och dom flesta elit idag anser att PU är stabilare, stadigare och säkrare att åka på jämfört med sladdriga gummihjul så går det ju inte att blunda för att antalet tävlande har blivit större dom sista åren pågrund av tävlingarna på just gummihjul. Det är ju ett faktum.

 

Får vi in mer i sporten så kommer troligen dom flesta av dom om dom får möjligheten att testa skillnaden på PU-hjul och gummihjul helt enkelt inse vad som är bäst. Viktigare med många tävlande än att vi redan frälsta får vad vi vill.

 

Dock är ju den ena av dom två tävlingar som jag står bakom på riktiga racehjul. Så jag har fått vad jag vill lite grand eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vart man kan hitta dessa hjul och om de passar till Swenor skidor? Det är inte lätt att va en tjock rullskidåkare. :)

Jag vet av egen erfarenhet att det är inte lätt att vara tung. Kom o kör UVK-rullen imorgon så kan du fråga dom på elpex personligen. Om jag får möjlighet kan jag fråga dom o skriver svaret på forumet.

 

Ett tillägg på Joakim.J:s sammanfattning: liknade diskussion har varit uppe på forumet tidigare o svaren är oxå ganska lika. Håller med dig om att de som inte tävlar så mycket o inte äger PU ofta är negativ till PU. Min uppfattning är att alla rullskidsåkare är längdskidåkare som tycker att det är rolig o bra träning att åka rullskidor inför vintersäsongen. Vissa föredrar PU andra gummihjul o då tycker jag att det är konstig att man som åkar får möjlighet att välja vad man vill tävla på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det viktigaste är att få fler att tävla. Sett från arrangörssynpunkt vill man ju ha tävlingar med många deltagare. De flesta arrangerar ju ändå tävlingar med syftet att det ska bli ett tillskott i kassan till klubben.

 

Sen kan det mycket väl bli så som Skåningen skriver, att många av de nya åkarna får möjlighet att pröva på PU-hjul och därmed i en framtid även vill tävla på PU.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet av egen erfarenhet att det är inte lätt att vara tung. Kom o kör UVK-rullen imorgon så kan du fråga dom på elpex personligen. Om jag får möjlighet kan jag fråga dom o skriver svaret på forumet.

 

Ett tillägg på Joakim.J:s sammanfattning: liknade diskussion har varit uppe på forumet tidigare o svaren är oxå ganska lika. Håller med dig om att de som inte tävlar så mycket o inte äger PU ofta är negativ till PU. Min uppfattning är att alla rullskidsåkare är längdskidåkare som tycker att det är rolig o bra träning att åka rullskidor inför vintersäsongen. Vissa föredrar PU andra gummihjul o då tycker jag att det är konstig att man som åkar får möjlighet att välja vad man vill tävla på.

Skulle gärna åka UVK-rullen men är helt enkelt för dålig.. Åker milen på 42-43 min så skulle ta mig nästan 3h att komma runt. Inte så kul att komma absolut sist. :)

 

Blir mycket glad om du kan fråga elpex vart man kan få tag på hjulen och om de passar en swenor skida.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna åka UVK-rullen men är helt enkelt för dålig.. Åker milen på 42-43 min så skulle ta mig nästan 3h att komma runt. Inte så kul att komma absolut sist. :)

 

Blir mycket glad om du kan fråga elpex vart man kan få tag på hjulen och om de passar en swenor skida.

Man kan åka ett varv (13km lättåkt, 200kr) bara för att det är ett kul evenemang. Jag ska göra mitt bästa. Jag åker inte så snabbt så de har kanske packat ihop o åkt hem när jag går i mål:)
Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna åka UVK-rullen men är helt enkelt för dålig.. Åker milen på 42-43 min så skulle ta mig nästan 3h att komma runt. Inte så kul att komma absolut sist. :)

 

Blir mycket glad om du kan fråga elpex vart man kan få tag på hjulen och om de passar en swenor skida.

Dom kommer ut i handeln till våren gissar jag på. Har en kompis som kör på Elpex 4or i ett par alutech så nog ska du få dit pu2orna i dina swenor. Behövs nog några extra brickor.
Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna åka UVK-rullen men är helt enkelt för dålig.. Åker milen på 42-43 min så skulle ta mig nästan 3h att komma runt. Inte så kul att komma absolut sist. :)

 

Blir mycket glad om du kan fråga elpex vart man kan få tag på hjulen och om de passar en swenor skida.

De rosa hjulen som användes på UVK-rullen var prototyper o tävlingen var en del i utvecklingsarbetet. Deras plan är att börja sälja dem till våren. Om man använder brickor kan man få dem att passa swenor. Deras plan är göra hjul som passar konkurrenternas stommar för dom tror inte konkurrenterna kommer att kunna göra ett så bra pu2hjul på ett tag.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...