Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassikern


Volevodin

Recommended Posts

Såg ni sista programmet i Klassikern på TV. Det var ganska intressant att följa de riktiga

"blåbären" i deras kamp att klara sig mot repet, men även tjejen som klarade Lidingöloppet så galant. Även "dansken" som skulle försöka slå det sammanlagda klassikerrekordet. Han siktade på under 5 tim, men jag såg redan i början att han hade inte det rätta trycket i stakningen, såg lite tamt ut och han hamnade på 6.22, OK tid under rådande förhållande men långt från 5 tim.

Allmänt kan sägas att de fick värsta tänkbara förhållande, ett riktigt "grisföre", men jag var aldrig orolig att inte tjeje skulle klara av att ta sig ner till Mora i tid.

Men både göteborgaren och skåningen klarade sig inte undan repet, mest pga att deras förberedelser på snö var alltför klena. Redan från början var jag skeptiskt till att skåningen skulle klara det, han hade inte tillstymmelse till skidteknik, hade bara sprungit omkring i skogen med stavar, det räcker inte.

Göteborgaren trodde jag mer på men hans teknik rasade samman i det svåråkta föret, så han föll för repet. Han fortsatte dock till nästa kontroll,där han kunde genomföra det största målet med loppet, nämligen att fria till sin flickvän, vilket han klarade galant.

 

Hoppas ni som är förstagångsåkare och tränat lite eller inte alls på snö tar lärdom av detta och kommer bättre förberedda till eldprovet i Dalarna !

Link to comment
Share on other sites

Tycker det var lite synd att man enbart får möta deltagare (inte Rasmus) som går in för att göra klassikern enbart för att överleva den. Respekt till Hannah, hon tränade och gjorde det bra. Hon gjorde dessutom klassikern. Medan skåningen och komikern inte tog det hela på allvar, för då hade man nog lyckats träna lite mer än de gjorde. Hade varit betydligt roligare att följa en motionär med lite ambition, säg under 7 timmar på Vasan eller SUB 10 på Vättern.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig 1496, det kunde väl varit en mera "satsande motionär" med i programmet också. Dock tycker jag det ändå är en intressant programserie. Kul att en bredare publik faktiskt får en bild av att Vasaloppet klarar man inte ens om man inte tränar och går in för det seriöst. Dock var ju årets före lite tungt.....men jag slog iaf Rasmus :)

Link to comment
Share on other sites

Såg inte alla avsnitt, men det är ändå intressant att följa. Visar om inte annat att det är en tuff utmaning.

Undrar hur vår danske vän tänkte om rekordet. Hans skidteknik var inte speciellt bra. Hur kom han in i led 1? Att åka med skadade revben är väl på gränsen till korkat.

Link to comment
Share on other sites

Tycker framförallt att det var naivt att tro att en icke-skidåkare ska kunna ta rekordet på klassikern. En tid under 4h krävs ju för att ha en chans vilket en som inte är elitåkare pallar med , läs dansk ex triathlet

 

Stämmer verkligen detta?

Han är (eller var) ju elit i cykel, löpning och simning. Topptider på dessa områden borde väl tillåta en tid över 4h på vasan?

 

Såg inte alla avsnitt, men det är ändå intressant att följa. Visar om inte annat att det är en tuff utmaning.

Undrar hur vår danske vän tänkte om rekordet. Hans skidteknik var inte speciellt bra. Hur kom han in i led 1? Att åka med skadade revben är väl på gränsen till korkat.

SVT fixade väl detta såklart. Eller så känner han själv ngn som drog i trådarna.

Att övriga deltagare hamnade i led 6 kändes än "värre" tyckte jag.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer verkligen detta?

Han är (eller var) ju elit i cykel, löpning och simning. Topptider på dessa områden borde väl tillåta en tid över 4h på vasan?

 

SVT fixade väl detta såklart. Eller så känner han själv ngn som drog i trådarna.

Att övriga deltagare hamnade i led 6 kändes än "värre" tyckte jag.

 Han behövde åka på runt 5h för att slå rekordet så i perfekta förutsättningar kanske han hade kunnat vara nära, men som sagt var skidtekniken "sådär". :)

 

Verkar som SVT fixat led 1 till Rasmus och 6 Till de övriga deltagarna. Båda känns helt fel. Hannah åkte Engelbrektsloppet i avsnittet inan på 5:55 vilket inte ens räcker till led 9.

Link to comment
Share on other sites

 Han behövde åka på runt 5h för att slå rekordet så i perfekta förutsättningar kanske han hade kunnat vara nära, men som sagt var skidtekniken "sådär". :)

 

Har man brutna revben (vilket gör f-bannat ont, jag har provat 2 ggr) så är det definitivt inte till gagn för skidtekniken...

Link to comment
Share on other sites

Var det bara jag som tyckte att alla såg oförskämt fräscha ut vid kontrollerna?

Jag kan inte tycka att det såg ut som om de pressat sig, själv är jag betydligt svettigare, har svårt att prata längre meningar pga andhämtning osv.

Jag misstänkte efterhandskonstruktion på intervjuerna...

 

När det gäller Rasmus så var det dåligt med information om hur lång tid innan han bröt revbenen, inte sitter väl värken i flera månader? Kronlogin i inslagen verkade vara lite sisådär och kvaliteten på produktionen var inte den bästa i min mening.

Jag  tror också att det är svårt att slå rekordet om man inte är duktig på skidor, antagligen det mest svårtillgängliga teknikmomentet. Simning påverkar minst tidsmässigt, cykling och sidor mest. Jag tippar att en duktig skidåkare har mindre träning mellan sig och rekordet än en duktig cyklist?

 

Generellt sett saknades helt hur man tränade eller omfattning, mest krystade kommentarer inlästa i efterhand.

Det fattades förra året också men ändå mer i år.

 

Trevlig idé, jag såg alla avsnitten men tycker att det skulle vunnit på minst 45 minuter och gärna mer tid på förberedelserna så att det kan inspirera fler.

 

Förra året var det också mest tjejer som stod för det "normala" i förberedelser och killarna för det mer mediala.

I slutändan var det även där tjejerna som lärde mig mest i förberedelser och fick mig att anmäla mig till årets klassiker.

Plus givetvis den stora inspiratören Anders Gylhenius.

Link to comment
Share on other sites

 

När det gäller Rasmus så var det dåligt med information om hur lång tid innan han bröt revbenen, inte sitter väl värken i flera månader?

6-8 veckor har jag haft ont när jag brutit revben men det är säkert olika beroende på var brotten sitter och hur smärttålig man är. Att hosta var hemskt och att nysa var en nära dödenupplevelse..

Link to comment
Share on other sites

precis, man brukar säga 6 veckor tror jag, jag hade likadant. Vid 5,5 veckor trodde jag att vintern var körd men vid 6 veckor kom jag på att det inte gjorde ont längre och undrade vilken sekund det skedde. Troligtvis enbart ett par revben brutna och lindrigt brott (mot trappavsats från ca 2 meters höjd).

Inte påverkade det mitt Vasalopp även om jag trillade vid 4:e advent och kunde träna igen i först i slutet av Januari.

För egen del blev det ca 7:10 år 2009 med betydligt mindre träningsdos än vad Rasmus hade, superdåligt glid och start i 7:an. Men 2009 var förhållandena bättre än i år även om jag tippar att de inte var så mycket bättre i 7:an 2009 än 1:an i år?

 

Jag kommer fortfarande ihåg hur man höll sig för skratt och var glad att slippa förkylning med hosta eller nysningar.

Vid stakning aldrig lyfta handen högt och vurpa var det inte tal om...

 

För övrigt gillade jag Rasmus satsning och det kändes som om det fanns någon mer förklaring till sista resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...