Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Värmdöloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
48 svar till detta ämne

joco

joco

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Det var riktigt kul med tävling på hemmaplan!

Vallningen var inte helt enkel tyckte jag. Eftersom jag inte orkade staka hela tiden så hade jag rejält bakhalt på de isiga partierna, som var rätt många.... Hur skulla man vallat, det var ju både nysnö o is?? Jag hade lagt swixgrundburk i botten (borde nog varit grundklister istället), 2 lager vauhti morot, 3 lager Rode Blå Super Fast (blå super med flour). Detta var ju ingen höjdare, hade dock hyffsat fäste där det fanns snö kvar i spåren. Anledningen att jag la Rode på toppen var att jag ville prioritera glidet, men jag orkade inte staka så mycket ändå så det hjälpte inte så mycket.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg
Om man ville åka avslappnat uppför, så var det nog klister täckt med burk som gällde. Själv prioritera glidet, så jag hade bara burk. Sprang som en kratta uppför de två uppförsbackarna som fanns.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
Mycket bra organiserat, kanontrevligt servicefolk, god sportdryck men.....
tyvärr katastrofspår i skogarna. Har aldrig sett så mycket folk som ramlat på ett å´samma lopp. Klarade mig själv undan med bara en vurpa. Tyvärr var det också för mycket is, gräs och grus i spåren vilket gjorde att man förstörde skidorna. Lessnade efter 3varv (1tim 35min).
Sedan blev det för mycket folk efter drygt 2 varv då man började varva folk. I stort sett omöjligt att komma förbi klungorna i skogspartierna....

Jag tror det hade behövts någon dm snö till för att riktigt få till det men jag tror inte det hade gått att få det bättre med de förutsättningar som fanns. Ser fram emot nästa år och hoppas då på lite mer snö. Bra kämpat !!!

Tyler Farrar

Tyler Farrar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Vilken kanon tävling Nacka Värmdö Skidklubb bjöd på! Visst finns det saker att förbättra men under dessa omständigheter får man vara riktigt nöjd. Trevligt med så många Stockholmsåkare på samma plats istället för utspridda på många olika tävlingar. Håller med om att det var svårt med fästet men Stockholmare brukar vara duktiga på stakåkning så detta lopp passade nog många bra ändå. Vi ses nästa år igen! Lycka till med förberedelserna till Värmdöloppet 2008!

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Jag tror det hade behövts någon dm snö till för att riktigt få till det men jag tror inte det hade gått att få det bättre med de förutsättningar som fanns. Ser fram emot nästa år och hoppas då på lite mer snö. Bra kämpat !!!

Var en sväng i Stockholm över helgen och konstaterade att var illa ställt med snötillgången. Verkligen imponerande att få till ett skidlopp med så tunt snötäcke!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Lessnade efter 3varv (1tim 35min).
Sedan blev det för mycket folk efter drygt 2 varv då man började varva folk. I stort sett omöjligt att komma förbi klungorna i skogspartierna....

Jag vet inte om det är jag som var ovanligt hänsynslös, men jag tyckte i princip inte att jag stoppades upp alls av folk man varva (var nog 2-3 minuter efter dig Gunde efter 3 varv), tycker det är en extra krydda att planera för goda omkörningar, annars blir det lite tradigt att bara ligga och mata efter förhoppningsvis någon bra rygg, lite kaos livar upp! Men det är nog bara jag som tycker så:)

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Jag vet inte om det är jag som var ovanligt hänsynslös, men jag tyckte i princip inte att jag stoppades upp alls av folk man varva (var nog 2-3 minuter efter dig Gunde efter 3 varv), tycker det är en extra krydda att planera för goda omkörningar, annars blir det lite tradigt att bara ligga och mata efter förhoppningsvis någon bra rygg, lite kaos livar upp! Men det är nog bara jag som tycker så:)

Det var nog helheten som gjorde att jag tröttnade. Droppen som fick mig att kliva av var i den kortare backen efter bägge "långbackarna" precis efter 90 graders svängen så försökte en "folksamling" ta sig upp där i en härlig kombination av is, grus, lös snö, inga spår och skidorna kors&tvärs. Kommer ihåg hur jag tänkte "hur i h-vete ska jag komma förbi här?" vet fortfarande inte hur jag lyckades... =)

Tyler Farrar

Tyler Farrar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
GundeG synd att du bröt! Alla jag har pratat med är väldigt nöjda med tävlingen och så många backar var det inte att man inte kunde komma om. Hade inga problem att ta mig om åkare då många visade hänsyn... Tycker starten var bland de bättre där fanns det gott om plats vilket brukar vara trångt på tävlingar med vurpor som följd.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
Jag tycker också det kändes tråkigt att bryta men för mig kändes det inget vidare kul. Smaken är som baken....
Jag tycker också folk visade hänsyn (f.f.a servicefolket runt banan var fantastiska), dock svårt att göra något åt klungbildningar på de smalare partierna.
Vet ej var du stod i starten men jag stod längst fram och där var det kallabaliken värre, åkare föll som furor. Två killar precis framför mig small i backen så det sjöng om det, en precis efter första svängen där spåren gick ihop och den andra precis i 90-graders svängen som försegicks av en 10m isbana. Rena turen att jag inte åkte med.....Själv åkte jag omkull en gång. Kompisen som kom 2:a i H40 ramlade 3-4ggr och hade fina blåmärken igår.
Men i.o.f inget ovanligt med kallabalik vid starterna.... det kostar på att ligga på topp =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar