Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet


Tyler Farrar

Recommended Posts

Nu har jag anmält mig till Värmdöloppet, är det några fler som har anmält sig? Hörde av några gamla rävar i klubben att de åkte DM på 80-talet på Värmdö. Tack Dunderklumpen för inf. om Värmdöloppet hade inte hört talas om tävlingen innan du skrev om den. Ska bli intressant och se hur många som åker till Stockholm för att åka seedningslopp den 11 Februari. Måste också tacka för en bra hemsida det var lätt att anmäla sig och mina frågor om tävlingen besvarades snabbt.
Link to comment
Share on other sites

I dagsläget är det snö längs hela sträckningen på 12 km. Ekedalsspåret är ännu bara plattat men kommer troligen spåras under dagen eller i morgon. De övriga 9 km spårades i helgen, men igår var de lite översnöade, så bara ena spåret var uppåkt av entusiaster. Det ska ju bli lite varmare, men bara det inte kommer allt för mycket regn så hoppas vi på bra spår om knappt två veckor.

 

Lite närmare tävlingen kommer vi att lägga ut mer info på hemsidan - väder, spårförhållanden, (vallatips?), startlistor mm

Link to comment
Share on other sites

Hej dunder

 

En fråga riktad till dig, låt oss säga att det snöar i dag under kvällen hur snabba är ni/dom

att dra nya spår i nacka, kan man räkna med att det är nydraget dagen efter ?

 

eller hänger det på om dom-han-hon-de som har kundskapen om de har tid eller inte, sker det hela med ideelt arbete eller är det någon som är ansälld att dra spår ???

 

Robb

Link to comment
Share on other sites

Hej dunder

 

En fråga riktad till dig, låt oss säga att det snöar i dag under kvällen hur snabba är ni/dom

att dra nya spår i nacka, kan man räkna med att det är nydraget dagen efter ?

 

eller hänger det på om dom-han-hon-de som har kundskapen om de har tid eller inte, sker det hela med ideelt arbete eller är det någon som är ansälld att dra spår ???

 

Robb

Hej Robert!

All spårdragning sker ideelt, både vid Nacka Golf och vid Värmdövallen (även om vi får visst bidrag från kommunen). Så hur snabba vi är varierar något. Vid Nacka Golf är det främst två personer som spårar. En jobbar (mer än?) heltid och hinner mest helger men nu innan loppet försöker han ibland ut kvällstid. Den andre är pensionär men jobbar ändå - men han brukar vara ute mer dagtid. Så det är han jag hoppas på spårar upp Ekedalsspåret under dagen.

Link to comment
Share on other sites

hade inte tänkt tävla nå't i år, men kommer nog inte kunna låta bli när det finns så'na eldsjälar i trakten. skulle inte tro att handleden håller för någon större belastning, men det är ju skönt att ha något att skylla på:) håller vädret i sig blir det direktanmälan för min del
Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med han som spårar och det är inget fel på hans ambition ( 30 års erfarenhet av skidåkning som tävlande och obegränsat med tid) kan det bli bättre. Han är ute och kör så fort det kommer snö. Var ute senast idag och körde hela spåret med skoter, perfekta spår enligt en som åkte där i kväll. Ringde också och frågade om antalet anmälda åkare och fick höra att det är mer än 100 stycken. Kanske dags att anmäla sig för de som väntar! Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge kanske gäller i detta fall…
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag aldrig åkt en tävling inte hellet vart med och arrangerat en tävling, men 300.- är väl inte så farligt, vad lägger man inte ner i utrustning varje år.

 

Klart att man har en massa omkostnader i samband med ett arrangemang av en tävling.

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Vilka här ska åka loppet? 300kr är lite väl dyrt för ett sånt här lopp tycker jag.

300 kr för ett seedningslopp till Vasaloppet är väl runt standardpris eller kanske några tior över då. Grotfallsrundan, Milkoloppet och Kläpparrennet kostar 250kr medans tex Järnforan kostar 350 kr.

Link to comment
Share on other sites

300 kr är nog som sagt ganska normalt. Man får väl jämföra lite med att vi Stockholmare är vana att åka ganska långt vid sådana här lopp. I fjol så satt jag och en till och åkte till Wadköpingsloppet, drygt 50 mil t o r för oss. Och då räknas ändå detta till ett av de närmaste loppen. Jag åkte ca 80 mil till ett annat lopp. Sån´t tycker jag själv blir dyrt. Engelbrektsloppet kan jag däremot uppleva som lite dyrt, men det lever väl lite på tradition och klassikern.

 

Visst hoppas vi på vinst goda år med många deltagare. Men i år med förhoppningsvis runt 150 deltagare skulle vi faktiskt ha gått i förlust om vi inte haft sponsorer. Initialt med att ordna en tävling av denna storlek krävs en del investeringar och ”hyror”. Vi hoppas väl dock att göra ett så pass bra jobb, så det kan generera fler deltagare kommande år. Men just i år lär vi inte gå i någon vinst. Och i jämförelse med nerlagd tid blir det nästan löjeväckande. Kanske blir en av våra gamla gubbar i klubben sannspådd när han lite gnälligt kommenterade att - ”Det där blir det ingen vinst på. Det är bättre att vara funktionärer på St. Marathon och Tjejmilen”. Men vi hoppas han har fel i det långa loppet.

 

Lopp kan förvisso säkert gå i vinst. För något år sedan när jag var i Orsa så undrade man lite om de inte drog in lite kulor. Men å andra sidan unnar jag denna skidklubb detta mer än väl. Så länge det går klubbar och skidåkning till godo tycker jag det är helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Många föreningar subventionerar tävlingar och uppskattar deltagande i sådana så för dig Jörgen gäller väl att gå med i en rik förening som inte ställer några motprestationer för att subventionera din medverkan i Värmdöloppet. Annars är det ju billigt att åka Söderskidan men då får du ju bara åka skidor i en mil. Men arrangörerna av Värmdöloppet lär få jobba för anmälningsavgiften om plusgraderna står sig….
Link to comment
Share on other sites

Lopp kan förvisso säkert gå i vinst. För något år sedan när jag var i Orsa så undrade man lite om de inte drog in lite kulor. Men å andra sidan unnar jag denna skidklubb detta mer än väl. Så länge det går klubbar och skidåkning till godo tycker jag det är helt OK.

300:- är kanske i övre segmentet men inget överpris om arrangemanget är bra.

Finns dessutom inga konkurrerande lopp i närheten så är det bara att önska lycka till.

Här i västsverige inom en 20-25milsradie finns väl närmare 10 lopp om det blir förhållanden för det, märkligt att det inte finns fler i Sthlmområdet med det underlaget och intresset.

 

Hursomhelst är det väl unt alla arrangörer som lyckas göra ett arrangemang med lite vinst till klubben. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Här i västsverige inom en 20-25milsradie finns väl närmare 10 lopp om det blir förhållanden för det, märkligt att det inte finns fler i Sthlmområdet med det underlaget och intresset.

Vi har nog en hel del lopp med den radien runt Sthlm också. Men de flesta ligger just nära de 20-25 milen ifrån. (Lindmansloppet är väl annars bland de närmaste, men det var inställt i år.) Själv blir det 10 mil t o r bara för att komma in till centrala stan, å då känns resorna lite dryga faktiskt.

 

Hursomhelst är det väl unt alla arrangörer som lyckas göra ett arrangemang med lite vinst till klubben. Lycka till!

Jag hoppas jag kan säga tack om 1½ vecka.

Link to comment
Share on other sites

kostnadsmässigt går det inte att slå ett lopp i närområdet med kostnader för ev logi och resor för lopp längre bort. om en klubb som baserar sitt arbete på frivilliga lyckas gå med vinst så är väl det bara bra. antingen kan de väl få två sockerbitar till kaffet eller så kanske de plöjer ner pengarna i konstsnöanläggning. hoppas kung bore är med er så att det blir något lopp
Link to comment
Share on other sites

Vi har varit ute och skottat på de mest kritiska passagerna nu i helgen. Det finns fortfarande fläckar att bearbeta, men de som är kvar ligger på öppna ytor och är mycket lättare att åtgärda än det vi redan gjort (längre skogspassager). Då prognosen är minusgrader resten av veckan, eller max 0 så ska vi allt lyckas genomföra loppet. Vi kommer dock troligen inte kunna ha riktigt den ordinarie tänkta banan. Kortare passager på ca 100m med enkelspår kan ev. förekomma. Igår körde jag runt banan, och för tillfället är det mycket snabba spår. Så skyltar om svåra kurvor för ovana åkare kan bli aktuella, om det inte kommer lite mer nysnö.
Link to comment
Share on other sites

Hej Dunderklumpen, det var verkligen bra nyheter och med tanke på att det kommit lite mer snö i kombination med kallt väder fram till på söndag så antar jag att man får börja ladda inför lopp på söndag?!

 

Hur är föret nu efter den snö som kommit? Inte lika isigt längre?

Link to comment
Share on other sites

Hej Dunderklumpen!

 

Fantastiskt kul ska det bli med ett lopp i Stockholm, undrar om det kommer att vara helt stenfritt, dvs. kan man ha finskidorna?

Vet inte om jag kommer kunna svara på den frågan helt ärligt förän lördag kväll. Slutspårning kommer nog bli först efter 14.00 lördag. Och vi kommer nog bli tvungna att jobba vidare med spåren fredag och lördag. Det kommer nog vara lika illa med att ge vallatips, då jag inte vet förän dess hur mycket spåren blir av gammal eller ny snö.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Dunderklumpen!

 

Det duger ju utmärkt med svar efter 14 på lördag, annars måste man ju vara ett Orakel för att kunna svara. Efter det så vore det som sagt strålande om man fick reda på

1) Stenfritt eller ej

2)Snökvalitet, isigt, grovkornigt i dagsläget mm

3) Bonus vore ju vallatips, i alla fall för många, själv ska jag nog kunna klura ut det genom info i 2 och genom en väderprognos.

 

Lägger ni ut detta på hemsidan, så slipper ni ha mig ringande och tjatande på lördag kväll:) och det vore utmärkt om ni kom med informationen att informationen kommer på hemsidan.

 

Otränad och utan uppseedningsambitioner, men ett lopp så nära måste man ju stödja!

Link to comment
Share on other sites

Man verkar ju inte bli själv på Värmdöloppet direkt. Undrar hur många på detta forum som kommer att efteranmäla sig? Kanske värt att chansa Rotebrostakaren och bara köra med glider, och försöka överleva de backar som finns. Kan ju fungera! Om Dunderklumpen kan fixa inf på hemsidan vore ju grymt för oss som kommer att åka.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...