Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet


Tyler Farrar

Recommended Posts

Man verkar ju inte bli själv på Värmdöloppet direkt. Undrar hur många på detta forum som kommer att efteranmäla sig? Kanske värt att chansa Rotebrostakaren och bara köra med glider, och försöka överleva de backar som finns. Kan ju fungera! Om Dunderklumpen kan fixa inf på hemsidan vore ju grymt för oss som kommer att åka.

Man får självklart själv avgöra hur stark stakådare man är, och ifall man vill köra utan fästvalla. Det är dock inte platt som en pankaka, bara för att det går huvudsakligen på en golfbana. Så själv skulle jag allt åka med fästvalla. Som det ser ut nu bör det ju gå med vanlig kallburk.

 

Vi kommer behöva avstå från Ekedalsspåret pga snöbrist i skogen. Det innebär att de första 3 km-arna på banprofilen stryks. (Annars en kuperad kul bana.) Det kommer troligen istället bli 5 varv på de övriga 9 km-arna.

 

Om man tittar på banprofilen från knappt 6km till knappt 8 km så har man på dessa 2 km en stigning på mer än 35 m. 5 varv * 35m = 175m. Så jag tror det är bra med fäste.

 

http://www.varmdoloppet.se/bilder/banprofil2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen,

 

Ser fram mot loppet till helgen, tänk att ni fixar ett seedningslopp på hemmaplan!

 

Tänkte provåka (den förkortade) banan ikväll som omväxling till Ågesta och Rudan. Har aldrig åkt på Nacka golf innan. Var kliver man lämpligast på?

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen,

 

Ser fram mot loppet till helgen, tänk att ni fixar ett seedningslopp på hemmaplan!

 

Tänkte provåka (den förkortade) banan ikväll som omväxling till Ågesta och Rudan. Har aldrig åkt på Nacka golf innan. Var kliver man lämpligast på?

Lämpligast är parkeringen vid Nacka Golf. (Vägen mot Kovik och N Lagnö.) Sen kan du om du vill gå uppför den lilla vägen och starta till höger om denna. (Där det står vätska på kartan.) Många blir lite snurriga ute på banan. Ev. kan du ha hjälp av att printa ut kartan som förvisso är lite preliminär.

 

http://www.varmdoloppet.se/banan.asp

 

Vi håller på att jobba med partier med genomslag, så ta inte finskidor ännu i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hellre åka här i sth o njuta i fint vintervänder

än att åka i dalarna massa michelinkläder

 

Det vankas kyla till helgen så det blir att raca på hemmaplan.

 

Ska bli spännande att åka fem mil i stockholm det var några år sen sist,

minns med glädje o fasa 5-milarna nere vid rudan.

 

väl mött dunderklumpen o olle på söndag

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt banan och kan konstatera att det finns vissa partier där det förekommer genomslag. Men när jag var där var arrangörerna ute och skottade så nog kommer de kunna fixa en bra bana. Enligt SMHI kan det också komma snö i eftermiddag/ kväll ute på Värmdö.

 

Enligt SMHI kommer temperaturen ligga på ungefär –9 på morgonen. Ser ut som en dag i strålande sol med många deltagare utan michelinkläder…För de som åker till Orsa och Norberg kan nog michelinkläder vara bra, där kommer det vara –25 till -20 på morgonen!

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt banan och kan konstatera att det finns vissa partier där det förekommer genomslag. Men när jag var där var arrangörerna ute och skottade så nog kommer de kunna fixa en bra bana. Enligt SMHI kan det också komma snö i eftermiddag/ kväll ute på Värmdö.

 

Enligt SMHI kommer temperaturen ligga på ungefär –9 på morgonen. Ser ut som en dag i strålande sol med många deltagare utan michelinkläder…För de som åker till Orsa och Norberg kan nog michelinkläder vara bra, där kommer det vara –25 till -20 på morgonen!

Är det genomslag av gräs och lera, eller även stenar, dvs repar man skidorna eller ej? Vilken fästvalla tippar du på att man ska ha? Var ute på min golfbana i Rotebro igår, jag tror att man borde haft klister täckt med burk, om man hade orkat. Ska bli kul att få en genomkörare på söndag!

Link to comment
Share on other sites

Är det genomslag av gräs och lera, eller även stenar, dvs repar man skidorna eller ej? Vilken fästvalla tippar du på att man ska ha? Var ute på min golfbana i Rotebro igår, jag tror att man borde haft klister täckt med burk, om man hade orkat. Ska bli kul att få en genomkörare på söndag!

Det har funnits genomslag, men vi försöker minimera dessa. Helt stenfritt kan vi inte lova, även om vi gör vårt bästa. Det är svårt att beräkna hur stort slitaget blir, tex vid plogning mm.

 

Vallatips är svårt, då det kan vara lite olika på tycke och smak. Men också då det finns isiga partier, grovkornig gammal mycket ombildad snö, men även finkornig kall snö som inte har hunnit ombildas. Jag ska valla upp ett par av mina skidor till en klubbkompis. Blir nog ungefär som följer.

 

Glid: Grundat med star grundvax, avslutat med två lager BWLF. Jag kommer nog lägga starts hfg, och sedan starts hf80. (Resonerar som så att bra med grafit under för slitstyrkans skull. Men om det är nödvändigt med högfluor vet i tusan...)

 

Fäste: Ren kallburk, då den finkorniga nysnön får avgöra vad jag vågar lägga. Blir det inte fäste i alla partier får min gode vän gå på armarna. Grundar med något grundvax, rode kanske, sen kanske VR40 (eller 45?), kanske toppar med star top blå (eller violet?). (Men det går nog lika bra med blå eller blå extra... helt ärligt asså...)

 

Vi får se lite vart temperaturen hamnar också.

 

Andra duktiga åkare får gärna komma med synpunkter eller andra tips.

Link to comment
Share on other sites

Det är kallt nu i natt, -13 grader. Man kan nog räkna med att snötemperaturen inte hinner stiga så mycket under dagen, även om det ska bli en trevlig sollig vacker vinterdag, med -5 grader.

 

Vallatipsen varierar nog med vilken åkare man frågar. Frågar man våra finska kollegor så får man svaret. Man får ”nok” ta klister i ”potten”, ”kåla” (=chola) eller grönt.

 

Träffade på H40-Hans Carlsson i spåret (kanske inte kommer då han är anmäld till Engelbrekt). ”Ska ni fråga en duktig åkare – fråga inte mig…” (Men då undrar jag vilka i Stockholm han menar att man ska fråga…) Men hans tips passar kanske inte alla. –”Ovallat, det slits ändå bara bort. Man får gå lite på armarna i backen. I Wadköpingsloppet var det dock lite backigt…”

 

Nåt fäste kanske är bra för de flesta. Vår klubbmästare kör på Start kalla molybdenburk med start BWextra i botten. Själv har jag vallat upp ett par skidor år en klubbkompis. Det blev start BWextra i botten även för mig. Valde dock sedan 2 lager vr30, 3 lager vr40 och ett lager star top blå.

 

(Glidvallan blev som jag skrev ovan. Men det kan nog gå lika bra med grön LF.)

Link to comment
Share on other sites

Tävlingen över, men inte riktigt för oss arrangörer. Efter första genomförda tävlingen känns det som det är en hel del vi vill kunna förbättra. Men de flesta deltagare verkar nöjda, så jag hoppas att det vi upplevde som struligt inte påverkade deltagarna så mycket. Lite hårda spår gjorde väl att framförallt lite stavar knäcktes. Tyvärr var det nog lite genomslag, och vi måste ha mer skottare ute under själva tävlingen nästa år. Vår läkare hade bara en blödande näsa att ta hand om, så på den fronten verkar alla ha klarat sig hyfsat i alla fall. Två av våra egna åkare blev dock skadade redan vid skottningen, en med hjärnskakning efter isfall och en med ryggproblem efter skoterfall. Så av våra egna tre åkare som "fick" åka, blev det bara våran Andreas som kunde genomföra loppet ca 4,50 efter segraren Anders Johansson, Högsäters GF, som vann på 2.17.23. Jag tycker det var jättekul att vi fick några duktiga åkare från klubbar utanför stockholmsdistriktet, så våra egna åkare, såsom bäste stockholmsåkaren Hans Carlsson från Väsby och vår egen Andreas som andre stockholmare, fick bita i lite. Tack för att ni kom ni tre duktigaste åkare från Högsäters GF och Valsjöns IF.

 

Vi hoppas nu snarast, (mest för vår egen del), att vi få riktiga resultatlistor på vår hemsida. Några bilder finns på hemsidan, men ännu ingen från starten. Jag stod bara själv 500m bakom för att starta klockan vid starten som gick exakt 3min och 30sek efter utsatt tid. Så min egen bild hoppas jag inte blir den bästa från just starten, (med 36 startled i bredd).

 

http://web.telia.com/~u86404923/start.jpg

 

Bättre bilder finns på hemsidan.

 

http://www.varmdoloppet.se/bilder.asp

Link to comment
Share on other sites

Superkul! Banan var som gjord för mig med mest stakning men ändå lite luriga utförsåkningar. Jag är väldigt nöjd med att jag inte tog finskidorna..., jag hoppas att loppet kommer att återkomma, samt att det blir på detta datum, dvs. inte ordinarie datum det är perfekt tid som genomkörare för Vasaloppet.

 

Tack för allt arbete som ni arrangörer genomförde!

Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt kul med tävling på hemmaplan!

 

Vallningen var inte helt enkel tyckte jag. Eftersom jag inte orkade staka hela tiden så hade jag rejält bakhalt på de isiga partierna, som var rätt många.... Hur skulla man vallat, det var ju både nysnö o is?? Jag hade lagt swixgrundburk i botten (borde nog varit grundklister istället), 2 lager vauhti morot, 3 lager Rode Blå Super Fast (blå super med flour). Detta var ju ingen höjdare, hade dock hyffsat fäste där det fanns snö kvar i spåren. Anledningen att jag la Rode på toppen var att jag ville prioritera glidet, men jag orkade inte staka så mycket ändå så det hjälpte inte så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra organiserat, kanontrevligt servicefolk, god sportdryck men.....

tyvärr katastrofspår i skogarna. Har aldrig sett så mycket folk som ramlat på ett å´samma lopp. Klarade mig själv undan med bara en vurpa. Tyvärr var det också för mycket is, gräs och grus i spåren vilket gjorde att man förstörde skidorna. Lessnade efter 3varv (1tim 35min).

Sedan blev det för mycket folk efter drygt 2 varv då man började varva folk. I stort sett omöjligt att komma förbi klungorna i skogspartierna....

 

Jag tror det hade behövts någon dm snö till för att riktigt få till det men jag tror inte det hade gått att få det bättre med de förutsättningar som fanns. Ser fram emot nästa år och hoppas då på lite mer snö. Bra kämpat !!!

Link to comment
Share on other sites

Vilken kanon tävling Nacka Värmdö Skidklubb bjöd på! Visst finns det saker att förbättra men under dessa omständigheter får man vara riktigt nöjd. Trevligt med så många Stockholmsåkare på samma plats istället för utspridda på många olika tävlingar. Håller med om att det var svårt med fästet men Stockholmare brukar vara duktiga på stakåkning så detta lopp passade nog många bra ändå. Vi ses nästa år igen! Lycka till med förberedelserna till Värmdöloppet 2008!
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det hade behövts någon dm snö till för att riktigt få till det men jag tror inte det hade gått att få det bättre med de förutsättningar som fanns. Ser fram emot nästa år och hoppas då på lite mer snö. Bra kämpat !!!

Var en sväng i Stockholm över helgen och konstaterade att var illa ställt med snötillgången. Verkligen imponerande att få till ett skidlopp med så tunt snötäcke!

Link to comment
Share on other sites

Lessnade efter 3varv (1tim 35min).

Sedan blev det för mycket folk efter drygt 2 varv då man började varva folk. I stort sett omöjligt att komma förbi klungorna i skogspartierna....

 

Jag tror det hade behövts någon dm snö till för att riktigt få till det men jag tror inte det hade gått att få det bättre med de förutsättningar som fanns. Ser fram emot nästa år och hoppas då på lite mer snö. Bra kämpat !!!

Jag vet inte om det är jag som var ovanligt hänsynslös, men jag tyckte i princip inte att jag stoppades upp alls av folk man varva (var nog 2-3 minuter efter dig Gunde efter 3 varv), tycker det är en extra krydda att planera för goda omkörningar, annars blir det lite tradigt att bara ligga och mata efter förhoppningsvis någon bra rygg, lite kaos livar upp! Men det är nog bara jag som tycker så:)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är jag som var ovanligt hänsynslös, men jag tyckte i princip inte att jag stoppades upp alls av folk man varva (var nog 2-3 minuter efter dig Gunde efter 3 varv), tycker det är en extra krydda att planera för goda omkörningar, annars blir det lite tradigt att bara ligga och mata efter förhoppningsvis någon bra rygg, lite kaos livar upp! Men det är nog bara jag som tycker så:)

Det var nog helheten som gjorde att jag tröttnade. Droppen som fick mig att kliva av var i den kortare backen efter bägge "långbackarna" precis efter 90 graders svängen så försökte en "folksamling" ta sig upp där i en härlig kombination av is, grus, lös snö, inga spår och skidorna kors&tvärs. Kommer ihåg hur jag tänkte "hur i h-vete ska jag komma förbi här?" vet fortfarande inte hur jag lyckades... =)

Link to comment
Share on other sites

GundeG synd att du bröt! Alla jag har pratat med är väldigt nöjda med tävlingen och så många backar var det inte att man inte kunde komma om. Hade inga problem att ta mig om åkare då många visade hänsyn... Tycker starten var bland de bättre där fanns det gott om plats vilket brukar vara trångt på tävlingar med vurpor som följd.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det kändes tråkigt att bryta men för mig kändes det inget vidare kul. Smaken är som baken....

Jag tycker också folk visade hänsyn (f.f.a servicefolket runt banan var fantastiska), dock svårt att göra något åt klungbildningar på de smalare partierna.

Vet ej var du stod i starten men jag stod längst fram och där var det kallabaliken värre, åkare föll som furor. Två killar precis framför mig small i backen så det sjöng om det, en precis efter första svängen där spåren gick ihop och den andra precis i 90-graders svängen som försegicks av en 10m isbana. Rena turen att jag inte åkte med.....Själv åkte jag omkull en gång. Kompisen som kom 2:a i H40 ramlade 3-4ggr och hade fina blåmärken igår.

Men i.o.f inget ovanligt med kallabalik vid starterna.... det kostar på att ligga på topp =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...