Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lågintensiv träning


HW

Recommended Posts

A3+ är väl inte kopplat till puls. A3+ är väl då man ligger och jobbar med laktat/mjölksyra i kroppen sen om det är vid 85% eller 95% spelar väl ingen roll.

A3+ anger intensitet för att höja det maximala syreupptaget och det är i sin tur direkt kopplat till maxpulsen. För att träna upp det maximala syreupptaget måste man ligga nära maxpuls (>95%). Inga undantag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Jag kollar aldrig pulsklockan under långpass. Tycker det är bättre att bestämma hur länge jag ska köra och sedan låta känslan avgöra.

Funkar säkert för de flesta. Men för de av oss som måste hålla oss på riktigt låga pulsnivåer (efter ett laktattest och utmätning av zoner) så är klockan viktig

Link to comment
Share on other sites

A3+ anger intensitet för att höja det maximala syreupptaget och det är i sin tur direkt kopplat till maxpulsen. För att träna upp det maximala syreupptaget måste man ligga nära maxpuls (>95%). Inga undantag.

Jo, personer som inte har särskilt högt VO2max. Behöver inte komma upp i >95% för att höja den. Men som du säger är det viktigt att komma upp i puls, spelar ingen roll hur bara man gör det och gärna stannar där ett tag! 

Link to comment
Share on other sites

A1: 60-75% av HRM

A2: 75-85% av HRM

A3: 85-95% av HRM

A3+: 95-100% av HRM, ibland uttryckt som att köra max!

 

Ibland ser man lite andra indelningar men detta är den överlägset vanligaste definitionen bland den litteratur jag har läst när man diskuterar dessa "A" zoner.

http://erikwickstrom.se/2012/01/25/a1-a2-och-a3/

 

Jag sprang maraton igår och var med råge i A3 precis hela loppet. Kan det stämma? Jag har förstått att man inte ska kunna hållas så länge i den zonen.

Maxpuls 193, A3 164-183. Medelpuls på maraton 170.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det ju skolor som tycker att om man bara tränar bara 3 gånger i veckan ska allt vara kvalitet. Då blir långpasset i A2 fart. Körde så för 10 år sen om kom fram till att det var alldeles för tufft och jag blev för sliten. Så egentligen vad jag vill säga för att knyta an till trådstarten så måste man köra en hel del långa pass i A1 först innan man kör A2 långpass (som Brink) eller för den delen Aukland-special med A1 i 2 timmar och sen sista timmen i A2 eller tom A3 intensitet.

 

Jag har samma erfarenhet som du.  En intressant sak från studien som jag inte tänkt på förut är

"En förmåga som tar lång tid att träna upp tar också lång tid att tappa medans en förmåga som går snabbt att träna upp också går fort att tappa."

För någon med en gedigen träningsbakgrund och många timmars lågintensiv träning i bagaget innebär nog det att ett upplägg med mestadels högre intensitet kan passa rätt bra under en eller kanske tom flera säsonger. Medans det för en motionär utan träningsbakgrund som siktar på långlopp kanske ändå är viktigt att faktiskt inkludera lågintensiv träning. 

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang maraton igår och var med råge i A3 precis hela loppet. Kan det stämma? Jag har förstått att man inte ska kunna hållas så länge i den zonen.

Maxpuls 193, A3 164-183. Medelpuls på maraton 170.

Det kan nog stämma, ju mer vältränad man är desto högre % av HRM kan man hålla under längre tid.

Det är ju dock inget man kör ofta då man får en så lång återhämtning.

 

Sen finns det intressant läsning i boken "Intervallguiden: Höj tempot med fartfyllda pass" där han menar att man kan ligga totalt på samma tid på den ansträningsnivån men uppdelat i intervaller och inte få samma förslitning och återhämtning, optimalt är nog dock att inte ta ut sig riktigt så länge så hårt på träning.

 

Kollar man på Fitness-Fatique så kan man få en förklaring till varför det är nyttigt att köra lugna pass ibland pga återhämtning om man har en hög träningsdos och är vältränad.

http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

 

Sen så sägs det ju att som elitlöpare kan man träna 10-12h eller ca 100 miles per vecka, inte mer då just löpning sliter så på kroppen.

Som skidåkare kan man träna 50% mer, som roddare 70% mer och som cyklist 100% mer. Allt enligt boken "Forma din kropp maximera din prestation", dom i sin tur ger referenser till vetenskapliga undersökningar.

Det i sin tur säger ju att en elitskidåkare måste procentuellt köra större del av sin totala träningstid i A1 jämfört med en löpare där det är senor och ligament som sätter stopp mer än hjärta och muskler.

 

Enligt samma bok så körde ofta dessa elitidrottare 20% högintensivt, 70% lågintensivt och 10% därimellan..  Jag har för mig att dessa procentsatser var för löpare men inte helt säker.

 

Sen ska man alltid tänka på att sådan här siffror kan ge en fingervisning men att man alltid ska anpassa träningen mot individen.. Hur vältränad är man? Vilken tid har man att tillgå osv...

Att lägga upp en träningsplan efter en elitskidåkare när man itne har samma förutsättningar är mer eller mindre en garanti på att bli sjuk och/eller skadad.

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang maraton igår och var med råge i A3 precis hela loppet. Kan det stämma? Jag har förstått att man inte ska kunna hållas så länge i den zonen.

Maxpuls 193, A3 164-183. Medelpuls på maraton 170.

 

Fort gick det iaf, grattis. Sprang själv halvan, kändes skitlångt då det längsta jag sprungit de två senaste åren är 10km.

Link to comment
Share on other sites

dom exakta zonerna får du väl först om du gör ett maxpuls och laktattest? din A3 zon kan mycket väl börja på ett högre pulstal. samma med A1,kan ju sträcka sig till högre än 75% av maxpuls.

 

Det har du helt rätt i. Jag måste nog ta mig i kragen och göra ett laktat-test så fort kroppen återhämtat sig. Jag misstänker att mina trösklar är betydligt högre än de generella värdena. Enligt 75%-regeln kan jag inte springa snabbare än 6:30min/km i A1-takt vilket rimmar lite dåligt med min maratontid på 3:24...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte man behöver göra ett laktattest för att hitta sitt tröskelvärde. Jag tyckder att det är mycket tydligt vid vilken puls mjölksyran visar sig, för mig är det nästan alltid vid samma puls (+/- 1-3 slag beroende på dagsform) som man går från en uthärdlig ansträngning där man inte ackumulerar mjölksyra till en ansträngning där man fort blir allt tröttare. 

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang maraton igår och var med råge i A3 precis hela loppet. Kan det stämma? Jag har förstått att man inte ska kunna hållas så länge i den zonen.

Maxpuls 193, A3 164-183. Medelpuls på maraton 170.

När jag kör såväl cykel- som skidtävlingar ligger jag nästan konstant på A3 hela tiden. Har gjort laktattest så jag vet ganska exakt mina nivåer. Blir ibland förvånad när jag ser medelpulsen efteråt. Även vid träning kör jag emellanåt ca en timme A3.

Link to comment
Share on other sites

När jag kör såväl cykel- som skidtävlingar ligger jag nästan konstant på A3 hela tiden. Har gjort laktattest så jag vet ganska exakt mina nivåer. Blir ibland förvånad när jag ser medelpulsen efteråt. Även vid träning kör jag emellanåt ca en timme A3.

Snittpuls är väl inte heller puls i zon?

Jag kan snitta 90-91% under lång tid men tvivlar på att jag är över 90% hela tiden vilket nog spelar stor roll.

Så en halvmara på dryga 90% är inga problem i snitt, åtminstone inte på tävling. Jag har snittat detsamma vid träning i nästan 3 timmar då jag hade bråttom. Lite slak efteråt men visst gick det.

 

Jag har aldrig kollat tid i pulszon faktiskt men snittpuls under en delsträcka och då är det ofta en hög snittpuls. Men bara man "vilar" lite i A2 så kan man snitta A3 ganska länge.

 

Jag har inte heller någon koll på laktatnivåer men stenkoll på vilken puls jag ska hålla både i snitt och som max för att uppnå rätt resultat på träningspasset.

Men så har jag testat under rätt så många år... mer än 15...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte man behöver göra ett laktattest för att hitta sitt tröskelvärde. Jag tyckder att det är mycket tydligt vid vilken puls mjölksyran visar sig, för mig är det nästan alltid vid samma puls (+/- 1-3 slag beroende på dagsform) som man går från en uthärdlig ansträngning där man inte ackumulerar mjölksyra till en ansträngning där man fort blir allt tröttare. 

Man skall dock vara medveten om att det kan skilja en del. I mitt fall stämde själva tröskelpulsen rätt bra med "standard" 85 % men däremot var skillnaden i A1 stor, 68 % mot förväntade 75%. Det är ganska stor skillnad på att ligga på 142 eller 130 i puls.

 

En annan sak man skall ha klart för sig är att det kan finns rätt stora skillnader mellan olika idrotter. Pulszonerna är grenspecifika.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag förvisso inte lusläst hea tråden, men när det gäller laktatvärden så är väl även dessa individuella? Jag tror nämligen inte alla känner/reagerar lika vid precis 4 mmol. Det finns ju vissa som tål betydligt högre nivåer utan att må alltför dåligt. Jag tror som Saxbacke att det är minst lika viktigt att gå på sin känsla och lära sig känna hur det känns ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag förvisso inte lusläst hea tråden, men när det gäller laktatvärden så är väl även dessa individuella? Jag tror nämligen inte alla känner/reagerar lika vid precis 4 mmol. Det finns ju vissa som tål betydligt högre nivåer utan att må alltför dåligt. Jag tror som Saxbacke att det är minst lika viktigt att gå på sin känsla och lära sig känna hur det känns ;-)

En sak är väl att känna sin anaeroba tröskel, men att känna var aeroba tröskeln ligger är jag då inte kapabel till... då är pulsklockan rätt ovärderlig.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag förvisso inte lusläst hea tråden, men när det gäller laktatvärden så är väl även dessa individuella? Jag tror nämligen inte alla känner/reagerar lika vid precis 4 mmol. Det finns ju vissa som tål betydligt högre nivåer utan att må alltför dåligt. Jag tror som Saxbacke att det är minst lika viktigt att gå på sin känsla och lära sig känna hur det känns ;-)

Instämmer i detta att alla inte har samma känsla vid 4 mmol. Det är ju ett riktvärde och för egen del ligger jag snarare uppemot 5 mmol innan det börjar bli jobbigt med laktat. 

Link to comment
Share on other sites

En sak är väl att känna sin anaeroba tröskel, men att känna var aeroba tröskeln ligger är jag då inte kapabel till... då är pulsklockan rätt ovärderlig.

Givet att du då VET vid vilken puls din aeroba tröskeln ligger!

 

Det finns en formel för detta som baserar sig på tröskelpulsen och maxpulsen. Motsvarande Zon2 i detta dokument (http://lopskolan.se/wp-content/uploads/2014/02/R%C3%A4kna-ut-dina-pulszoner.pdf)

Hur väl stämmer denna på er som kört laktattester och fått fram sanningen? Bommen?

Link to comment
Share on other sites

Jo givetvis, men oavsett uppmätt eller uppskattat är det för mig omöjligt att känna att jag ligger på aeroba tröskeln... 

Givet att du då VET vid vilken puls din aeroba tröskeln ligger!

 

Det finns en formel för detta som baserar sig på tröskelpulsen och maxpulsen. Motsvarande Zon2 i detta dokument (http://lopskolan.se/wp-content/uploads/2014/02/R%C3%A4kna-ut-dina-pulszoner.pdf)

Hur väl stämmer denna på er som kört laktattester och fått fram sanningen? Bommen?

Link to comment
Share on other sites

Givet att du då VET vid vilken puls din aeroba tröskeln ligger!

 

Det finns en formel för detta som baserar sig på tröskelpulsen och maxpulsen. Motsvarande Zon2 i detta dokument (http://lopskolan.se/wp-content/uploads/2014/02/R%C3%A4kna-ut-dina-pulszoner.pdf)

Hur väl stämmer denna på er som kört laktattester och fått fram sanningen? Bommen?

Stämmer rätt väl i mitt fall. Enligt testet så är det 130 och enligt formeln i dokumentet är den 128.

Link to comment
Share on other sites

”Den bästa träningen är den som blir genomförd” är ett uttryck som beskriver vad det handlar om. Av egen erfarenhet kan jag säga att A1 träning fungerar mycket bra. Det sliter lite vilket gör att jag får kontinuitet, eller helt enkelt att träning blir genomförd. A1 träning är bra ur flera aspekter, inte allra minst är den ett ypperligt tillfälle att gnugga teknikdetaljer. Kompletterat med A3 träning har det gett mig bra resultat och framförallt har jag hållit mig frisk och skadefri under en lång tid. Hade jag utfört mer av min A1 träning som A2 är jag övertygad om att mina A3 pass fått sämre kvalitet och att jag varit betydligt mer sliten och därmed troligen varit mer sjuk och/eller skadad. Men var och en måste hitta sin balans i livspusslet men oavsett hur många timmar/v du kan träna är jag övertygad om att A1 träning ger resultat. Men det tar tid att komma till en nivå där A1 träningen kan genomföras i hygglig fart, för mig har det tagit nästan 2år. Man måste med andra ord ha tålamod och ge sig tiden att anpassa kroppen till att bli effektiv, men det är ju det A1 träningen är till för  :)

 

 
Link to comment
Share on other sites

Stämmer rätt väl i mitt fall. Enligt testet så är det 130 och enligt formeln i dokumentet är den 128.

 

Jag har har inte gjort ngn laktattest, men utifrån uppskattad tröskelpuls (från halvmaraton) så hamnar jag på 143.

Utifrån 180-formula skulle det vara 145 (kanske 140...) och enligt PolarFlow så ligger den på 142.

 

Så alla skattningar ligger relativt nära.

 

Jag antar att det är bättre att lägga sig på 142 eller straxt under, än att ligga på 145.

Hur illa är det att ligga straxt över? Är det bara så att man blir lite mer sliten, eller minskar man effekten av den träningen då?

 

Bommen: Du som vet din aeroba gräns, känner du ngn skillnad om du ligger länge på 128 eller 132 i puls?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som gjort omnända tester både i löpning och stakning på rullskidor/skidor samt ev diagonalande och kan se skillnad?  jag upplever det själv som en stror skillnad i ansträngnig mellan löpning och staking, då jag i det senare fallet får ta i betydligt mer för att nå en given puls: 130 i löping då går benen av sig själv medans jag får ligga på en klart ansträngd nivå i stakning. I diagonalande så sticker pulsen fort upp men ansträngingen upplevs  inte alls i paritet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...