Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lågintensiv träning


HW

Recommended Posts

Är det någon som gjort omnända tester både i löpning och stakning på rullskidor/skidor samt ev diagonalande och kan se skillnad?  jag upplever det själv som en stror skillnad i ansträngnig mellan löpning och staking, då jag i det senare fallet får ta i betydligt mer för att nå en given puls: 130 i löping då går benen av sig själv medans jag får ligga på en klart ansträngd nivå i stakning. I diagonalande så sticker pulsen fort upp men ansträngingen upplevs  inte alls i paritet.

Jag vill inte kalla dig klen :) men det brukar vara så att man har lättare att få upp pulsen vid stakning efter grennära styrketräning. Kan ske både genom intervallträning på stakning och ren gymträning.

Jag hade själv samma erfarenhet för ett antal år sedan men efter både intervallande på rullskidor och lite chins+dips så når jag betydligt högre puls med samma ansträngning (känsla), högre fart också som tur är :)

 

Så jag tror nog att de flesta har samma erfarenhet, i en ovan sport så når inte pulsen så högt eftersom de grennära muskelgrupperna helt enkelt inte orkar lasta pumpen och syreupptagningen tillräckligt hårt.

Jag ser samma sak med cykel och då tycker man ju att benen borde vara detsamma? Men nix, inte för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

När det gäller belastning på hjärtat, alltså pulsen, så är den klart avhängd av hur många muskler som är engagerade.

Nu kanske jag missförstår, men det man vill uppnå är ju så låg puls som möjligt vid en given hastighet alternativt känsla av ansträngning?

Alltså om man blir bättre tekniskt så bör ju pulsen minska om man håller samma fart=energieffektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte kalla dig klen :) men det brukar vara så att man har lättare att få upp pulsen vid stakning efter grennära styrketräning. Kan ske både genom intervallträning på stakning och ren gymträning.

Jag hade själv samma erfarenhet för ett antal år sedan men efter både intervallande på rullskidor och lite chins+dips så når jag betydligt högre puls med samma ansträngning (känsla), högre fart också som tur är :)

 

Så jag tror nog att de flesta har samma erfarenhet, i en ovan sport så når inte pulsen så högt eftersom de grennära muskelgrupperna helt enkelt inte orkar lasta pumpen och syreupptagningen tillräckligt hårt.

Jag ser samma sak med cykel och då tycker man ju att benen borde vara detsamma? Men nix, inte för mig.

 

Nu överdrev jag väl lite grann hur mycket jag måste ta i vid 130. 120 ungerfär så är det som att jogga i stakningen för mig. Räknar väl -10 slag i stakåkning jmf med löpning, Du får kalla mig klen om du vill. Själv kallar jag det potential :)

 

Men poängen jag ville få fram är att om man tränar strikt i zoner så är i vissa fall känslan kanske ett bättre mått än pulsklocka, dvs om man inte mätt upp specifikt för respektive gren man för tillfället utövar. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag har har inte gjort ngn laktattest, men utifrån uppskattad tröskelpuls (från halvmaraton) så hamnar jag på 143.

Utifrån 180-formula skulle det vara 145 (kanske 140...) och enligt PolarFlow så ligger den på 142.

 

Så alla skattningar ligger relativt nära.

 

Jag antar att det är bättre att lägga sig på 142 eller straxt under, än att ligga på 145.

Hur illa är det att ligga straxt över? Är det bara så att man blir lite mer sliten, eller minskar man effekten av den träningen då?

 

Bommen: Du som vet din aeroba gräns, känner du ngn skillnad om du ligger länge på 128 eller 132 i puls?

Abolut inte. Det är för liten skillnad att märka. Däremot mellan det som jag trodde var min A1 nivå 142-145 och 130 som den är uppmätt till en stor skillnad. För min del så går det riktigt långsamt om man skall hålla sig 130 och under.

 

Avseende din andra fråga så tror jag det inte spelar någon roll. Om jag i mitt fall ligger på exakt 130 eller 125 på ett två timmars pass så tror jag det har högst marginell betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Vissa veckor har jag extra mycket tid över. Då brukar jag köra lågintensiva långpass bara A1, bara stakn, (ca 3-4tim) typ 3 dagar på raken på 3or. Gött sliten i armarna sen. Tänker att jag ska ha nytta av det de sista milen på vasan. Vad tror ni? Gör jag rätt eller fel? Uteblir superkompensationen om jag tränar samma muskler flera dagar på raken?
Link to comment
Share on other sites

Vissa veckor har jag extra mycket tid över. Då brukar jag köra lågintensiva långpass bara A1, bara stakn, (ca 3-4tim) typ 3 dagar på raken på 3or. Gött sliten i armarna sen. Tänker att jag ska ha nytta av det de sista milen på vasan. Vad tror ni? Gör jag rätt eller fel? Uteblir superkompensationen om jag tränar samma muskler flera dagar på raken?

Du blir ju tillfälligt nedtränad, men om du vilar lämpligt mycket sen är det ju inga problem. Så det funkar!

Link to comment
Share on other sites

Du blir ju tillfälligt nedtränad, men om du vilar lämpligt mycket sen är det ju inga problem. Så det funkar!

 

Brukar ta ett intervallpass dagen därpå med cykel alt crosstrainer. Man använder ju inte riktigt samma muskler som när man stakar.

Vill fö rekomendera crosstrainer till intervallträning. Riktigt lätt att komma upp i puls.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte kalla dig klen :) men det brukar vara så att man har lättare att få upp pulsen vid stakning efter grennära styrketräning. Kan ske både genom intervallträning på stakning och ren gymträning.

Jag hade själv samma erfarenhet för ett antal år sedan men efter både intervallande på rullskidor och lite chins+dips så når jag betydligt högre puls med samma ansträngning (känsla), högre fart också som tur är :)

 

Så jag tror nog att de flesta har samma erfarenhet, i en ovan sport så når inte pulsen så högt eftersom de grennära muskelgrupperna helt enkelt inte orkar lasta pumpen och syreupptagningen tillräckligt hårt.

Jag ser samma sak med cykel och då tycker man ju att benen borde vara detsamma? Men nix, inte för mig.

Jag håller helt med Knappen. Jag "beklagade" mig ifjol på detta forum över att jag inte kom upp i puls på intervaller på SkiErg trots att jag var upplevde att jag tog ut mig. Men det kommer med träning. Jag har visserligen aldrig (ännu) kommit upp i max men inte alls långt ifrån. Så med mer grenspecifik träning så kommer du också upp i puls. Eller annorlunda uttryckt, det finns potential till förbättring om du inte gör det.

 

Och på frågan om det är stor skillnad mellan olika grenar avseende pulszoner så är det säkert väldigt individuellt, men i mitt fall gissar jag att det är en riktigt stor skillnad. Min tröskelpuls på löpning är 158 direkt uppmätt men på årets första rullskidtävling så snittade jag över 170 i två timmar. Får återkomma efter att ha gjort en nytt test på rullskidor men det blir nog först till våren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...