Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lågintensiv träning


  • Vänligen logga in för att kunna svara
82 svar till detta ämne

#81
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Vissa veckor har jag extra mycket tid över. Då brukar jag köra lågintensiva långpass bara A1, bara stakn, (ca 3-4tim) typ 3 dagar på raken på 3or. Gött sliten i armarna sen. Tänker att jag ska ha nytta av det de sista milen på vasan. Vad tror ni? Gör jag rätt eller fel? Uteblir superkompensationen om jag tränar samma muskler flera dagar på raken?

Du blir ju tillfälligt nedtränad, men om du vilar lämpligt mycket sen är det ju inga problem. Så det funkar!


Plant based 

 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.


#82
a333

a333

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Du blir ju tillfälligt nedtränad, men om du vilar lämpligt mycket sen är det ju inga problem. Så det funkar!



Brukar ta ett intervallpass dagen därpå med cykel alt crosstrainer. Man använder ju inte riktigt samma muskler som när man stakar.
Vill fö rekomendera crosstrainer till intervallträning. Riktigt lätt att komma upp i puls.

#83
Bommen

Bommen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Jag vill inte kalla dig klen :) men det brukar vara så att man har lättare att få upp pulsen vid stakning efter grennära styrketräning. Kan ske både genom intervallträning på stakning och ren gymträning.

Jag hade själv samma erfarenhet för ett antal år sedan men efter både intervallande på rullskidor och lite chins+dips så når jag betydligt högre puls med samma ansträngning (känsla), högre fart också som tur är :)

 

Så jag tror nog att de flesta har samma erfarenhet, i en ovan sport så når inte pulsen så högt eftersom de grennära muskelgrupperna helt enkelt inte orkar lasta pumpen och syreupptagningen tillräckligt hårt.

Jag ser samma sak med cykel och då tycker man ju att benen borde vara detsamma? Men nix, inte för mig.

Jag håller helt med Knappen. Jag "beklagade" mig ifjol på detta forum över att jag inte kom upp i puls på intervaller på SkiErg trots att jag var upplevde att jag tog ut mig. Men det kommer med träning. Jag har visserligen aldrig (ännu) kommit upp i max men inte alls långt ifrån. Så med mer grenspecifik träning så kommer du också upp i puls. Eller annorlunda uttryckt, det finns potential till förbättring om du inte gör det.

 

Och på frågan om det är stor skillnad mellan olika grenar avseende pulszoner så är det säkert väldigt individuellt, men i mitt fall gissar jag att det är en riktigt stor skillnad. Min tröskelpuls på löpning är 158 direkt uppmätt men på årets första rullskidtävling så snittade jag över 170 i två timmar. Får återkomma efter att ha gjort en nytt test på rullskidor men det blir nog först till våren.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar