Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny sponsor för Skidlandslaget


Stefan Sand

Recommended Posts

Skidlandslaget välkomnar idag en ny sponsor, McDonalds. Betyder att våra stjärnor framöver får tillgång till näringsriktig mat och en partner som kan utbilda våra skidungdomar i nutrition. Vi vet ju alla hur hur McDonalds tar ett stort ansvar i just dessa frågor.....

 

Först Life och nu McDonalds. Vad står på tur, Absolut vodka, Onica snus?

 

Fans det en "fett ogillar" på fejjan hade jag definitivt tryckt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

vadå, jag äter ganska ofta på McD efter mina tävlingar, senast i helgen efter 5 mil rullskidtävling (deltagare; jag och doc). Menar du att det inte är "bra"...?!!!!

 

kanske ska byta ut den där fikan jag är skyldig dig mot en brakmiddag på McD... - vi måste ju stödja skidlandslagets sponsor.

Link to comment
Share on other sites

Äter inte på Donken sedan många år tillbaka då jag tycker det smakar skit och att jag aldrig lämnat stället nöjd. Därmed inte sagt att jag inte äter skräpmat för det gör jag också och var och en får ta sina egna beslut

 

Man kan diskutera lämpligheten i alla sponsoruppdrag och gränsdragningen är inte helt lätt. Men jag har svårt att förlika mig med McDonalds tillsammans med skidlandslaget. Tycker definitivt att man sålt sig till djävulen i det fallet.

Link to comment
Share on other sites

Den stora vinnaren är donken som får ett kanonskyltfönster.Typ," Titta Kalla och Hellner snaskar Big Tastys mellan träningspassen, då är maten säkert inte onyttig " ;)

Att vara elitskidåkare har naturligtvis inget med hamburgare att göra, utan som med allt annat handlar det bara om ekonomi. I den bästa av världar skulle landslaget sagt att skräpmat och ohälsosam livstil är inget vi vill förknippas med. Likadant med att allsvenska elitklubbar inte har nåt med alkohol att göra. Tyvärr lever vi inte längre i den tidsandan då idrotten var skiljt från marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Det går och vända på resonemanget också. Nu når landslaget en målgrupp som generellt förmodligen inte är jätteintresserade av längdåkning. Kanske kan vara bra för folkhälsan?

Precis som Stefan Sand säger är sponsring svårt. Personligen är jag inte överförtjust i Vattenfall som sponsor heller...

Längdlanslaget har nog tyvärr inte den ekonimiska möjligheten att lägga alltför stor tonvikt på varumärkesbyggande och samklang mellan sponsorer och livsstil. Det är pengarna som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Finns en hel del fördelar och säkert lika många nackdelar med att välja den ena eller andra sponsorn. Det ÄR pengar som räknas.

När det gäller McDonalds så är väl den största nackdelen att det är ett dyrt ställe att äta på. Jag blir i alla fall inte mätt på ett meal eller vad de nu kallar det. Oavsett om det heter Big eller Super måste jag lägga till något för att magen ska sluta kurra.

Link to comment
Share on other sites

Två Donken-menyer med mjölk är väl ingen gourmet-fest, men ett hyfsat bra återställningsmål. Undrar om inte sportdryck totalt sett är ett värre hälsoproblem inom breddidrotten? Vem behöver slänga pengar på en massa dyr sockerdricka med frätande syror i?

Link to comment
Share on other sites

Så tråkigt att se.

 

Längdskidåkning kommer förmodligen inte nå ut till särskilt många fler ungdomar tack vare det här, däremot har ju uppenbarligen MC D räknat på kalaset och insett att det är en vinstaffär att förknippas med något som är nyttigt.

 

Prognos.

-Få nya ungdomar börjar med skidor.

-Få sallader säljs på MC D.

-Många som redan äter på MC D får lite mindre dåligt samvete och handlar lite till. 

Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka på Erik Wickströms gästspel på Team Centrics träningsläger - Cola och ostmackor i mängder.

Mackor är ju basmat i Norge (där man ju normalt äter mackor med brunost, nougatti, makrill eller sylt till lunch) och Coca Cola är Norges Nationaldryck...

Link to comment
Share on other sites

Vi säljer oss alla till högstbjudande. Så är det bara, tyvärr. Även om det är djävulen själv i detta fall. Pengar är allt. Jag hade antagligen gjort likadant. Pröjsa mina resor o anmälningsavgifter o jag glatt åker runt i en redbullmössa. Men visst är det ändå till sist o syvende trist att det är så.
Link to comment
Share on other sites

När får vi se en vinproducent som huvudsponsor för Northug tro...?;-)

Northugs prestationbaserade öl-sponsring. Ju framgångsrikare, desto mer öl. Ju mer öl, desto framgångsrikare...eh?

http://www.tv2.no/a/4136307

 

Northug hade ockås planer på att sälja öl under eget varumärke, men man får väl anse de planerna som skrotade (!) nu.

http://www.dagbladet.no/2013/09/24/sport/langrenn/petter_northug/design/29423677/

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är åt helvete att landslaget väljer att samarbeta med M. Skidåkare är renlevnads människor o ska vara tydliga med det för det är en bra motvikt till fetmaepidemin som drar fram över västvärlden. En av de största bovarna till fetmaepidemin är M o det kostar samhället massor med miljarder. Landslagets varumärke är otroligt starkt efter OS o inför Falun VM o därför haft många sponsorer att välja på o då välja M för det betalar bäst tycker jag är lågt. Själv försöker jag var en god med borgare genom att välja mera hållbara alternativ än det som är bäst ekonomiskt. Jag köper inte att man bara kan samarbeta med den som betalar bäst för ska man behålla sitt starka varumärke över tid måste man vårda det. Nästa sponsor kanske blir med tobak-, alkoholindustrin?
Link to comment
Share on other sites

Skidlandslaget välkomnar idag en ny sponsor, McDonalds. Betyder att våra stjärnor framöver får tillgång till näringsriktig mat och en partner som kan utbilda våra skidungdomar i nutrition. Vi vet ju alla hur hur McDonalds tar ett stort ansvar i just dessa frågor.....

 

Först Life och nu McDonalds. Vad står på tur, Absolut vodka, Onica snus?

 

Fans det en "fett ogillar" på fejjan hade jag definitivt tryckt!

Vad är problemet med Life? Jag är inte alls bekant med vad dom säljer osv så jag undrar uppriktigt.

 

När det gäller Mcdonalds så kan jag nog hålla med om att det är ett visst mått av moraliskt haveri där. Dom är ju en fara för folkhälsan, iofs kanske ännu mera i andra länder och inte för oss aktiva skidåkare. men vi måste ju tänka på andra än oss själva också

 

Sen håller jag med andra att Vattenfall nog är ett större problem men det ligger ju på regeringens ansvar som har det exekutiva makten där. Snarare är det nog bättre att Skidlandslagen tar lite pengar så dom inte används till att köpa europeiska kolkraftsbolag.

Link to comment
Share on other sites

Life är en kedja av "Hälsokost" butiker. Det är väl kanske en strykare om det är moraliskt rätt men personligen har jag svårt för piller och tillskott. Skulle jag tvingas välja mellan Life och McDonalds så tar jag ändå Life. Men det är pest eller kolera.

 

Svenska längdlandslaget torde vara en av de mest intressanta sponsorobjekten i Sverige så jag har svårt att se varför man väljer som man gör, det borde finnas sponsorer i kö och som är betydligt bättre val, men jag kan ha fel. Oavsett önskar jag att moralen var högre och att man funnit bättre sponsorer. Får väl ta anställning på förbundet och styra upp verksamheten. Det är ju onekligen att man undrar vad de pysslar med. Inga konstsnöprojekt i Stockholm som förbundet driver, märkliga sponsorer och en "Valla policy" för ungdomar som säger "vi rekommenderar syntetparaffin för träning och tävling" och inte en stavelse om att kanske stålsickling är ett kanon alternativ för ungdomar där man inte vill att de ska lägga tid och pengar på pulvervallning :)

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag nog lite överkänslig mot den typ av nonsensprodukter man hittar i hälsokostaffärer oxh skulle hellre skylta med donken. Inte för att någon lär betala för att jag ska göra reklam för någonting... Men jag kan köpa argumentet att mcdonalds kanske har större negativ påverkan på folkhälsan. Å andra sidan är de ju inte ensamma. Det går lätt att handla en sämre måltid på ICA. Risifrutti kanske? Som Anja gjorde reklam för ( eller var det Pernilla Wiberg?)
Link to comment
Share on other sites

McD är det väll inget större fel på, om man hoppar läsken, sedan att jag inte blir mätt och tycker att det inte är gott är en annan sak. Kexchocklad måste vara bra mycket sämre mat, men det tyckte alla var klämtjeckt när Anja och Alpina landslaget gjorde reklam för. Känns lite som moralpanik bara för att det är en multinationell superkedja. Hade det varit Max, så tror jag ni inte instinktivt hade slagit backut. Hamburgare och byta ut ta mjölk som man kan välja lika lätt som läsk är inte dålig mat såsom Anl skriver. Det är ju som att säga att ICA är onda för att de säljer lösgodis, glass och läsk, ett klart hot mot folkhälsan....
Link to comment
Share on other sites

skillnaden är att kexchoklad är ingen hel måltid. Och Ica fokuserar inte på skräpmat. Klart alla vet att det bara handlar om pengar och att det är motsägelsefullt att en renlevnadsidrott som elitskidåkning sponsras av Kingarnas kingkongskräpmat. Ska Ronald mcdonald åka Vasaloppet? Kommer Kalla ladda upp inför VM med mcnugggets? Glömmer dom fråga om plusmeny, extra stor läsk o pommes , så får man det gratis :)
Link to comment
Share on other sites

skillnaden är att kexchoklad är ingen hel måltid. Och Ica fokuserar inte på skräpmat. Klart alla vet att det bara handlar om pengar och att det är motsägelsefullt att en renlevnadsidrott som elitskidåkning sponsras av Kingarnas kingkongskräpmat. Ska Ronald mcdonald åka Vasaloppet? Kommer Kalla ladda upp inför VM med mcnugggets? Glömmer dom fråga om plusmeny, extra stor läsk o pommes , så får man det gratis :)

Finns morötter, juice, sallad, mjölk osv. dom säljer det folk vill ha, precis som ica. Kexchoklad blir ju aldrig nyttigt, oavsett hor Go och Glad Anja Persson är. Förstår inte alls varför just McDonalds är "onda" och så oerhört onyttiga.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...