Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullis gick av


in exile

Recommended Posts

Min ett o ett halvt år gamla Marwe 610c gick av, mitt i ett frånskjut. Turligt nog medförde det ingen krasch men det blev drygt tillbaka. Måste naturligtvis ersätta den och undrar om någon har erfarenhet av 0:r respektive 7:or på Marwes skatisar. Tänkte försöka kombinera ihop ngt - 6:or sitter på de jag har. Eller, kan någon rekommendera något annat märke som t o m är bättre
Link to comment
Share on other sites

Går det att köpa en ny stomme till Marwe rullskidorna? Rullskidor går sönder har jag märkt :(

 

Köp ett par av varje, så kan du testa ;)

 

Annars kör jag Eagle och Elpex på skate. De är helt okej, jag märker ingen större skillnad på dem. Jag har dock aldrig testat Marwe, men hört att Marwe ska vara grymma på skate.

Link to comment
Share on other sites

Det företag som jag köpte mina 610c av ( som jag har mycket goda erfarenheter av) fixar en ny stomme vilket löser problemet. Mina Marwe verkar vara av trä. Hjulmotståndet på 6:or är hyfsat stort, går betydligt, betydligt tyngre än mina Swenor 2:or men känslan är bra, inte som snö naturligtvis men ändå........

Link to comment
Share on other sites

Marwe har ju 0:or också, är det deras tävlingshjul i PU ?

 

Jacobianen; dina Espex skate är det F1 och är det årsmodell 13 eller 14 ? Det står i beskrivningen att deras nya hjul är "PU-hjul med grymt grepp", men de kallas likaväl för gummihjul, hur går det ihop ?

Det går inte ihop. Vem kallar Elpex F1:s PU-hjul för gummi-hjul?

Link to comment
Share on other sites

Men vad är det då; träningshjul motsvarande 2or eller ett mellanting mellan 2or och tävlingshjul ?

Materialet är PU och det är träningshjul och det finns med olika rullmostånd. De svarta hjulen från i fjol (de jag åker på) är nog att betrakta som 1.5:or. Elpex kallar dom för "lätt rullmostånd" på sin hemsida och sen finns det med "normalt rullmotstånd" också. Skåningen kan nog förklara bättre skillnaderna mellan hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Då kanske det skulle vara något för mig, då jag åker mest för nöjes skull och inte vill ha för trögt rull, men känner att tävlingshjul kanske går lite för fort.

 

Har bara kört inlines 78A hittills, men funderar starkt på att skaffa skaterullskidor.

 

Alpina S Combi är ett alternativ som pjäxa, då man även kan köra klassiskt med dem, nån som provat hur de känns i klassiskt ?

Link to comment
Share on other sites

Marwe har ju 0:or också, är det deras tävlingshjul i PU ?

 

Jacobianen; dina Espex skate är det F1 och är det årsmodell 13 eller 14 ? Det står i beskrivningen att deras nya hjul är "PU-hjul med grymt grepp", men de kallas likaväl för gummihjul, hur går det ihop ?

 

Ursäkta det sena svaret. Min Elpex skate är rätt gamla. Jag minns inte riktigt när jag köpte dem, kan nog vara 10-12 år sedan.

 

Håller med att man ska ha riktiga skatepjäxor, stabiliteten är viktig. Nästan så man kan få en ordentlig stukning annars om något går snett :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...