Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning i Trysil?


jmw76

Recommended Posts

Jag åkte en sväng med svärföräldrarna för ca 10 år sedan. Då var det i alla fall världsklass på spåren. En riktig "Swix Blue Day" med strålande sol, klarblå himmel och ett par minusgrader. Jag har ingen koll på hur det ser ut nu, men jag vet att de marknadsför sig flitigt i alla fall, för det kommer lite mail till skidklubben med jämna mellanrum, med tips om att förlägga träningslägret till Trysil.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Trysil mycket under åren 1996-2007. Det var alltid väl preparerat, nästan alla spår var för både klassiskt och fristil. Vi bodde i stugområdet SV om fjället där också de flesta av spåren finns.

 

Mycket av spåren i Trysil är storkuperade med långa motlut (kan vara flera kilometer) och långa utförslöpor. Höjdskillnaden i spårsystemet är imponerande, de lägsta delarna (Ole G-vegen) ligger på ca 450 m höjd, och de högsta delarna på Skurufjället når upp till ca 1000 m ö h. Snösäkerheten är ungefär som i Sälen, något sämre än i Härjedalen med andra ord. 

 

Det finns även spår norr om fjället kring Fageråsen och på andra sidan dalen (öster om Trysil) vid Ås. Tyvärr har jag inte varit i Trysil sedan 2007, så det är möjligt att vissa saker har förändrats.

Link to comment
Share on other sites

Jag var där senast förra året och spåren är precis som de andra säger mycket bra. Lite bristande elljus där vi bodde men jag körde med pannlampa och man fick ha de fina spåren för sig själv. Såg inte nån vallabod men o andra sidan letade jag inte heller eftersom stugan låg 10meter ifrån spåren. Mycket kuperat men det går o hitta plattare rundor också om det är det man är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

jag var där en dag förra året och har för mig att det fanns en vallabod i början av spårsystemet. Utmaningen då var att det var rätt stor skillnad i temp under turen. Den perfekta vallan i början frös i en bit upp, spårkvaliteten var grym. 

Link to comment
Share on other sites

Norrmännen är generellt bra på spårprep och jag tror inte att Skistar har förstört den traditionen i Trysil än. Sist jag var där var över nyår 2009/2010. Som sagt tidigare hittar man det största spårsystemet på sydsidan kring Trysil hytteområde och man kan ta sig ner till dalen där skidstadion ligger med ett elljusspår om jag minns rätt. Kuperat på de kortare spåren. Sen finns det en trevlig tur runt fjället på ganska hög höjd och som korsar en del alpinbackar.  En del långa, sköna utförkörningar när man väl tagit sig upp...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har haft en skidhelg i Trysil sammen med en arbets kollega som er godt kjent i spåren der. Fantastiskt bra på alla vis! prepparering av meget høy klass :)  märks att dom har resurser/maskiner att sätta hårda fina spår med.

 

Vi åkte i Ole G løypa och upp på fjellet, fina høydemeter utan att vara blodtunga.

 

hyfsat fina forhold :D

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/off-topic-hja-rnet/304147d1423322510-skitra-den-p2061015.jpg

 

Lite tørrfoder før de sista milen.http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/off-topic-hja-rnet/304148d1423322581-skitra-den-p2061017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är helt underbar längdskidåkning i Trysil, många mil spårsystem som de spårar med pistmaskin varje dag. Jag var där v 3. Gå in på skidsporet.no o sök på Trysil. De har sändare på pistmaskinen så man ser om spåret är 3, 6, 12, 48 timmar gammalt. Jag håller med de som säger att det är kuperat men Ola g vägen är inte så kuperad, långa flacka fina backar, o åker man den kommer man upp på en stor myr där man kan staka långt. Vallabod behövs inte för spåren går förbi stugorna men det finns. Trysil skimarathon gå de 14 feb o är seedningstävling. Att åka runt kalfjället är otroligt fin om det är bra väder men det blåser ofta mycket där. Vi bodde i ett stugområde högt upp o det var bra men väder utsatt. Nästa gång ska jag försöka hitta en stuga längre ner som är närmare myren.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...