Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur svårt är det att plocka skidor?


br8k

Recommended Posts

Som rubriken antyder så är jag nyfiken på en sak

 

Jag va i butik och kollade på skidor och såg att skidor är från fabrik uppmärkta i olika viktspann, t.ex. 75-85 kg, 85-95 kg osv. Jag förstår det som att ett par skidor kan vara 76kg-skida och 84kg-skidia och båda får samma märkning. dvs båda märks med "75-85 kg".

 

Nu skiljer sig pris mellan olika fysiska butiker (stora välkända sportkedjor, markerade som officiella vasaloppsbutiker, och mer dedikerade/exklusiva skidbutiker) och mellan onlinebutiker.

 

Nu till frågan, hur mycket kan det skilja i kvalitet hos skidan (samma märke och modell) från en sportbutik jämfört med en skidbutik? Hur mycket spelar personalens kunskap roll då spannet väl ska klottras på skidan?

 

Innan jag fått svar på ovan stälda frågor så antar jag, för skjos skull, att det är stor skillnad på skidans kvalitet och stor skillnad på personalens kunskap, dvs kunskapen är avgörande. Hur kan då online-skidbutiker konkurrera med fysiska butiker då skidåkaren mer eller mindre måste testa skidan i butik för att veta att jag får en så nära 100%-ig skida för hen som möjligt?

 

Jag tycker att skidfabriken borde kunna märka upp spannet mer detaljerat och då göra det enklare för mig som kund att köpa och för onlinebutiker att plocka ut skidan till mig.

 

EDIT: förtydligande, stavfel etc

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken antyder så är jag nyfiken på en sak

 

Jag va i butik och kollade på skidor och såg att skidor är från fabrik uppmärkta i olika viktspann, t.ex. 75-85 kg, 85-95 kg osv. Jag förstår det som att ett par skidor kan vara 76kg-skida och 84kg-skidia och båda får samma märkning. dvs båda märks med "75-85 kg".

 

Nu skiljer sig pris mellan olika fysiska butiker (stora välkända sportkedjor, markerade som officiella vasaloppsbutiker, och mer dedikerade/exklusiva skidbutiker) och mellan onlinebutiker.

 

Nu till frågan, hur mycket kan det skilja i kvalitet hos skidan (samma märke och modell) från en sportbutik jämfört med en skidbutik? Hur mycket spelar personalens kunskap roll då spannet väl ska klottras på skidan?

 

Innan jag fått svar på ovan stälda frågor så antar jag, för skjos skull, att det är stor skillnad på skidans kvalitet och stor skillnad på personalens kunskap, dvs kunskapen är avgörande. Hur kan då online-skidbutiker konkurrera med fysiska butiker då skidåkaren mer eller mindre måste testa skidan i butik för att veta att jag får en så nära 100%-ig skida för hen som möjligt?

 

Jag tycker att skidfabriken borde kunna märka upp spannet mer detaljerat och då göra det enklare för mig som kund att köpa och för onlinebutiker att plocka ut skidan till mig.

 

EDIT: förtydligande, stavfel etc

Madshus har väl börjat med det till i år att lägga in ett rfid som gör att man kan få info om spannkurvor mm på just det aktuella skidparet.

 

Men till din huvudfråga så är det ju inte så enkelt att det bara är kroppsvikten som styr vilka skidor man ska ha. Åkstil, åkkapacitet, vilket före som skidan ska användas för och hur spannkurvorna ser ut är väldigt avgörande för vilken skida man ska välja. Jag tror personligen att det är bättre att köpa skidor på plats hos en kunnig säljare. Finns det inga kunniga säljare i närheten beställer jag hellre skidor hos en etablerad handlare med stort urval skidor än går till en lokal klåpare som i första hand vill sälja slut på sitt innestående lager av skidor. Sen är min erfarenhet att märkningen på skidorna oftast bara ger ett hum om de passar eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska du testa skidan i butik tänker du? Finns det nån skidbutik med snö i butiken? ;)

 

Seriösa onlinebutiker (som den som jag jobbar för) har ju en Skiselector eller Eiker-måler för att mäta upp spannet. Med dem kan du se bra mycket mer än vad du kan om du står på skidorna på en spannbräda i butiken. Så länge du berättar hur mycket du väger, vad du ska ha skidorna till och hur duktig du är på att åka så skulle jag vilja säga att chansen att du får helt rätt ökar hos en onlinebutik med ett stort sortiment. Om du ändå känner dig osäker så ring in så får du garanterat hjälp.

 

Vilka fördelar har du i den fysiska butiken? Förutom att du kan snacka bort en halvtimme eller tre, vilket iofs kan vara nog så trevligt och viktigt ibland.

 

Sen gäller det ju att du väljer en handlare med kunskap och förmåga att välja rätt också...

Link to comment
Share on other sites

Men att faktiskt testa skidan måste väl ändå vara det absolut bästa.

Detta kommer låta fel, men att köpa ett par skidor hos pölder eller hos skistart är ju exakt samma sak som att prov trycka skidan med sin vikt.

Man får veta lite mer om glid zonerna osv, men spelar ju igentligen ingen roll då det hänger på vilken kvalité man har på sin åkning.

 

Hur många är det inte som väger 75kg, 180cm lång och har medelgod teknik som köper nya skidor?

Det skulle vara omöjligt att plocka skidor till någon om inte fabriken hade en väldigt jämn produktion.

Att testa åka skidorna borde vara bäst, men det lär inte hända!

Skippa de stora varuhusen och köp av Ovan nämnda och håll tummarna att du får ett av guldkornen bland alla gruskornen.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska du testa skidan i butik tänker du? Finns det nån skidbutik med snö i butiken? ;)

 

Seriösa onlinebutiker (som den som jag jobbar för) har ju en Skiselector eller Eiker-måler för att mäta upp spannet. Med dem kan du se bra mycket mer än vad du kan om du står på skidorna på en spannbräda i butiken. Så länge du berättar hur mycket du väger, vad du ska ha skidorna till och hur duktig du är på att åka så skulle jag vilja säga att chansen att du får helt rätt ökar hos en onlinebutik med ett stort sortiment. Om du ändå känner dig osäker så ring in så får du garanterat hjälp.

 

Vilka fördelar har du i den fysiska butiken? Förutom att du kan snacka bort en halvtimme eller tre, vilket iofs kan vara nog så trevligt och viktigt ibland.

 

Sen gäller det ju att du väljer en handlare med kunskap och förmåga att välja rätt också...

Testa i butik gör jag genom att klämma och känna på skidorna samt att jag får en dialog med den som hjälper mig med att plocka ut lämpliga skidor. Det kan vara rätt stor skillnad i vad jag själv menar och hur en skidhandlare uppfattar det om jag skriver det i ett webbformulär. Dessutom märker jag ju vid ett besök om jag har att göra med en handlare som begriper sig på längdåkning eller om det är en som är extraanställd och gått en snabbkurs i försäljning.

Link to comment
Share on other sites

Beror väl på vad man är ute efter. Vill man veta hur långt man ska lägga fäste givet en viss kroppsvikt är det väl ok med ett mått på spannhöjd och styvhet, så man kan lägga fäste lagom långt. Men det säger ju inget om hur skidan glider.  Vill du ha "spret", korta glidzoner för varmföre eller långa glidzoner för kallsnö? Vissa skidor är riktigt ok i speciella  omständigheter, men dåliga i andra ...

Link to comment
Share on other sites

Testa i butik gör jag genom att klämma och känna på skidorna samt att jag får en dialog med den som hjälper mig med att plocka ut lämpliga skidor. Det kan vara rätt stor skillnad i vad jag själv menar och hur en skidhandlare uppfattar det om jag skriver det i ett webbformulär. Dessutom märker jag ju vid ett besök om jag har att göra med en handlare som begriper sig på längdåkning eller om det är en som är extraanställd och gått en snabbkurs i försäljning.

 

Ja, då förstår jag. Du testar egentligen skidhandlaren lika mycket som skidorna. Det förstår jag, och där känner jag mig åtminstone väldigt trygg på att vi har både all kunskap och teknik som behövs för att du ska få rätt utrustning. Och man kan ju kontakta oss direkt om man vill diskutera något.

 

Om du sedan litar på oss och vill överlåta klämmandet eller inte det är ju en annan fråga. Annars så har vi en butik också om man vill komma förbi, vilket ju även de två som nämndes här ovan har.

 

Det jag funderar på är väl hur många av dem som står och klämmer på skidorna som egentligen (på riktigt alltså) får ut något av det. När jag pratar med en del så tycker jag iaf att det är lite "sparka på däcket för att testa traktorn" över det. Nu menar jag inte att det är så för alla, och säkert inte för dig, men för väldigt många.

Link to comment
Share on other sites

tack för svar.

 

Jag har nästan uteslutit sportbutiken (trots vasabutik o allt). Online är ju lite billigare (och garanterat inte sämre, absolut inte det jag oroar mig för) men bristande kunskap kan kanske kompenseras med fysisk närvaro. Men ska absolut klicka in på ovan (tyvärr, icke namngivna onlinebutik) då jag nu känner trygghet i onlinebeställningen.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en god kunskap om vad man själv vill ha är det en stor fördel att gå fysiskt till en skidbutik. Jag vill ha ett högt o spänstigt spann och ej för hårt slutspann. Just känna fram slutspannet kan man med lite övning lära sig. Om man sen får kompletterande information genom Skiselector i butiken är det jättebra, speciellt att få se skidans tryckpunkter. Just när det gäller tryckpunkter har jag bristande kunskaper om vad som är bra eller dåligt utan får lita till kunskapen hos sportbutikens personal.

Jag skulle gärna vilja testa en skateskida före köp, då känslan i avstampet och greppförmåga är avgörande för mitt val, men

även en klassisk vora bra att få testa hur den fjädrar upp efter avstamp och fäster i ett normalföre.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en god kunskap om vad man själv vill ha är det en stor fördel att gå fysiskt till en skidbutik. Jag vill ha ett högt o spänstigt spann och ej för hårt slutspann. Just känna fram slutspannet kan man med lite övning lära sig. Om man sen får kompletterande information genom Skiselector i butiken är det jättebra, speciellt att få se skidans tryckpunkter. Just när det gäller tryckpunkter har jag bristande kunskaper om vad som är bra eller dåligt utan får lita till kunskapen hos sportbutikens personal.

Jag skulle gärna vilja testa en skateskida före köp, då känslan i avstampet och greppförmåga är avgörande för mitt val, men

även en klassisk vora bra att få testa hur den fjädrar upp efter avstamp och fäster i ett normalföre.

Testat Rossignol Xium WCS nya modellen? Lite offtopic kanske.

Link to comment
Share on other sites

Du har en del info i tråden "Det här med spannkurvor"

Själv skrev jag lite på sidan 30 (innan nya layouten på skidforum var det sidan 40…)

http://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-här-med-spannkurvor/page-30

 

Du måste först fundera på vilken typ av skida du vill ha. Ska du ha en kall-, plus- eller wetskida?

Sen kan det vara så att även om en spannkurva stämmer till 100% mot det man själv vill ha i siffror, behöver inte skidan gå bra ändå. Så har men ett skidpar som går riktigt bra, bör man vara lite rädd om dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...