Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motivation


Volevodin

Recommended Posts

Efter många år som skidåkare börjar motivationen tryta en aning och det beror på;

 

- osäkra vintrar i södra Sverige

- avsaknaden av veteranklasser i tävlingar och lågt startantal i vissa äldre klasser

- för få tävlingar i fri stil

- brist på utmaningar, då vasaloppet inte längre lockar

- utvecklingen i långlopp med mer och mer stakning=enformigt

- ålderskavanker som hindrar effektiv skidträning

- svårt att hitta boende för astmatiker

- sämre ekonomska förutsättningar som pensionär för finansiering av utrustning o resor

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du ska känna efter vad som du tycker är roligt o göra det utan att tänka vad det ge för resultat. Med skidåkning är det lätt att bränna ut sig för det innehåller så många parametrar valla, material, träning, jaga snö, skador m.m. Det finns risk att det blir för mycket o då tryter motivationen. Prova något nytt tex. Simma i grupp eller spela tennis i en nybörjargrupp m.m. Det viktiga är att man rör på sig o har roligt för då mår man oxå bra o det är viktigare än bra tider o placeringar.
Link to comment
Share on other sites

Kan förstå hur du tänker Volevodin. I mitt fall gäller det inte skidåkningen utan snarare den "övriga" träningen. Har tur som bor relativt nära skidtunneln och snösäkra kanonsnöspår. Tror att det är viktigt att hitta något som man tycker är roligt och inte tänka på resultat. Att hitta nya ställen att utöva sin träning på är även det viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser vad du skriver Volevodin och har svårt att tipsa utöver vad Röborundan föreslår, försök att hitta vad som är roligt istället för att hitta vad som inte fungerar med skidåkningen. Helst ska det väl påverka motivationen map skidåkning men om det inte fungerar så blir det i alla fall roligt (om man testar rätt saker).

 

Jag har själv lagt om min årskalender, kanske inte så mycket pga brist på mtivation men brist på att få ett resultat jag var nöjd med. Jag hade högre krav på mig själv än vad jag kunde uppfylla med skador som följd osv.

 

Nu testar jag diverse olika saker och har dragit ner på mina prestationskrav till mer deltagande än resultatorienterat, inte blir resultaten sämre eller bättre men jag mår bättre. Det är roligt på en helt annan nivå nu!

 

Tyvärr kostar det mesta en hel del pengar, jag är i en situation där jag har råd men inte alla kan köpa racercykel, mtb, resa land och rike runt och delta i långlopp eller träna.

 

Några tips map skidåkningen kunde vara att vara med mer på klubbträningar, träningsresor eller organiserad träning. Gemenskapen ger åtminstone mig ytterligare en dimension i träningen.

Rullskidor sliter hårt men de längre snöfria perioderna kan ju användas till rullskidsåkning, om du nu har mer flexibilitet att välja dagsljus som pensionär så kan det ju bli lite trevligare än när man är bunden till kvällstid oavsett väder och ljusförhållanden.

Alternativ träning, t ex crawlteknik, cykel (skonsamma map skador).

Nya utmaningar i form av t ex lågsäsongsresa till Långberget (Ormberget?) i grupp? Kan säkerligen koordineras med fler här på forumet.

 

Lycka till! Och hoppas du hitar motivationen igen oavsett idrottsform.

Link to comment
Share on other sites

Personliga mål som helt tar avstånd från andras prestation är nyckeln till motivation.

 

Att bli motiverad är inte så svårt om man lägger ribban på en verklig nivå.

 

Vad vill du?

När vill du?

Hur gör du?

 

Jag gjorde så här för detta året.

1. April- snön kommer Rullskidor och målet är 100mil.

2. Från att snön är här: 60km skidor i veckan minst.

 

Resultatet blir förhoppningsvis 5:50:00 på öss.

 

baby steps!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen - det värmde - dock kan vi räkna bort simning och besök på Långberget (fick astmananfall där sist).

Synd att Skejtvasan lades ner  - den hade jag velat fortsätta att åka. Jag hade hoppats att en ersättning till Skejten skulle

startas upp i Grönklitt , där finns bra förytsättningar för skejt.

 

Ett lopp som vore intressant att åka är Ring Knutstorps skatelopp på rullskidor - fick positiv kritik av min skidkompis från Lönashult i Småland, som deltog i år för första gången.

Link to comment
Share on other sites

Synd att Skejtvasan lades ner  - den hade jag velat fortsätta att åka. Jag hade hoppats att en ersättning till Skejten skulle

startas upp i Grönklitt , där finns bra förytsättningar för skejt.

 

Ja, det sämsta som har hänt i långloppssammanhang de senaste åren. Jag har åkt många olika långlopp, både i Sverige och ute i Europa. Skejtvasan var nog faktiskt det allra roligaste!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...