Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilopuls?


dubbeltumme

Recommended Posts

Fick flera gånger under en del läkarbesök i somras höra att jag har en låg vilopuls (47) och att det beror på att jag är vältränad. Smickrande, även om jag är en högst vanlig motionär och tycker själv inte 47 är speciellt lågt. 

 

Vore intressant att höra vad ni andra har för vilopuls? Någon som kan spöa Erik Wickströms (28)?

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen större aning men stående på garageinfarten medans jag väntar på satellitsignal så ligger jag på ca 55-65.

Vid något läkarbesök har man pratat om ca 50 sittandes, frågan är om det är vilopuls hos en läkare... inte världens mest komfortabla situation.

 

Hur mäter ni vilopulsen? Under sömn och med pulsband i sängen på natten?

Link to comment
Share on other sites

Oftast kring 45. Jag brukar ha lägre puls på kvällen innan jag skall sova än på morgonen.

 

Wickströms puls på 28 är väl extremt låg? Jag vill minnas att storheter som Svan och Elofsson låg på över 30 i vilopuls.

 

Har för mig jag läst att den lägsta uppmätta vilopulsen är just 28 så ja, det är extremt lågt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett ovanligt stort pulsspann utan att vara speciellt vältränad.

Jag gör vasan på strax under sju timmar och springer en mil på ca 47-48min. Inget spektakulärt direkt.

 

Men när jag hamnade på akuten i somras blev det ett jäkla pådrag, dom var säkra på stt jag hade inre blödningar då min vilopuls var 29... Ska påpekas att jag var nästintill avsvimmad men ändå.

Har inte gjort ett äkta maxtest men när jag kör intervaller peakar jag utan problem över 200.

 

Så om man ser till mig så säger pulsen inte så himla mycket.

Link to comment
Share on other sites

Drivernicke, du måste sätta detta i relation till jämförelsegruppen. Jämfört med hela befolkningen är en "Vasaloppsmotionär" eller "blåbärsåkare" extremt vältränad. De flesta vuxna människor klarar knappt att springa fem kilometer.

Precis. Det här glömmer man lätt i de kretsar man rör sig i. Tråkigt men sant.

Link to comment
Share on other sites

körde ett hårt pass där runkeeper säger att jag låg mellan 90-100% av maxpuls.

Jag tycker det verkar konstigt att jag orkar ligga på så pass mycket under sådan lång tid om min hjärtfrekvens ligger mellan 90-100%

stämmer uträkningarna någorlunda så hamnar jag nära 190 +- i max puls.

runda på 13km så ligger jag på 177  vilket motsvarar nästan 94% av max.

 

Detta kan väl ändå inte stämma?

 

Jag har även kollat under tävling och det visar samma resultat, där är jag t.o.m uppe på 95%

Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie
Runkeeper kan bara veta din maxpuls om du angivit den manuellt eller basera den på en åldersapproximation som har dålig tillförlitlighet (Spridningen mellan individer är mycket stor)
Alltså säger värdet 94% i ditt fall egentligen ingenting. Men man kan väl anta att din maxpuls ligger högre än åldersapproximationen.
Att med hyfsad noggrannhet mäta sin maxpuls är inte så svårt. Spring några hårda intervaller a 4 minuter. Avsluta den sista i en tuff uppförsbacke och ge järnet så kommer du bra nära.

Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie

Runkeeper kan bara veta din maxpuls om du angivit den manuellt eller basera den på en åldersapproximation som har dålig tillförlitlighet (Spridningen mellan individer är mycket stor)

Alltså säger värdet 94% i ditt fall egentligen ingenting. Men man kan väl anta att din maxpuls ligger högre än åldersapproximationen.

Att med hyfsad noggrannhet mäta sin maxpuls är inte så svårt. Spring några hårda intervaller a 4 minuter. Avsluta den sista i en tuff uppförsbacke och ge järnet så kommer du bra nära.

Det ska jag göra!

Har alltid velat få ett mått att anpassa mig till så jag vet var min gräns går.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade pulsmätaren på hela natten och det lägsta uppmätta värdet var 36 men det förekom bara en gång (mätning var 10:e sekund). 40 var det lägsta värdet som förekom under längre perioder (några minuter i sträck) så jag kör på det. Trycket, temperaturen och höjd över havsytan var konstanta hela natten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...