Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna teknik, längdskidor


doucheandturd

Recommended Posts

Hej alla glada.

 

Har precis kommit in i världen vi kallar längdskidsåkning och försöker sätta mig in i det bäst jag kan.

 

Har inte tidigare åkt så tänkte ta mig till Torsby som inte är så långt från mig och träna lite allmänt.

 

Jag måste dock fråga er som har erfarenhet, hur tränar man upp sig i att åka i backar? JAg minns att senast jag åkte så gick det käpprätt åt helvete.

 

Några bra tips? Ska man börja med att kanske "jobba sig uppför en backe"? Alltså att först åka ganska långt nere i backen för att få in känslan och sedan jobba sig uppåt?

 

Alla tips välkomnas

Link to comment
Share on other sites

Börja med balansövningar på platten på skidor. Staka på en skida, enbensskejt, åka utan stavar, etc så du får upp känslan för skidor på snö. Sedan börjar du åka lätta backar och ökar svårighetsgraden. Åk gärna i ganska breda backar med gott om utrymme och stå utanför spåret.

 

Inser att det handlade om uppför och inte utför

Link to comment
Share on other sites

Hade du rätt utprovade skidor när du provade senast? Har du inte det spelar det ingen roll hur bra teknik du har. Du kommer åndå inte uppför backen.

Ska du till tunneln rekommenderar jag ett pass med någon av de duktiga instruktörer som finns där. Kostar några kronor, men då lär du dig rätt från början.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...