Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sälenfjällen: Obegripligt dålig satsning på längd!!!!!


Antewest

Recommended Posts

Funderar på att köpa stuga i Sälenfjällen.. Naturen är fantastisk och förutsättningar för bra längdåkning finns ju!! Ändå är det mycket märkligt att det varken finns konstsnö (OK det finns i Kläppen, men inte på fjället som har bättre klimat) elle skejtspår att tillgå.. Mycket märkligt anser jag, med tanke på Vasalopp, skidkultur och tradition som finns i området. Redan denna helg hade det kunnat funnits skidspår på Högfjället om det funnits satsning på längd med konstsnö....

För min del är Sälen perfekt pga det geografiska läget, har bara 18 mil dit.

Är det Skistars närvaro som sätter käppar i hjulen, eller är det något annat?? Ekonomiska förutsättningar borde ju finnas!!!

Det är minst sagt pinsamt att det inte finns möjlighet till skejt.

Link to comment
Share on other sites

För litet kundunderlag under lågsäsong är min gissning, Sälen ligger ganska långt ifrån större befolkningscentra. Dessutom är det svårt att tjäna pengar på längdåkare, det finns betydligt större pengar i utförsåkning.

 

Under högsäsong (t ex sportlovsveckorna) finns det däremot gott om klassiska spår i Sälen. Man kan åka många mil utan att behöva åka samma runda två gånger. För fristil är det sämre. 5,5 km brukar det finnas mellan Tandådalen och Hundfjället, och prepareringen är inte alltid tipp-topp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det är tråkigt att de inte satsar mer på längd i Sälen. Kanoner har de ju i mängd och parti, så det är väl antagligen Skistar som inte är intresserade av fina förållanden för längdskidor. Vi har en stuga i Sälenfjällen och det är ibland dålig preparering även under säsong. Jag vill ju att det spåras dagligen och om det snöar på förmiddagen hade det varit fint om de drog om spåren efter lunch.

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är längdåkning du är ute efter så finns det mer renodlade anläggningar, tänker då närmst på Mattila eller Långberget. En annan variant kan vara att köpa en stuga/hus längs Vasaloppsspåret.

 

Kolla på Hemnet eller anläggningarnas hemsidor, det finns både hus och tomter att köpa i både Långberget och Mattila.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen om Sälenfjällen kunde få riktigt bra ordning på sina spår är ju att då kan man åka med hela familjen och alla är nöjda hela veckan. Då hade det varit fint för barnen i backen hela dagen och man själv kunde köra längd morgon och kväll.

 

Under högsäsong fungerar detta bra. Vi gör just så varje sportlov.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det ända spåret som håller någon bra kvalité är älvspåret i kläppen. Spåras flera gånger per dag om det snöar.
som någon skrev. Jag är född och uppvuxen i Sälen och åker nästan bara i kläppen och när natursnön kommit och dom börjat dra spåret på vasaloppsspåret blir det där också. Fjället blir det väldigt sällan då det oftast är dåligt preparerade spår.
Förstår inte heller varför man inte kan få till vettiga spår. (med undantag kläppen.) Tycker själv att man kan ta en summa för att åka spåret. Man tar betalt för att åka i backarna. Varför inte spåret? Om det nu är det som behövs för att skistar ska satsa mer på längdåkningen.

Link to comment
Share on other sites

för att längdskidåkare är för snåla o inskränkta för att betala spåravgift...

 

Carl A, oleg. provokatör

 

Men är det verkligen så längre? Jobbat i sportbutik och skiduthyrning i 8 år och märkt en stor skillnad om man jämför med för 5-6 år sedan. Upplever inte alls att längdåkare på samma sätt längre.

Link to comment
Share on other sites

Spåravgifter har nog ingen större ekonomisk betydelse i jämförelse med vad en familj lägger på boende, mat m.m. 

Jag tror helt enkelt man är lite bekväm i att göra som man alltid gjort och missar att bra längdspår blivit en allt viktigare del i att locka besökare. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Någon som vet ifall det finns några spår i sälenfjällen nu, förutom konstsnöspåret i kläppen?

Skulle tro att Kläppen är det enda som har spår nu, med tanke på vädret som är och har varit...

Det finns spår Skinnarloppets skidstadio, det ligger inte i Sälen men när nog, dock finner jag ingen anledningen att åka dit när Kläppen har 4km!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...