Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inför vasaloppet


tophat

Recommended Posts

Ska för första gången åka de nio milen. Hur gör jag från nu och fram till dagen D. Har kört mycket styrka och löpning under höst och vinter i snöns frånvaro. Ska jag helt lägga av med gym och löppass och bara åka skidor nu när snön dök upp. Om snön försvinner, hur tränar jag då. Jag kommer nog inte få ihop så mycket träning som jag ville och hoppades eftersom en förkylning effektivt sätte stopp för all aktivitet under helgen och den här veckan. Ska jag klämma in så mycket mil det bara går nu fram till loppet eller finns det något smartare upplägg?
Link to comment
Share on other sites

Det hela beror ju lite på vilken nivå du ligger på och dinvana av långlopp men om du är en glad motionär som jag och som siktar in dig på en tid på mellan 6 och 9 timmar så tycker jag nog att så mycket skidor det bara går är melodin. Se till att få åtminstone ett pass på 4 mil eller mer för att vänja kroppen vid en längre tids aktivitet. Styrketräningen tycker jag du kan välja bort. Ersätt det med några styrkestakpass istället. Ett par veckor innan loppet är det fint att lägga in ett par riktiga fartpass också runt 45 min-1 timme för att få upp lite tempo i kroppen. Men långpasset(n) tycker jag är den absolut bästa förberedelsen första gången man ska åka ett vasalopp och framförallt om man inte är van en längre tids belastning.
Link to comment
Share on other sites

Rullskidor ger bra träning ffa för stakmusklerna (mage/rygg/armar).

Det brukar gå att hitta billiga beg. rullisar på typ Blocket eller så.

 

I övrigt håller jag med HW - så mycket skidåkning som möjligt.

Du bor i Hallsberg, då har du ju nära till Ånnaboda konstsnöspår i Kilsbergen.

Det spåret smälter inte bort i första taget, bara att åka.

Link to comment
Share on other sites

det ser ut som det kommer bli plusgrader de närmsta dagarna. Den lilla snön som finns kanske försvinner. Hur tränar jag på ett bra sätt då inför vasan?

Konstsnön i Ånnaboda kommer säkert ligga kvar hela säsongen. Tror att dom sprutat på ganska bra där, eftersom USM går där nästa helg. Än så länge går det väl att köra långspåren som wadköpingsloppet går på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...