Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning inför Vasaloppet 2015


Palmers75

Recommended Posts

Hej alla! Ligger i startgroparna för vintern och kommande utmaningen Öppet spår 2015. Tänkte bolla mina tankar med er och få lite tips på vad ni tror/tycker om min träning.

 

Min skidbakgrund är den att jag åkte Vasaloppet 2003 och 2005, första gången på drygt 11h och andra gången drygt 10h. Sedan dess har jag bara åkt sporadiskt.

 

F.ö. tränar jag en hel del löpning, brukar springa Gbg-varvet, har gjort ett marathon samt Lidingöloppet nu i höstas (precis under 3h).

 

Jag hoppas på en sluttid på Öppet spår nedåt 8h, och min träning ser just nu ut på följande vis:

 

Tis- Intervallöpning + core, med en löparklubb i stan.

Tors- SkiErg, roddmaskin, löpband på gym

Sön- Skidgång med stavar i backe

 

Ibland får jag till ett pass till, då alternerar jag mellan löpning, inlinesåkning eller ett besök på gymmet till.

 

Jag har inga rullskidor och har inte tänkt köpa det heller.

 

När vintern kommer är min plan att iaf två ggr/vecka få till skidpass istället.

 

Tror ni min målsättning är relevant?

Link to comment
Share on other sites

Jag är i bättre form, helt klart. Har under de sista tre-fyra åren tränat ganska kontinuerligt, men mestadels löpning, så jag känner att jag har konditionen. Fast jag behöver bättra på bålstyrkan samt armar och mage en hel del varför jag kör SkiErg och skidgång i backe nu.
Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att bedöma vilken tid du får med utgångspunkt från din träning, det handlar mer om vilka personliga förutsättningar du har.

 

Jag känner en duktig skidåkare som har tränat kontinuerligt på en hög nivå de senaste 5-10 åren men han fick ändå stryk av sin pizzaälskande bror i Vasaloppet för några år sedan, trots att brodern slarvade med både träning och kost. Nu på senare år har verkligheten kommit i kapp brodern men man kommer långt med de personliga förutsättningarna.

 

Sen spelar ju även vädret in den aktuella dagen, det kan lätt skilja en timme eller mer om det är bra förhållanden eller grisföre.

 

Skidgång och Skierg har du nytta av i vasaloppet, det höjer lägstanivån då det gäller stakstyrka och uthållighet, -fortsätt med det.

 

Försök även få en tidig start så får du bättre spår, detta är extra viktigt vid mildväder.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skulle nog lägga in längre pass med. Kör åtminstone ett pass på 90-120 min löpning eller vad som passar dig, du kan ju springa med stavar och köra skidgång i alla uppförsbackar. Sen glöm inte bort styrkan, skulle säga att den är viktigast om man nu inte kör så mycket rullskidor. Längdskidor är krävande för bålen, med tanke på hur mycket stakning det är på VL :)

 

Nu har jag ungefär samma förutsättningar som dig. Har runt 3 timmar på Lidingöloppet och ska springa Göteborgsvarvet i vår samt Stockholm Maraton. Men jag försöker att tränar 5 pass i veckan,

 

Måndag, Löpning/Spinning 60 min

Tisdag,  Morgon spinning+Core 60 min, Kväll, Löpning eller Skidgång. 90 min.

Onsdag, Styrka 30 min + ev 20 min SkiErg

Torsdag, Intervaller rullskidor 25-30 min A3, plus 45 min A1.

Fredag, Vila

Lördag, Distanspass varierar mellan löpning, rullskidor, någon form av cykel eller längdskidor vid snö. (dåligt med snö i Göteborg) Tid. 90-120 min

Söndag, ev distanspass oftast Vila.

 

Detta är grundstommen för min träningsvecka. Men det varierar beroende på hur livet i övrigt är :) Jag har som långsiktigt mål att vara topp 1000 på VL. Lättare att prestera bra i Skidor om man är fet som jag är, än att prestera bra i löpning :P

 

Jag tycker ditt upplägg verkar bra och att du utan problem borde klara av att komma under 8 timmar. Men jag hade lagt mycket tid på teknik och lära mig behärska skidorna. Åk på något teknikläger det erbjuds mängder av såna nu för tiden. Tror du spar mer tid på tekniken än på att träna mer vid den här tidpunkten. Men det är vad jag tror :)

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Jacobianen om att du skaförsöka få med ett längre pass i veckan. Jag har själv tid för två,max tre träningspass i veckan. Den här tiden på året lägger jag mindre tid på gymmet, även om det av praktiska skäl blir ett pass emellanåt, då fokus på corestyrka och stakmaskin. Jag är lite begränsad då jag inte kan köra rullskidor p g a skador, och inte kan springa p g a ett ont knä. Därför kör jag ett pass med stavgångsintervaller i slalombacke, 8 x 5 min (85-90 % av maxpuls, kring 160-170 i mitt fall) samt ett långpass med stavgång, 2 -2,5 timme med kring 65-75 % av maxpuls (120 - 140 i mitt fall) per vecka. Tror att de lugna långpassen är de viktigaste, jag känner mig konstigt nog starkare och snabbare efter ha kört långpass i några veckor. Detta upplägg funkar bra för mig tills snön kommer till Stockholm.  Kompletterar med lite gummistak hemma om kvällarna.

 

Kom annars hem förra helgen från 3 dagars teknikläger i Orsa-Grönklitt. Kan varmt rekommendera att lägga tid och pengar på ett teknikläger om du inte åkt regelbundet på ett tag. Tror jag kommer tjäna mer tid på det än på mer styrketräning i alla fall. 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...