Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning i Davos


larsbern

Recommended Posts

varför ska alla sträva efter att behålla det gamla?

Allt detta gnäll o dåliga skidor och kassa valla team, NU när de får möjligheten att enbart staka så ska det gnällas på det!

Jag fattar inte varför det ska vara obligatoriskt at diagonala i skidåkning! Snart vill väl ni bakåtsträvare att det ska införas ett poäng system för vem som åker vackrast.

I klassiskstil så finns det något som heter stakning, och det handlar om att ta sig runt en bana på snabbast tid.

Gör man det med eller utan fäste spelar ingen roll, snabbast vinner!

 

Nej, för min del är det bara ett stort frågetecken kring varför man ska fortsätta med klassisk stil om det blir stakning helt och hållet.

Snabbast från A till B är ju skate, så om man inte håller fast vid en klassisk stil så kan man ju lika gärna skrota den. Ser liksom ingen vits med att ha 15 km fristil och 15 km oklassisk stil med med samma begränsningar för benen som den gamla klassiska stilen.

 

Att bara göra brantare banor tror jag inte heller på. Det kommer bara att bli: a) cirkusbanor med slalomportar nedför eller b) ännu större fördel för de riktigt starka överkropparna när de väl klarat av det. Lite som när man förlängde golfbanor för att Tiger slog så långt så var det han som tjänade mest på det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker det är kul att utvecklingen fortsätter. Spännande med variation! Skeptisk till att det någonsin kommer bli enbart stakning men roligt om några väljer det i nått lopp i WC.

 

Tyckte det var riktigt kul att se Halvarssons stakning uppför, riktigt vackert!! Visst diagonalar Richardsson löjligt fint uppför men det har man ju sett en miljard gånger.

 

Som sagt, tror detta är ett non-issue men har jag fel må det vara så, jag kommer fortfarande uppskatta klassiskt även om det bara innebär stakning.

Link to comment
Share on other sites

Att säga att man borde skrota klassiskteknik helt pga att fristil är snabbare är ju inte heller rätt!

Sundby åkte på 2:ans växel i Lillehammer där de andra gick över på 3:ans, Ska man inte tillåta detta heller???

Ska man resonera att man ska förbjuda tekniker i de olika klasserna så är man farligt ute tycker jag.

Typiskt resonemang hos er som tycker att det viktiga är att ställa upp, inte vinna!

 

 

Men det är helt ok för mig om ni hellre åker vackert på myrarna under vasan än snabbt! Jag skiter faktiskt i om jag åker snyggt för jag vill bara åka fort!

 

Sedan fattar jag inte detta med att du åker inte tekniskt rätt?? So What!! om jag åker fort?

Rickardsson åker jätte fint och helt rätt tekniskt men hur har det gått än så länge? Nja inge vidare va?

 

Skidor är lite som hockey, det är inte det laget som har pucken mest eller som spelar snyggast som vinner, utan de som gör flest mål! 

Link to comment
Share on other sites

Att säga att man borde skrota klassiskteknik helt pga att fristil är snabbare är ju inte heller rätt!

Sundby åkte på 2:ans växel i Lillehammer där de andra gick över på 3:ans, Ska man inte tillåta detta heller???

Ska man resonera att man ska förbjuda tekniker i de olika klasserna så är man farligt ute tycker jag.

Typiskt resonemang hos er som tycker att det viktiga är att ställa upp, inte vinna!

 

 

Men det är helt ok för mig om ni hellre åker vackert på myrarna under vasan än snabbt! Jag skiter faktiskt i om jag åker snyggt för jag vill bara åka fort!

 

Sedan fattar jag inte detta med att du åker inte tekniskt rätt?? So What!! om jag åker fort?

Rickardsson åker jätte fint och helt rätt tekniskt men hur har det gått än så länge? Nja inge vidare va?

 

Skidor är lite som hockey, det är inte det laget som har pucken mest eller som spelar snyggast som vinner, utan de som gör flest mål!

Att säga att man borde skrota klassiskteknik helt pga att fristil är snabbare är ju inte heller rätt!

Sundby åkte på 2:ans växel i Lillehammer där de andra gick över på 3:ans, Ska man inte tillåta detta heller???

Ska man resonera att man ska förbjuda tekniker i de olika klasserna så är man farligt ute tycker jag.

Typiskt resonemang hos er som tycker att det viktiga är att ställa upp, inte vinna!

 

 

Men det är helt ok för mig om ni hellre åker vackert på myrarna under vasan än snabbt! Jag skiter faktiskt i om jag åker snyggt för jag vill bara åka fort!

 

Sedan fattar jag inte detta med att du åker inte tekniskt rätt?? So What!! om jag åker fort?

Rickardsson åker jätte fint och helt rätt tekniskt men hur har det gått än så länge? Nja inge vidare va?

 

Skidor är lite som hockey, det är inte det laget som har pucken mest eller som spelar snyggast som vinner, utan de som gör flest mål!

 

Nja, jag åker nog gärna snyggt också. Fort åker varken du eller jag så det får vi lämna till eliten. Troligen åker dock även du fortare med bra teknik. ;)
Link to comment
Share on other sites

Är inte den som åker snabbast den som har bäst teknik för att åka fortast?

Sundby är väl den som åker snabbast nu och är väl den som då har den bästa tekniken?

 

Har jag missförståt sporten helt? sist jag kollade så var det den snabbast åkaren som vann.

Jag har även för mig att den som vann Vasan förra året åkte också på snabbaste tiden.

Link to comment
Share on other sites

Fis har valt att behåll klassisk stil för att de vill bevara den tekniken. Då handlar det inte om att ta sig på snabbaste sätt ta sig från start till mål utan att ta sig snabbast från start till mål med bestämda regler för hur man ska åka. I längdskidåkning har man två olika stilar o om en stil förändras kommer sjävklart en diskussion upp om man ska bevara två olika stilar, jag tycker inte att det är konstigt. Ska man behålla klassisk stil behöver man definiera vad den stilen ska innehålla. Jämförelsen men hockey tycker jag är konstig för att det är så stor skillnad på sport. Men det har nämnts o då svarar jag kort på det. Det finns massor med regler i hockey o ska man behålla klassisk skidåkning behövs det mer regler för hur man ska åka. Simning tycker jag är bättre att jämföra med. Man kan tex bestämma att i den brantaste backen måste man diagonala o där står en kontrollant o kontrollerar det. Då skulle man tvinga alla att ha fästvalla o det skulle vara lätt att kontrollera. Att någon skulle stå o ge poäng för hur snyggt någon åker är jag självklart emot o tycker att det är ett befängt argument o tror att det aldrig kommer att bli aktuellt. Klassisk teknik finns kvar för att folk tycker att det är roligare att titta på, att åka o vackrare. Om den stilen ändras radikalt tror jag att färre kommer vara intresserad av den tekniken o då kan intresset för skidåkning minska o då kommer man att diskutera om man ska behålla klassisk teknik eller inte. Om man väljer att behålla den måsten man se över reglerna för att locka tillbaka dem som slutat titta på skidåkning för att de inte tycker att det är roligt med stakning.
Link to comment
Share on other sites

Är inte den som åker snabbast den som har bäst teknik för att åka fortast?

Sundby är väl den som åker snabbast nu och är väl den som då har den bästa tekniken?

Haha, kul resonemang.

Man kan naturligtvis kompensera en dålig teknik med hög kapacitet (vo2max, tröskel, styrka, uthållighet) och vice versa. Ska man vinna världscuplopp kan man givetvis inte ha hur dålig teknik som helst eftersom man då måste vara väldigt överlägsen alla andra vad gäller övriga parametrar men att en person vinner är inget bevis på att den har bäst teknik. Likaså är det ett dåligt bevis på att den har högst v02max. 

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte väldigt mycket bättre för miljön om alla lät bli fästvalla och bara stakade?

Dessutom är det lättare för nybörjare att ta till sig sporten. Det är svårt att köra diagonal på ett energieffektivt sätt för att inte tala om hur svårt det är att lära sig valla rätt ;)

Går ju argumentera bäst man vill men det handlar i slutändan om åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att klassisk stil har tillräckligt med regler.

Tills intresset har dalat så tycker inte jag att man ska ändra på det.

 

Jag är inte direkt en rullskidsåkare men helt klart är att jag behärskar staktekniken bättre än diagonal... åker ungefär lika mycket rullskidor som snöskidor per år, ca 40 mil vardera.

Inte vill jag förbjuda diagonal för att jag inte behärskar det! Tvärtom är det min prio på snöträningen att få till diagonalteknik. Jag tror dessutom att det kommer att gå fortare för mig vid framtida långlopp om jag behåller stakförmågan och lägger till en effektiv diagonalteknik i de delar av loppen där det är effektivast (ger mer stakkraft till stakoptimerade delar av banan).

 

Min röst går emot fler förbud i klassisk stil, det räcker med att skate är förbjudet (plus regler om materialutformning)

.

Men inte tycker folk väl att klasisk stil är roligare än skate att titta på? Min uppfattning är det är betydligt mer satsning på skate än klassisk teknik när det gäller elit, bara motionärer som fokuserar på klassisk teknik och mycket beroende på bristen av skatebäddar?

(jag tycker att klassisk teknik är roligare att titta på och åka men jag är gammalmodig)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att klassisk stil har tillräckligt med regler.

Tills intresset har dalat så tycker inte jag att man ska ändra på det.

 

Jag är inte direkt en rullskidsåkare men helt klart är att jag behärskar staktekniken bättre än diagonal... åker ungefär lika mycket rullskidor som snöskidor per år, ca 40 mil vardera.

Inte vill jag förbjuda diagonal för att jag inte behärskar det! Tvärtom är det min prio på snöträningen att få till diagonalteknik. Jag tror dessutom att det kommer att gå fortare för mig vid framtida långlopp om jag behåller stakförmågan och lägger till en effektiv diagonalteknik i de delar av loppen där det är effektivast (ger mer stakkraft till stakoptimerade delar av banan).

 

Min röst går emot fler förbud i klassisk stil, det räcker med att skate är förbjudet (plus regler om materialutformning)

.

Men inte tycker folk väl att klasisk stil är roligare än skate att titta på? Min uppfattning är det är betydligt mer satsning på skate än klassisk teknik när det gäller elit, bara motionärer som fokuserar på klassisk teknik och mycket beroende på bristen av skatebäddar?

(jag tycker att klassisk teknik är roligare att titta på och åka men jag är gammalmodig)[/

Smaken är som baken, delad. Jag tycker att fristil o klassisk åkning är lika roligt att åka o lika roligt att titta på. När jag åker klassiskt tycker jag att det är roligt att använda alla växlar o när jag tittar på värdseliten tycker jag att det är mycket roligare att se dem använda alla växlar. Om de bara kommer att staka när det gäller klassisk stil kommer mitt intresse att minska för det. När jag åkte skidor i Norge märkte jag att de diagonalar mycket mer än vad vi gör här hemma. Jag kan inte svara för norbaggarna men hissa en varningsflagga för att deras intresse minskar om alla stakar.

 

Du är emot fler regler för klassiskteknik men du tycker att det är roligast att titta på. Jag tror inte på den ekvation. Utan flera regler kommer alla att staka om ca 5-10 år o då tror jag att intresset för klassisk stil kommer att minska o att man tar bort den.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte väldigt mycket bättre för miljön om alla lät bli fästvalla och bara stakade?Dessutom är det lättare för nybörjare att ta till sig sporten. Det är svårt att köra diagonal på ett energieffektivt sätt för att inte tala om hur svårt det är att lära sig valla rätt ;)Går ju argumentera bäst man vill men det handlar i slutändan om åsikter.

Jag tycker att du ska läsa på vad glidvallor innehåller. När du tränar som nybörjare får du åka hur du vill. Jag tycker att det är mycket lättare att få bra fäste än bra glid. Självklart handlar det om åsikter. Men om man på fis fattar fel beslut så kan det medföra att intresset för skidåkning minskar o det skulle vara tråkigt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

De roliga är att kollar man i Europa så är det mer som åker skate än klassiskt!

Stakning tillhör klassisk stil och ska man börja göra regler för när man får använda sig av det vore sjukt!

 

Är de så starka så de kan vinna på stakning så fine! de är väl så pass mycket bättre på det då.

Varför försöka stoppa det??

 

 

Klassiskstil handlar visst om att ta sig från A till B på snabbast sätt med tillåtna medel.

 

Dumma argument som inte gynnar sporten nu tycker jag mest!

Link to comment
Share on other sites

Det som gynnar sporten är allmänhetens intresse. Samma dag som allmänheten inte längre bryr sig försvinner sponsorer och TV-kanaler och därmed intäkterna och då blir sporten liten. Det är med andra ord det som diskussionen går ut på, vad händer med intresset om utvecklinge går åt det ena eller andra hållet. Därom råder olika åsikter och var och en är självfallet fri att tycka och tänka vad de vill. Jag kan i alla fall konstatera att det inte finns ett givet svar och FIS har något att fundera över. Påverkas allmänhetens intresse om teknikutvecklingen går till ren stakning eller inte?`

 

"med tillåtna medel" är just kärnfrågan. Idag säger reglerna en sak, förr en annan och i framtiden något nytt. Så är det med alla sporter och ibland kommer tekniker som helt ändrar förutsättningarna, ta tex Fosbury flopp i höjdhopp. Emellanåt förbjuds det och jämför vi återigen med höjdhopp så är det tex förbjudet att hoppa jämfota, du får bara trycka ifrån med en fot. Det är troligt att du skulle kunna hoppa högre med jämfota hopp men alltså inte tillåtet. Sådana regler finns i mängder av idrotter så att införa en regel som reglerar åkteknik ännu mer skulle inte vara udda. Någonstans går väl dock en gräns när det börjar bli patetiskt och frågan är väl om vi inte börjat närma oss det i långloppen och stakandet och "var det skate eller inte"?

 

Även diagonaltekniken har utvecklats. Att se filmklipp på Wassberg och grabbarna är en helt annan sak att se Daniel Rickardsson åka. Sporten utvecklas och ibland överdriver man risken med "sportens död" helt enkelt  :)

Link to comment
Share on other sites

Sporten dör inte pga stakning, den dör inte heller pga stakning i långlopp!

 

 

Åhh nej! en som ska staka sig igenom ett WC lopp!! Sporten är död!!

Hur många var det som startade, ca 70st?

3 som stakade, inte vilka 3 heller kan jag känna. Dario, Petter och Calle är ju topp åkare som med fäste hade fått liknande placeringar.

Fattar inte att hysterin över att tre av världens kanske bästa åkare genomför detta ska ge en negativ påföljd som istället borde ge en tanke ställare till övriga att FAN vad starka de är!

 

Känner mig ganska säker på att Dario och Petter gjorde detta med syftet att visa styrkebesked och att de inte hade målet att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte väldigt mycket bättre för miljön om alla lät bli fästvalla och bara stakade?Dessutom är det lättare för nybörjare att ta till sig sporten. Det är svårt att köra diagonal på ett energieffektivt sätt för att inte tala om hur svårt det är att lära sig valla rätt ;)Går ju argumentera bäst man vill men det handlar i slutändan om åsikter.

Lättare för nybörjare med enbart stakning? Det tror jag inte. Det krävs en hel del styrka och teknik för att ta sig runt normala skidspår med bara stakning. Tänk på att de flesta nybörjare inte ens orkar staka sig fram på helt slät mark utan går på skidorna med stavarna mest som balanshjälp.
Link to comment
Share on other sites

Lättare för nybörjare med enbart stakning? Det tror jag inte. Det krävs en hel del styrka och teknik för att ta sig runt normala skidspår med bara stakning. Tänk på att de flesta nybörjare inte ens orkar staka sig fram på helt slät mark utan går på skidorna med stavarna mest som balanshjälp.

Ja det krävs ju en extrem uthållighet i överkroppen för att vinna på enbart stakning. Rätt kraftfull stakning också för att verkligen förlora på fäste (om man nu har spann och vallat rätt)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen önskar jag att man hade spår med partier av lite sämre stavbädd och lösare mellan spåren. Då skulle stakning bli väldigt tungt och kostsamt. Men jag inser att den typen av spår kommer att bli lite av lyxvara, precis som offpist alpint. Så småningom kommer säkert nån variant på offpist längdåkning, men den har nog små chanser kommersiellt och i tv.
Link to comment
Share on other sites

Lättare för nybörjare med enbart stakning? Det tror jag inte. Det krävs en hel del styrka och teknik för att ta sig runt normala skidspår med bara stakning. Tänk på att de flesta nybörjare inte ens orkar staka sig fram på helt slät mark utan går på skidorna med stavarna mest som balanshjälp.

Beror nog lite på hur man definierar nybörjare. En person som är helt ny på skidor har såklart svårt att gör annat än att gå fram på skidorna i något som liknar diagonalåkning. Jag ser mig själv som nybörjare eftersom jag bara åkt 3 säsonger hittills och tycker personligen att det är lättare att få till stakningen än att få till en bra teknik i diagonal. Sen måste man få till fästvallningen för att ens kunna köra den tekniken och det har dom även problem med i landslaget om man får tro det dom säger på tv.

Det blir helt enkelt fler moment som måste stämma vilket kan vara avskräckande när man är ny. Flera tekniker, glidvalla och fästvalla istället för endast glidvalla och en teknik.

Jag baserar givetvis detta på min upplevelse som nybörjare men den kan ju vara ganska skev då jag nästan inte kunde köra diagonal alls första året pga trasiga fotleder.

Link to comment
Share on other sites

Glidvallor är inte miljövänliga. Så det stämmer inte att det är bättre för miljön att staka.

Och fästvallor är miljövänliga? Så du glidvallar inte skidor med fästvalla? Rengöring av fästvalla sker på oftast på ett hållbart sätt sett ur miljöperspektiv?

Jag är inte så säker på att din slutsats är helt genomtänkt och ditt förslag om att jag skulle behöva läsa på om glidvallors miljöpåverkan känns omotiverad.

Link to comment
Share on other sites

De roliga är att kollar man i Europa så är det mer som åker skate än klassiskt!

Stakning tillhör klassisk stil och ska man börja göra regler för när man får använda sig av det vore sjukt!

 

Är de så starka så de kan vinna på stakning så fine! de är väl så pass mycket bättre på det då.

Varför försöka stoppa det??

 

 

Klassiskstil handlar visst om att ta sig från A till B på snabbast sätt med tillåtna medel.

 

Dumma argument som inte gynnar sporten nu tycker jag mest!

Tycker du att andras argument är dumma för att dom inte tycker som du? Har du några belägg? Vi som skriver i tråden är dom som konsumerar skidåkning o på så vis bidrar till att den är stor. Jag o flera med mig tycker att klassisk stil kommer att bli mindre intressant om de bara stakar o därför kommer vi att konsumera mindre skidåkning. Frågan som är omöjlig att svara på är hur det kommer att påverka intresset över tid, för det kan vara så att man tappar de som är lite gammaldags men vinner en ny o större grupp. Jag tror inte det men det kommer att visa sig.
Link to comment
Share on other sites

Beror nog lite på hur man definierar nybörjare. En person som är helt ny på skidor har såklart svårt att gör annat än att gå fram på skidorna i något som liknar diagonalåkning. Jag ser mig själv som nybörjare eftersom jag bara åkt 3 säsonger hittills och tycker personligen att det är lättare att få till stakningen än att få till en bra teknik i diagonal. Sen måste man få till fästvallningen för att ens kunna köra den tekniken och det har dom även problem med i landslaget om man får tro det dom säger på tv.

Det blir helt enkelt fler moment som måste stämma vilket kan vara avskräckande när man är ny. Flera tekniker, glidvalla och fästvalla istället för endast glidvalla och en teknik.

Jag baserar givetvis detta på min upplevelse som nybörjare men den kan ju vara ganska skev då jag nästan inte kunde köra diagonal alls första året pga trasiga fotleder.

 

Jag tror att du kan sluta definiera dig som nybörjare. Nybörjare på elitsatsning kanske men förmodligen passerade du "gå på skidor" stadiet för ganska många år sedan när du var en meter kortare. ;)

Håller med om att det kan vara lättare att fokusera på stakning för de som är starka, vältränade och har rullskidor som favoritsysselsättning. Inte den genomsnittliga nybörjaren dock.

Link to comment
Share on other sites

Och fästvallor är miljövänliga? Så du glidvallar inte skidor med fästvalla? Rengöring av fästvalla sker på oftast på ett hållbart sätt sett ur miljöperspektiv?Jag är inte så säker på att din slutsats är helt genomtänkt och ditt förslag om att jag skulle behöva läsa på om glidvallors miljöpåverkan känns omotiverad.

Jag har aldrig sagt att fästvallor är miljövänliga. Inte heller att vallaveck skulle vara de. Det som jag har sagt är att glidvallor oxå är miljöfarlig. Självklar glidvallar o fästvallar jag mina klassiska skidor, känns onödigt att ens besvara på ett skidforum. På mina skateskidor vallar jag hela belaget med glidvalla o därför förstår jag inte varför det skulle vara bättre för miljö att bara glidvalla. Flourvalla som man använder när man glidvallar är den mest miljöfarliga vallan som finns. Stålsickla är ett bra miljöalternativ.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du att andras argument är dumma för att dom inte tycker som du? Har du några belägg? Vi som skriver i tråden är dom som konsumerar skidåkning o på så vis bidrar till att den är stor. Jag o flera med mig tycker att klassisk stil kommer att bli mindre intressant om de bara stakar o därför kommer vi att konsumera mindre skidåkning. Frågan som är omöjlig att svara på är hur det kommer att påverka intresset över tid, för det kan vara så att man tappar de som är lite gammaldags men vinner en ny o större grupp. Jag tror inte det men det kommer att visa sig.

Det ni säger är att stakningen dödar sporten! Ni jämför klassiskstil och fristil och tror att det är sak samma.

Att gå i försvarsställning och komma med argument som att sporten blir ointressant om man använder sig av för mycket stakning är ju korkat! Jag tolkar detta som att så länge någon åker snyggt så gör det inget att man kommer på en 40:e plats.

Jag vill se våra svenskar längst upp på pallen inte långt ner i listorna! Kolla hur intresset för skidskyttet serut jämfört med när Forsberg höll på. Det är ju fan dött och totalt ointressant nu när vi inte har möjlighet till pallplats på dam sidan.

Spelar ingen roll ifall den skjuter fullt eller åker tekniskt rätt när de ändå inte kan placera sig bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...