Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Grate drmmer om nya pallplatser

Rovaniemi tar ver Pites arrangemang av Skandinaviska cupen

Motionsloppsplattformen Race.se satsar globalt och byter namn

Lager 157 Ski Team r starkare n i fjol

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stakning i Davos

• Vänligen logga in för att kunna svara
116 svar till detta ämne

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Thunis du kan väl förklara för oss andra hur en klassisk tävling går till och vilka tekniker som är tillåtna.

Hur vinner man igentligen ett sådant lopp?

Om jag kommer ihåg rätt så var det väl ur klassiskstil som skate föddes för att just tävlingsformen skidor handlar om att ta sig från A till B på snabbast tid.

Vore även kul att höra lite om hur du ser på spurter då de alltid avgörs i renstakning.

Jag tycker inte heller att enbart stakning är kul att titta på men det är ju en del av sporten så varför gnälla om det??

Har vi kommit dit att åkarna är så pass starka så de vinner på att enbart använda sig av en typ av teknik i de olika grenarna så är det ett naturligt utvecklingssteg.

Att åka snabbare än dina mottävlande är alltid målet för elitskidåkare. 

skulle de inte ha detta som mål så skulle de inte utsätta sig för den brutala träning och de skulle heller inte ha möjligheten till det för ingen skulle sponsra med ekonomiska medel.  

Jag förstår nog inte riktigt vad du är ute efter att jag ska säga. Naturligtvis (enligt mig) är stakning en del i klassisk teknik. Naturligtvis (enligt mig) ska man få använda så mycket stakning som man vill i ett lopp. Naturligtvis (enligt mig) är skate en evolution ur den klassiska stilen, med först en enbensskate som nu verkar tämligen märklig som senare utvecklades till det vi har idag i små och stora steg om vartannat.

Jag försöker väl igen... Att vi har skate idag är helt naturligt eftersom det är det snabbaste sättet att ta sig från A till B. Kan du svara på vilka skäl vi har att ha en annan stil som är långsammare? Jag har bara kommit fram till att det enda (enligt mig) rimliga skälet är att bevara något som liknar det ursprungliga sättet att åka skidor, även om det också har utvecklats enormt över tiden.

Vilka skäl har du för att man ska behålla en stil som inte är snabbast från A till B? Du är ju helt fokuserad på att all skidåkning går ut på att ta sig snabbast på sagda sträcka, så varför ha något annat än det snabbaste? 

Jag har inga absoluta svar, utan bara resonerar utifrån min egen upplevelse av hur skidåkningen utvecklas. Mitt svar på frågan om den klassiska stilens rättfärdigande är ju just att det är det klassiska sättet att åka skidor. Har du något annat svar på varför man ska åka skidor på något annat sätt än det snabbaste?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 305 inlägg

Om det blir så som du skrev att majoriteten av elitåkarna väljer skate kommer det att ta död på klassisk stil, inte ta död på hela skidsporten.

Jag är inte helt säker på det. För vanliga motionärer kommer diagonal alltid att vara viktigt och vem är det som står för basen av ekonomin i skidcirkusen? Vad händer när folk inte längre kan identifiera sig med hjältarna och tittarsiffrorna sjunker? Inte fan kommer kreti och pleti (de som inte hänger på skidforum hela tiden) att skippa diagonalåkningen. Nä, intresset kommer att falna och med det sporten. Det kanske kommer att ta ett tag innan statistiken tickar in och sporten fattar sina beslut, men det kommer.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
Var ska man dra gränsen för "begränsande regler".
torde ju finnas även i skejt, väl. Annars kommer jag vinna nästa wc skejt; med snöskoter. - snabbast mellan a och b, inga löjliga regler som gör en långsammare...

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Jag är inte helt säker på det. För vanliga motionärer kommer diagonal alltid att vara viktigt och vem är det som står för basen av ekonomin i skidcirkusen? Vad händer när folk inte längre kan identifiera sig med hjältarna och tittarsiffrorna sjunker? Inte fan kommer kreti och pleti (de som inte hänger på skidforum hela tiden) att skippa diagonalåkningen. Nä, intresset kommer att falna och med det sporten. Det kanske kommer att ta ett tag innan statistiken tickar in och sporten fattar sina beslut, men det kommer.

Jag håller med dig, jag fattade mig kort. Det jag menade var att om klassisk stil kommer att försvinna från WC, OS, VM. Vi motionärer kommer att fortsätta för att vill o för att det finns inte så många skidspår som erbjuder skatebädd o andra förutsättningar som krävs för skate. Om man tycker att det är roligast att åka klassiskt o att man har bara den möjligheten så är det inte lika roligt att titta på tv när de åker skate.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Är det inte så thunis att de separerade skate och klassiskt pga just regleringsproblem?

När det kommer till snabbast A till B så är det det som gäller men i varje klass oavsett teknik i de olika klasserna som gäller.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag ger upp.

Man ska separera men det måste vara enligt de regler som gäller nu? Allt annat är korkat? Det blir ju bara en lagom intressant diskussion på det sättet...

Om du har någon reflektion kring syftet med den klassiska stilen så får du väl svara på det när du har funderat vidare. Min fråga kvarstår: Vilka anledningar finns det för att ha två stilar? 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag skulle gissa att man har 2 olika stilar pga att man kan ha det. 

Det blir fler discipliner och en större bredd i sporten vilket också breddar intresset.

Det är samma sak gällande de olika Distanserna, detta har man för att bredda sporten.

Men syftet är fortfarande att ta sig i mål så snabbt om möjligt!

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Jag skulle gissa att man har 2 olika stilar pga att man kan ha det. 

Det blir fler discipliner och en större bredd i sporten vilket också breddar intresset.

Det är samma sak gällande de olika Distanserna, detta har man för att bredda sporten.

Men syftet är fortfarande att ta sig i mål så snabbt om möjligt!

Din argumentation fortsätter att hålla världsklass.  Man kan väl ha 3 eller fyra stilar också, åkning utan stavar,  enbart stakning, pulsning i lössnö mm mm.  Syftet åtminstone i masstart är väl egentligen inte att ta sig i mål så snabbt som möjligt, utan att ta sig i mål före de andra i samma tävling.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Frågan är om jag ens ska behöva argumentera mot dessa ogenomtänkta motargument.

Att ta sig i mål först är att ta sig i mål snabbast!

Jag tycker nivån på detta är nära botten om man ska resonera så långt från ursprungsläget genom att man KAN dela upp befintliga grenar i mindre sub grenar bara för att man kan.

Visst de skulle kunna köra allt uppdelat men så är inte läget.

Det som hände i Davos gick helt enligt regel boken och jag hoppas det sker igen bara för att detta retar er som inte tycker stakning är ett ok sätt att vinna WC lopp på!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 265 inlägg

vilken humortråd :)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 761 inlägg

Det som hände i Davos gick helt enligt regel boken och jag hoppas det sker igen bara för att detta retar er som inte tycker stakning är ett ok sätt att vinna WC lopp på!

Alltid retar det någon är en gammal slagdänga. Jag har aldrig förstått mig på det resonemanget och förstår inte vad du vinner på att de som inte gillar stakning blir förbannade? 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag vinner inget på detta. jag ser det som att jag stårupp mot gamla bakåtsträvare som inte ser fördelar med utveckling.

Det var inte bättre förr för förr sa man att det var bättre förr!

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Tyvärr har det blivit det o jag tycker att det är tråkigt för det är ett intressant ämne. Det skulle vara intressant att hör vad du tror om den klassiska stilens framtid? Är det nå nytt material på g för att utveckla stakningen?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 265 inlägg

Nu tror jag inte man skall hetsa upp sig allt för mycket efter helgens lopp i Davos. Det var om jag förstod inte originalbana man tävla på, det var en enklare bana än det brukar vara, det inbjöd nog till stakning denna gång för några få, det var trots allt väldigt få som stakade. Om jag minns rätt var det bara Northug, Cologna och Halvarsson, det var väl som vanligt över 100 startande. Alltså typ 3 % av hela startfältet som stakade. Visst det var inte vilka som helst, och dom var med i toppen och slogs.

Jag tyckte det var skitkul att det var den fajten mellan dom med fäste och dom utan. Det kommer förhoppningsvis bli mer sånt framöver att det blir spännande vad som kommer ge mest under ett lopp.

Det är ju trots allt på långa stakpartier som man vinner mest på att åka med blanka skidor. Och det är väl inte ofta det är sådana partier på VC-banor, det är ju mycket upp och ner hela tiden. Nerför ger det ju inte direkt någon fördel på blanka skidor om det inte är extremt mycket sladdkurvor möjligen. Men det är på platten den stora skillnaden är.

Sen har jag sett ni har diskuterat varför dom åkte med skateskidor och inte klassiska. Jag har ingen anning i detta fall, men jag kan ju gissa som någon redan nämnt att dom inte hade med några stakskidor på denna lilla europaturne innan jul. Det kan vara så att banan var knixig nerför och det är ju då lättare att åka med kortare skateskidor än längre skateskidor.

I La Sgambeda i söndags stakade man väl däremot på klassiska skidor vad jag kunde se. Men det var ju en helt annan bana.

Sen fick jag frågan om nytt material för att utveckla stakningen. Nja det jag tänker på är ju t.ex. Alpinas nya Marathon pjäxa som är en klassisk pjäxa med den smidighet som den har jämfört med en skatesko, men den har förstärkningar på sidorna så att den är stabilare att stå och staka långa partier i, den är ju också varmare än en normal racesko eftersom det blir kallare om fötterna när man står helt still jämfört med att diagonala mycket t.ex.

Det är ju en naturlig utveckling i tekniken att man stakar mer. Den utvecklingen har ju skett sakta år efter år. Det är ju bara titta på Wassberg och Svahn, på deras tid stakade man inte alls lika mycket som idag, och det är inte alls så länge sen. På den tiden var man fortfarande skidlöpare och sprang extremt bra. Idag är det mer överkropp som gäller. Och det beror ju på spårpreparering i första hand skulle jag säga. Och nya teorier.

Så blir ett kort svar från mig.....

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Det var intressant o lugnade att läsa.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

;)

Vill ändå ge Davidssoneddie en eloge för envishet mot gamla gubbar ;) .

Som komplement till Skåningens sista svar, så tänkte jag mest säga att på många sprinttävlingar i VC har det ju ganska länge varit en fråga om fästvalla eller inte på elitnivå. Främst hos herrarna i och för sig. 

Själv tycker jag det bara är kul att det stakas en hel del, både på långlopp och på vissa "sprintar", samt även nu i Davos. Tycker det är spännande när även tjejerna (t.ex. Britta N) väljer att gå klassiska lopp utan fästvalla. Jag har för mig att vissa forumiter här har förfasat sig på just Britta i någon annan tråd. (Nå´n sprint om jag minns rätt.) "Tog hon inte möjligtvis ett "skejtskär" på toppen av backen när hon bytte spår???" Och denna enorma analys på just Britta i detta lopp, utan att granska alla som körde med fästvalla!!! ;) Trots att ingen i någon domarjury tyckte att fel begåtts. Dock många poliser på detta forum ;) . Både vad gäller stil och etikett ;) . Stackars Kowalczyk om man skulle haft stilpoäng i början av hennes karriär. ;)

Sedan har det väl aldrig tidigare varit så mycket uppmärksamhet runt långlopp som nu, trots att många "bara" stakar!!! Förr var det väl bara Vasaloppet man kunde se på TV. Klart roligt att se fler långlopp, tycker i alla fall jag!!!

Sedan tänker jag inte kommentera alla skrivna saker i denna tråd som jag inte håller med om. Bara ett från Volevodin. Vilka belägg har du för att det är sämre för ryggen om man stakar istället för att även diagonala??? Vilken typ av ryggbesvär ska man ha för att detta ska gälla??? Jag känner i alla fall flera personer som har mycket stora ryggproblem, och därför i stort sett bara stakar. En av dessa personer är en mycket duktig skidåkare enligt mig, och skulle inte ha några problem med att slå de flesta på detta forum över "stilfull åkning" även i diagonal eller stakning med frånskjut. Han kan dock staka uppför backar, där jag inte ens kan diagonala utan måste saxa. Med detta vill jag bara säga att jag inte tror att de andra växlarna kommer att försvinna, bara för att vissa i eliten stakar allt effektivare. Och inte heller att vi amatörer stakar lite bättre vi också.

När skate kom, var det många som varnade för att detta kunde vara ett skadligt sätt att åka skidor på. Sedan visade det sig att det var ett skonsamt sätt för kroppen vad gällde skador. Det visade sig vara betydligt allvarligare att slinta i diagonalåkning, om man hade för dåligt fäste!!! ;) 

Glömde skriva att jag tycker Cologna diagonalar lika snyggt som Rickardsson...

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 222 inlägg

Det är ju trots allt på långa stakpartier som man vinner mest på att åka med blanka skidor. Och det är väl inte ofta det är sådana partier på VC-banor, det är ju mycket upp och ner hela tiden. Nerför ger det ju inte direkt någon fördel på blanka skidor om det inte är extremt mycket sladdkurvor möjligen. Men det är på platten den stora skillnaden är.

Inte fördelaktigt utför? I vissa fören kanske mindre fördelaktigt, men såg du La Sgambeda? Hur Aukland snabbt gled ikapp ledaren (~20sek) och gled förbi utan att han som ledde tävlingen och hade fäste (Eliassen? Team LPG) kunde haka på i ens en sekund. Fartskillnaden var riktigt stor! 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Inte fördelaktigt utför? I vissa fören kanske mindre fördelaktigt, men såg du La Sgambeda? Hur Aukland snabbt gled ikapp ledaren (~20sek) och gled förbi utan att han som ledde tävlingen och hade fäste (Eliassen? Team LPG) kunde haka på i ens en sekund. Fartskillnaden var riktigt stor! 

Jo men han måste ju haft nåt skumt under skidorna eller väldigt mjuka skidor.  Dessutom var känslan att Aukland hade riktigt bra glid även mot övriga. Normalt åtminstone på långlopp är det ganska liten skillnad på utförsglidet med eller utan fäste, de som har fäste har ofta ganska höga spann och sparsamt med fästvalla. På WC kan jag tänka mig att de som åker med fäste har lite mjukare skidor och bättre fäste och därmed kan det nog vara lite skillnad även på utförsglidet.

Vad gäller belastning för (länd)ryggen kan jag bara hålla med Dunderklumpen, stakning måste vara mer skonsamt än diagonalåkning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 986 inlägg

Men om de flesta stakar sig igenom loppen måste det bli ett nytt namn, för klassisk skidåkning är det inte längre. xxxxx teknik.

Sen fattar jag "fuller och väl" att man väljer det framförningssätt, där man tror man kan nå bäst resultat utifrån den bana som erbjuds. Sen tycker jag inte att det är en utveckling av skidsporten utan snarare en avveckling, då två av tre tekniker försvinner.

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Jag tror att din kompisar, dunderklumpen, har skadat ryggen med den gamla staktekniken för den belastar ländryggen väldigt mycket. Många skidlegenden har fått opererat ryggen pga det. Man kan skada ryggen på många sätt. Sen kan skadan i ryggen medföra att man inte kan diagonala utan att få ont. En frisk rygg tror jag mår bra av o håller sig fortsatt frisk om man diagonalar. Alla växlar är bra att använda för då blir träningen allsidig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar