Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förbannade klistertuber....


Tretjak

Recommended Posts

Varför har man inte kommit längre än till att ha tuber i metallmaterial? 

Dessa verkar ha en tendens att gå hål på så att man får klister som rinner ut i vallaväskan :angry: .

 

Eller är det bara jag som drabbas av detta fenomen?

Skulle inte en mjukare plast/gummitub göra jobbet bättre med mindre klet?

 

Jag har idag tuber ifrån Star, Swix och Rode och det verkar vara samma fenomen på alla.

 

Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Gillar tanken på plasttub Tretjak. Om tandkrämstillverkarna kan så borde väl klistertillverkarna klara det också kan tyckas. Kanske är det en utmaningen att  finna ett billigt och ur miljösynpunkt bra plastmaterial för tuben? Är ju heller inte bra om tubhöljet skulle smälta av klistret. Borde gå att lösa kan man ju tycka iallafal :)

Link to comment
Share on other sites

Gillar tanken på plasttub Tretjak. Om tandkrämstillverkarna kan så borde väl klistertillverkarna klara det också kan tyckas. Kanske är det en utmaningen att  finna ett billigt och ur miljösynpunkt bra plastmaterial för tuben? Är ju heller inte bra om tubhöljet skulle smälta av klistret. Borde gå att lösa kan man ju tycka iallafal :)

Nu är ett mail skickat västerut med denna frågeställning i vart fall.

Nu återstår bara att se om Swix i detta fall svarar.

Link to comment
Share on other sites

Stör mig också på detta och har också funderat på varför inte tandkrämstubsvarianten skulle fungera. Det argument jag hittills kommit på är att det nog blir svårt att värma tuben med gasolbrännaren innan påläggning  :)

 

Har också letat som en dåre efter någon form av plastlåda att förvara klistertuben i. Då skulle man i alla fall slippa eländet med klister i hela vallalådan och istället ha kladdet lokalt i en mindre plastlåda. Har dock inte hittat någon bra ännu  :(

 

Ska bli kul och se om Swix svarar!

Link to comment
Share on other sites

Märkligt, har aldrig ansett detta som ett problem. Det är ju bara att rulla upp tuben, allt eftersom klistret förbrukas, och inte går tuben sönder av det. Och när man ska ha ut klistret ur tuben, så värmer man tuben först (tur den inte är av plast), och sedan klämmer man ALLTID längst ned på tuben, för att inte buckla den, då kan den gå sönder. Elementärt! :)
Link to comment
Share on other sites

Det skall krävas lite "snits" för att hantera klister, så man kan få känna sig "elit" iaf i vallaboden.

 

Utan utmaning vad gäller klistervallning riskerar nog sporten tappa i anseende o i förlängningen i intresse.

 

Detta är en mkt viktigare fråga än stakning / diagonal. Nästan på nivån stålsickla eller glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder samma teknik som Great Ski, klämmer ut mot korken och tubarna har bara gått sönder i undantagsfall. Om det har läckt så har det varit i korken, antingen pga sprucken kork eller att den inte varit tillräckligt hårt åtdragen. Därför har jag mina askar stående och har gjort ett kryss på asken i den ändan som korken finns och man skall se krysset på askarna om de är rätt vända. Med denna metod slipper man klisterkladd i askarna.

 

Nej jag vill inte ha plasttuber, ifall man blir tvungen att valla utomhus och värma tuben.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin skrev/Nej jag vill inte ha plasttuber, ifall man blir tvungen att valla utomhus och värma tuben

 

Finns en uppsjö av plast och gummi kvaliteter så tycker nog att det borde gå att finna en lösning på detta, nu är ju tanken enbart att vallan skall värmas något för att bli lätthanterlig vid applicering ej hettas upp rejält.

Toko "revolutionerade" ju med lypsylvarianten på vallaburkarna för några år sedan vilket jag bara hört gott om, dock ej testat själv. Något lika "revolutionerande" för klistret skulle vara intressant om någon kunde få fram.

 

Nu är iallafall tuberna rengjorda och placerade i fryspåsar.

 

I-landsproblem visst, men ändock lite irriterande....

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Tretjak här. Plasttub skulle vara bättre. Och andra sidan så enda gången det gått hål i tuber är när jag åker på tur i fjällen och trycker ner klistertuber i ryggsäcken. För tävlingar kan man ju skaffa en vallalåda så man slipper ha flera tuber skavandes mot varandra. Själv föredrar jag att valla i värme men kan då inte finlira som de som vallar på plats.

Link to comment
Share on other sites

Har sällan haft problem med att tuben spruckit, även om det har hänt någon enstaka gång. Däremot är det närapå omöjligt att få korken helt tät när tuben väl är öppnad. Papplådan håller emot en stund, men så småningom läcker klistret genom den också (Vallar inte klister så ofta, så tuberna räcker länge). Jag får prova Volvedins variant med stående tuber. Det kräver förstås en separat klisterlåda.

Link to comment
Share on other sites

Se mailkorrespondansen så långt med Swix.

 

Hej Swix,

 

En sak som retar mig något (förutom att Norge vinner allt i langrennJ) är att klistertuberna verkar ha en förmåga att spricka sönder så att klister rinner ut i vallaboxen.

Jobbar ni med att ta fram annat emballage kring klistertuberna?

En blandning av plast/gummi borde fungera ypperligt till detta ändamål liknande tandkrämstuber men som skall tåla den kemiska blandningen som klistret utgör samt kyla och värme.

 

Takk for innspill. Vi har vært inne på tanken om tuber i plastikk, men en viktig egenskap er at klistertubene kan tåle varme fra en varmepistol. Derfor har vi foreløpig fortsatt med aluminium.

 

 

Ett stort tack för ditt svar, en tanke som jag fick igår kväll när jag läste ditt mail var att man kan använda siliconunderlägg till kastruller, grillvantar med mera.

Detta kanske skulle kunna vara en tänkbar väg att gå.

 

Om inte så får man väl fortsatt vara noggrann med att se över sprickor i tuberna och ev. lägga dem i plastpåse i vallaväskan.

 

God Jul.

Link to comment
Share on other sites

Se mailkorrespondansen så långt med Swix.

 

Hej Swix,

 

En sak som retar mig något (förutom att Norge vinner allt i langrennJ) är att klistertuberna verkar ha en förmåga att spricka sönder så att klister rinner ut i vallaboxen.

Jobbar ni med att ta fram annat emballage kring klistertuberna?

En blandning av plast/gummi borde fungera ypperligt till detta ändamål liknande tandkrämstuber men som skall tåla den kemiska blandningen som klistret utgör samt kyla och värme.

 

Takk for innspill. Vi har vært inne på tanken om tuber i plastikk, men en viktig egenskap er at klistertubene kan tåle varme fra en varmepistol. Derfor har vi foreløpig fortsatt med aluminium.

 

 

Ett stort tack för ditt svar, en tanke som jag fick igår kväll när jag läste ditt mail var att man kan använda siliconunderlägg till kastruller, grillvantar med mera.

Detta kanske skulle kunna vara en tänkbar väg att gå.

 

Om inte så får man väl fortsatt vara noggrann med att se över sprickor i tuberna och ev. lägga dem i plastpåse i vallaväskan.

 

God Jul.

Absolutt en god tanke det, selv om utfordringen vil ligge i kunne holde kostprisen lav nok.

 

Det viktigste når man bruker klistertuber er å presse klisteret fremover i tuben etter hvert som man bruker av det. Da skal det være veldig lite klister igjen når man bretter den inn i bakkant og dermed også minimalt med søl om tuben skulle sprekke.

 

Riktig god jul.

 

Mvh

 

Eivind

Link to comment
Share on other sites

Det var glädjande att höra att Swix fortsätter med aluminiumtuber - hur man skall kunna värma en plasttub med gasol utan att den smälter vill jag se.

Silicongrytlappar tål väl värme ganska bra och är förhållandevis tunna ändå och är kanske ett ämne som skulle kunna kunna fungera, och det borde finnas flera ämnen där ute.

 

Vi skall väl bara värma på tuberna att få klistret lätthanterligt och inte koka det vilket sannolikt skulle fungera med annat materielslag än metall.

Link to comment
Share on other sites

 

Har också letat som en dåre efter någon form av plastlåda att förvara klistertuben i. Då skulle man i alla fall slippa eländet med klister i hela vallalådan och istället ha kladdet lokalt i en mindre plastlåda. Har dock inte hittat någon bra ännu  :(

 

Ska bli kul och se om Swix svarar!

 

Du måste väl ha tillräckligt med klister för en egen låda??? Är väl en självklarhet med en egen låda för klister!!! ;) Detta är bara min ena klisterlåda… (Dessutom med fyra burkvallor i. Dock bara extra av några favoriter, innan de andra är helt slut i burklådan.) Den andra klisterlådan är lite mindre. Men jag håller med om att det är svårt att få dem stående, med korken uppåt. Man kastar ju runt lådorna titt som tätt. ;)

 

Annars kan det ju fungera med plastpåsar. Den i plastpåse är nog en chola...

 

http://2.bp.blogspot.com/-7KI3EiC41E4/U49Wo2yTPgI/AAAAAAAAAys/Mw3YEZ7cjRI/s1600/IMG_1709.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oj det var ett tag sedan jag köpte denna. Det kan ha varit på Biltema, men jag är inte säker. Det gick i alla fall att flytta runt facken lite. (De röda som ligger vid sidan.) 

Min är ju dubbelsidig. Någonting i stil med 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Sortimentvaska-71737/

kanske???

 

Många av mina andra vallalådor är också av enkla typer. Men det är ju bra att kolla djupet om man t.ex. ska ha burkar stående i dem. 

 

http://3.bp.blogspot.com/-0TWbW70Sajg/U49VzpMD9kI/AAAAAAAAAyc/d9Sj_MLHiHI/s1600/IMG_1705.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har nog klister för en egen lådan men hittills har jag använt 2st klassiska Swix-boxar men aldrig delat upp det klister/fästvalla, men det är ju förstås en lösning.

Eftersom man (jag) gärna söker perfektion har jag noga studerat Festool lådorna och försökt mig på en kombo med deras Systainer SYS-Storagebox och SYS Sortainer /6. Nackdelarna är 2, dels blir det ganska tungt (redan tomma lådor är tunga) och rätt dyrt, typ 2500:- så jakten går vidare. Men onekligen vore det coolt med lådor som dras ut som i Sortainer/6 där klistertuberna låg uppradade snyggt och prydligt. Helst i varsitt litet fack. 

 

Lider nog av någon störning, får söka för det tror jag.........  :D

Link to comment
Share on other sites

Min stora vallabox är H 28 B 23 L 40, brun med lock lock uppåt i material som de gamla resväskorna från Alstermo. I denna box är det lätt att ha klistertuberna stående. (ha tyvärr ingen möjlighet att lägga in en bild på den) I denna box förvarar jag förutom klister även alla mina paraffiner och i ett sidofack gasoltub o lite annat smått och gott. Jag har även en mindre box typ unika, där jag har 4 klistertuber liggande och mina kallvallaburkar. Den lilla boxen går att stoppa in i den stora vid behov, så att man kan ha allt med sig i bagaget till tävlingsplatsen.(i sidofackat kan jag stoppa ner borstarna om jag vill) Jag tycker denna lösning fungerar utmärkt för mig.

 

Därutöver har jag en liten snobbenväska, där jag stoppar i kompletteringsvalla ut till spåret, alt till midjeväskan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...