Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

Nu har man släppt en ny webbsida med bland annat en film över den nya arenan. Kanske inget nytt för de som var på skidseminariet på Chalmers, förutom att "Snart skiner Poseidon" har tagits bort som musik till videon, av någon dum anledning! ;)

 

http://www.goteborgsnyaarena.se/

 

Om jag inte minns fel så pratades det som priser som motsvarar Nordic Wellness exclusive eller platinum medlemskap, alltså 495-1195 kr/månad, även om det var högst preliminärt.

 

Vad tror ni om detta? Vilka blir stammisar och hyra ett skidskåp? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Priser tagna från Nordicwellness sida.

GÖTEBORGS NYA ARENA
  • 1H SKIDOME

    Du som Nordic Wellness medlem har 20% rabatt. Barn under 8år går in gratis i målsmans sällskap.

    200kr
     
  • 1 HELDAG SKIDOME

    Du som Nordic Wellness medlem har 20% rabatt. Barn under 8år går in gratis i målsmans sällskap.

    395kr
     
  • 2 DAGARS KORT

    Du som Nordic Wellness medlem har 20% rabatt. Barn under 8år går in gratis i målsmans sällskap.

    595kr
     
  • 12MÅN SKIDOME

    Startavgift på 295kr tillkommer vid köp av autogirokort. Bindningstid 12mån. Barn under 8år går in gratis i målsmans sällskap.

    416kr/mån
    4995kr/år
  • GULD+

    Startavgift på 295kr tillkommer vid köp av autogirokort.

    425kr/mån
    5100kr/år
  • 12MÅN SKIDOME + GULD+

    Startavgift på 295kr tillkommer vid köp av autogirokort. Bindningstid 12mån. Du som Guld+ medlem kan uppgradera dig för 2700kr/år alt 225kr/mån till detta kort, du får då en bindningstid på 12mån från uppgraderingen.

    650kr/mån
    7800kr/år
Link to comment
Share on other sites

5000 kr var min spontana smärtgräns. Tror jag kan vittja arbetsgivaren på 2000 pix av dem i friskvårdsbidrag. Kort på Fysiken har jag från annat håll.

Gym? Spontant tänker man att det borde finnas en Skierg där ;)

 

5000 hade vait över min smärtgräns. 500 pix i månaden enkelt val men inte varje månad... jag har fortfarande för mycket för mig för att ligga där i 12 månader, snarare Oktober-December (sedan hoppas jag på längre utomhusspår).

 

Nu har jag också för lång resa till den här anläggningen så jag kör på ca 0 kronor och rullsidsrundor under samma tid... man kan kanske köpaa lite material istället? Det gör väl minst lika mycket nytta? :)

 

P.S. Viss avundsjuka finns...

Link to comment
Share on other sites

Det var dyrt. Det lilla intresse jag hade för tunneln försvann på den prisnivån. Hyr nog hellre en stuga i Idre eller Sjusjön en vecka och kör där istället för att åka varv på varv i en tunnel.

 

Rullskidor fungerar bra fram till december i Göteborg, så kan man jaga snö där den finns i december för mindre pengar än vad det kostar med 12 månader i tunneln om man är några stycken :) Mer socialt och mindre ansträngande mentalt.

 

Nu låter jag kanske bitter, men övertyga mig gärna om jag har fel :D

Link to comment
Share on other sites

Det var dyrt. Det lilla intresse jag hade för tunneln försvann på den prisnivån. Hyr nog hellre en stuga i Idre eller Sjusjön en vecka och kör där istället för att åka varv på varv i en tunnel.

 

Rullskidor fungerar bra fram till december i Göteborg, så kan man jaga snö där den finns i december för mindre pengar än vad det kostar med 12 månader i tunneln om man är några stycken :) Mer socialt och mindre ansträngande mentalt.

 

Nu låter jag kanske bitter, men övertyga mig gärna om jag har fel :D

Vet ej om du har Lets deal och eller Groupon, NW har ganska ofta bra erbjudande där, senast köpte vi Guld+ (allträningskort på nästan alla gymmen i Sverige hos NW) till frugan och sonen för 2495kr per kort och år.

Kanske kommer något liknande framöver igen så kan man uppgradera det eller om det kommer ett färdigt erbjudande inklusive Skidome.

Link to comment
Share on other sites

Löjlig prisnivå. Borde finnas engångsavgift som det flesta gym o likn. Anläggningar har. Jag hade hoppas på tex ett 10 klippkort för runt 1000lappen. 1h för 200 pix? Ok det räcker nog med det innan man ledsnar. Torsby tunneln är ju inte direkt rolig efter en heldag där. Men visst, hallen är ju inte byggd i syfte att gynna den breda allmänhetens intresse för skidsporten. Men vi kan nog enas om att om man inte tecknar ett gymkort där och vill köra nån gång i veckan blir det ohållbart dyrt. Sen finns det alltid på alla forum några "kärringen mot strömmen"
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte vilja kalla prisnivån för löjlig direkt, iaf inte om man jämför med Torsby. Det beror dock lite på var i Sverige man bor. För en som bor i Karlstad eller i närheten av Torsby så blir en träningsresa till Göteborg dyr om resekostnad + hotell räknas in. För alla som bor kring Göteborg eller söder om Göteborg så blir det dock billigare med 5 000:- för ett årskort i Göteborg än ett årskort för 3 000:- i Torsby, eller för den delen ett 2-dagars kort för 595:- kontra ett för 550:- i Torsby.

 

Jag skulle vilja påstå att ett kort av valfri längd i Göteborg blir billigare än ett liknande i Torsby för alla som bor kring eller söder om Göteborg, och det är ett upptagningsområde som räcker gott och väl för att fylla den nya tunneln med skidåkare.

 

Pris är inte detsamma som kostnad, vilket jag tror att Nordic Wellness är ytterst medvetna om. Sedan kan man ju alltid hoppas att någon form av konkurrens uppstår med efterföljande prissänkningar. 

Link to comment
Share on other sites

Har inte kikat så mycket på detta projekt men var in på länken ovan. Det är alltså ingen "skidtunnel" som i Trosby där du åker en slinga i ett betongrör utan banan ligger i en stor hall. Kan kanske vara trevligare än att åka i "röret" men det ser jäkligt platt ut. Vad jag förstår så är det några småkullar inbyggda och kikar man på filmen så passerar man en trappa vid en av dessa backar, en höjdskillnad på 1,6m om jag räknar trappstegen rätt. Sedan verkar man åka upp en våning och passerar kanten på fotbollsplanen så där har vi en backe motsvarande en våningshöjd. Våningshöjden verkar vara runt 5m om proportionerna i filmen stämmer. Hallen är ju ungefär lika stor som en fotbollsplan, ca 60x90m, med ytterligare några meter bredd i ena hörnet. Det kommer bli relativt skarpa kurvor som jag kan tänka mig lätt blir söderkörda.

 

Kommer säkert besöka hallen vid tillfälle men spontant känns den alldeles för platt och kurvig för att det ska vara något att mängdträna på i någon större omfattning. Där torde Torsby vara betydllgt bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fantastiskt roligt för skidsporten i södra Sverige!!!

I Götlaborg verkar man gå från ord till handling vilket Stockholmarna inte gör...

Fantastiskt vad man satsar på anläggningar i Västsverige. Inte bara skidhallen, det finns ju föredömliga konstsnöanläggningar också. I Stockholm/Mälardalen ligger man såååå långt efter.

Flyttade därifrån till Dalarna för 8 år sen det har jag knappast ångrat.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det ser trevligt ut i hallen, varit skeptisk till alla riktningsförändringar som jag befarat, men att det är öppet känns ju trevligare än den instängda miljön i Torsby.

 

Tycker däremot priset för att åka där kommer vara för högt satt. Ska jag åka ner med grabben för att åka ett par timmar krävs ju 2 heldagskort (eller 2h), och man får slänga ut 800 spänn för att åka ett träningspass (han lär inte släppa iväg mig själv...)

 

Å andra sidan inser jag att drift och uppbyggnadskostnaderna är skyhöga så det krävs ju höga avgifter. Men skidsporten verkar gå från folksport till rikemanssport. Man kanske skulle börja spela golf istället  :)

Link to comment
Share on other sites

Dåligt att det inte finns något mellan 1 timme och en dag. Skidåkning är ju en långdistanssport (för de flesta av oss i alla fall), det är sällan jag tränar så kort som en timme. 2-timmar för 200 kr hade ju känts betydligt mer prisvärt om man har en bit att åka. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...