Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges strsta skidklubb elitsatsar

Lngdlandslagets tvlingsdrkt 2018/2019

Filmen om skidjuniorerna snart klar

Stockholms barn och ungdomar intog Bosn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Göteborgs Nya Arena

• Vänligen logga in för att kunna svara
303 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 757 inlägg

På lokalnyheterna idag med både ägaren Serneke och Wickströms snöbedömning: http://www.svt.se/ny...g-fylls-med-sno

Känns väldigt verkligt och nära nu. Julen kommer i juli i Götlabörg :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 757 inlägg

Och i de gamla nästgårds-trakterna Torsby räds man inte konkurrensen: http://www.svt.se/ny...o-i-skidtunneln

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Antewest

Antewest

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Fantastiskt roligt för skidsporten i södra Sverige!!!
I Götlaborg verkar man gå från ord till handling vilket Stockholmarna inte gör...
Fantastiskt vad man satsar på anläggningar i Västsverige. Inte bara skidhallen, det finns ju föredömliga konstsnöanläggningar också. I Stockholm/Mälardalen ligger man såååå långt efter.
Flyttade därifrån till Dalarna för 8 år sen det har jag knappast ångrat.

gurraj71

gurraj71

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Tycker det ser trevligt ut i hallen, varit skeptisk till alla riktningsförändringar som jag befarat, men att det är öppet känns ju trevligare än den instängda miljön i Torsby.

Tycker däremot priset för att åka där kommer vara för högt satt. Ska jag åka ner med grabben för att åka ett par timmar krävs ju 2 heldagskort (eller 2h), och man får slänga ut 800 spänn för att åka ett träningspass (han lär inte släppa iväg mig själv...)

Å andra sidan inser jag att drift och uppbyggnadskostnaderna är skyhöga så det krävs ju höga avgifter. Men skidsporten verkar gå från folksport till rikemanssport. Man kanske skulle börja spela golf istället  :)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 243 inlägg

Dåligt att det inte finns något mellan 1 timme och en dag. Skidåkning är ju en långdistanssport (för de flesta av oss i alla fall), det är sällan jag tränar så kort som en timme. 2-timmar för 200 kr hade ju känts betydligt mer prisvärt om man har en bit att åka. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Tyvärr blev prissättningen sådan att för dom som inte vill binda upp sig på årskort på wellnes får svårt att kontinuerligt träna i hallen. En heldag med skidåkning är ju ett rätt hårt pass! Snurra runt där inne i 8h lär inte vara så roligt heller. Och som sagt en timme blir lätt för kort. 2h för 200kr hade jag tyckt var OK. Helst hade man ju velat lösa ett 10 kort utan tidsbegränsning när man väl är inne för säg 1000kr. Det är jämförbart om man ser på gym, klättringshallar, tennis, curling el whatever.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Tyvärr blev prissättningen sådan att för dom som inte vill binda upp sig på årskort på wellnes får svårt att kontinuerligt träna i hallen. En heldag med skidåkning är ju ett rätt hårt pass! Snurra runt där inne i 8h lär inte vara så roligt heller. Och som sagt en timme blir lätt för kort. 2h för 200kr hade jag tyckt var OK. Helst hade man ju velat lösa ett 10 kort utan tidsbegränsning när man väl är inne för säg 1000kr. Det är jämförbart om man ser på gym, klättringshallar, tennis, curling el whatever.

Sett till prislappen för att bygga denna anläggning och till driftkostnaden är det mer relevant att jämföra med en alpin anläggning av hyfsad dignitet. Då ligger prisnivån i paritet med vad ett dagkort kostar.Det är nog den nivån som behövs för att det ska gå runt. Sedan får tiden utvisa om vi längdåkare har kommit till den punkten när vi är beredda att lägga samma pengar på att nyttja anläggningar som alpina åkare är ...

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 243 inlägg

Sett till prislappen för att bygga denna anläggning och till driftkostnaden är det mer relevant att jämföra med en alpin anläggning av hyfsad dignitet. Då ligger prisnivån i paritet med vad ett dagkort kostar.Det är nog den nivån som behövs för att det ska gå runt. Sedan får tiden utvisa om vi längdåkare har kommit till den punkten när vi är beredda att lägga samma pengar på att nyttja anläggningar som alpina åkare är ...

Jag tycker att jämförelsen haltar lite. Många människor kan tänka sig att tillbringa 6-7 timmar i en slalombacke, det är rent av det normala. Hur många tillbringar 6-7 timmar i skidspåret under en dag?

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Jag tycker att jämförelsen haltar lite. Många människor kan tänka sig att tillbringa 6-7 timmar i en slalombacke, det är rent av det normala. Hur många tillbringar 6-7 timmar i skidspåret under en dag?

De som går på tur :)
Min poäng är att prislappen för en anläggning som Skidome är mer liknande dn för en alpin anläggning snarare än en hall för Tennis, Squash, Curling, gym, etc. Alltså är det inte helt orimligt att prislappen för utnyttjandet hamnar i samma kategori. Men hur många som då är beredda att punga ut med den slanten är ännu så länge ovisst.
Anläggningar som den som planeras i ett bergrum i Bräcke kostar en bråkdel att bygga och driva så där blir priset ett helt annat. Frågan är där mer hur man får till en trivsam miljö att åka i.

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Jag har möjlighet att få studentpris fram till sommaren, kanske borde passa på att binda upp mig ett år. 333 kr/mån känns ändå överkomligt. Antar dock att tillgång till gymmet inte ingår i det priset.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 243 inlägg

Jo, jag förstår att det måste vara dyrt med tanke på kostnaden för både investering och drift. Det som jag kritiserar från mitt eget skidträningsperspektiv är det tids- och prisalternativ som finns. Jag tränar sällan kortare tid än en timme, och speciellt inte om jag har åkt 7 mil för att träna (mitt avstånd till Kviberg). Jag kommer inte att vara intresserad av att jäkta runt och stämpla ut efter 57 min för att hålla mig inom entimmesgränsen. Alltså är jag hänvisad till endagstaxan på 400 kr, där jag kanske bara utnyttjar en fjärdedel av den tid jag har betalat för.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 757 inlägg
Dubbelpass med Lisebergsbesök emellan..? ;)

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 473 inlägg

Prisstrategin skiljer sig ju en del från Torsby, där 1h kostar 200 och en dag 300 kronor. Det är ju olika marknader också. Till Torsby reser väl fanatiker av varierande grad och åker minst ett par timmar eller delar upp dagen i två pass. De har nog hittat sin balans där mellan att få sälja det dyrare altenativet och ändå kunna locka folk till sig.

Här ser det ut som att de mer satsar på lattjoåkare i det befolkningstäta närområdet som blir fysiskt utslagna efter 30 minuter och så ha hög omsättnig på dessa. För några 400 kronor per dag lär det inte bli hög försäljning på. Då hamnar en uthålligare motionär med 8-10 tillfällen/säsong inplanerade direkt på årskortsnivå, och det är nog dit de vill ha dem.

Det är väl också möligt att det kommmer att ske justeringar allt eftersom anläggningen körs in. Affärsplaner och prisstrategier fungerar inte alltid i verkligheten så som de ritades upp :)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Prisstrategin skiljer sig ju en del från Torsby, där 1h kostar 200 och en dag 300 kronor. Det är ju olika marknader också. Till Torsby reser väl fanatiker av varierande grad och åker minst ett par timmar eller delar upp dagen i två pass. De har nog hittat sin balans där mellan att få sälja det dyrare altenativet och ändå kunna locka folk till sig.

Här ser det ut som att de mer satsar på lattjoåkare i det befolkningstäta närområdet som blir fysiskt utslagna efter 30 minuter och så ha hög omsättnig på dessa. För några 400 kronor per dag lär det inte bli hög försäljning på. Då hamnar en uthålligare motionär med 8-10 tillfällen/säsong inplanerade direkt på årskortsnivå, och det är nog dit de vill ha dem.

Det är väl också möligt att det kommmer att ske justeringar allt eftersom anläggningen körs in. Affärsplaner och prisstrategier fungerar inte alltid i verkligheten så som de ritades upp :)

Jag tror du har helt rätt. De har nog tittat mycketbpå alpianläggningarnas prismodeller där skillnaden mellan halvdagskor och heldagskort ofta är ynka 10-15%. Gym har också ofta ett liknande upplägg där engångsbesök och klippkort är så pass dyrt att de för de flesta ändå väljer ett abonnemang som de sedan nyttjar tre gånger.

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
I Uppsala kostar det 250kr/timmen att spela tennis, 300kr-600kr att spela golf. Jag tycker inte att det är ett oskäligt högt pris med 400kr för att åka skidor inomhus.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 121 inlägg

På lokalnyheterna idag med både ägaren Serneke och Wickströms snöbedömning: http://www.svt.se/ny...g-fylls-med-sno

Känns väldigt verkligt och nära nu. Julen kommer i juli i Götlabörg :D

Kul att det satsas. Men lägger de ut snö nu som ingen får åka på förrän i juli?  Eller var det bara en liten demosnstrationshög för pressen innan de bygger färdigt resten av anläggningen?

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 643 inlägg

Vi kommer definitivt att planera in ett besök, men vi kommer som vanligt att köpa ett säsongskort till Torsbytunneln. 10 mil närmare är väl huvudorsaken. Är lite skeptisk till den öppna lösningen med en hall. Åker inte skidor för att titta på andra eller att andra ska titta på mig. Kul ändå att satsningen blev av och jag kanske ändrar uppfattning när jag varit där. När det gäller prissättningen är det lite synd att man ligger en aning högt på dagskorten. Tror ändå att det räcker med en timme för många och då blir det inte så dyrt. Månads- och årskortspriserna är det väl inte så mycket att säga om. Ligger på samma nivå som många andra träningsformer.

Någon som vet om det kommer att finnas någon form av boende- åkpaket?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 757 inlägg

Sodexho kommer driva hotell och restaurang: http://www.goteborgs...and-conference/

Även sovsalar på lov och helger för de föreningar som vill köra läger :)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 643 inlägg

Sodexho kommer driva hotell och restaurang: http://www.goteborgs...and-conference/

Även sovsalar på lov och helger för de föreningar som vill köra läger :)

Inga prisuppgifter. Måste väl betyda att det är gratis, eller? :)

brynäs15

brynäs15

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg
http://nordicwellnes...dome-prislista/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar