Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt Moderaterna är det 13 år.

 

göteborgs NYA arena, det NYA coronaviruset osv - hur länge är något NYTT ?

Jag tar tillbaka mitt inlägg, då det verkar spåra ur mot det politiska hållet och det finns andra kanaler att diskutera politik. För oss skidåkare spelar inte namnet så stor roll mer än när vi skall hitta dit första gången. Så frågan återstår, om det kan tänkas att Göteborgs Nya Arena kan slutföras så att backen blir som den var tänkt från början eller om det finns utbyggnadspotential för arenan ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar tillbaka mitt inlägg, då det verkar spåra ur mot det politiska hållet och det finns andra kanaler att diskutera politik. För oss skidåkare spelar inte namnet så stor roll mer än när vi skall hitta dit första gången. Så frågan återstår, om det kan tänkas att Göteborgs Nya Arena kan slutföras så att backen blir som den var tänkt från början eller om det finns utbyggnadspotential för arenan ?

Det var ingen politisk fråga utan ett svar på hur länge något är nytt. Moderaterna kallade sig "Nya Moderaterna" mellan 2006 och 2019 vilket är 13 år.

Link to comment
Share on other sites

Men den är ändå för liten för att duga som ersättningsplats för tävlingar, när det saknas förutsättningar att tillverka snö i tillräcklig omfattning att arrangera på konstsnöspår. Seedningslopp i Skidome...... :wacko:

Jag har tävlat tre gånger i Skidome. Och ungdomarna tävlar i skidome konstant. Men nåt seedningslopp för gubbar är inte aktuellt. Gott nog.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tävlat tre gånger i Skidome. Och ungdomarna tävlar i skidome konstant. Men nåt seedningslopp för gubbar är inte aktuellt. Gott nog.

Det kan så vara, men för att rädda skidsporten för framtiden behövs en rejäl skidtunnel med stadion och publikplatser centralt belägen i Götaland, Göteborg ligger för mycket i utkanten av Götaland. en mer central placering är önskvärd.

Link to comment
Share on other sites

Göteborg i utkanten? Den var bra Volevodin :). Om garaget byggs ut med en längre slinga blir det bra. Det som verkligen skulle behövas för skidsporten är en tunnel i Stockholmstrakten, men det hör ju inte till denna tråd..

.

 

"Kan stå klar 2021", vi får se vad det blir. Ser ut att vara mycket glas...

http://www.barkarbystaden.se/nyheter/akskidoraretrunt.5.64a6100b1637ebf1708a1218.html

Link to comment
Share on other sites

Göteborg i utkanten? Den var bra Volevodin :). Om garaget byggs ut med en längre slinga blir det bra. Det som verkligen skulle behövas för skidsporten är en tunnel i Stockholmstrakten, men det hör ju inte till denna tråd..

.

I utkanten av Göteborg kanske? :)

 

Om vi ska ha en tunnel lär den behövas i närheten av de som vill betala för att åka, borde vara tätbefolkade ställen?

 

Personligen lär jag ge upp skidåkandet om det bir många snöfria vintrar (även i konstsnöspåren) härnere i söder, oavsett tunnel/garage. Jag tror att tunnel/garage är beroende av snö utanför också för utan intresset lär inte besökarna komma och tunneln är troligtvis inte anledning för att skapa tillräckligt intresse utan bara som komplement till osäkra vintrar.

Link to comment
Share on other sites

I utkanten av Göteborg kanske? :)

 

Om vi ska ha en tunnel lär den behövas i närheten av de som vill betala för att åka, borde vara tätbefolkade ställen?

 

Personligen lär jag ge upp skidåkandet om det bir många snöfria vintrar (även i konstsnöspåren) härnere i söder, oavsett tunnel/garage. Jag tror att tunnel/garage är beroende av snö utanför också för utan intresset lär inte besökarna komma och tunneln är troligtvis inte anledning för att skapa tillräckligt intresse utan bara som komplement till osäkra vintrar.

Det kan jag hålla med om. Trots jag är riktig skidnörd och har stor motivation att jaga snö kommer mitt intresse inte överleva fler vintrar som denna. Vi talar om vändspår på 500m som kostar 100kr/dag. Det håller inte i längden. Tror det enbart kan attrahera typ klassiskeråkare och förstagångsåkare på Vasaloppet som ”måste” träna på snö. För denna vinter var verkligen en fullständig katastrof för oss entusiaster.

 

Även Torsbytunnel är ju ingen höjdare i längden. En dag sen är tristessen total där med. Längdskidor är en utesport :)

Link to comment
Share on other sites

"Kan stå klar 2021", vi får se vad det blir. Ser ut att vara mycket glas...

http://www.barkarbystaden.se/nyheter/akskidoraretrunt.5.64a6100b1637ebf1708a1218.html

Men blir den av? Det verkar som att för varje skidtunnel eller motsvarande som faktiskt byggs så går det 10 som marknadsförs men aldrig byggs...

 

Hör uppe skulle det ju byggas en skidtunnel i Piteå och den byggdes faktiskt men används så vitt jag vet bara för däcktester... Tror att Piteklubbarna fick åka skidor där i några veckor när den var nybyggd.

Link to comment
Share on other sites

Det kan så vara, men för att rädda skidsporten för framtiden behövs en rejäl skidtunnel med stadion och publikplatser centralt belägen i Götaland, Göteborg ligger för mycket i utkanten av Götaland. en mer central placering är önskvärd.

Du tänker att man skulle flytta Göteborg till Borås typ?

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå frångått ämnet, så hoppar jag till Ulricehamn och ställer en fråga till Pask; Finns det någon sparad snö inför världscuptävlingen nästa år ?

Tydligen, ja. Jag har faktiskt inte varit vid Lassalyckan på länge, så jag har inte sett den själv. Borås har i alla fall gjort en rejäl snöhög inför SM nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...