Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"gamla" skidor


snövinter

Recommended Posts

Reflekterade över det ifjol också. Trots att förra vintern var nästan specialdesignat för att passa Fischers nya Speedmax. Så körde många av toppåkarna som du nämner, men även sånna som Cologna och Northug oftast på gula skidor.

 

Madshusåkarna verkar däremot ha gått över till 100% till Redline direkt den kom.

 

Mina slutsatser är att speedmax inte lever upp till hypen.

Redline är ett klart steg upp från Nanosonic.

Fischer fick till det rejält i början av Carbonlite-eran.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som jag reagerat på är att utbudet i affärerna inte speglar vad världseliten kör på. Fischer dominerar stort ja, men sen kommer nog Rossignol tvåa och Madshus trea och Atomic på fjärde plats.

 

Just att köra på skidor från tidigare årgångar har ju förekommit ända sedan Gunde o Co tävlade och har väl att göra med att dels är det superskidor, som passar just den åkaren och kanske just i ett visst före, kanske inte hittat något så bra par i årets kollektion.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Och alla som kör Rossignol kör på förra årets x-ium skidor.. Ingen jag sett som kör på årets modell..

Såg iaf att Niskanen och någon Italienare körde på nya modellen igår, men annars en hel del med fjolårets modell som du skriver.

Pölder skrev nåt kort på bloggen om att de var hårdare förr(ang Fischer)

Link to comment
Share on other sites

Såg iaf att Niskanen och någon Italienare körde på nya modellen igår, men annars en hel del med fjolårets modell som du skriver.

Pölder skrev nåt kort på bloggen om att de var hårdare förr(ang Fischer)

Såg det när jag kollade igenom det andra gången.. I sprinten igår såg jag bara nya x-ium skidorna, men då var det å andra sidan skate.

Link to comment
Share on other sites

Ska  bara notera lite om Björgens skidor som är 2002 år mod har ett par lika dana och dom användes även under OS 2002 flera körde på dom då har en bild på Kristen  Skjeldal när han kör På lika dana.

de er 2004 modell.... de hun vant på i dag er et par hun brukte i vm i holmenkollen 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...