Fredrik H Posted December 25, 2014 Report Share Posted December 25, 2014 Hej, Vad är era åsikter kring Rossignols X-IUMs svarta belag? Jag har X-IUM av årsmodell 13/14 och hur jag än vallar och borstar så ser belagen väldigt torra ut. Hur ska jag göra för att få dem att se smorda ut? Borde jag föra dem till stenslip eller stålsickla dem? Eller finns det någon specialvalla som lämpar sig för Rossignols belag? Jag har använt BWLF. Mvh,Fredrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted December 25, 2014 Report Share Posted December 25, 2014 Har ett par skateskidor från året innan dig som jag stålsicklat. Jag upplever raka motsatsen. Åkt nästan 30mil sen jag sicklade dom och dom ser hur bra ut som helst. Har ett par Atomic WC som klassiska skidor och de skidorna upplever jag behöver lite kärlek då och då för att hållas fräscha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted December 25, 2014 Report Share Posted December 25, 2014 Sen kvarstår ändå den viktigaste frågan, hur glider dom? Har ju ingen betydelsen (förutom den ack så viktiga psykologiska) hur belagen ser ut så länge det inte påverkar glidet. Har en träningskompis som har ett par gamla fischerskidor av enklare sort som egentligen borde räknas som grusskidor då belagen är mer än lovligt skadade. Men oavsett hur de skidorna må se ut. Är det minus 10 eller kallare och hårda spår så har han ett nästan kriminellt glid med de skidorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted December 25, 2014 Author Report Share Posted December 25, 2014 Hej, hur upplevde du att belaget fungerade innan med fabrikslipen? Lönar det sig att stålsickla? Hur stor skillnad i glid före och efter? Jag upplever att skidorna glider ok bara man orkar hålla upp farten, skulle dock vilja ha bättre glid vid lägre tempo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted December 25, 2014 Report Share Posted December 25, 2014 Minns inte riktigt. Vilket tyder på att dom inte var direkt dåliga. Men av de tre skidpar jag stålsicklat har jag märkt en tydlig förbättring efter stålsickling. Men av de tre skidor som jag haft i någorlunda närtid så har jag haft två av dom med fabrikslip, dessa två har jag inget minne att dom gått direkt dåligt. Bara att dom blev bättre av stålsickling. Skulle kalla dessa två för helt ok utifrån det faktum att jag inte minns några problem. Ett par Ross och ett par Fischer för övrigt. Mina Atomic levererades omslipade av handlaren jag köpte från. Trots att den handlaren har väldigt god renomé så var den slipningen direkt dålig. Trodde först att jag fått ett par dåliga skidor. Men chansade och sicklade dom. Efter det fungerar dom riktigt bra. Även om jag som sagt upplever att belagen inte har lika bra egenskaper som Rossarna. Är nog mest en känsla. Men det känns som att Rossarna här bättre kvalitetskänsla än Atomicarna.Påstår inte att Ross är ett bättre märke än Atomic. Men jag upplever att kvalitetskänslan är högre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted December 25, 2014 Report Share Posted December 25, 2014 Har 4 par Ross, tre 02-06 och sista 13/14. De tre första körde jag flera år på fabriksslipen och de hade OK glid, visst hade ytan oxiderat över sommaren, men efter aluminiumborstning och omparaffinering helt OK. Sista paret var stenslipade av butik och de har bra glid.Köpte ett par Madshus skateskidor och hela första säsongen hade jag problem med glidet, först efter att jag stenslipad dem gled de OK. Mina Fischer körde jag på fabriksslipen i flera år innan jag stenslipade dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Rossignols fabriksslip är lite väl grov för nordiska förhållanden. Går bra i några minusgrader med blir de kallare behöver du en finare struktur. Vallning av rossignol skiljer sig inte från andr märken. Om du bränt belaget kommer det att se torrt ut vad du än gör. Slipning åtgärdar också dett problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted December 26, 2014 Author Report Share Posted December 26, 2014 Vallning av rossignol skiljer sig inte från andr märken. Om du bränt belaget kommer det att se torrt ut vad du än gör. Slipning åtgärdar också dett problem. Hur vet man om man har bränt belagen? Läste någonstans att Rossignols belag är känsligt och blir lätt bränt. Har aldrig fått vallan att ryka eller belaget att smälta så jag vet inte hur belaget blir bränt. Märks det på något sätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Rossignols fabriksslip är lite väl grov för nordiska förhållanden. Går bra i några minusgrader med blir de kallare behöver du en finare struktur.Pratade med Rossignols representanter i Finland tidigare i höst. De sa att från och med i år har rossignolskidorna som säljs på den finska marknaden en finare fabriksslip jämfört med de som säljs nere på kontinenten. Vet inte hur det ser ut i Sverige dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Risken att bränna ett belag är väl störst vid pulverbehandling pga den höga temperaturen, annars vid normal paraffinsmältning är den väl ganska liten, om man rör vallajärnet hela tiden. På den tiden då gasolbrännare var vanligare var risken större att bränna belaget, speciellt vid klisteruppvärmning på startplatsen. Nu finns det ju ofta tillgång till el på tävlingsplatsen och då minskar behovet av gasoluppvärmning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 130 grader räcker för att bränna belaget om du "gnuggar" med järnet för att smälta paraffinet. Hellre mera värme och en jämn rörelse. Ett bränt belag är strävare en ett slipat belag. Belaget blir också fläckigt där det "smultit". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted December 27, 2014 Author Report Share Posted December 27, 2014 Pratade med Rossignols representanter i Finland tidigare i höst. De sa att från och med i år har rossignolskidorna som säljs på den finska marknaden en finare fabriksslip jämfört med de som säljs nere på kontinenten. Vet inte hur det ser ut i Sverige dock. Typiskt att jag ska köpa nya skidor ett år för tidigt. Finns väl inget annat alternativ än att slipa/sickla skidorna nu då. Var i Finland kan man få skidorna slipade utan att de blir förstörda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted December 27, 2014 Report Share Posted December 27, 2014 Bra slipningar i Finland:H:fors Suksistudio i HagaJämi: SuksistudioVuokatti: VuokattisportVarkaus: SporttikojoottiYlläs: Sportia Ylläsi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted December 27, 2014 Author Report Share Posted December 27, 2014 Onödigt långt borta allihopa. Blir väl nog att ta till Kuzmin sickeln då. Annars när man sicklar, varför måsta man sickla bort all struktur? Räcker det inte bara att ta ner det lite? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted December 28, 2014 Author Report Share Posted December 28, 2014 Har nu "halvsicklat" skidorna, dvs sicklat ner fabrikslipen en aning utan ta bort den helt. Återkommer när jag fått det testat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 10, 2015 Author Report Share Posted January 10, 2015 Det har definitivt blivit bättre glid av att jag har gått på med stålsickeln, men jag förstår mig fortfarande inte på detta belag. När jag borstar med mässingsborste så blir belaget riktigt matt, som om det blivit ruggat och det är ett h****** att få det blankt igen. På mina gamla Fischer blir belaget riktigt glatt av att borsta med mässing, så Rossignols belag verkar inte alls funka bra om man vill åka utan paraffin. :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.