Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åsikter om Rossignol X-IUMs belag


Fredrik H

Recommended Posts

Hej,

 

Vad är era åsikter kring Rossignols X-IUMs svarta belag? Jag har X-IUM av årsmodell 13/14 och hur jag än vallar och borstar så ser belagen väldigt torra ut. Hur ska jag göra för att få dem att se smorda ut? Borde jag föra dem till stenslip eller stålsickla dem? Eller finns det någon specialvalla som lämpar sig för Rossignols belag? Jag har använt BWLF.

 

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har ett par skateskidor från året innan dig som jag stålsicklat.

 

Jag upplever raka motsatsen. Åkt nästan 30mil sen jag sicklade dom och dom ser hur bra ut som helst. Har ett par Atomic WC som klassiska skidor och de skidorna upplever jag behöver lite kärlek då och då för att hållas fräscha.

Link to comment
Share on other sites

Sen kvarstår ändå den viktigaste frågan, hur glider dom?

Har ju ingen betydelsen (förutom den ack så viktiga psykologiska) hur belagen ser ut så länge det inte påverkar glidet.

 

Har en träningskompis som har ett par gamla fischerskidor av enklare sort som egentligen borde räknas som grusskidor då belagen är mer än lovligt skadade. Men oavsett hur de skidorna må se ut. Är det minus 10 eller kallare och hårda spår så har han ett nästan kriminellt glid med de skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Minns inte riktigt. Vilket tyder på att dom inte var direkt dåliga. Men av de tre skidpar jag stålsicklat har jag märkt en tydlig förbättring efter stålsickling.

 

Men av de tre skidor som jag haft i någorlunda närtid så har jag haft två av dom med fabrikslip, dessa två har jag inget minne att dom gått direkt dåligt. Bara att dom blev bättre av stålsickling. Skulle kalla dessa två för helt ok utifrån det faktum att jag inte minns några problem. Ett par Ross och ett par Fischer för övrigt.

Mina Atomic levererades omslipade av handlaren jag köpte från. Trots att den handlaren har väldigt god renomé så var den slipningen direkt dålig. Trodde först att jag fått ett par dåliga skidor. Men chansade och sicklade dom. Efter det fungerar dom riktigt bra. Även om jag som sagt upplever att belagen inte har lika bra egenskaper som Rossarna. Är nog mest en känsla. Men det känns som att Rossarna här bättre kvalitetskänsla än Atomicarna.

Påstår inte att Ross är ett bättre märke än Atomic. Men jag upplever att kvalitetskänslan är högre.

Link to comment
Share on other sites

Har 4 par Ross, tre 02-06 och sista 13/14. De tre första körde jag flera år på fabriksslipen och de hade OK glid, visst hade ytan oxiderat över sommaren, men efter aluminiumborstning och omparaffinering helt OK. Sista paret var stenslipade av butik och de har bra glid.

Köpte ett par Madshus skateskidor och hela första säsongen hade jag problem med glidet, först efter att jag stenslipad dem gled de OK. Mina Fischer körde jag på fabriksslipen i flera år innan jag stenslipade dem.

Link to comment
Share on other sites

Rossignols fabriksslip är lite väl grov för nordiska förhållanden. Går bra i några minusgrader med blir de kallare behöver du en finare struktur.

 

Vallning av rossignol skiljer sig inte från andr märken. Om du bränt belaget kommer det att se torrt ut vad du än gör. Slipning åtgärdar också dett problem.

Link to comment
Share on other sites

Vallning av rossignol skiljer sig inte från andr märken. Om du bränt belaget kommer det att se torrt ut vad du än gör. Slipning åtgärdar också dett problem.

 

Hur vet man om man har bränt belagen? Läste någonstans att Rossignols belag är känsligt och blir lätt bränt. Har aldrig fått vallan att ryka eller belaget att smälta så jag vet inte hur belaget blir bränt. Märks det på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Rossignols fabriksslip är lite väl grov för nordiska förhållanden. Går bra i några minusgrader med blir de kallare behöver du en finare struktur.

Pratade med Rossignols representanter i Finland tidigare i höst. De sa att från och med i år har rossignolskidorna som säljs på den finska marknaden en finare fabriksslip jämfört med de som säljs nere på kontinenten. Vet inte hur det ser ut i Sverige dock.

Link to comment
Share on other sites

Risken att bränna ett belag är väl störst vid pulverbehandling pga den höga temperaturen, annars vid normal paraffinsmältning är den väl ganska liten, om man rör vallajärnet hela tiden.

 

På den tiden då gasolbrännare var vanligare var risken större att bränna belaget, speciellt vid klisteruppvärmning på startplatsen. Nu finns det ju ofta tillgång till el på tävlingsplatsen och då minskar behovet av gasoluppvärmning.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med Rossignols representanter i Finland tidigare i höst. De sa att från och med i år har rossignolskidorna som säljs på den finska marknaden en finare fabriksslip jämfört med de som säljs nere på kontinenten. Vet inte hur det ser ut i Sverige dock.

 

Typiskt att jag ska köpa nya skidor ett år för tidigt. Finns väl inget annat alternativ än att slipa/sickla skidorna nu då. Var i Finland kan man få skidorna slipade utan att de blir förstörda?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har definitivt blivit bättre glid av att jag har gått på med stålsickeln, men jag förstår mig fortfarande inte på detta belag. När jag borstar med mässingsborste så blir belaget riktigt matt, som om det blivit ruggat och det är ett h****** att få det blankt igen. På mina gamla Fischer blir belaget riktigt glatt av att borsta med mässing, så Rossignols belag verkar inte alls funka bra om man vill åka utan paraffin.  :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...