Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester - hur tolka resultatet


OlleG

Recommended Posts

Hej

Jag följer med intresse de glidtester som görs för att jämföra med Kuzmin och vallat.

 

Min lilla undran är om ett glidtest, mellan två skidpar, kan ha något värde om även fästvalla finns med i bilden. Det bara måste vara så att en minimal skillnad i spann och spannfördelning kommer att ha effekt på hur mycket av fästvallan som "duttar" i snön under glidtestet.

 

Kan man verkligen säga att två par skidor har så identiskt spann att man kan bortse ifrån det?

 

Måste inte glidtester med syfte att jämföra olika typer av glidvalla/sickling göras utan fästvalla?

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag följer med intresse de glidtester som görs för att jämföra med Kuzmin och vallat.

 

Min lilla undran är om ett glidtest, mellan två skidpar, kan ha något värde om även fästvalla finns med i bilden. Det bara måste vara så att en minimal skillnad i spann och spannfördelning kommer att ha effekt på hur mycket av fästvallan som "duttar" i snön under glidtestet.

 

Kan man verkligen säga att två par skidor har så identiskt spann att man kan bortse ifrån det?

 

Måste inte glidtester med syfte att jämföra olika typer av glidvalla/sickling göras utan fästvalla?

/OlleG

Instammer. Det ar en osakerhetsvariabel varfor jag ej testar med fastvalla da jag jamfor olika skidpar.

Link to comment
Share on other sites

Om det gäller att jämföra olika klassiska skidpar så kan det väl vara relevant att ha fästvalla på. För det är väl snabbaste skidan med fästvalla på som räknas. Men jag håller med om att man ska testa utan fästvalla om man vi jämföra olika behandlingar av belaget.
Link to comment
Share on other sites

Fästvallan är definitivt en variabel, en av många variabler. Att hitta 2 exakta skidpar som sedan glidtestas på exakt samma sätt för att få ett exakt resultat är en utopi. Att "skala" bort så många variabler som möjligt samtidigt som det gäller att få till en test som är genomförbar för oss "vanliga" skidåkare är inte lätt men jag tycker att det sätt vi försöker göra det på är så långt vi kan komma. Lägger vi sedan ihop resultaten av måååånga tester är jag övertygade om att vi ser en tendens. När vi har denna tendens kan vi sedan gå vidare med förfinade tester!?

 

Här på forumet finns många med stora kunskaper i både vallning och fysik. Tillsammans tycker jag vi kommit långt redan nu och framförallt har vi diskuterat och funderat på en nivå som inte industrin befunnit sig på. Det kanske leder fram till att skidsporten tar ett stort steg i kunskapen om vad som kan göras för att förbättra glidet på våra skidor. Stevens funderingar kring tryckbelastning och strukturer, Lars-Eriks kontakter bland proffesorer, Boljohans kunskaper inom fysik/mattematik, Finn2 om vallning mm mm (finns fler en dessa!). Att då få delta genom att utföra några enkla glidtester och enkelt redovisa dem här på forumet tycker jag är oerhört kul, inspirerande och konstruktivt. Jag hoppas fler gör på samma sätt.

 

Återigen: Med ett stort urval och många tester får vi ett bättre underlag att diskutera vidare kring!

Link to comment
Share on other sites

Om vi nu inte har någon fästvalla på skidorna så har du ändå en faktor i om du ruggat fästzonen olika mycket. Ett tunt lager med en hård fästvalla tror jag är ett bättre alternativ om man vill testa glid med klassiska skidor än att köra utan. Ja, du kan ju iofs valla hela skidan men då är nog det bästa alternativet att testa med skateskidor.

Jag tror dock att glidtester även med fästvalla har klar relevans. Speciellt om du utför en serie av tester så kommer du nog att se en tendens och när det gäller Kuzminsicklat så är det den som åtminstone jag vill åt.

Link to comment
Share on other sites

Sen en sak som nog, enligt mig, är det absolut viktigaste och t.o.m. gör så att vanliga glidtester kanske är lite onödiga är .... hastigheten. Den totala glidlängden är inte avgörande utan istället vilken fart man kommer upp i. Det säger mera för det är när man har fart som då skidan smörjs. Att högfluorsvallor har en anings bättre hydrofobiska egenskaper vet nog många.

 

Kanske en viktig parameter att ta hänsyn till?

 

Visst spelar den ruggade fästzonen en viss roll men inte alls lika mycket som med fästvalla på. Speciellt inte om man gnuggat längsgående.

Link to comment
Share on other sites

Sen en sak som nog, enligt mig, är det absolut viktigaste och t.o.m. gör så att vanliga glidtester kanske är lite onödiga är .... hastigheten. Den totala glidlängden är inte avgörande utan istället vilken fart man kommer upp i. Det säger mera för det är när man har fart som då skidan smörjs.

Håller med dig om att hastigheten egentligen är mer intressant än glidlängden. Idealet torde vara att få en fart runt 20 km/h och där jämföra. Nu är det få som har tillgång till sådan mätutrustning så då återstår glidlängd. Har varit inne på Star´s hemsida och drägglad över deras hastigehetsmätutrustning. Men skulle man köpa en sådan så är man snart singel..............:)

Du kan tro att jag svurit många gånger att jag inte köpte en enklare variant från Toko som Intersport i Idre sålde ut för några år. De skulle ha 700:- och det hade ju varit överkommligt. Men just då känndes det onödigt......

Link to comment
Share on other sites

Visst spelar den ruggade fästzonen en viss roll men inte alls lika mycket som med fästvalla på. Speciellt inte om man gnuggat längsgående.

Då har vi ytterligare något vi kan testa för det håller jag inte alls med dig om. I kärva fören, nysnöfören och blötfören kan en ruggad fästzon slurpa alldeles enorm mycket glid (framförallt vid risk för underfrysning) och rätt fästvalla kan ge klart bättre glid. Minst felmarginal på grund av skillnader i spann får du när det som ligger i fästzonen tar så lite glid som möjligt. Så återigen, ska vi eliminera den parametern så får vi köra med skateskidor.

Link to comment
Share on other sites

Visst spelar den ruggade fästzonen en viss roll men inte alls lika mycket som med fästvalla på. Speciellt inte om man gnuggat längsgående.

Då har vi ytterligare något vi kan testa för det håller jag inte alls med dig om. I kärva fören' date=' nysnöfören och blötfören kan en ruggad fästzon slurpa alldeles enorm mycket glid (framförallt vid risk för underfrysning) och rätt fästvalla kan ge klart bättre glid. Minst felmarginal på grund av skillnader i spann får du när det som ligger i fästzonen tar så lite glid som möjligt. Så återigen, ska vi eliminera den parametern så får vi köra med skateskidor.[/quote']

Det har du ju alldeles rätt i! Tänkte mer vid normalföre. Och så får jag revidera mig själv lite angående ruggningen. Det kan ju ta i lika mycket om inte mer när man ruggat längsgående för att då microhåren sticker upp mer.

Link to comment
Share on other sites

Fästvallan är definitivt en variabel, en av många variabler. Att hitta 2 exakta skidpar som sedan glidtestas på exakt samma sätt för att få ett exakt resultat är en utopi. Att "skala" bort så många variabler som möjligt samtidigt som det gäller att få till en test som är genomförbar för oss "vanliga" skidåkare är inte lätt men jag tycker att det sätt vi försöker göra det på är så långt vi kan komma. Lägger vi sedan ihop resultaten av måååånga tester är jag övertygade om att vi ser en tendens. När vi har denna tendens kan vi sedan gå vidare med förfinade tester!?

 

Här på forumet finns många med stora kunskaper i både vallning och fysik. Tillsammans tycker jag vi kommit långt redan nu och framförallt har vi diskuterat och funderat på en nivå som inte industrin befunnit sig på. Det kanske leder fram till att skidsporten tar ett stort steg i kunskapen om vad som kan göras för att förbättra glidet på våra skidor. Stevens funderingar kring tryckbelastning och strukturer, Lars-Eriks kontakter bland proffesorer, Boljohans kunskaper inom fysik/mattematik, Finn2 om vallning mm mm (finns fler en dessa!). Att då få delta genom att utföra några enkla glidtester och enkelt redovisa dem här på forumet tycker jag är oerhört kul, inspirerande och konstruktivt. Jag hoppas fler gör på samma sätt.

 

Återigen: Med ett stort urval och många tester får vi ett bättre underlag att diskutera vidare kring!

Jag håller med dig helt Stefan. De tester du och andra gjort och som REDOVISATS så vi kan diskutera kring dem är mycket intressanta.

Jag anser att det är just på detta vis vi kan skapa ett intresse för vad som verkligen styr optimalt skidglid och inte bara lita på den information som vi ser faktiskt inte är sann på vissa punkter.

 

Givetvis kommer även testerna att ifrågasättas (se antydningar i andra trådar) men, som jag tänker, även det kan ju vara bra. Då får vi skärpa våra argument och tester och vi skall givetvis provocera de som kritiserar våra tester att redovisa sina resultat och slutsatser. Det är på det sättet "kunskap" går framåt: att testa, ifrågasätta, bilda teori och PRESENTERA det man kommit fram till så att det kan granskas och förbättras med nya argument, tester och fakta.

 

Jag tycker att det är kanonbra att du startat testtråden och att du och andra redovisat era resultat. Det är GIVETVIS intressant att så många som möjligt redovisar vad de kommit fram till. Var och en kan ju då bilda sig en egen uppfattning eller göra egna tester t.ex. på samma sätt som andra gjort.

 

Jag skulle bli mycket glad om t.ex. även vallafabrikanter redovisade sina tester på något sätt vi kan förstå och diskutera kring. I detta sammanhang vill jag hålla med finn2 som påpekat att det finns många "tomtar" som i olika sammanhang (t.ex. på Vasaloppet) försöker argumentera för olika undervallor utan att egentligen ha några bra argument eller tester att hänvisa till.

 

Detta faktum har blivit allt mera klart för mig främst efter våra diskussioner på detta forum och alla kloka personer där (t.ex. du själv Stefan, Stevens, finn2, jo, Boljohan, Niklas, GundeG, Dunderklumpen och många många fler). Tack alla !

 

Alltså:Följ Stefan Sands råd och tråd att testa mera, argumentera, så blir vi flera, som kan diskutera och presentera.

 

Anm: Jag skall försöka gå före med gott exempel och på annan tråd redovisa mitt test idag på Ormberget (i sann Stefan Sand anda)

Link to comment
Share on other sites

Bugar och bockar för de uppmuntrande orden, Lars-Erik. De behövs kan jag säga! 2 dagar med plussgrader och regn har gjort skidförhållanden allt annat än bra just nu. Visst, det går att åka men det är inga förhållanden att ta fram fin skidorna och testa vidare.Det blir att hänga läpp ett tag och sedan "bryta ihop och komma igen"

 

Har anmält mig själv och sonen (12år) till Halvvasan så vi får väl åka norröver (=stugan i Dalarna) för lite träning........och tester :)

Link to comment
Share on other sites

Till Lars-Erik:

Hehe, tur att det finns envisa personer! Har just beställt en egen sickel, bla tack vare dina och andras fina testresultat(gratis). Tror jag såg dig igår när du körde, själv var jag ut på milspåret två varv, men det gick trögt för mig!!

En ännu bättre(?) informationssida map bla luftfuktighet?

 

http://www.smhi.se/weather/observationer/obsDiagram.htm

Link to comment
Share on other sites

Till Lars-Erik:

Hehe, tur att det finns envisa personer! Har just beställt en egen sickel, bla tack vare dina och andras fina testresultat(gratis). Tror jag såg dig igår när du körde, själv var jag ut på milspåret två varv, men det gick trögt för mig!!

En ännu bättre(?) informationssida map bla luftfuktighet?

 

http://www.smhi.se/weather/observationer/obsDiagram.htm

Tack deas. Synd att du inte stannade till och deltog ett varv på mitt "test".

En liten detalj: Det var mycket folk ute i spåret under mitt test och många var givetvis fundersamma vad jag höll på med, speciellt några som sista såg att jag inför sista varvet använde sista delen av blåbärssoppan i termosen till att "valla skidorna". Jag gjorde ju detta för att få en indikation på om även blåbärssoppan vi kör genom på kontrollerna på Vasaloppet försämrar glidet och i så fall eventuellt mer på vallade skidor.

(Jag kunde inte inte märka någon skillnad alls i glid på de stålsicklade men en svag tendens att de vallade gled ännu lite sämre. Man kan givetvis inte dra några slutsatser alls ur detta, men det kanske vore värt att testas bättre. Det är ju nästan omöjligt för oss motionärer att undvika att åka genom blåbärssoppa som spillts på kontrollerna !)

 

Jag vill bara betona en sak: Jag argumenterar absolut INTE ensidigt för stålsicklat, jag vill bara veta sanningen och på ett sätt jag och andra kan förstå och använda oss av. Jag hävdar bara att stålsicklat är ett lätt och vasst ALTERNATIV för oss motionärer som är enkelt att förstå och använda.

 

Jag förstår till fullo och har mycket STOR RESPEKT för att det finns vallare (t.ex. landslagsvallarna) och åkare som kan kombinera med andra (vallnings)tekniker så att det kan bli klart bättre speciellt på inte allt för långa distanser.

Jag välkomnar dessutom om detta kunde presenteras för oss motionärer så att vi kunde använda även dessa tekniker. Men man får ju även förstå att i dessa sammanhang så kan man inte alltid avslöja exakt vad man gör.

 

Problemet är att vi motionärer inte har tillgång till alla dessa (ibland

hemliga) tekniker, antal skidor, vallaexperter, etc. utan vi får nöja oss med att använda några av deras enkla påståenden och ev. tom. rykten (ibland av "tomtar" som finn2 uttrycker det) och därför är det givetvis logiskt att vi kombinerar detta med att testa själva och delge varandra vad vi kommit fram till i sann Stefan Sand anda. Det tycker jag är en bra sak med vårt skidforum.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag förstår vad du menar Lars-Erik. Som jag ser det nu, ska givetvis testa själv först, så är det för mig ett fullgott alternativ. Jag vill kunna satsa så stor del som möjligt på själva skidåkningen och så lite som möjligt i vallaboden. Är uppväxt i norbbotten och har ängestminnen om alla föräldrar och kompisar som pratar vallor och parafiner mm mm och alltid så hemligt!! Själv kör jag 98% av min pass på skigos universalvallor (-1 till-20 och -3 till -15 beroende på snötyp). Dyrare valla, men jag behöver sällan valla om, bara valla på lite ny valla. Jag föröker åka på lunchen och när jag får tid, så ibland är det liute snävt och att då behöva kliva in ivallaboden är mindre upphetsande.

 

Tror dock inte att jag hade varit till någon nytta på testet igår, vare sig fysiskt eller psykiskt. Känner idag att jag måste vänta till ikväll innan jag kör så jag hinner återhämta mig lite. Föröker ny åka fram tom tisdag då jag åker ner till Jönköping på kurs resten av veckan. Sen blir det sicklingstester!!

Link to comment
Share on other sites

Deas, du använder PRECIS mina favoritfästvallor (vid sidan an Blå Rhodesuper 1-3).

Jag använder ENBART dessa i stort sett hela vintern tills det går mot noll då jag mest

använder Rhode lila. Vid blötare använder jag mest Rossa klister. Vid skarpare före använder jag ibland även universialklister.

Anm: Vid fjolårets båda öppna spår använde jag just denna Skigo 1-20 och på Vasaloppet Skigo 3-15 !

Jag gör som du, den tid jag har till förfogande använder jag för att åka skidor och därför har jag förenklat vallningen så mycket som möjligt redan tidigare. Och därför kom ju det här med stålsickling som en skänk från ovan för mig. Tänk att alltid få åka på så pass bra skidor utan att behöva tänka på några parafiner.

Jag har ju dessutom blivit verkligt intresserad av att verkligen FÖRSTÅ vad som styr optimalt skidglid och nu fått flera duktiga personer att diskutera och undersöka detta med, bland annat från detta forum och på universitetet.

 

Även jag var uppe på Ormberget och åkte ikväll men efter det ymniga snöfallet och gårdagens bravader så upplevde jag det supertungt. Jag släpade mig ändå runt 7.5 an tre varv men såg inte till dig (om du inte var någon av de som körde om mig på lätta ben !)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...