Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Torrdiagonal - diagonalåkning på rullskidor i vardagsrummet


Vasa

Recommended Posts

Eftersom jag är lite stakkonvalescent passade jag på att testa lite torrdiagonal på rullskidorna när dagens Tour de Ski-lopp ändå skulle kollas.

 

Se video här: http://youtu.be/RC5jHJ68Xjg

 

Kör på skaterullskidor utan backspärr.

Fungerade ganska bra att stå på golvet och dra i benen, bättre än att sitta i soffan. :)

Jag brukar annars stå på rullskidorna när det Skiergas men då på en lutande skiva så man rullar tillbaka.

Avsäger mig allt ansvar för bristande teknik.

Link to comment
Share on other sites

Häftigt, har jag aldrig sett förr, att du kan hålla dig på samma ställe är imponerande. Det påminner om oss gamla vasaloppsveteraner, som envisas att diagonala i VL, när de flesta stakar runt om oss, ja vi står liksom du Vasa och stampar på samma fläck. :blink:

Vid backträning med stavar brukar jag efter avslutad intervall på toppen avsluta med "torrstakning" eller "torrdiagonal" genom att markera rörelsen utan att sätta stavarna i marken.

Link to comment
Share on other sites

Häftigt, har jag aldrig sett förr, att du kan hålla dig på samma ställe är imponerande. Det påminner om oss gamla vasaloppsveteraner, som envisas att diagonala i VL, när de flesta stakar runt om oss, ja vi står liksom du Vasa och stampar på samma fläck. :blink:

Vid backträning med stavar brukar jag efter avslutad intervall på toppen avsluta med "torrstakning" eller "torrdiagonal" genom att markera rörelsen utan att sätta stavarna i marken.

Jag tänkte faktiskt på dig när jag provade.

Har du hunnit testa än?

Link to comment
Share on other sites

Såg ditt youtube-klipp igår och funderar på att testa det själv i helgen, har ett par skateskidor jag ändå inte vågar åka på.

 

Även jag är imponerad av din balans, (själv kommer jag flytta undan möbler i fallradien innan jag prövar).

-Verkligen ett kreativt tänkande utanför boxen!

Link to comment
Share on other sites

Testade lite "torrdiagonal" på skaterullskidorna, fungerade bättre än jag trodde.

 

Känns som ett bra komplement för att få igång diagonalmusklerna!

Det kändes i ljumskar och rygg efter en stund så jag vågade inte köra mer än 20 minuter. Skall dock lägga in denna träning på schemat, tack för tipset Vasa.

Link to comment
Share on other sites

Testade lite "torrdiagonal" på skaterullskidorna, fungerade bättre än jag trodde.

 

Känns som ett bra komplement för att få igång diagonalmusklerna!

Det kändes i ljumskar och rygg efter en stund så jag vågade inte köra mer än 20 minuter. Skall dock lägga in denna träning på schemat, tack för tipset Vasa.

Nu kan du nog diagonala på fina spår i Mattila också. :)

Jag kollade på Jizerska och torrdiagonalade. Tycker nog det kan stämma med viktöverföringen och fastsättningen om man koncentrerar sig. Var ute och diagonalade på snö igår och upplevde att det stämde bra som jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Du som är så vältränad får du verkligen upp pulsen utan uppförsbacke ??? =) Hur många % av max kommer du upp på om du ligger på lite ?

Globetest torrdiagonal utfört. Blev en pulsspik på fjärde där men kom upp i 197 på 10e 3-minutaren.

http://forumbilder.se/EA42F/torrdiagonal-globetest-20150119.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

finns det ngt bättre än internetskidåkning...?

 

kul läsa tråden o se namnen.

 

Snart kallar vi in missing people, de får kolla om de fastnat som ngn Duracellkanin torrdiagonalandes de senaste 1,5 åren...

Du har ju flera exemplar av nya Skiergen.

Kan inte du palla upp en skiva och prova hur det fungerar att diagonala på rullskidorna, och helst filma!?  ;)

 

globe lever men tror han bara springer och spelar fotboll. Han kvalade faktiskt in till led 2 i ett seedningslopp förra säsongen. Han åkte ju faktiskt Klarälvsbanan för bara ett drygt år sedan.

 

Everest kör MTB och MTB-orientering till 110 %.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju flera exemplar av nya Skiergen.

Kan inte du palla upp en skiva och prova hur det fungerar att diagonala på rullskidorna, och helst filma!? ;)

 

globe lever men tror han bara springer och spelar fotboll. Han kvalade faktiskt in till led 2 i ett seedningslopp förra säsongen. Han åkte ju faktiskt Klarälvsbanan för bara ett drygt år sedan.

 

Everest kör MTB och MTB-orientering till 110 %.

Och tittar på gigantiska träd ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...