Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Två månader - guida mig! :-)


yens

Recommended Posts

Just teknik är något som jag upplever som extremt tråkigt att träna för det känns som bortkastad tid.

Men i själva verket är det just teknik som ger förutsättningarna att åka fort.

 

Tränade ren teknik igår, åkte till Boxholm och hade redan bestämt mig för att köra 40 min tyngdöverföring.

flåset är inte alltid det viktiga och man märker stor skillnad i åkningen när man kommer in i zonen där man får rätt flow i tekniken.

 

Det får bli minst 1 rent teknikpass i veckan fram till öss!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Alla pass är ju teknikpass!

Man måste alltid fokusera på att tänka teknik när man åker rullskidor eller längdskidor. Det går inte att bara åka ut att kötta. Det gäller att hela tiden tänka om jag sätter stavarna där hur känns det, om jag ändrar lite vinkel där hur avlastad blir jag då. Det gäller ju att lära sig åka så ekonomiskt som möjligt.

Så även om man inte tränar utan stavar utan bara åker så måste man alltid tänkta teknik hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Alla pass är ju teknikpass!

Man måste alltid fokusera på att tänka teknik när man åker rullskidor eller längdskidor. Det går inte att bara åka ut att kötta. Det gäller att hela tiden tänka om jag sätter stavarna där hur känns det, om jag ändrar lite vinkel där hur avlastad blir jag då. Det gäller ju att lära sig åka så ekonomiskt som möjligt.

Så även om man inte tränar utan stavar utan bara åker så måste man alltid tänkta teknik hela tiden.

Så sant som det är sagt! Jag tycker också att om jag åker med/bakom någon annan så ser jag direkt vilken effekt en förändring får.

En annan sak om teknikträning, som jag anser gäller generellt över alla sporter, är att inte ta i för mycket. "För mycket" är när man inte längre kan hålla bra teknik/form eller när man börjar spänna muskler som inte skall spännas i den rörelsen. I många sporter, inte minst kampsport som jag har erfarenhet av, är det mycket vanligt att man tar i vad man har och får en illusion av att vara snabb och stark fast musklerna mest jobbar mot varandra. Skall man utvecklas tekniskt tror jag det är bra att ligga på rätt sida om gränsen för vad man klarar av och flytta den gränsen framåt. På så sätt kan man tala om direkta "teknikpass".

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är alla pass teknikpass till viss del, men att enbart fokusera på tekniken är inte alltid det rätta.

Ibland behöver man åka snabbt och ibland måste man åka sakta! 

De pass som man bara köttar på blir ju lite av måttstock för hur teknikträning, vallning, styrketräning, kondition, kost, osv ger för resultat.

Tanken är ju att man inte ska tänka på tekniken, den ska bara sitta där och man ska alltid upprepa den på samma sätt.

 

Jag tycker att yens ska försöka hitta en balans mellan de olika teknikerna som funkar och inte ge sig an i fördjupade kunskaper nu när tiden är så knapp!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla råd och trevliga diskussioner. Jag måste ju erkänna att just idag blev det inte mycket teknik, det blev ett hyggligt långt pass på crosstrainern istället, vädret inbjuder inte direkt till utomhusaktiviteter... :-) 

 

För skidgång, hur långa stavar bör man ha? Jag är 176 och kör med 145 stavar, vilket jag tycker känns bra. På platten med rullskidor stakar jag fortare med 150, men det tar betydligt mer energi så jag trivs bättre med 145. Men som sagt, vad ska jag ha för skidgång/älghufs, är det samma eller ska jag försöka hitta några kortare? 

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla råd och trevliga diskussioner. Jag måste ju erkänna att just idag blev det inte mycket teknik, det blev ett hyggligt långt pass på crosstrainern istället, vädret inbjuder inte direkt till utomhusaktiviteter... :-) 

 

För skidgång, hur långa stavar bör man ha? Jag är 176 och kör med 145 stavar, vilket jag tycker känns bra. På platten med rullskidor stakar jag fortare med 150, men det tar betydligt mer energi så jag trivs bättre med 145. Men som sagt, vad ska jag ha för skidgång/älghufs, är det samma eller ska jag försöka hitta några kortare? 

 

Tack!

Mellan 145-150 är nog lagom för dig. 0,83-0,85 x kroppslängd. På rullisarna kommer man ju upp en liten bit, men samtidigt så går ju inte trugan ned genom asfalten, som i snö.

 

Jag brukar använda 5cm kortare stavar än vanligt vid gång. Brukar bli mest för att få in känslan och sen jobba mer på lite längre steg. Dock kör jag uteslutande branta backar. Men om du tycker att 145 känns bra så är det säkert bra! Smaken är som baken. Lycka till med stavningen!

 

Mvh 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har jag varit i Svartbäcksmåla och gjort spåren osäkra. Det blev drygt 28 km, och 11,2 av de sista 13 gick faktiskt på 59 minuter, det tyckte jag var helt ok, med tanke på tiderna jag haft tidigare på rediga skidor... Dock var det kaos i spåret, massor med ungar som tyckte att parkering i dåliga spår långt ner i isig utförslöpa dolt från backens topp var en bra idé... Det kostade en rejält stukad tumme men jag var å andra sidan en halvmeter från att bränna in i en banmarkering när jag kastade mig åt sidan... 

 

Jag är helt klart bättre på att valla än att åka, jag hade kanonskidor igen, där folk saxade som besatta kunde jag diagonala upp (så länge jag var pigg i alla fall) och jag gled i fatt stackare som var mycket snabbare än mig "egentligen"... :-) 

 

Nu blir det en vecka med gym-träning (crosstrainer mest) och vila tumme, innan ett eller om jag har tur kanske till och med två skidpass nästa helg. Det går framåt i alla fall :-) 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag en ny idé, det där med seedningslopp? om jag får till ett par skidhelger till funderar jag på att åtminstone ge mig på ett, för att känna på stämningen. För mig som hittills aldrig åkt över 28km (ska bli längre minst 2 ggr före vasaloppet, oroa er inte) är det då överilat att anmäla mig till ett seedningslopp på 52 km två veckor före vasan?

 

Jag kan liksom se det gå åt två håll. Antingen klarar jag det och kan åka till vasaloppet med hyggligt självförtroende, eller så går det åt pipsvängen och jag får bereda mig på 90 km plågeri, men då vet jag i alla fall om det. Vad säger ni? Det är Bessmerloppet i Sandviken jag sneglat lite på. Jag tror jag får svårt att åka ett seedningslopp tidigare än det, om jag ska hinna träna ett par gånger också... 

 

Tips emottages tacksamt! :-) 

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska åka. Ett seedningslopp ger inte bara skidträning. Du tränar också på att köa, trängas med folk, byta spår, hitta ryggar m.m. Att du sedan kommer att vara ordentligt trött och fundera över hur du ska klara 90 km ingår på något konstigt sätt i konceptet. Så var det nog för de flesta av oss första gången. Två veckor innan är inga problem. Kör hårt :)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jag har hittat ett annat lopp tre veckor innan istället, som "bara" är 44km, jag vet inte om det kanske är ett bättre alternativ. Det beror lite på hur det blir med träningen. Men ett av dem hoppas jag att jag ska få till. Tack!! 

Link to comment
Share on other sites

Då har jag varit och gjort snön osäker igen. Det blev en planerad upptrappning av distansen, trots snöblandat regn, brist på spår och brist på fäste. Det blev 33 km i Täby varav ca 28 stakning... Mina tre "långa" snöpass i januari har varit 23, 28 och 33 km. 

 

Dock har jag ändrat mig och eftersom mitt mål i år är att komma till Mora, så kommer jag inte att åka något seedningslopp. Jag vill hellre fokusera på teknik och träning och är rädd att ett seedningslopp skulle få motsatt effekt. Jag ser inte att jag har någon chans att genomföra dem på en tid som skulle klämma fram mig i startleden, jag snittar ungefär 56-57 minuter per mil och det räcker inte. 

 

Istället är tanken två omgångar till på snö, då de långa passen ska vara ca 40 resp 45 km, 3 resp. 2 veckor före vasan. Det i kombination med mer skierg, mer crosstrainer och bra kost ska förhoppningsvis ta mig till Mora. Av min totala träningsmängd sedan oktober är det bara 27% som är skidor/rullskidor. Total träningsmängd är 47 pass (varav 10 över 2h) 64 timmar. Målet är ytterligare ca 30 träningstimmar i Februari. Till detta kommer en viktminskning på 8kg sedan oktober samt kraftigt ökad vardagsmotion. 

 

Istället för seedningslopp kommer jag lägga krutet på ett ordentligt teknikträningspass med tränare innan jag går på snö igen.

 

Så frågan är ju gjuten, kommer jag till Mora? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gör du absolut! Och jag tror faktiskt att du skulle ta dig upp minst ett led om du skulle ställa upp i ett seedningslopp. Om du denna helg körde milen på 56 på Täby under ett trögt träningspass i snöblandat regn så fixar du minst led 9 tror jag. Jag tror du kommer att ta dig till Mora oavsett om du åker ett seedningslopp eller ej, men jag tror att det är lite smidigare från led 9 än led 10.
Link to comment
Share on other sites

Tack det låter bra, jag funderar på Bessemerloppet i Sandviken om jag nu ska åka seedningslopp, det är två veckor före vasan och jag får lite mer träningstid innan det, det är iof lite längre än nödvändigt, 52km. Det som oroar mig där är att det är 3 varv och inte 2 som de flesta långlopp verkar ha. Det innebär att jag kommer att bli varvad av typ 75% av startfältet, är det något jag behöver oroa mig över? 

Link to comment
Share on other sites

Då tänkte jag uppdatera lite och be om lite mer tips. Idag har jag haft tekniklektion på rullskidor och det var vädligt givande. Lite bra tips och trix för att förbättra framförallt diagonalåkningen och stakning med frånskjut. Dessutom lite boost av att stakningen var hygglig, men givetvis några bra smådetaljer att slipa på. Efter det så provade jag för första gången att köra 5000 meter Skierg, det gick på 23.59. Om det är bra för en led-10-åkare har jag ingen aning om. Någon kanske vet? 

 

Nu blir det Nybro på lördag och förhoppningsvis 40 km i Svartbäcksmåla. Sedan är då frågan om jag ska våga åka ett seedningslopp helgen den 21-22:a. Jag är rädd att komma dyngsist och bara bli knäckt... :-) Vågar jag? 

Link to comment
Share on other sites

Tycker det låter som det rullar på bra. Både 40-km passet och seedningsloppet kommer att ge nyttiga erfarenheter.

Jag tror inte du kommer sist i seedningsloppet, men om det skulle bli så - exakt vad är det som skulle vara så fruktansvärt med det? Det är ju för Vasaloppet du tränar? I nödfall får du väl ta med nån äldre släkting och låta denne komma sist... :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte komma sist. Det finns alltid några som åker loppen utan Vasaloppsambitioner. Och som föregående talare säger, vad gör det i så fall? Seedningslopp ger nyttig tävlingserfarenhet.

24 min på Skierg, bra eller inte?! Tja det beror en hel del på vad du väger. Maskinen tar ju ingen hänsyn till din vikt. Väger du 60 är det en riktigt bra tid. Väger du 90 så är det ok för att vara första gången skulle jag säga  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ett dugg orolig för att komma sist, förutom att jag tycker synd om organisationen som får vänta på mig... Jag tycker inte om att vara i vägen... :-) Någon måste ju faktiskt komma sist. 

 

Däremot är jag lite osäker på om jag ska anmäla mig till H35 eller HM (Herr Motion). Det är alltså Bessemerloppet i Sandviken jag är sugen på. Någon som vet vad den praktiska skillnaden är förutom att de tänker sätta H35 längre fram i starten vilket känns onödigt, jag lär bli omkörd så det räcker :-) 

 

Jag väger väl närmare 90 än 60, eller betydligt närmare, men jag tackar för inputen och är nöjd med min tid efter den infon. 

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag anmält i Herrar motion, grymt taggad! Jag funderade igenom situationen och kom fram till följande:

- är jag ungefär så bra som jag tror så kommer jag igenom loppet, jag kommer inte sist, men ganska nära

- är jag bättre än jag tror så kanske jag kan seeda upp mig till led 9 i alla fall

- är jag sämre än jag tror så får jag använda det som en erfarenhet och inse att vasaloppet till 100% handlar om överlevnad för mig... 

- jag kommer få lära mig hur kroppen reagerar på en startlinje med skidor på fötterna.

- jag kommer får lära mig hur mycket jag svettas när jag åker skidtävling och därmed hur jag ska klä mig

- jag kommer få lära mig hur kroppen reagerar på att ta in vätska osv när jag åker skidor

- jag kommer fatta hur långt 52km är, och därmed inse hur långt 90 km är... 

Tack allihop för att ni sporrat mig att våga anmäla mig :-) 

 

Nu är jag taggad inför ett träningspass på ca 40 km imorgon, som blir uppladdning inför 52km nästa söndag. 

Link to comment
Share on other sites

Hej yens, kul att läsa denna tråd! Jag tycker att det är helt rätt av dig att köra Bessemerloppet. Det är bara på en tävling som man verkligen får uppleva skarpt läge med nerver som spökar, vallaångest och hetsig men förhoppningsvis kamratlig stämning.

 

Du verkar ha rätt inställning och jag tror att du kommer att upptäcka en väldigt speciell grej nästa helg, nämligen att man oftast kan åka fortare/orka mer just när det är tävling! På något sätt får man extra reserver då. Det här kommer att gå bra, det kommer att vara kul, det kommer att kännas bra när du är i mål (inte sist, jag lovar) och du kommer att klara Vasaloppet. Ses i Högbo nästa helg!

Link to comment
Share on other sites

Så har jag varit i Nybro igen, betalade (som jag lovade i annan tråd) dubbel spåravgift för att åtminstone dra mitt strå till stacken när vandaljävlar varit i farten och förstört klubbens biljettautomat :-( 

 

Det blev lite längre än tänkt, jag körde 45 kilometer, och det gick rätt mycket fortare än det gjort förut, jag tror att tiden (hade inte exakt koll) blev omkring 3.30. Så jag har kanske en liten förhoppning att klara loppet nästa vecka på en led-9-tid, eller har jag fått hybris nu? :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var mitt seedningslopp genomfört, Bessemerloppet över 52 km. Det gick klart ok. Varvtiderna blev sämre och sämre (ca 1.18 - 1.25 - 1.35) men placeringarna i motionsklassen blev bättre och bättre (98 - 93 - 84 av 129 startande). 

 

Lärdomar var att jag måste försöka använda benen när tillfälle ges. Det var inte så mycket spår längs vägen, och de ställen det gick skulle jag under varv 1 och 2 varit mer noga med att köra framförallt stakning med frånskjut. Dessutom hade jag för mycket kläder på mig, det kommer jag definitivt ta med mig till vasaloppet. Tyvärr blir det nog inte så att jag slipper led 10, men jag är nöjd med 4.19 och framförallt med mina erfarenheter. 

 

Nu med två veckor kvar gäller det ju att maximera träningen, och jag kände en sak, jag återhämtar mig dåligt efter saxbackar. Gissningsvis då jag lagt väldigt mycket energi på att köra långa lugna pass för att vänja kroppen vid att arbeta under lång tid. Så nu tänkte jag gå på lite mer intervall under den här sista träningsveckan (typ onsdag-fredag-söndag). Är det lönt? Kan jag vänta mig att det ger något resultat? Eller bör jag träna på något annat? 

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag bara ge upp, vilken jävla käftsmäll att vara en kvart från att få åka i led 9 när man slog flera åkare som står i led 8. Så jävla bitter... :-( 

 

Jag måste faktiskt ifrågasätta seedningen. Enligt vad jag kan utläsa så är Bessemerloppet:

1. Det snabbaste loppet i landet, det krävs en km-tid på 4.43 för att klara led 9

2. Det sämsta startfältet i motionsklassen efter Engelbrektsloppet, nästan 50% av herrmotionärerna var för dåliga för led 9. 

3. Bland de sämsta elitstartfälten eftersom de körde betydligt sämre än dubbelt så fort som sämsta kvaltid. (J Brink vann före F Byström, D Tynell, A Bergsten & A Steen)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...