Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Två månader - guida mig! :-)


yens

Recommended Posts

Det verkar ju väldigt märkligt att 4.19 på 52 km inte räcker för led 9. Om vi säger att du passerade 50 km på 4.10 och sen lägger till tiden för 4 mil. Det blir; 250x4=1000:5= 200 min. 250+200= 450 min:60= 7 tim 30 min på Vasaloppet. Det indikerar att du är en 8 tim-åkare bortsett från väntetiden som de olika startleden ger, 10:an kanske ger + 1 tim. Synnerligen märkligt att du

inte kom upp i 9:an,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Det verkar ju väldigt märkligt att 4.19 på 52 km inte räcker för led 9. Om vi säger att du passerade 50 km på 4.10 och sen lägger till tiden för 4 mil. Det blir; 250x4=1000:5= 200 min. 250+200= 450 min:60= 7 tim 30 min på Vasaloppet. Det indikerar att du är en 8 tim-åkare bortsett från väntetiden som de olika startleden ger, 10:an kanske ger + 1 tim. Synnerligen märkligt att du

inte kom upp i 9:an,

Jo, jag håller med, men nu verkar det kanske som de ska revidera seedningen, men jag har inga större förhoppningar... Dock intressant att led-2-åkare hade utveckling nästan exakt som jag, även i antal minuter, fast de hade typ 48-53-60. Då är det dessutom så att mitt sista varv gick ju efter deras tredje, när det gick ännu tyngre i spåret. Min utveckling av placering tyder ju även på att det inte var jag som klappade igenom utan tvärtom höll ihop det bättre än de runt omkring mig. 

 

Hade det inte varit för att det är så otroligt stor skillnad på led 9 och 10 hade jag inte brytt mig. Om det hade handlat om 8 eller 9 hade jag kunnat ta det med en klackspark, men när jag faktiskt gjort ett ok lopp så känns det märkligt att inte bli uppseedad. 

 

Som jämförelse med 2013 när samma lopp gick på samma bana, så var mediantiden då i motionsklassen 3.51, och 100 av 116 klarade att seeda upp sig, tiden då för led 9 var 4.18, ingen bröt. I år var motsvarande siffror 3.58 i mediantid. 71 av 133 klarade att seeda upp sig, tiden för led 9 var 4.05 och 11 bröt... Lite märkligt, det tyder ju knappast på enklare förhållanden i år... 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är rätt person i länken ovan. 

 

Jag hade två problem under vasan. Det första var litet och tungt, det var brist på stavfäste som gjorde att mina triceps var groteskt slitna redan efter några mil.

 

Det andra var värre. Jag lyckades inte få i mig någon näring under loppet. Redan i Smågan märkte jag att det var stopp. Jag drack en mugg sportdryck och det kändes som det var på väg upp. Sköljde ner med en klunk vatten och skidade till Mångsbodarna. Där provade jag en mugg blåbärssoppa, det gick marginellt bättre. Fortsatte till Risberg där jag provade en ny mugg blåbärssoppa. Då var det totalstopp. Jag drack 0,2 mugg och slängde resten. Så det var bara att inse att skulle jag till Mora så var det på min lagrade energi. De "sista" 55km drack jag ett par dl vatten, ingenting mer åts eller dracks. I slutet ville jag bara passera kontrollerna så fort jag kunde, jag fick kväljningar bara av att se folk trycka i sig bullar och buljong. Det var bara att skida på helt enkelt, stannade och satte compeed på en blåsa och bytte handskar mellan Hökberg och Eldris så där tappade jag lite placeringar, i övrigt så höll jag ungefär min plats och i mål var jag inte ens särskilt trött. Självklart sliten, men inte trött om man kan säga så. 

 

Diagonalen funkade över förväntan och användes nog ungefär 30 km. Nu är jag groteskt revanschsugen och om jag får en plats på söndag så kör jag nog igen. Fast det blir mycket mer rullskidor den här gången. Jag har inte möjlighet att jaga snö på samma sätt nästa gång, det tar för mycket övrig energi. Och ja, jag ska träna med obligatoriska stopp för sportdryck... ;-) Lite surt att jag missade seedning med 8 minuter, hade jag vetat att det var placering 10.000 totalt som gällde så hade jag nog kunnat ta lite platser sista två milen, men jag siktar på två seedningslopp nästa år, de ska planeras in väl, jag ska analysera vilka som är lätta eller svåra historiskt. Men målet är led 9, bara jag slipper tian. 

 

Jag slänger iväg mitt varmaste TACK till alla som stöttat mig, jag gjorde det i en separat tråd i tävlingsforumet redan dagen efter loppet, men borde givetvis gjort det här också. 

Link to comment
Share on other sites

Vad f-n hände där, då var man anmäld igen... :-)

 

Förra året började jag på 94 kg i oktober och vägde ca 81 vid start efter runt 90 träningstimmar. 

 

Första delmålet inför 2016 är att hålla vikten på 81 och ha gjort 45 timmar till midsommar, det är 15 timmar per månad, eller ett pass någon veckodag och ett lite längre på helgen. Jag vill inte gå ut för hårt, för då kommer jag nog inte palla... Jag inleder med en rejäl förkylning och räknar med att kunna börja träna igen om kanske en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...