Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Två månader - guida mig! :-)


yens

Recommended Posts

Ja idag är det ju två månader till man ska vara på plats i Sälen och förhoppningsvis klara att ta sig nio mil ostsydost... 

 

Jag har tränat innebandy på hygglig motionsnivå (div 2-4) i 20 år och lade av i våras, är 39 år idag. Konditionsidrott har jag inte så stor erfarenhet av, sprang en mil på ren vilja på 44 minuter för något år sedan och det värsta jag gjort i mitt liv är att springa en halvmara helt otränad (maj är ingen bra månad för innebandyspelare) på 1.50 ungefär. 

 

Jag är lite för tung, ca 87kg på 176 cm. Det är dock en förbättring från 93 i oktober. 

 

Hittills har jag tränat mest crosstrainer för att få mängd, upp till ca 2,5h. En del Skierg har det också blivit, men jag tycker det är sjukt jobbigt. Rullskidor har jag åkt ungefär 10 mil totalt, längsta sträckor 2 mil, det har inte varit några som helst problem konditionsmässigt, låg fart (ca 1.50 på 20 km) givetvis, men annat är väl inte att vänta. 

 

Nu är frågan hur jag ska göra framöver? 

 

Min snöträning på längdskidor är extremt begränsad (typ ingen någonsin...) och jag hade en idé om en träningshelg inom ett par veckor, och sedan kanske ett seedningslopp i mitten av februari, inte för att seeda upp mig utan för att testa att åka ett riktigt skidlopp. Finns det något bra som kan passa? Jag är beredda att flyga dit jag behöver... Vart kan jag ta mig och träna? Bor (givetvis) i Skåne... Finns det några skidspår i närheten av någon vettig flygplats? Jag bryr mig inte om vacker natur och långa spår, jag behöver träna och kan åka varv efter varv någonstans om det skulle vara möjligt... 

 

Sedan är det ju det där med vikten. Jag kan tappa bortåt ett kg i veckan, men då kommer jag ju inte att äta ordentligt efter träning, utan fokusera på kaloriunderskott. Vad är bäst, 82kg, mycket träning och lite mat, eller 87 kg, mycket träning och mycket mat? 

 

Ganska långt inlägg men jag är otroligt tacksam för all eventuell input. Tack på förhand!! 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Ja ,du yens. Inte de bästa förutsättningarna, men visst kommer du att fixa det. Mina råd är:

- Om du har ett konstnöspår i någorlunda närhet så åker du dit så ofta du kan annars är det rullskidor som får bli din huvudträning.

- Ett träningspass på minst två timmar i veckan.Gärna längre. Behöver inte gå så fort. Det handlar om att vänja sig vid att vara ute länge.

- Boka ett pass med en skidintruktör som kan ge dig värdefulla tekniktips. Med bra teknik tjänar du massor av tid och kraft i spåret.

- Om du ska flyga till spåren så kan Östersund eller Luleå vara något.

- Ät ungefär som vanligt, men ta bort allt onödigt som chips, godis och läsk.

 

Du fixar det :) Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för värdefulla tips. Jag ska kontakta den första coachen i listan omgående. Det är ju Håkan som jag har köpt all min utrustning av. Synd att han inte sålde in sig lite bättre, då hade jag redan bokat ett pass om jag vetat om att han även var certifierad coach. 

 

Vad skulle ni säga är bäst, Östersund eller Luleå? Finns det några andra alternativ? Det där med att åka ett seedningslopp? Är det en bra idé eller bortkastad tid? 

 

Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

Seedningslopp är alltid en bra idé. Man får träna på allt som är runt ett vasalopp fast i mindre skala. När jag åkte mitt första för en massa år sedan var jag helt slut när jag kom i mål och tänkte att den dubbla sträckan klarar jag aldrig, men det gjorde jag. Att jag sedan åkte ytterligare 9 gånger är en annan historia.

 

Det finns andra alternativ att åka till för att träna, men som du kanske inte når med flyg. Långberget och Kalhyttan/Filipstad är bra och snösäkra platser som jag kan rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Har du några tips om seedningslopp? Vilka som kanske påminner i banprofil om vasaloppet, där man får träna på samma växlar osv? 

 

Jag har en lite märklig situation då jag har flygpoäng som jag måste göra av med, så det är lugnt att flyga av den anledningen. Jag har åtminstone 3-4 flygresor norrut utan problem om det skulle bli så. Jag ska utreda om det kanske är så att jag kan komma iväg redan till helgen... Tack igen, klarar jag vasaloppet så är ni som svarar på såna här nybörjarfrågor helt klart en stor anledning!! :-) 

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del seedningslopp att välja mellan. Favoriter bland de som jag åkt är Idre-Särna loppet och Skinnarloppet. Du hittar de flesta om du går in på skidspår.se. Någonstans på sidan finns det en långloppskalender. Även halvvasan är en favorit, men då är du inne i vasaloppsveckan.

Tänk positivt. Du kommer att vara rätt så trött i Evertsberg (drygt halvvägs), men sedan är det nästan en mil utför och efter det är det bara 3,5 mil kvar.

På tal om utför. Träna på utförsåkning. Om du behärskar att åka utför sparar du mycket tid och energi.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte åkt ngt av loppen runt Luleå men spåren på Ormberget brukar vara väldigt bra preparerade (var bra i mellandagarna och nyår: Renrajden 17/1, Ranrennet (Råneå 31/1) Boden ligger nära och där lär de också ha bra spår, ICA kvantumloppet 24/1.

 

Östersund med omnejd borde vara ett ganska säkert alternativ, flera lopp där.

Sundsvall har lite skralt med snö för tillfället men det borde ordna sig. Södra berget runt 7/2. Njurunda runt 14/2. Medelpad classic ski 31/1.

 

Helgen 31/1-1/2 går flera lopp du lätt når med hyrbil från Arlanda. Snötillgången känns dock osäker i nuläget: Gävleloppet, Evertsbergsrännet, ngt lopp i Storvreta.

 

Två veckor innan Vasaloppet 22/2 går Bessemerloppet i högbo, Sandviken. Harsa i Hälsingland blev reservort i fjol.

 

Umeå med omnejd kanske ngn annan kan svara för? 

Gällivare/Kiruna borde ha bra träningsförhållanden.

Småland, Östergötland, Västra götaland osv kan ngn annan svara bättre för.

 

Jag tror du fixar det lätt. Lite tur ska man ha med föret förstås. Säkert fler som bröt ifjol när det var blött, lösa spår och stora mängder nysnö.. 2012 tror jag få bröt.

 

Har du riktigt mycket poäng kanske du ska tänka på Norge och Alperna?

Link to comment
Share on other sites

Har du bil att ta dig till konstsnöspår. I Småland har du Nybro med 2.5 km spår, mycket lätt terräng och en hel del stakåkning. Sen finns Alstermo med 1,8 km spår, där man kan välja bort backen och bara köra stakåknin (enda backen) Dessutom finns Landsbro med sina välskötta konstsnöspår 1,5 km + 500 m extraslinga, en lång nedförsbacke ej svår och en lång uppför sen lättare, ej så mycket stakning. Om du vill ha en coach, som lär dig skidtekniken finns det en kille i Växjö, som heter Lars-Göran Ström, kunnig med många skidår i ryggen. (finns flygplats i Växjö)

Slutligen finns IF Hallbys konstsnöspår i Axamo utanför Jönköping och där finns Axamo flygplats en bit därifrån + ett kuperat konstsnöspår i Huskvarna, ja sen finns det en fin konstnöanläggning i Eksjö och ett kortare spår i Nässjö.

Så om du bor i Skåne är det inte alltför långt till konstsnöspår av bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar och bugar för alla inspirerande tips. Det var så inspirerande så jag har bokat en snabbtripp till Luleå lördag-söndag. På så sätt får jag några bonusveckor att fixa ett seedningslopp, hade min träningshelg kommit först i slutet av januari hade det blivit tajt. Så nu blir det Ormberget lördagkväll och söndag morgon. De har öppet 7-22, och jag kommer upp till Luleå vid 17-snåret på lördag, så tanken är ett rejält pass då (kanske ca 3,5h), och sedan ett lite lättare på söndagsmorgonen, om jag inte är så slut så jag inte kommer ur sängen... :-) 

 

Jag startar en tråd i vallaforumet om detta, för nu ska mina skidor vallas också, ingen hejd på hur mycket nytt det här är. 

 

Finns fler idéer om seedningslopp så är jag idel öra! Tack tack allihopa!

Link to comment
Share on other sites

Går säkert bra för dig , som någon skrev innan så öva utförsåkning med längdskidor.

och varför funderar du inte på att öva i Vasaloppsspåret ?

 

Köp en balansbräda och öva balansen .

Ta det sedan försiktigt i vasan , precis efter kontrollen i Mångsbodarna kommer första svårigheten.

Kan vara bra spår i början på backen men säkerligen är spåren sedan borta när det svänger.

Folk plogar bort dem.

 

Om Volevodin liggar in igen så undrar jag om det är spår kvar i Svartbäcksmåla ?

De svarar inte på telefon.

Vet att konstsnöspår brukar klara mer än man tror

Link to comment
Share on other sites

Nypistat för klassiskt och skate. Väldigt bra spår, fasta och hårda som "räls". Lite isigt i vissa partier, men väldigt snabba spår i kväll. Även utmärkt underlag för skate. Längd idag ca 2,8 km men vi har mer snö som ska användas till förlängning längre fram.

Anmäl opassande

 
Två dagar sedan , regn nu, en seg bilresa på ca 1.5  timmar gör att jag drar mig för att ge mig iväg, har nya Skintech som jag velat testa
Link to comment
Share on other sites

Skriver en liten uppdatering från hotellet i Luleå... 

 

Efter en kilometer idag ville jag kasta mig gråtande ut i skogen, så illa kändes min första längdåkning sedan 12-årsåldern... Men jag kom in i tekniken mer och mer, och kan konstatera att min rullskidåkning säkert varit bra för konditionen, men usel för skidtekniken, tur att jag inte åkt mer... Mellan 6 och 13 km var jag lite kung, kändes riktigt bra faktiskt. Sedan åkte Luleborna hem, och i ymnigt snöfall är det rätt knivigt på en 5,2 km-slinga att spåra åt sig själv, jag åker ju inte så fort liksom... Sista milen var elak, och den gick groteskt långsamt, men jag är nöjd att jag lyckades åka 23 km på mitt livs första skidpass i alla fall... och tyngre än sista timmen tror jag inte det går i vasaloppet, då kommer jag att bryta är jag rätt övertygad om... :-) 

 

Tänkte åka en kortare sväng innan jag åker söderut imorgon, en mil kanske, jag tror inte jag ska köra mer, då kommer jag bara vara så sliten att övrig träning på hemmaplan blir lidande. Ge mig gärna mer tips om ni har lust att följa detta blåbär, då delar jag gärna med mig :-) 

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har möjlighet att åka skidor.Inte så roligt väder för rullskidor så skulle jag satsa på skiergen! Prova att avsluta passet typ nervarvningen stånde på balansplatta. Ger bra balans och att man får en bra hållning! Lycka till med träningen.
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat yens. Ymnigt snöfall är inte det lättaste föret. Som en jämförelse åkte jag två skejtpass i helgen. Det första i nysnö och nollgradigt och det andra dagen efter i nypackad skejtbädd ocm minus 5 grader. Miltiden var mer än tio minuter snabbare dag 2.

Vet inte om jag håller med om att rullskidåkning är usel för skidtekniken. I alla fall inte när det gäller stakningen.

Link to comment
Share on other sites

För stakningen köper jag definitivt att rullskidor är kanon, men jag har helt seriöst trott att jag varit noga med tyngdöverföringen, vilket jag absolut INTE varit. Första kilometern var helt vansinnig, jag insåg att jag hade perfekt fäste egentligen, men jag bara halkade omkring innan jag fattade hur jag skulle göra... :-) 

Link to comment
Share on other sites

För stakningen köper jag definitivt att rullskidor är kanon, men jag har helt seriöst trott att jag varit noga med tyngdöverföringen, vilket jag absolut INTE varit. Första kilometern var helt vansinnig, jag insåg att jag hade perfekt fäste egentligen, men jag bara halkade omkring innan jag fattade hur jag skulle göra... :-) 

Det är nog ingen större fara med att "allt käns fel" första passen på snö. Rullskidor är lite annorlunda så det är svårt att få till helt rätt teknik - när jag tränade så hade jag korta barmarkssäsonger (Juni-September) och trots det så var det höstar jag funderade på att sluta tvärt efter första passen på snö eftersom jag inte längre kunde åka skidor. Men efter ett par pass gick det som regel till sig...

 

Det bästa rådet aer att du ska ägna ett par kilometer åt att åka utan stavar - det tvingar fram rätt tyngdöverföring och skärper balansen.

Link to comment
Share on other sites

Kör utan stavar. Lungt och fint på platten. Öka sedan lutningen efter ett tag när du fått in lite balans och teknik. Skit i hastigheten i början. Det viktiga är att du träffar rätt med tyngdöverföringen. Det är lätt att man börjar fuska för att det ska gå fortare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips, jag provade att åka lite utan stavar, framförallt eftersom jag var helt ny på diagonalåkning, dock kände jag att det var ganska svårt, jag behövde stavarna för balansens skull. 

 

Kan även tillägga att diagonal faktiskt gick bättre än stakning med frånskjut, vilket är tvärtemot hur det varit när jag åkt rullskidor (fuskat). Diagonal påminner ju mer om att springa, och där blir tyngdöverföringen mer naturlig på något sätt... 

 

Nu blir det några veckor innan jag kommer på snö igen, om inte kung Bore behagar flytta långt söderut :-) 

Link to comment
Share on other sites

Hej Jag tog ett privatpass med teknikträning igår och kan varmt rekommendera detta för både nybörjare och mer erfarna åkare.

Fick mig många små tips som gör stor skillnad.

 

Hur fick du kontakt med denne privatlärare? Var i landet? Mitt problem är ju att det finns dåligt med (absolut ingen) snö där jag bor, och jag tror teknikpasset är mindre givande på rullskidor. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...