Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kramp i framsida lår efter Evertsberg


Mauritz

Recommended Posts

Jag har varje gång jag åkt VL fått en krampkänning framsidan vänster lår, efter ungefär Evertsberg. Då blir jag ofta lite "skraj" att jag ska få sådan kramp att jag inte ska kunna fullfölja loppet och drar därför alltid ner på farten. Då blir det bättre. Ökar jag sedan farten kommer känningen tillbaka.

 

Ska jag strunta i detta och bara köra på?

Är det brist på salt som orsakar detta? Äta salttabletter eller liknande?

Jag dricker mycket sportdryck under loppet. 2 muggar varje station + 0,7 dl mellan stationerna. Är jag dåligt tränad? Finns en gammal skada?

 

Någon som har liknande erfarenhet?

 

Skulle vilja bli av med detta, men eftersom jag bara kör ett långlopp per år vågar jag inte chansa något år för att se vad som händer. :-)

 

Hur kan man hantera detta och vad kan det bero på?

Link to comment
Share on other sites

Dock en bra bit efter Evertsberg ifjol. Har inte känt nåt liknande i tävlingar typ ski marathon utan det är bara i VL, p g a längden ? Precis som du dricker jag hyfsat och tror därför att det beror på dåligt tränad diagonalåkning, alltför mycket stakträning kanske ??
Link to comment
Share on other sites

Det är lite märkligt för jag får det aldrig under vanliga träningspass, men på VL alltid samma muskel vänster lår. Märkligt. Måste försöka hitta en lösning till i år.

Jag har faktiskt exakt samma problem, men för det i framsida höger lår och detta i alla längre nedförsbackar efter Evertsberg. Har isolerat det till min fartställning, märkligt... Krampen känns när man går över till stakning i backens slut och jag måste köra ungefär tio stavtag med endast överkropp (med spikraka ben) för att få bort krampen.

Link to comment
Share on other sites

Oj, vad intressant. Så måste jag också göra minns jag nu. Stå helt spikrakt med benen, sen kan jag diagonala lite lätt en bit, men så fort jag sedan diagonalar med lite längre benrörelser så "pang" så kommer krampen tillbaka. Undrar om någon vet vad detta kan bero på?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...