Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rossignol - nya modeller


larsbern

Recommended Posts

Ser fram emot finn2 test av de nya rossarna. Har sagt det förut, säger det igen: - vore mycket intressant om finn2 kunde ta sig tid att kommentera lite kring de olika skidmärken som finns. Saknar skidtester, liknande de tester som finns för så många andra produkter. Och vem vore mer lämpad?
Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot finn2 test av de nya rossarna. Har sagt det förut, säger det igen: - vore mycket intressant om finn2 kunde ta sig tid att kommentera lite kring de olika skidmärken som finns. Saknar skidtester, liknande de tester som finns för så många andra produkter. Och vem vore mer lämpad?

Håller med dig, saknar också riktiga tester av produkter runt längdskidåkning!. De få som görs är så usla att de inte säger någonting. Hade förhoppingar på tidningen Glid men de är långt ifrån uppfyllda. Skrev ett mail för typ 2år sedan med en del tips och idéer men av svaret att dömma så tog dom det som kritik och kännde sig trampade på tårna.

 

Vem skulle inte vilja läsa tester av skillnaden mellan Swix, Excel och Oneway. Test mellan Rottefella och Salomon, tester mellan skidor osv osv?

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot finn2 test av de nya rossarna. Har sagt det förut' date=' säger det igen: - vore mycket intressant om finn2 kunde ta sig tid att kommentera lite kring de olika skidmärken som finns. Saknar skidtester, liknande de tester som finns för så många andra produkter. Och vem vore mer lämpad?[/quote']

Håller med dig, saknar också riktiga tester av produkter runt längdskidåkning!. De få som görs är så usla att de inte säger någonting. Hade förhoppingar på tidningen Glid men de är långt ifrån uppfyllda. Skrev ett mail för typ 2år sedan med en del tips och idéer men av svaret att dömma så tog dom det som kritik och kännde sig trampade på tårna.

 

Vem skulle inte vilja läsa tester av skillnaden mellan Swix, Excel och Oneway. Test mellan Rottefella och Salomon, tester mellan skidor osv osv?

Jag tror inte att skidtester för längdskidor skulle ge speciellt mycket. Det skiljer så mycket mellan olika skidpar. Jag har blandad kompott av fabrikat på mina skidor och jag tycker inte att jag kan säga så mycket märkesspecifikt. Har t.ex. två utseendemässigt identiska atomic-par, men de har helt olika karaktär och prestanda. Det ena paret har mycket mer gemensamt med ett fischer-par än med det andra atomicparet.

 

Några som gör tester på längdskidor är Eagle River Nordic. De mäter upp tryckfördelning längs skidan och en mängd glid- eller fästrelaterade parametrar, men dessa kan ju rimligtvis bara gälla just de skidpar de testat. http://www.ernordic.com/ski_data.htm

Eagle River Nordic har för övrigt en rätt komplett vallaguide: http://www.ernordic.com/wax_book.htm

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot finn2 test av de nya rossarna. Har sagt det förut' date=' säger det igen: - vore mycket intressant om finn2 kunde ta sig tid att kommentera lite kring de olika skidmärken som finns. Saknar skidtester, liknande de tester som finns för så många andra produkter. Och vem vore mer lämpad?[/quote']

Håller med dig, saknar också riktiga tester av produkter runt längdskidåkning!. De få som görs är så usla att de inte säger någonting. Hade förhoppingar på tidningen Glid men de är långt ifrån uppfyllda. Skrev ett mail för typ 2år sedan med en del tips och idéer men av svaret att dömma så tog dom det som kritik och kännde sig trampade på tårna.

 

Vem skulle inte vilja läsa tester av skillnaden mellan Swix, Excel och Oneway. Test mellan Rottefella och Salomon, tester mellan skidor osv osv?

Swix regerear föfortfarande Exels nya runda stavar har blivit styvare än de oranga rören dom hade förut.

OneWay till nästa år i butik blir ännu mjukar än de som finns i år. därför nästan ingen av eliten kör med nya designen mer än på pallen. vet inte men det känns som dom går av lätt eller så är de för att så många som åker med dem. Madshus de jag har testat är ännu för mjuka men fin pendel och jättefin rem. Kompredell är väldigt styva kanske lite tyngre än swix. Swix kommer med en ny rund röd stav innom en snar framtid. Star har fått till sina stavar styvare nu dom ska va styvare än swix modellen dom hade innan var för mjuk.

Skigos 900kroners stav är väldrig fin till det priset men slår inte de dyrere.

det är dom jag har kännt på iår

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att skidtester för längdskidor skulle ge speciellt mycket. Det skiljer så mycket mellan olika skidpar. Jag har blandad kompott av fabrikat på mina skidor och jag tycker inte att jag kan säga så mycket märkesspecifikt. Har t.ex. två utseendemässigt identiska atomic-par, men de har helt olika karaktär och prestanda. Det ena paret har mycket mer gemensamt med ett fischer-par än med det andra atomicparet.

 

Några som gör tester på längdskidor är Eagle River Nordic. De mäter upp tryckfördelning längs skidan och en mängd glid- eller fästrelaterade parametrar, men dessa kan ju rimligtvis bara gälla just de skidpar de testat. http://www.ernordic.com/ski_data.htm

Eagle River Nordic har för övrigt en rätt komplett vallaguide: http://www.ernordic.com/wax_book.htm

Är också medveten om att det skiljer mellan varje unikt par. Men efter att snabbt tittat på den sida du tipsade om tycker jag ändå att det finns mycket kul information som skulle kunna bilda artiklar i tidningar. Ett mer noggrant testande kanske också skulle driva på utvecklingen av produktion, att få jämnare kvalitet?. Normalt sett funkar det i alla fall så: mer påläst marknad=större krav på produkten=mer press på tillverkning

 

Skulle också vara intressant att höra vad Stevens har att säga om internetsajten du tipsar om. Han har ju framfört tankar kring tryckfördelningens betydelse på glidet!. Ska försöka ta mig tid att titta närmare på vad de skriver!

Link to comment
Share on other sites

Swix regerear föfortfarande Exels nya runda stavar har blivit styvare än de oranga rören dom hade förut.

OneWay till nästa år i butik blir ännu mjukar än de som finns i år. därför nästan ingen av eliten kör med nya designen mer än på pallen. vet inte men det känns som dom går av lätt eller så är de för att så många som åker med dem. Madshus de jag har testat är ännu för mjuka men fin pendel och jättefin rem. Kompredell är väldigt styva kanske lite tyngre än swix. Swix kommer med en ny rund röd stav innom en snar framtid. Star har fått till sina stavar styvare nu dom ska va styvare än swix modellen dom hade innan var för mjuk.

Skigos 900kroners stav är väldrig fin till det priset men slår inte de dyrere.

det är dom jag har kännt på iår

Tack för den snabba genomgången......kan då lungt konstatera att mina egna små studier, vilka ledda fram till valet Swix CT1 för många år sedan, inte är fel :)

Att Swix Force staven inte var något att ha tycker jag bevisas av att ingen i eliten (vad jag kunnat se) har staven. ¨

 

Enda negativa jag kan föra fram mot Swix är korkhandagen där korken släpper i 2 delar. Har väl drabbat mig mest på rullskidor men ändå. Att man sedan ska behöva punga ut med 250:- för ett nytt par................

 

Har en kompis som köpt ett par CT1 Rollerblade. Har inte sett dem själv men han pröjsade typ 700:- för dem. Med korkhandta, Profit Controllrem och rullskidholkar på. Rören ska vara rejält styva men något tyngre än vanliga CT1. Vet du mer om dem?

Link to comment
Share on other sites

Swix regerear föfortfarande Exels nya runda stavar har blivit styvare än de oranga rören dom hade förut.

OneWay till nästa år i butik blir ännu mjukar än de som finns i år. därför nästan ingen av eliten kör med nya designen mer än på pallen. vet inte men det känns som dom går av lätt eller så är de för att så många som åker med dem. Madshus de jag har testat är ännu för mjuka men fin pendel och jättefin rem. Kompredell är väldigt styva kanske lite tyngre än swix. Swix kommer med en ny rund röd stav innom en snar framtid. Star har fått till sina stavar styvare nu dom ska va styvare än swix modellen dom hade innan var för mjuk.

Skigos 900kroners stav är väldrig fin till det priset men slår inte de dyrere.

det är dom jag har kännt på iår

Tack för den snabba genomgången......kan då lungt konstatera att mina egna små studier' date=' vilka ledda fram till valet Swix CT1 för många år sedan, inte är fel :)

Att Swix Force staven inte var något att ha tycker jag bevisas av att ingen i eliten (vad jag kunnat se) har staven. ¨

 

Enda negativa jag kan föra fram mot Swix är korkhandagen där korken släpper i 2 delar. Har väl drabbat mig mest på rullskidor men ändå. Att man sedan ska behöva punga ut med 250:- för ett nytt par................

 

Har en kompis som köpt ett par CT1 Rollerblade. Har inte sett dem själv men han pröjsade typ 700:- för dem. Med korkhandta, Profit Controllrem och rullskidholkar på. Rören ska vara rejält styva men något tyngre än vanliga CT1. Vet du mer om dem?[/quote']

Ja swix kork är under all kritik! dom var bättre förr! vet inget om rollebladestavar:)

Link to comment
Share on other sites

Visst var de bättre förr......... :) ............men när de var gjutna i ett stycke var de betydligt bättre vad gäller hållbarheten.

 

Fick lite mer information angående CT 1 Inline. Information som kompisens kompis (Lassie klubben!) fått direkt av Swix. Följande svar har han fått:

 

 

 

Hello again,

 

They are comparable to CT-2, in fact a little bit better because they are stiffer.

 

Med vennlig hilsen / Best regards,

 

Per Erik Vold

Project Engineer

Direct +47 61 22 21 15

Mobile +47 91 88 45 45

 

Hello again,

 

Sorry for the missing information. It's a bit heavier yes!

 

Stiffness: 37.5mm

Strength: 60 kp

 

They will for sure work for cross country skiing as well.

 

 

Så får man tag på ett par CT1 inline för 700:- måste det vara ett klipp!

Link to comment
Share on other sites

Fick lite mer information angående CT 1 Inline. Information som kompisens kompis (Lassie klubben!) fått direkt av Swix. Följande svar har han fått:

 

 

 

Hello again,

 

They are comparable to CT-2, in fact a little bit better because they are stiffer.

 

Med vennlig hilsen / Best regards,

 

Per Erik Vold

Project Engineer

Direct +47 61 22 21 15

Mobile +47 91 88 45 45

 

Hello again,

 

Sorry for the missing information. It's a bit heavier yes!

 

Stiffness: 37.5mm

Strength: 60 kp

 

They will for sure work for cross country skiing as well.

 

 

Så får man tag på ett par CT1 inline för 700:- måste det vara ett klipp!

Det var ju glädjande att Swix själva rankar dem högre än CT2. På en annan tråd menade man att de var jämförbara med CT3.

Jag har sett dem med plasthandtag nånstans, känner igen 700 kr. Får kolla sportaffärerna i närheten igen och fynda.

Link to comment
Share on other sites

Till Stefan Sand

 

Haft samma problem med korkhandtagen ett par ggr.

Sedan vart jag less o värmde av hela handtaget i varmt vatten de gick bra att ta av för dom är ju delade vilket dom inte var förr då de höll mycket längre.

Efter det limmade jag om precis alla kontaktytor mellan kork o plast. O se det vart mumma nu har de då hållt ca 200 mil o still going.

 

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett andra bilder på ross-skidor med orange "Rossignol" i nytt typsnitt på främre delen av skidan. Dessa skidor har ju svart Rossignol med det gamla hederliga typsnittet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=Left_6309&MainContent_6254=6307:0:24' date='3272&Left_6309=5918:40083::0:6549:5:::0:0

 

Nya ross skidorna på CJ och Wåhlström håller i swix nya röda stavar![/quote']

Har sett andra bilder på ross-skidor med orange "Rossignol" i nytt typsnitt på främre delen av skidan. Dessa skidor har ju svart Rossignol med det gamla hederliga typsnittet.

Det var dessa jag tänkte på:

http://www.menzipics.ch/topixx/data/pre-Podium_040207_028_PR.jpg

De ser ju lite annorlunda ut. Kanske de klassiska som ser ut så?

Link to comment
Share on other sites

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=Left_6309&MainContent_6254=6307:0:24' date='3272&Left_6309=5918:40083::0:6549:5:::0:0

 

Nya ross skidorna på CJ och Wåhlström håller i swix nya röda stavar![/quote']

Har sett andra bilder på ross-skidor med orange "Rossignol" i nytt typsnitt på främre delen av skidan. Dessa skidor har ju svart Rossignol med det gamla hederliga typsnittet.

Det var dessa jag tänkte på:

http://www.menzipics.ch/topixx/data/pre-Podium_040207_028_PR.jpg

De ser ju lite annorlunda ut. Kanske de klassiska som ser ut så?

dom ser väl olika ut omdet är klassiskt eller skate sen kan de va olika typer av förserier kanske dom har testat olikadesign.

 

 

For this Championships Swix Sport is handing out new(röda) poles for the racers. Shaft adjustment and new baskets are some of the developments on our new Star pole.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Här finns lite trevlig läsning för de som diggar Ross. http://www.nordicskiracer.com/cgi-bin/news/news_item.asp?NewsID=3567

Det verkar som Rossignol hängt på Madshus och Fischer med att göra skateskidspetsarna lite lättare.

Hittade också en intressant blog för de som kan engelska och vill lära sig mer om olika skidor och preparering: http://blog.ultratune.net/search?updated-max=2009-03-23T09%3A17%3A00-07%3A00&max-results=7 Intressant var att Atomics nya World Cup Featherlight modeller är 50g lättare än de vanliga Atomic World Cup modellerna. De nya 5g lättare skidspetsarna på övriga märken känns plötsligt inte som någon jätteinnovation...

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad mot Fischer är det inte "hålbrätte" utan det verkar finnas ett genomskinligt belag i "hålen". Hörde Hjelmqvist-Pettersson på Eurosport kommentera Fischers "hålbrätte" i vintras att han trodde inte det skulle vara bra i lössnö då snön skulle yra igenom hålet och lägga sig ovanpå skidan. Elitbanorna är väl så välpreparerade att det knappast borde vara ett problem, man alla har inte tillgång till såna banor utan ibland tvingas man köra även i lössnö. Är det någon som hört om det varit problem med Fischers "hålskidor" ?
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som hört om det varit problem med Fischers "hålskidor"?

Tja, man verkar ha löst en del problem med swix tejp iaf. Hittade denna bild på bloggen jag länkade till...

http://4.bp.blogspot.com/_T8lplfcx_Ro/ScvDB4wXpTI/AAAAAAAAANo/jv8iDzHlN6I/s400/HoleSkiCovers.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...