Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejt i klassiska lopp


felldin

Recommended Posts

Det är lätt att glömma att alla skidtävlingar en gång i tiden faktiskt gick i fri-stil. Ofta på mer eller mindre opreparerade skogsvägar och stigar. 
Paradoxalt nog är det just den moderna klassiska skidåkningen som gjort skating och blankstakning möjligt. De smala klassiska skidor som de flesta här på forumet använder kräver stenhårda förpreparerade spår och då är det ju egentligen lite konstigt att vilja begränsa sig själv (och sporten) till en teknik som inte utnyttjar möjligheterna med dessa förpreparerade spår.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Det finns en tråd om ungefär det här ämnet även i forumet för elitskidåkning:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10985-klassiskt-skidl%C3%B6pning-med-intervallstart-%C3%A4r-d%C3%B6d/

 

Personligen tycker jag att det är läge att skrota den klassiska disciplinen inom elitskidåkning.  :( 

Som motionär tävlar man ju alltid mot och med sitt eget samvete så det är märkligt och beklämmande att detta numera tycks vara ett problem även på motionsnivå.  :wacko: 

 

Ett alternativ skulle vara att helt förbjuda all form av saxning och skateskär, oavsett situation, punkt slut.

Regeln skulle då kort och gott vara att i klassiska tävlingar ska skidorna alltid vara parallella.

Om backen är för brant så får man helt enkelt kliva upp sidledes, eftersom att skidorna då fortfarande är parallella. 

Ja, jag vet, det skulle se rätt fånigt ut. Men det skulle i alla fall vara en tydlig och enkel regel.  B) 

 

 

 

 

Av de förslag, som framkommit tycker jag att det var ett bra förslag. Det går faktiskt att ta sig upp "på tvären" det fick jag tillämpa i mitt senaste skejtlopp, men det går väldigt långsamt. För de som inte orkade hugga sig upp återstår då att se till att man hade fäste nog att ta sig rakt upp i backen utan saxning. Då skulle det löna sig att tex valla om före Oxbergsbackarna, som var mycket vanligt förr då saxning hade låg status (70-80-talet).

.

 

I backar tror jag att denna regel skulle kunna fungera och ev fuskare skulle vara lätta att upptäcka dvs om de körde enbensskate. Sen är det frågan hur den skulle fungera med flera spår, där det förekommer spårbyte titt och tätt.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om målgången med start 4:20 in i http://www.svt.se/skidor-vasaloppet/vasaloppet-1998-sammandrag?

Nu påverkade det inte resultatlistan, så ingen protesterade, tävlingsjuryn var inte tvungna att ta ställning och tog inget eget initiativ. Rätt eller fel?  Skall man ha absolut nolltolerans mot skejt i klassiska lopp så borde han förstås diskats.

 

Själv tycker jag nolltolerans är det rätta men har inget emot att det ses mellan fingrarna i något unikt specialfall som ovan då alla vet att det inte påverkade slutplaceringen och ingen lämnar in protest. Men jag hade inte haft något emot om han diskats heller. Regler är regler och bryter man mot dem så är det bara att ta konsekvenserna. Och samma regler för alla! Blir bara löjligt när t ex en åkare blir diskad för regelbrott medan en högre rankad åkare kommer undan med samma sak i nästa tävling utan motivering, vilket ju tyvärr har förekommit.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om målgången med start 4:20 in i http://www.svt.se/skidor-vasaloppet/vasaloppet-1998-sammandrag?

 

Nu påverkade det inte resultatlistan, så ingen protesterade, tävlingsjuryn var inte tvungna att ta ställning och tog inget eget initiativ. Rätt eller fel?  Skall man ha absolut nolltolerans mot skejt i klassiska lopp så borde han förstås diskats.

 

Visst påverkade det resultatlistan - han skejtade i ett klassiskt lopp men blev inte diskad. Alltså tog han andraplatsen från en annan åkare. Ska nolltolerans gälla ska det också gälla absoluta eliten, följaktligen skulle han diskas. 

Link to comment
Share on other sites

Med att det inte påverkade resultatet menade jag bara att utan de där skateskären så hade han fortfarande varit tvåa.  Men visst, det blir inte mindre regelbrott för det, syftet var att komma först i mål och därmed ändra resultatlistan och hade arrangörerna av olika lopp konsekvent diskat även i sådana fall så nog hade åkarna garanterat snabbt anpassat mig och varit väldigt mycket mer noga än idag med att undvika skejtskär (åtminstone när någon ser). Vilket är mer rättvist mot de som inte fuskar  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

FIS blir ännu lite tydligare om skillnad mellan skate och klassisk stil. En hel serie exempel:

http://www.langrenn.com/jukseskayting-er-ikke-tillatt.5812944-1743.html

Det första man slås av är hur ofattbart fula flertalet av illustrationerna är.  :huh: 

Är detta verkligen officiella bilder från FIS? Det ser ut som något en 5-åring gjort i MS-Paint.  :P 

 

Att klassisk skidåkning numera omgärdas av ett för varje år allt mer omfattande regelverk är tråkigt och problematiskt för sporten.

Min lösning är (kanske som bekant) att köra alla internationella tävlingar i fri stil.

Även om det smärtar i hjärtat så känns det som att utveckling är på väg åt det hållet hur man än vrider och vänder på et.

 

Link to comment
Share on other sites

Det första man slås av är hur ofattbart fula flertalet av illustrationerna är.  :huh: 

Är detta verkligen officiella bilder från FIS? Det ser ut som något en 5-åring gjort i MS-Paint.  :P 

 

Att klassisk skidåkning numera omgärdas av ett för varje år allt mer omfattande regelverk är tråkigt och problematiskt för sporten.

Min lösning är (kanske som bekant) att köra alla internationella tävlingar i fri stil.

Även om det smärtar i hjärtat så känns det som att utveckling är på väg åt det hållet hur man än vrider och vänder på et.

 

Jag la inte så stor vikt vid hur bilderna såg ut. Däremot tycker jag att dom var lätta att förstå och det måste väl ändå vara viktigast.

Det här regelverket är väl egentligen inte en åtstramning utan snarare ett förtydligande på vad som ska anses okej och inte okej så att det ska bli tydligare vad som gäller både för både åkare och tävlingsjury. Jag tycker att det var ett bra initiativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag la inte så stor vikt vid hur bilderna såg ut. Däremot tycker jag att dom var lätta att förstå och det måste väl ändå vara viktigast.

Det här regelverket är väl egentligen inte en åtstramning utan snarare ett förtydligande på vad som ska anses okej och inte okej så att det ska bli tydligare vad som gäller både för både åkare och tävlingsjury. Jag tycker att det var ett bra initiativ.

Handlar väl egentligen om att använda det regelverk som finns, används det och det utdöms sanktioner därefter så löser sig nog problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jättebra att detta tagits fram och det fanns en del nyheter. Det som det syndas mycket mot är bild nr 1 med dessa ständiga spårbyten, där man får ett rejält skejtskär vid spårbytet. På bilden var det väl tre staktag innan nästa spårbyte gjordes, jag skulle nog vilja har minst 5 eller tom fler staktag innan nästa spårbyte får göras. (undantag vid spurt då man måste byta för att komma fram)

Det som måste vara mest svårbedömt är enbensskejt i kurvor, där tycker jag tillåtet och icke tillåtet var svåra att skilja åt i synnerhet om det inte finns något innerspår i kurvan.

Dessa bilder på allowed och not allowed borde finnas tillgängliga på Skidförbundets hemsida, så att ledare och aktiva blev klara över vad som regelerna föreskriver.

 

Sen tycker jag att FIS skulle ha ett utbyta med IAAF Walking Committeé, som har stor erfarenhet av bedömning på hög nivå och bla använder sig av modern teknik för att under tävlingens gång rapportera regelöverträdelser.

 

ps. jag skall skriva ut dem, så att man under en tävling kan göra en egen bedömning om en tävlande åker juste eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att du tog in det där med gång som exempel, Volevodin. En sport som överhuvudtaget inte borde finnas eftersom tekniken är så ineffektiv i högre farter och så ofta övergår i löpning (fusk)... Tror också att FIS kan dra nytta av den där IAAF organisationen du nämnde.

 

Samtidigt så är ju klassisk åkning på utdöende. En riktigt lång och brant stigning följt av en brant utförskörning in mot mål skulle dock kunna få slut på stakningen tror jag. I vissa typer av lutningar så är det så brutalt att till och med Eliassen skulle bli mör rent muskulärt. Men då vore det mot skidåkningens själ också, i och med att vanliga lätta stakpartier saknas. Fast skidåkningen är ju i ständig utveckling, så man får väl släppa på nostalgin....

Link to comment
Share on other sites

Tror inte den klassiska tekniken dör, ska du köra långlopp med stora massor är det det som gäller, och där är just där ökningen av deltagare sker. Sedan är det svårt att träna skejt, kräver stora tunga maskiner för att preparera spåret. Lösningen tror jag är precis såsom det är i simningen, ett exakt regelverk som man går stenhårt efter. Illustrationerna som Volvodein tog upp att skejtskär  efter tre stavtag är inte ok, men är det då OK att köra det efter 4?, skulle bli märkligt och det tror jag inte är andemeningen, men massa andemeningar hit och dit, precisera lite mer exakt, det ska inte vara upp till samvetet, utan man ska ta sig så snabbt som möjligt från A till B inom regelverket. (Om man diagonalar uppför, hur ofta får man byta spår då med skejtskär?).

Link to comment
Share on other sites

Sen säger hans skiss att man får sparka med ytterbenet i kurvor där spåret saknas. På långlopp är spåren oftast slitna, speciellt i kurvor. Var går gränsen på om ett spår är tillräckligt slitet för att frånskjut ska vara tillåtet?

 

Finns massa gränsdragningar där och dessa skisser löste inte några av dem.  Men om man börjar diska solklara fall vilket inte gjorts hittills så kommer man i alla fall en bra bit på väg.

 

Att blanda in gång och försöka ta efter dem måste vara en spikrak väg mot längdskidåkningen undergång. :)

Link to comment
Share on other sites

Sen säger hans skiss att man får sparka med ytterbenet i kurvor där spåret saknas. På långlopp är spåren oftast slitna, speciellt i kurvor. Var går gränsen på om ett spår är tillräckligt slitet för att frånskjut ska vara tillåtet?

 

Finns massa gränsdragningar där och dessa skisser löste inte några av dem.  Men om man börjar diska solklara fall vilket inte gjorts hittills så kommer man i alla fall en bra bit på väg.

 

Att blanda in gång och försöka ta efter dem måste vara en spikrak väg mot längdskidåkningen undergång. :)

Jag tycker inte det är skateskär i slitna kurvor  som är problemet och det beror inte på att folk kör ovallat eller ej. Jag tycker problemet är när åkare kan välja att åka ovallat men komma undan med att tjuvskejta i tex backar vilket ju beror på att de inte behärskar sitt materialval fullt ut, väljer man att köra ovallat får man också ta konsekvensen av den nackdel det kan ge uppför annars finns det ingen poäng för de bästa att köra vallat, det är ju ett val man gör med för och nackdelar.

 

Det här klippet från första backen i årets Vasalopp illustrerar bra vad jag menar, från ca 1.00 för mig helt ofattbart att det inte renderat bestraffning..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är skateskär i slitna kurvor  som är problemet och det beror inte på att folk kör ovallat eller ej. Jag tycker problemet är när åkare kan välja att åka ovallat men komma undan med att tjuvskejta i tex backar vilket ju beror på att de inte behärskar sitt materialval fullt ut, väljer man att köra ovallat får man också ta konsekvensen av den nackdel det kan ge uppför annars finns det ingen poäng för de bästa att köra vallat, det är ju ett val man gör med för och nackdelar.

 

Det här klippet från första backen i årets Vasalopp illustrerar bra vad jag menar, från ca 1.00 för mig helt ofattbart att det inte renderat bestraffning..

 

 

 

 Kolla tjommen som glider förbi i blå/vit/röd dräkt ca 2:52 minuter in. Han försöker ju inte ens saxa!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är skateskär i slitna kurvor  som är problemet och det beror inte på att folk kör ovallat eller ej. Jag tycker problemet är när åkare kan välja att åka ovallat men komma undan med att tjuvskejta i tex backar vilket ju beror på att de inte behärskar sitt materialval fullt ut, väljer man att köra ovallat får man också ta konsekvensen av den nackdel det kan ge uppför annars finns det ingen poäng för de bästa att köra vallat, det är ju ett val man gör med för och nackdelar.

Jo det var väl ungefär det jag skrev. Om man iaf börjar diska de solklara fallen så kommer man en bra bit på väg, då kan man börja diskutera gränsfallen sen.

 

Kul film där jag dessutom fick se mig själv stakandes i backen,  helt utan benskär det lilla jag såg iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan aldrig vara fel att informera sig om och ev dra nytta av en annan idrotts kompetens på ett område, där de har mångårig erfarenhet tex var, när och hur man använder kontrollanter, rapporteringssystem etc. Tittar vi på vad ICR har för möjliga sanktioner är det;

- verbal warning

- written warning (often called yellow card)

- competition suspension

- dikvalification

så finner man stora likheter med sanktioner inom race walking.

Men vi kan lämna det därhän och titta lite på de där bilderna, som fanns på langrenn. Om vi börjar med spårbytesregeln, så lyder den;

Where there is on or more tracks set, repeatedly changing or stepping in and out of the track/s is not allowed.

Där ger inte bilden något entydigt svar på hur ofta man får byta spår, på bilden är det två (inte tre som jag skrev) stavtag

innan spårbytet sker. Det skulle behövas en tydligare uttydning vad "repeatedly" innebär.

Enbensskejt mellan spåren är inte tillåten, men vid vilken vinkel övergår det till icke-tillåtet Men går man utanför spåret och kör renodlad enbensskejt, då är det givetvis fusk.

Sen kommer vi till bilden, där åkaren skär kuvorna med ett skejtskär i varje kurva, men om spåren är mer eller mindre sönderkörda blir det svårt att se det som regelöverträdelser.

Jag har tidigare hört att det skall vara tillåtet att skejta i kurvor, om spår saknas, men enl bilderna är endast enbensskejt tillåten och endast med ytterskidan, skejt med båda skidorna är inte tillåten. I det fallet har vi sett flera regelöverträdelser inte minst i Marcia Longa. Det är heller inte tillåtet att skejta med ytterskiden, om man samtidigt skär kurvan, men detta måste vara svårbedömt, näst intill omöjligt, om man inte som i utförsåkning färgar snön i det tänkta spåret.Det är dock tillåtet att ta skejtskär med ytterskidan om samtidigt innerskidan följer spåret, alltså om det finns spår  genom kurvan, men det har man gjort i alla tider, om ytterskidan åkt utanför det gjorda spåret.

Slutligen är reglerna för saxning i branta backar ganska klara, inga glidsteg är tillåtna. Om det skall till mekaniska hinder för att stävja detta har vi diskuterat tidigare, men inte kommit till klockren slutsats.

Ja, då har jag gått igenom alla bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte den klassiska tekniken dör, ska du köra långlopp med stora massor är det det som gäller, och där är just där ökningen av deltagare sker. Sedan är det svårt att träna skejt, kräver stora tunga maskiner för att preparera spåret. Lösningen tror jag är precis såsom det är i simningen, ett exakt regelverk som man går stenhårt efter. Illustrationerna som Volvodein tog upp att skejtskär  efter tre stavtag är inte ok, men är det då OK att köra det efter 4?, skulle bli märkligt och det tror jag inte är andemeningen, men massa andemeningar hit och dit, precisera lite mer exakt, det ska inte vara upp till samvetet, utan man ska ta sig så snabbt som möjligt från A till B inom regelverket. (Om man diagonalar uppför, hur ofta får man byta spår då med skejtskär?).

Att diagonala uppför och göra spårbyten är svårt (det kan vara svårt att motivera varför det skulle gynna åkaren ifråga: bättre att gå rätt upp och hålla tekniken). Eliten byter sällan spår då de diagonalar eftersom risken för släpp är så stor. Inte minst i en backe som den i Kuusamo (just före mål) är så brant att den som byter spår där (annat än i botten av backen) förmodligen är rökt. Alldeles för mycket momentum försvinner. 

 

Att däremot byta från stakning till skejt med ena benet (i samband med spårbyte) är betydligt lättare, men även det kan vara struligt om det går väldigt fort uppför. På plan mark däremot är det ju som bekant alltid en fördel med något skejtskär.

Link to comment
Share on other sites

Inte speciellt svårt att skejta uppför i samband med spårbyte, jag kan inte skejta men upplevde både fartökning och vila av armarna när jag bytte spår några gånger i Risbergsbackarna..., lite lurigare att kombinera ihop med diagonal, men ett skejtskär för att byta kurs efter avslutad diagonal på krön för att få upp farten lite extra är inte komplext. Hur många gånger är det ok att byta spår uppför i Risbergsbackarna? Börjar längst ner till vänster, "kommer på" att det är Gestrike Service längst till höger, blir ett gäng skejtskär för att ta sig dit ett spår i taget, sedan tillbaka till vänster för att få innerkurva till toppen. Klara tydliga regler så man slipper en så bred gråzoon som det är idag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...