Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejt i klassiska lopp


felldin

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Fundering: Skulle inte några rejäla motlut där man avsiktligt valt att skoterspåra med lösare stakbädd + hyfsat djup lössnö mellan spåren få folk att tänka ordentligt innan de väljer blanka skidor? Givet att man berättar om detta redan i start-PM ...

Link to comment
Share on other sites

Fundering: Skulle inte några rejäla motlut där man avsiktligt valt att skoterspåra med lösare stakbädd + hyfsat djup lössnö mellan spåren få folk att tänka ordentligt innan de väljer blanka skidor? Givet att man berättar om detta redan i start-PM ...

Även jag brukar ibland fundera över vad som skulle hända om man slutade att preparera spåren så stenhårt som man gör i dag.

Alla som gett sig ut med ett par skate-skidor i lössnö vet hur obrukbar både tekniken och utrustningen är i naturliga förhållanden. Men alla som gett sig ut i samma före med ett par moderna klassiska skidor vet hur obrukbara även dessa är i samma naturliga förhållanden. 

 

Skulle man göra som du föreslår tror jag att man i bästa fall kan vrida tillbaka klockan till det tidiga 80-talet då stakning med benspark ett tag var den alena och dominerande tekniken. Eliten skulle ändå köra på blanka skidor.

Det må ha sett fult ut(?), men som tävlingsform var det en betydligt snyggare sport i och med att man tävlade i skidåkning och inte i diverse tekniker.

 

Problemet med den klassiska tekniken är och förblir att det inte är det snabbaste sättet att ta sig fram i ett skidspår.  :( 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har funderat och lyssnat på alla förslag som nämnts här och hur man skulle lösa det rent praktiskt. Men hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag tillbaka till samma ståndpunkt.

- Vad är skidåkning? Handlar det i första hand om VILKEN teknik?

- Skall vi ha regler som man riskerar att bryta på grund av bristande teknik och/eller trötthet?

 

Jag tror inte vi vill göra skidåkning till en bedömningssport. Att begränsa utveklingen/tekniken kan aldrig föra något gott med sig. När jag sitter framför TV:n och hejar på Kalla, Hellner eller någon annan så spelar det för min del ingen som helst roll vilken teknik som används. Eller om de stakar sig igenom ett helt klassiskt lopp.

 

De snabbaste/bästa åkarna i VC skall naturligtvis åka med den teknik som går fortast för dem. Om det nu för tiden är skate låt de då åka skate. Om 10-15 år är det kanske något annat.

Link to comment
Share on other sites

I stället för att diskutera den klassiska skidåkningens vara eller inte (har vi gjort tidigare ganska ingående) tycker jag att man kan ha synpunkter på de FIS regler och de bilder som visas på langrenn för att visa vilket som är tillåtet eller inte tex hur skall regeln om spårbyten kunna förtydligas tex med min. antal staktag mellan varje spårbyte.

Sen när reglerna förtydligats kan det inte vara fel att se till att de efterlevs genom olika åtgärder längs tävlingsbanan. Då kanske vi slipper sitta i TV-soffan och reta oss på att det finns åkare, som bryter mot reglerna utan att det åtgärdas iaf i WC, långloppen kan vara svårare att övervaka.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de flesta åkarna gillar att det finns två stilar, Fri stil (skate finns inte som egen stil :-)) och Klassisk. 

Variation är roligt och innebär allsidigare träning etc. Det finns regler, det är beivrandet som fallerar. Behövs det går reglerna att skärpa. Inom simningen finns inga problem med att hålla isär stilarna, finns inte på kartan att en bröstsimmare passar på med några crawltag ibland.

Link to comment
Share on other sites

Även jag brukar ibland fundera över vad som skulle hända om man slutade att preparera spåren så stenhårt som man gör i dag.

Alla som gett sig ut med ett par skate-skidor i lössnö vet hur obrukbar både tekniken och utrustningen är i naturliga förhållanden. Men alla som gett sig ut i samma före med ett par moderna klassiska skidor vet hur obrukbara även dessa är i samma naturliga förhållanden. 

 

Skulle man göra som du föreslår tror jag att man i bästa fall kan vrida tillbaka klockan till det tidiga 80-talet då stakning med benspark ett tag var den alena och dominerande tekniken. Eliten skulle ändå köra på blanka skidor.

Det må ha sett fult ut(?), men som tävlingsform var det en betydligt snyggare sport i och med att man tävlade i skidåkning och inte i diverse tekniker.

 

Problemet med den klassiska tekniken är och förblir att det inte är det snabbaste sättet att ta sig fram i ett skidspår.  :( 

 

 

 

Problemet är väl att klassiska tekniken är snabbaste sättet att ta sig fram i ett skidspår, men att man idag inte tävlar i skidpår utan på hårdpistade vägar ... där man i takt med att hårdpreppen ökar mer o mer går mot höga skejtväxlar?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl att klassiska tekniken är snabbaste sättet att ta sig fram i ett skidspår, men att man idag inte tävlar i skidpår utan på hårdpistade vägar ... där man i takt med att hårdpreppen ökar mer o mer går mot höga skejtväxlar?

 

Jag tar på mig uppgiften att moderera mig själv :P  och flyttar (försöker flytta) diskussionen om den klassiska elitskidåkningens vara eller icke vare till den här tråden:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10985-klassiskt-skidl%C3%B6pning-med-intervallstart-%C3%A4r-d%C3%B6d/page-4

 

Så kan den här tråden i stället fortsätta att avhandla problemet med att det skejtas i klassiska lopp och vad FIS mfl. kan göra för att stävja fusket.

Link to comment
Share on other sites

En lösning på detta skulle vara att man alltid är tvungen att kliva i närmsta spår med båda skidorna vid spårbyte.

Ska man förflytta sig 3 spår bort så minimerar man risken med skate skär genom att tvinga åkarna ner i varje spår som de ska korsa.

Sen tycker jag personligen att skejt skär vid spårbyte är en ikke fråga då hela lopp inte avgörs pga av dessa. Om man istället ser möjligheten vid ett spårbyte att få med sig farten så gynnar det ju bara sporten för alla får tillgång till detta så länga man inte tar mer en ett skär in i nya spåret.

Dessutom om man måste ner i det närmsta spåret så kommer detta ta mer tid än nyttan av skejt skären för att förflytta sig 3 spår bort. 

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev ju lite om det i en annan tråd nyss. Och det var denna tråden jag menade att skriva i! Skrev följande: NRK sände 15 klassiskt nu. De flesta av de bästa körde på blanke ski. Sundby snabbast med 25 sekunder före Röthe o 1.15 före trean! MEN juryn statuerade exempel o diskade Sundby!!! Sundby menar själv att juryn statuerade exempel och diskade honom! Han gjorde så gott han kunde o menade att domarna hade en dålig dag. Han var inte sur men han menade att de statuerade exempel! Många långloppsåkare satta på plats tidsmässigt. Eller de två första var väldigt överlägsna om man säger så!
Link to comment
Share on other sites

Det är dock tillåtet att ta skejtskär med ytterskidan om samtidigt innerskidan följer spåret, alltså om det finns spår  genom kurvan, men det har man gjort i alla tider, om ytterskidan åkt utanför det gjorda spåret.

 

 

Jag måste rätta mig själv, det var fel som jag skrev enl ovan, då jag gick igenom bilderna. Enbensskate är endast tillåtet genom en kurva, om spår saknas, inte tillåtet om det finns ett spår att följa.

 

Det var den regeln som åberopades, när Sundby diskades, efter vad jag kan förstå. På videon framgår tydligt att han följer det uppgjorda spåret med högerskidan och tar 4 enbensskär med vänsterskidan.

 

Jag tror att man vill statuera exempel redan från säsongsstarten att det kommer att bli hårdare bedömning av skate i klassiska lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste rätta mig själv, det var fel som jag skrev enl ovan, då jag gick igenom bilderna. Enbensskate är endast tillåtet genom en kurva, om spår saknas, inte tillåtet om det finns ett spår att följa.

 

Det var den regeln som åberopades, när Sundby diskades, efter vad jag kan förstå. På videon framgår tydligt att han följer det uppgjorda spåret med högerskidan och tar 4 enbensskär med vänsterskidan.

 

Jag tror att man vill statuera exempel redan från säsongsstarten att det kommer att bli hårdare bedömning av skate i klassiska lopp.

Statuera exempel eller ej, man har tagit fram ett regelverk och har beslutat att man ska följa det. Det norska landslaget kanske inte har fått den informationen eftersom Sundby inte förstod varför han blev diskad trots att han enbenskejtade för att vinna fart där det fanns spår. Det var ju inte så att han höll på att snubbla eller nått.

Link to comment
Share on other sites

Jo det var ju solklart. Undrar om han inte offrade sig för att de skulle ha en möjlighet att statuera exempel och för att rädda klassisk skidåkning. Optimalt - han vinner o får formbesked, men offrar segern för sporten. Perfekt upplagt. Fanns tom en sajt som filmade det hela! Och resten av täten skötte sig felfritt! Skolexempel på att statuera exempel från hela norska gänget i så fall
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de bilder som ligger till grund för den just här diskussionstråden så är det en solklar diskning. Inget snack om saken. Än mer så i och med att det kändes helt obefogat att lyfta ut benet ur spåret.

Vad det här visar är att man den här säsongen faktiskt kan komma att bli diskad om man tänjer på regelverket...där det finns en kamera.  ;) 

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Fallas diskning var den mer hårfin. Vad jag såg tog hon två skejtskär, ett med vänster och ett med höger, innan hon körde in framför Östberg. Men frågan var om det var skejtskär, det såg mer ut som om hon flyttade högerskidan för att ändra riktning och inte köra rakt in i Östberg.

Diskningen av ryskan var också hård, jag tycker hon saxade mer, att skidorna var lite oroliga, kan knappast kallas skejtskär.

 

Diskningen av norrmannen, som trängde ut tysken och sen tog några skejtskär tycker jag var solklar, det sa jag redan när jag såg sekvensen.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Fallas diskning var den mer hårfin. Vad jag såg tog hon två skejtskär, ett med vänster och ett med höger, innan hon körde in framför Östberg. Men frågan var om det var skejtskär, det såg mer ut som om hon flyttade högerskidan för att ändra riktning och inte köra rakt in i Östberg.

Diskningen av ryskan var också hård, jag tycker hon saxade mer, att skidorna var lite oroliga, kan knappast kallas skejtskär.

 

Diskningen av norrmannen, som trängde ut tysken och sen tog några skejtskär tycker jag var solklar, det sa jag redan när jag såg sekvensen.

Falla blev väl inte diskad för skate utan för att hon gick för hårt mot Östberg om man läser länken överst på denna sida.

Link to comment
Share on other sites

Tänkvärda ord. Tror inte någon av oss vill att skidåkning ska bli en bedömningssport. Jag tycker att Sundbys diskning var solklar, medan Fallas var mer tveksam. Sedan kan man fråga sig om det blir färre bedömningar om man bara ska åka fri stil. Trängningar,riktningsbyten har ju resulterat i diskning även tidigare. Jag vet inte om jag blivit gammal och glömsk, men nog tyckte jag mig se några åkare med fäste............

Link to comment
Share on other sites

Tänkvärda ord. Tror inte någon av oss vill att skidåkning ska bli en bedömningssport. Jag tycker att Sundbys diskning var solklar, medan Fallas var mer tveksam. Sedan kan man fråga sig om det blir färre bedömningar om man bara ska åka fri stil. Trängningar,riktningsbyten har ju resulterat i diskning även tidigare. Jag vet inte om jag blivit gammal och glömsk, men nog tyckte jag mig se några åkare med fäste............

 

I sprint blir det inte mindre händelser, som kan resultera i diskning med fristil, snarare tvärtom. Sen är det frågan om publiken vill ha hel ren och fin skidåkning i sprintloppen, är det inte lite av tjusningen med tuffa tag så länge det inte övergår till rena hockeyfasonerna. (ex när finnen stängde tysken i OS i Sotchi) Men det viktigaste är att man håller en jämn nivå framöver,men då det tävlingarna arrangeras i olika länder och det alltid finns risk att åkare från vissa länder bedöms hårdare/mildare. Vid tävlingarna i Norge fanns ju inte den risken, men hur blir det i WC ? Det skulle vara intressant att veta, hur man tar besluten om diskning. Jag antar att det är tävlingsjuryn och vad krävs; total enighet eller majoritetsbeslut ? En annan fråga i det här sammanhanget är vilka FIS utser till tävlingsjury i de olika WC-tävlingarna - finns det utrymme för att gynna vissa lands åkare ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...