Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hornbergsloppet


Zyno

Recommended Posts

Dags att lyfta tankar och idéer kring Hornbergsloppet.

 

Enligt Årsundas hemsida så ser banprofilen relativt flack ut, 66höjdmeter på 21km.

Någon som har åkt aktuell bana och kan ge ytterligare info?

Jag funderar på att gå utan fäste, lämpligt? Led 3 åkare..

Link to comment
Share on other sites

Jag ska dit dagen innan, då ungdomstävlingarna är. Ska kika in banan då, om inte tidigare. Jag funderar också på att gå utan fäste, jag led 4. Bor i närheten, men har inte åkt hela bansträckningen. Lite knixig är banan stundtals inne vid elljusspåren.

 

Jag återkommer senast lördag kväll med mer info.

 

Verkar inte vara så många anmälda dock, är det inte 100 pers minst för att det ska bli ett seedningslopp?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte också åka loppet! Min gissning är att det är många som anmält sig genom mejl, är nog långt ifrån alla som använder tävlingskalendern! Seedningslopp blir det även om det är färre än 100 deltagare har jag för mig.

 

Funderar också att köra med blanka skidor, men tänkte vänta och se hur föret blir! Kommentarer kring hur banan är tas gärna emot!

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att fler går i samma tankar som mig.

 

Jag ringde till kontaktpersonen för loppet för att höra mig för.

Om jag inte missuppfattade honom helt så ligger det runt 150st anmälda löpare just nu men de tror på ca 200-225 när det väl är dags.

Han sa att är du en hyfsat van stakare så är det inget problem med blanka skidor eller väldigt lite fästvalla. Ish..

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa Hornbergsloppet ser det som ett träningspass, blir första passet över 2,5 mil pålilla spåret i Täby: (många varv blev det) Någon som vill samåka upp på söndag morgon?

Bor i Vallentuna, Kan hämta eller hämtas upp. Alltid trevligt med sällskap o snacka lite.

Mvh Stefan/ Stegga

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa Hornbergsloppet ser det som ett träningspass, blir första passet över 2,5 mil pålilla spåret i Täby: (många varv blev det) Någon som vill samåka upp på söndag morgon?

Bor i Vallentuna, Kan hämta eller hämtas upp. Alltid trevligt med sällskap o snacka lite.

Mvh Stefan/ Stegga

Jag har inte helt bestämt mig än om det blir start eller långpass träning på söndag. Men om jag kör så samåker jag gärna. Har aldrig sett en så flack banprofil och sugen bara därför :)

/Elis

Link to comment
Share on other sites

Har kommit några cm nysnö nu, -3, segt i spåren. Vad jag minns av Årsunda är spåren skoterpreparerade, hoppas de packas väl.

 

Ni som åker en bit för att komma till tävlingen så har vi en lägenhet som vi hyr ut, 2 RoK. Skicka PM. Ca 15 min från startplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har bra tips gällande Vallningen på Söndag ?

Tror inte jag kommer orka köra med "blanka skidor" då jag håller till i  startled 5-7 på Vasan.

En hel del fästvallor kommer nog att fungera fint, lite nysnö på lördag sedan runt minus 4 under loppet. Swix vr40/vr45, Toko röd eller någon av rodes alla blåa vallor (super extra/blå super) borde ju funka fint! Rode är ju starka i nysnö! Beror ju lite på ambition, man kan ju tänka sig att täcka med typ vx43! Vilka vallor har du?

Link to comment
Share on other sites

En hel del fästvallor kommer nog att fungera fint, lite nysnö på lördag sedan runt minus 4 under loppet. Swix vr40/vr45, Toko röd eller någon av rodes alla blåa vallor (super extra/blå super) borde ju funka fint! Rode är ju starka i nysnö! Beror ju lite på ambition, man kan ju tänka sig att täcka med typ vx43! Vilka vallor har du?

Har dom flesta vallor du nämner ovan men tror du verkligen att vallning för nysnö blir aktuellt på söndag?

Min tanke var snarare om det ligger konstsnö eller gammal snö i botten och det blir "glatta" spår och vad som biter då för fästet?

Link to comment
Share on other sites

Har dom flesta vallor du nämner ovan men tror du verkligen att vallning för nysnö blir aktuellt på söndag?

Min tanke var snarare om det ligger konstsnö eller gammal snö i botten och det blir "glatta" spår och vad som biter då för fästet?

Är det konstnö i botten? Någon som vet hur spåren är? Det är ju lite klurigt att säga i förhand hur spåren ser ut. På ren konstnö kan klister vara aktuellt, på gammal snö brukar jag använda swix fästvallor och sedan Rode på nysnö. Jag skulle chansa på att valla för nysnö men det är ju svårt att säga på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit såpass mycket nysnö att konstsnövallning inte är att tänka på (mig veterligen så kör dom endast natursnö i  Årsunda dessutom), dvs. det kommer att vara bruk som gäller som fäste.

 

Körde idag på en närliggande anläggning med skoterpreppade spår, fasta och fina, dock var det otroligt strävt i spåren. Är det lika strävt som idag kommer jag att gå med fäste (jag led 4). Fick körda mestadels stakning med frånskjut på de platta partierna. Snön är väldigt aggressiv, lägg minst en hårdare paraffin än vad ni tänkt, gärna något hårt i botten. Som det ser ut kommer det ju även mer nysnö imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Mestadels ett spår efter banan... Hur ska det gå? Någon som vet hur det ser ut längs banan? Genomslag?

Det lär iaf bli till att trycka på ordentligt från start för att hamn i "rätt" sällskap. 32km enkelspårigt med ur spår-regel kommer att bli intressant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört i spåren idag. Grund bädd på många ställen, dock natursnö. VR45 funkade bra idag, så någon valla däromkring fungerar som fäste.

 

Till glid testade jag mina två klassiska och mina skateskidor. Det ena klassiska paret stålsicklade med VR45, kort fästzon, 1mm rak riller gick dåligt. Tror mest på att skidorna är dålig i spannet.

Det andra klassiska paret med VR40-45 gick bra, de skidorna har gått ca 60-80 km med HF7 och pulver (FC7) med 0,3 mm, bra fäste och förhållandevis bra glid. Skateskidorna var nypreppade med HF7 och 1 mm rak riller, de gick lika bra glidmässigt som de bästa klassiska paret.

 

Jag kör med fäste imorgon (jag led 4), gick för tungt i spåren för att staka samt att mina klassiska gick bra.

 

Fäste rekommenderar jag burk, typ VR30 till VR50.

 

Kommer för övrigt att bli trångt imorgon. Är ni rädd om skidorna, så ta de sämre paret, inga kanonspår. Rekommenderar större truga med, något lösa spår. Skoterpreparerat.

 

Lycka till imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...