Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Huvudvärk vid träning


Epok

Recommended Posts

Tjena på er,

 

Jag började åka skidor för ngt år sedan och först i år försöker jag träna aktivt för att få en så bra tid som möjligt på Öss.

 

Jag har ökat träningen mot var jag gjort tidigare men har ändå alltid varit aktiv ( har tidigare kört motocross + enduro vilket är mkt krävande )

 

För ngn vecka sedan fick jag huvudvärk under ett pass ( A2 där jag låg cirka 80% av maxpuls under 2h )

Tänkte att det berodde på att jag inte druckit tillräckligt men det hänger fortfarande i, till och från.

Knyta skorna kan jag knappt göra utan då blir huvudet riktigt tungt och varmt om ni förstår vad jag menar.

Ungefär samma känsla som när man varit ute på krogen dagen innan.

Jag dricker rejält med vatten + vätskeersättning äter även rejält med mat varje dag men utan att det släpper.

 

Är det ngn här som varit med om ngt liknande, ? Kan ev vara att kroppen verkligen behöver vila ( kör ungefär 7-10 timmar i veckan )

 

Alla förslag och tips mottages gärna !

Link to comment
Share on other sites

Aj då :huh:

 

Jag är varken snorig lr täppt. Läste lite om symtomen och det stämmer inte riktigt överens med hur jag mår.

Men som du säger så får jag ett tryck i hela nyllet när jag böjer mig ner.

Nu när snön äntligen kom till Småland :angry:

Link to comment
Share on other sites

jag brända mig rejält förra vintern där jag körde 10 eller 12 dagar i rad med hårda 2 timmarspass när snön kom.

Jag fick svårt att sova, yrsel med feberkänning, balansen var helt bananas och värk i hela kroppen.

Om jag vore du så skulle jag kolla upp med en läkare för att så snabbt som möjligt bli kry!

 

Vart bor du i Småland och har du långt till Eksjö?

kan varmt rekommendera deras konstsnö, Boxholm i Östergötland är också riktigt bra!  

Link to comment
Share on other sites

Riktigt så långt har det inte gått för mig än utan har iaf haft några lugna pass och även rena vilodagar, minst 1 i veckan.

Var uppe i Sälen i mellandagarna och körde mycket.

Var uppe nu i helgen igen och körde några längre pass så i Söndags var jag helt slut.

 

Har varit och köpt Nasonex nu så jag hoppas det lättar lite på det fram till Ståkenloppet.

Bor i Jkpg, har åkt både i Hallby, Nässjö och Eksjö. Det var just i Eksjö förra veckan som huvudvärken kom.

Just nu snöar det mycket i Nässjö så nu kommer man kunna åka på deras 5 km slinga.

Link to comment
Share on other sites

Jaså?! När jag var i Eksjö senast så fick jag akut ont i halsen efter 30 min.

fick någon kortvarig inflammation med var fläckar på en halsmandel.

 

Vad tror du om Stråken i år då? känns som det kan bli trångt, 500pers på 5 km.

Hade tänkt åka det med men när det blir så kort bana så känns det inte så lockande.

Jag håller tummarna för Rallarloppet istället

Link to comment
Share on other sites

Det är surt att man ska behöva bli sjuk så fort man tränar lite.

 

Jag vet inte alls vad jag tror om stråkenloppet. Har aldrig tävlat innan så det ska mest bli kul att få ett lite längre pass i sig.

Troligtvis kommer det bli ett liknande upplägg på rallarloppet är jag rädd för.

Link to comment
Share on other sites

Testa vila. Kan ju även vara någon slags muskuloskeletal spänning. Hur känns det om du självmasserar nacke/övre trapezius/axlar? Att det känns mer när du böjer dig för ju tankar till bihålorna ja (och blodtrycket), men om du inte är/har varit täppt/snorig så lär det inte vara det. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert engagemang!

 

Jag har vilat nu i tre dagar utan att känna ngn skillnad.

Mitt blodtryck har aldrig varit varken högt lr lågt förut så det tror jag knappt på men min far har en mätare så den ska man kanske testa.

Går regelbundet på massage och fick senast igår men känner ingen större skillnad på nacken/axlarna mot hur det brukar vara. Saken är den att jag faktiskt är mjukare där nu när jag gått över från styrketräning mot skidåkningen ist.

 

Blir till att endast åka lite lugnt fram till Söndag då jag förhoppningsvis kan vara med på Stråkenloppet.

Link to comment
Share on other sites

Inte nått konstigt alls, två stycken i tråden har ju uppenbart fått Svinhult-sjukan... :P ;)

 

Skämt åsido, det är väl inte helt otroligt att det är bihålorna även om man inte varit märkbart snorig eller täppt. Brukar ställa till problem! Det viktiga är att kolla upp av två anledningar: ett är att skit i bihålor på kan leda till lunginflammation och två det inte är något som riskerar bli kroniskt.

 

Hoppas på snabbt "tillfrisknande" och lycka till i loppen :)

 

/// Micke

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert engagemang!

 

Jag har vilat nu i tre dagar utan att känna ngn skillnad.

Mitt blodtryck har aldrig varit varken högt lr lågt förut så det tror jag knappt på men min far har en mätare så den ska man kanske testa.

Går regelbundet på massage och fick senast igår men känner ingen större skillnad på nacken/axlarna mot hur det brukar vara. Saken är den att jag faktiskt är mjukare där nu när jag gått över från styrketräning mot skidåkningen ist.

 

Blir till att endast åka lite lugnt fram till Söndag då jag förhoppningsvis kan vara med på Stråkenloppet.

Nä, och jag sa samma sak innan jag bröt benet att "det var ju helt förra veckan". Samma när jag fick magsjuka och kräktes, "inte kan jag vara magsjuk, jag mådde ju så bra igår..."

Skämt åsido, inte minst högt blodtryck kan man ju få som de flesta sjukdomar och nästan ingen med högt blodtryck är född med det. Desutom lätt att kolla...

Link to comment
Share on other sites

hehe förstår vad du menar :)

 

Jag tog det hyfsat lugnt fram till igår. Käkade Ibroprofen,tog nässpray och åt som en häst.

Ställde upp i Stråkenloppet igår och var inställd på att bryta om jag skulle känna något men så blev det inte.

Mår faktiskt bra idag och känner inte av ngn huvudvärk längre.

 

Som ngn skrev innan så var det så att synen blev även sämre just då när det hände och så har det även blivit några gånger när jag styrketränat och det är inte helt ovanligt tydligen.

 

Tack för alla tips och jag hoppas man kan köra på som vanligt nu. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...