Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla är mycket enkelt. krångla inte till det!


njubee

Recommended Posts

Rengör skidan med fin stålborste. Ca 20 drag beroende på den gamla vallans hårdhet och temperatur i rummet. När det slutar mjöla är skidan ren. (Men kom ihåg att det alltid finns rester i borsten. Borsta inte ihjäl dig!) Stålborsten är like effektiv som vallaväck.

Om du vill kan du grunda med en graphite eller lf graphite eller annan hård valla. Denne är så hård att du med fördel kan sikla av den mens skidan är någorlunda varm. Sandpapper håller sikkeln vass. Har du inte en vass sikkelskrapa kan du ta det värsta med en hästhårborste. Ev. Grov borste av annat slag. Sen är det läge å ta fram Stålborsten igen. Men endast nåra drag. Tills du ser att strukturen kommer fram. (Drar du för mycket tar du bort allt du nyss lagt ditt) polera med nylonborsten kan du vänta med till sist.

Så är det dagens valla. Är du osäker så används go Cold principen enligt hamran. I skitiga spår är en varm valla en total katastrof. (Har provat en röd swix hf8 på långlopp å fick staka nedförsbacke)

Start hf80 är en beprövad valla som nästan alltid fungerar. Sikla ordentlig med en vass skrapa. Hf80 är ganska hård så du kan sikla den ljummen. Fram med Stålborsten igen. 2-4 drag så du ser strukturen.

Borsta ordentlig med nylonborsten så polerar du ytan å du har en snygg snabb skida. (Nylonborsten går inte att borsta för mycket med.

Om du har kan du lägga en struktur nu. (Inte skärande) en varm skida är lättare att trycka struktur i. 2mm rak gör aldri en skida sämre. Här är ett stabilt vallabord viktigt. Borsta med nylon eller läs vidare. (Pulver)

 

Fram med dagens pulver. Lägg ut och varm inn. Glöm bort dansa med järnet, utan värm inn ordentlig. Bränn inte skidan. Lägg nog pulver så inte järnet är i kontakt med skidan. Jag använder ca 170 grader Celsius på järnet och en hel skida tar ungefär 10 sekunder att varma inn. Har du ett lite sämre järn kan du ta halva skidan först (höger/vänster). Det går alltid kolla belaget med handen sen för att kolla att du inte värmer för mycket. Sikla av ordentlig med en vass sikkelskrapa. Tryck ev. Riller igen. Pulver är en coating och därför använder vi inte Stålborsten på pulver. Polera noga med nylonborsten. Åk på fantastiska skidor. (Du kan med fördel vänta med poleringen tills loppet går eller kvällen före. Mindre risk repa upp din coating)

 

Träningsvalla för mig är gammal tävlingsvalla eller lättare versioner av det jag beskriver ovanför. Använd handskar då fluor har lång halveringstid i kroppen.

 

Frågor och synpunkter välkomnas. Ha en bra dag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var tydligt, MEN om man som första gångsvallare läser så får man nog problem att förstå. men vallning går inte att förstå till 100 %. Det kan man läsa mångar timmar om på internet utan att bli klokar..

 

Korrläs texten och rätta eventuella stavfel så kommer tetxten att uppskattas av många under kommande år.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte detta var klockrent..

Men att Swix HF80 är total katastrof i skitiga spår? Har det så jäkla stor betydelse alltså?

Trodde att dom flesta HF vallor ger bra glid, men att de sen beror på HUR bra glid man vill ha :)

Mjuka vallor samlar mer smuts, då eftersträvar man ofta en hård yta för att undvika upptag av smuts. Då kan en hård ch eller lf gå bättre än en mjuk hf i rätt (eller fel!) före. EDIT:Detta är min egen uppfattning och erfarehet och inget jag således har belägg för på vetenskaplig grund.

Link to comment
Share on other sites

Mjuka vallor samlar mer smuts, då eftersträvar man ofta en hård yta för att undvika upptag av smuts. Då kan en hård ch eller lf gå bättre än en mjuk hf i rätt (eller fel!) före.

det där är intressant tycker jag. Kan en ch eller lf valla verkligen bli hårdare än belaget? Om du som man skriver eftersträvar en så hård yta som möjligt, borde det inte vara bättre att åka på rent belag, i det anseendet?

Link to comment
Share on other sites

det där är intressant tycker jag. Kan en ch eller lf valla verkligen bli hårdare än belaget? Om du som man skriver eftersträvar en så hård yta som möjligt, borde det inte vara bättre att åka på rent belag, i det anseendet?

Det är väl det som kuzmin också hävdar? Jag vallar mina skidor på gammalt klassiskt manér och är nöjd med hur det fungerar! Dock vallar jag allt mindre till träning och använder i princip endast hårda vallor. Det är ju en kombination av olika faktorer som avgör hur en skida glider och jag upplever glidet bättre efter vallning, placebo eller ej. Det som också spelar in är hydrofobiciteten som (kan?) förändras vid vallning.

Link to comment
Share on other sites

det där är intressant tycker jag. Kan en ch eller lf valla verkligen bli hårdare än belaget? Om du som man skriver eftersträvar en så hård yta som möjligt, borde det inte vara bättre att åka på rent belag, i det anseendet?

Jag vill också gärna se svaret på den frågan. Man säger ju dessutom att det är optimalt att lägga glid några dagar i förväg så det hinner hårdna. Ändå kan man plexisickla och borsta bort glidvalla men inte plexisickla eller borsta bort belagsyta - hur hänger det ihop?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl det som kuzmin också hävdar? Jag vallar mina skidor på gammalt klassiskt manér och är nöjd med hur det fungerar! Dock vallar jag allt mindre till träning och använder i princip endast hårda vallor. Det är ju en kombination av olika faktorer som avgör hur en skida glider och jag upplever glidet bättre efter vallning, placebo eller ej. Det som också spelar in är hydrofobiciteten som (kan?) förändras vid vallning.

jo men precis. Undrade mest om du hade nån bra förklaring till ditt påstående ang. eftersträvning av hård yta , alltså vad vallan bidrar med i det hänseendet.

Link to comment
Share on other sites

jo men precis. Undrade mest om du hade nån bra förklaring till ditt påstående ang. eftersträvning av hård yta , alltså vad vallan bidrar med i det hänseendet.

 

Jag är ingen expert på vad som händer rent fysiskt. Det är bara min egen uppfattning och erfarenhet, vilket jag kanske inte uttryckte! 

Link to comment
Share on other sites

det där är intressant tycker jag. Kan en ch eller lf valla verkligen bli hårdare än belaget? Om du som man skriver eftersträvar en så hård yta som möjligt, borde det inte vara bättre att åka på rent belag, i det anseendet?

vid smutsigt före körs det på rent belag toppat med pulver. 

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit att handla väldigt mycket om smutssamlande i diskussionen om valla eller inte. Om det nu glider bättre med valla är det nog inte beroende på att vallan skulle hålla belaget renare utan av att vallan fyller någon annan glidskapande funktion. Nackdelen med vallan är då att den samlar mer smuts och den minskar man genom en så hård valla som möjligt.

 

Säger jag som är en hängiven stålsicklare och väldigt nöjd med det.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit att handla väldigt mycket om smutssamlande i diskussionen om valla eller inte. Om det nu glider bättre med valla är det nog inte beroende på att vallan skulle hålla belaget renare utan av att vallan fyller någon annan glidskapande funktion. Nackdelen med vallan är då att den samlar mer smuts och den minskar man genom en så hård valla som möjligt.

 

Säger jag som är en hängiven stålsicklare och väldigt nöjd med det.

 

/Mats

Ta ett par rossignol skate med vitt transparent belag. Tvätta skidorna med tex glide clean. Skidorna och bränn sedan pulver på den ena skidan. Skida 10 kn i blötföre. Ta av skidorna och kolla på det vita belaget . Om du fortfarabde säger att valla ( pulver är valla) inte hindrar smuts så skall du beställa tid hos optikern.

Link to comment
Share on other sites

Lugna dig nu optikern. det är väl ingen som tror att flourpulver inte motverkar smuts. Däremot vad paraffin,framförallt mjuka, med eller utan flour medför är inte lika självklart. Jag hävdar att en hård CH är att föredra i nästan alla lägen för en motionär. Speciellt alla som snurrar runt i smutsiga konstsnöspår.
Link to comment
Share on other sites

Lugna dig nu optikern. det är väl ingen som tror att flourpulver inte motverkar smuts. Däremot vad paraffin,framförallt mjuka, med eller utan flour medför är inte lika självklart. Jag hävdar att en hård CH är att föredra i nästan alla lägen för en motionär. Speciellt alla som snurrar runt i smutsiga konstsnöspår.

Kommentaren var mera för att det nu med vita belag är mycket lättare att se vad som håller belaget rent och vad som samlar smuts. En mjuk valla är det sämsta alternativet även om det skulle vara HF.

 

Tränar man på smutsig konstsnö  så är det bäst att bara tvätta belaget och inte öda tid eller pengar på valla även om CH inte kostar skjortan. En sicklad eller bra slipad skida behöver ingen valla för att glida bra och den hålls renare utan valla. 

 

Klart att pulver inte används annat än på tävling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...